BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Meppelspoor op 11 september 2016, 01:43:18
-
ik wil graag een stam Corail Den Haag - Groningen samenstellen, maar de vraag is zijn de juiste rijtuigen nog wel te vinden?
deze echte samenstelling vond ik:
Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"
Wanneer zijn voor het laatst bijpassende rijtuigen uitgeleverd en van welk merk?
-
ik heb een rijtuig gevonden op ebay, maar heb ik het goed gezien, is deze ook zo krom als een deur?
(http://i.ebayimg.com/00/s/MzcxWDE2MDA=/z/PJYAAOSwHoFXsiO7/$_57.JPG)
betreffende advertentie: http://www.ebay.nl/itm/SNCF-Schnellzugwagen-B10tu-2te-Kl-EpIV-Roco-45731-H0-1-87-H0-KB3-/381737644323?hash=item58e1563123:g:PJYAAOSwHoFXsiO7
-
Volgens mij is dit optisch bedrog door de wijde lens die gebruikt is.
In een ander draadje over Corail rijtuigen kwam deze link eens langs, heeft een mooi overzicht van Corail rijtuigen: http://e.bournez.free.fr/TrainsFCGL.html
Groeten,
Lolke
-
Er rijden in d trein 3 typen rijtuigen, die het beste van Roco zijn te vinden:
- A10tu, Roco 45730 en 45730/2
- A9u, Roco 45380
- B10tu internationaal, Roco 45733, 45733/2
De 45731/3 die je toont is ook inzetbaar, maar niet een internationaal inzetbare B10tu (maar dat ziet bijna niemand)
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.
Je kan de trein ook met LS Models samen stellen, behalve de A9u, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.
dirkjan
-
Die rijtuigen altijd leuk gevonden.
Volgende week neem ik nog es de IC (Paris N) - Amiens - Abbeville - Boulogne (dagje museumspoor Baai v/d Somme)
Al rijden er nu alsmaar meer treinstellen op de verbinding.
Ook Piko heeft enkele versies van de Corail rijtuigen gemaakt.
En heeft ook een leuk startsetje (2 rijtuigen + dieselloc + railovaal)
Gr,
Jan
-
LSM zou deze maand (....) set 40136 ("VTU Le Montaigne") uit moeten leveren, bestaande uit een A10rtu en 2x B11tu. Zijn deze ook bruikbaar voor inzet in NL?
Waren de Corails die toendertijd tussen Den Haag en Groningen reden, dezelfde als die tussen Den Haag en Venlo reden tijdens "het gat van '83"?
Groeten,
Edwin
-
reed er ook een bar rijtuig mee in de samenstelling Den Haag - Groningen?
-
LSM zou deze maand (....) set 40136 ("VTU Le Montaigne") uit moeten leveren, bestaande uit een A10rtu en 2x B11tu. Zijn deze ook bruikbaar voor inzet in NL?
Le Montaigne was een trein die 200 km/h reed. Hiervoor waren bepaalde (kleine) series Corail rijtuigen met andere nummers en extra remvermogen voor de snelheid voorzien.
Dus deze wagens zijn niet bruikbaar.
Waren de Corails die toendertijd tussen Den Haag en Groningen reden, dezelfde als die tussen Den Haag en Venlo reden tijdens "het gat van '83"?
De rijtuigen werden gerouleerd, dus er was nooit een vaste set die hier altijd bleef.
dirkjan
-
Leuk onderwerp, ik heb nog een stuk of wat Roco Corail rijtuigen liggen. Eens zien of die toepasbaar zijn.
-
Wat is "het gat van 83"?
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54786.0
-
deze echte samenstelling vond ik:
Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"
Met een verhouding van drie om drie een opvallend hoog aandeel 1e klasse rijtuigen in deze trein.
Had dit een speciale reden? Meestal lag /ligt de verhouding tussen 1e en 2e klasse rijtuigen wat anders.
Groet,
Sven
-
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.
Dat kwam vanwege de door Roco bij deze wagens toegepaste methode van de in bogen met de draaistellen meezwenkende schortplaten.
Deze methode viel bij veel modelspoorders niet goed in de smaak en zo kwamen de rijtuigen uiteindelijk in de grabbelbak terecht.
Wat mij betreft ten onrechte:
Het "euvel" is namelijk vrij gemakkelijke te verhelpen en dan heb je verder een prachtig ogend en prima rijdend corailrijtuig voor relatief weinig geld op je baan staan.
Groet,
Sven
-
Met een verhouding van drie om drie een opvallend hoog aandeel 1e klasse rijtuigen in deze trein.
Had dit een speciale reden? Meestal lag /ligt de verhouding tussen 1e en 2e klasse rijtuigen wat anders.
Groet,
Sven
De treinen 501/502 hadden altijd een bijzonder hoog aandeel eerste klas. Deze trein werd dan ook wel de ambtenaren-expres genoemd.
Voor deze trein is was eerder treinstel 1970, ook met een groter aandeel eerste klas, ingezet en later, nadat de getrokken rijtuigen van het toneel verdwenen waren, treinstel 4444. Dit treinstel had twee bakken eerste klas.
Groeten Christian
-
Roco heeft trouwens voor dit jaar weer nieuwe Corails aangekondigd. Zonder meebewegende schorten en nog wat verbeteringen. Voor wie LS te duur vindt.
-
Als brugpieper had ik wel eens een tussenuur 's morgens vroeg.
Ik ging dan meestal vanaf mijn school, het CCC aan de Veerallee, als de donder naar het station van Zwolle, om treinen te kijken.
Als ik geluk had, dan viel het eerste lesuur uit. Want dan kon ik deze trein zien.
Extra spannend: tijdens de stop van deze trein gauw instappen en het franse interieur bewonderen, inclusief het zwarte plafond in het rokersdeel.
En dan wel zorgen dat ik op tijd weer buiten stond, vóór vertrek!
Wat ik ook mooi vond: de gele streep boven de 1e klas en de groene streep boven de 2e klas. Dat laatste kenden we in Nederland natuurlijk niet.
Deze trein heeft dus ook in mijn hart een bijzondere plaats: een grijze gratie tussen het alledaagse geel-blauw.
groeten
Hendrik Jan
-
Hallo,
Wat een mooi verhaal. (y)
Zelf ken ik deze SNCF Corail wagens ook nog uit mijn jeugdtijd in NL, maar dan vanuit de inzet in andere treinen.
Destijds zoefden de Corails langs ons huis (direct gelegen aan de "Oude Lijn" ) van Amsterdam CS naar Paris Nord en vice versa.
Vanwege jeugdsentiment heb ik nu een flinke stam H0 Corail rijtuigen bijeen gespaard. Bijkomend voordeel van deze wagens is dat zij breed inzetbaar zijn op de modelbaan daar zij in diverse midden-europese landen hebben gereden.
Groet,
Sven
-
Hendrik Jan, eind van de middag stond ik dan weer op het station. Het was een chique verschijning die trein. Mijn moeder werkte indertijd in Leusden en reisde met de trein. Ik haalde haar dan wel eens af, en was dan wel ruim van tevoren op het station om ook nog even wat treinen te kijken. In Zwolle was in de jaren zo ongeveer alles te zien aan materieel. Onze wegen moeten op het CCC gekruist hebben, ik heb daar van 1980 tot 1983 rondgescharreld.
Meppelspoor, succes met het verzamelen en samenstellen van deze mooie trein.
Groeten,
Gerard
-
Het "euvel" is namelijk vrij gemakkelijke te verhelpen en dan heb je verder een prachtig ogend en prima rijdend corailrijtuig voor relatief weinig geld op je baan staan.
Hoe los je dat euvel dan op?
-
Er rijden in d trein 3 typen rijtuigen, die het beste van Roco zijn te vinden:
- A10tu, Roco 45730 en 45730/2
- A9u, Roco 45380
- B10tu internationaal, Roco 45733
Waren dit sowieso de enige corails te vinden in NL? Dus ook in de internationale (slaap)treinen?
-
De Intercity plus bij Zaltbommel: vier keer Corail en een (niet in model verkrijgbaar) restauratierijtuig.
Loc: 1110, datum: 090879.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zaltbommel-1110-090879.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zaltbommel-1110-090879.jpg)
-
Roco heeft trouwens voor dit jaar weer nieuwe Corails aangekondigd. Zonder meebewegende schorten en nog wat verbeteringen. Voor wie LS te duur vindt.
De nieuwe Corail rijtuigen van Roco hebben door het weglaten van de bewegende schorten wel een minimum adviesradius van 420 mm gekregen.
Ik heb overigens even gekeken naar het verschil: de nieuwe Roco's zijn ca. € 55,- en de LS Models ca. € 64,- a € 70,- (adviesprijs). Voor dat verschil krijg je bij LS Models een net iets mooier interieur (o.a. twee-kleurige stoelen, gordijntjes) maar dat is maar net hoe goed je ze wil bekijken (en zie je er wel wat van in het voorbijrijden?).
Let wel op dat de nieuwere Corail rijtuigen van LS Models niet geheel wit zijn maar een beetje heel lichtgrijs. Dat blijkt overigens wel zo te horen, heb ik mij laten vertellen.
Er rijden in d trein 3 typen rijtuigen, die het beste van Roco zijn te vinden:
- A10tu, Roco 45730 en 45730/2
- A9u, Roco 45380
- B10tu internationaal, Roco 45733, 45733/2
De 45731/3 die je toont is ook inzetbaar, maar niet een internationaal inzetbare B10tu (maar dat ziet bijna niemand)
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.
Je kan de trein ook met LS Models samen stellen, behalve de A9u, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.
dirkjan
LS Models heeft momenteel wel weer een groot aantal Corail rijtuigen opnieuw uitgebracht (waaronder de VSE A9u)
-
@ Martijn verwijzend naar #18:
Ik herinner mij nog dat ik kleine spiraalveertjes uit de schortplaten heb moeten halen alvorens deze schortplaten met wat lijm vast te zetten.
Daarna was het zaak een heel klein stukje uit de schortplaten te vijlen, zodanig dat het draaistel goed vrij kon bewegen. Zelfs op de behoorlijk krappe bogen op mijn baan werkt dit prima en (mits uiterst zorgvuldig/secuur verlijmd) doet het vastzetten van de schortplaten optisch geen afbreuk aan het geheel.
Ik heb destijds ik een winkel in Hilversum (waarvan ik de naam inmiddels kwijt ben) euro 45,- moeten afrekenen voor 2x 45733 samen. Volgens de winkelier wilde niemand de wagens hebben. Nou prima, ik dus wel… ;)
Groet,
Sven
-
Hallo,
Wat een mooi foto met die 1100 ervoor Frank. (y)
Weet jij (of wellicht iemand anders hier) wat dat voor een restauratierijtuig betrof?
Misschien kan er iets op basis van een reeds bestaand model worden gebouwd of zo...
Groet,
Sven
-
Momentje ...
Edit: deze kwam in de Intercity Plus voor:
https://flic.kr/p/Loyj44
-
Woooowww ! :o :o :o Wat een gaaf ding.
Komt wel een beetje apart over, zo tussen die Corails in , maar ach... :)
Je zou toch denken dat er reeds een rijtuig in H0 in deze vorm bestaat op basis waarvan er wellicht iets te maken valt is wat hierop lijkt… ?
-
Hier staat nog wat meer info, beetje naar beneden scrollen:
http://www.martijnhaman.nl/internationaal.htm
Edit: het is volgens mij een ...... nee, toch nog even verder zoeken :-X
Extra linkjes:
https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Fichier:CIWL_2750_interieur.jpg
http://forum.beneluxspoor.eu/index.php?topic=59328.0
http://forum.beneluxspoor.eu/index.php?topic=6096.0
-
De door de NS gebruikte CIWL WR kwamen deels van series gebouwd door Reggio Emilia. Die heeft LS (of anderen) nog niet uitgebracht. Een andere WR56 is wel te koop, maar wijkt wel af. Iedereen kan zelf overwegen tot waar een compromis mogelijk is. De SNCF had uit dezelfde serie ook wagens rijden, dus varianten genoeg voor LS om ook deze serie uit te brengen, wie weet.
Dirkjan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwolle-RGS-CIWL-restauratierijtuig-100980.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwolle-RGS-CIWL-restauratierijtuig-100980.jpg)
Hier een van de twee gebruikte restauratierijtuigen op 100980 te Zwolle Rgs, inmiddels ontdaan van de opschriften Intercity plus. Dit rijtuig (WR 2750) bestaat nog bij de Chemin de Fer de la Vendée.
-
Zou leuk zijn als gelimiteerde set van Models World al zal de afzet niet zo heel groot zijn Nederland alleen.
Ook de moderne dan de nu aangekondigde Amsterdam-Parijs trein voor achter de 2500 zou welkom zijn ;D
-
(https://farm3.staticflickr.com/2101/1793629801_4d270720f9_z.jpg) (https://flic.kr/p/3JuPDK)820820 135-06a Ermelo (https://flic.kr/p/3JuPDK) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok 1202 met trein Groningen- Den Haag bestaande uit Corail rijtuigen van SNCF. Deze trein reed met extra 1e klas rijtuigen in de ochtend naar Groningen en laat in de middag terug naar Den Haag.
Ermelo,
20 augustus 1982
(https://farm3.staticflickr.com/2179/1793626781_f73e253fcb_z.jpg) (https://flic.kr/p/3JuNKF)820818 134-36a Ermelo (https://flic.kr/p/3JuNKF) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok 1308 met SNCF Corail rijtuigen in trein van Groningen naar Den Haag.
Ermelo 18 augustus 1982.
(https://farm9.staticflickr.com/8219/8311178935_443d1f5165_z.jpg) (https://flic.kr/p/dEqXWx)820823 135-16a Harderwijk (https://flic.kr/p/dEqXWx) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
NS 1302 met corail in boog Harderwijk,
23 augustus 1982.
-
Momentje ...
Edit: deze kwam in de Intercity Plus voor:
https://flic.kr/p/Loyj44
Uit deze tijd stammen de gevleugelde woorden van de toenmalig minister van V&W: "krantje en croissantje", althans dat dacht ik mij te herinneren.
Volgens artikelen op internet speelde het zich ruim tien jaar later af in NS restauratierijtuig "Andante".
-
De treinen 501/502 hadden altijd een bijzonder hoog aandeel eerste klas. Deze trein werd dan ook wel de ambtenaren-expres genoemd.
Voor deze trein is was eerder treinstel 1970, ook met een groter aandeel eerste klas, ingezet en later, nadat de getrokken rijtuigen van het toneel verdwenen waren, treinstel 4444. Dit treinstel had twee bakken eerste klas.
Groeten Christian
Dat had dacht ik ook te maken met de gedwongen verhuizing van het PPT hoofdkantoor van Den Haag naar Groningen, waardoor er door het personeel veel heen en weer gereisd werd. Maar ik kan me vergissen.
-
Al ver voor de verhuizing van de PTT naar Groningen (ik dacht al voor spoorslag '70) reed er al een slag (getrokken) vanuit het Groningse naar Den Haag, 's morgens heen en 's avonds terug. In eerste instantie hoofdzakelijk met plan D. In de latere diensten met Corail vanuit het Groningse kan ik mij eigenlijk geen CIWL WR's herinneren. In mijn beleving zaten deze alleen in de Limburgse PLUS diensten en niet in de Groningse dienst die ook niet als PLUS dienst gereden werd.
-
Intercity Plus reed alleen op Heerlen en alleen daarin zat het CIWL rijtuig.
-
IC+ : Heerlen-Den Haag en Maastricht -Amsterdam CS . Heen 's ochtends vanuit Limburg 's middags terug . CIWL in het midden .
-
Heeft iemand de ls models artikel nummers bij de hand. kon op de site van ls zelf niet zo snel de leverbare nummers vinden en op de site van me normale leverancier maar twee rijtuigen.
Groetjes frits
-
heb in die tijd verschillende keren meegereden vanaf Zwolle naar Utrecht en zelf een keertje naar De Haag, moet daar nog een dia van hebben dat de complete trein die buiten het station stond, heb deze vanuit een andere trein deze trein gefotografeerd.
ga binnenkort eens zoeken, na de verhuizing nog lang niet mijn trein spullen op orde.
mvgr Evert
-
Heeft iemand de ls models artikel nummers bij de hand. kon op de site van ls zelf niet zo snel de leverbare nummers vinden en op de site van me normale leverancier maar twee rijtuigen.
Groetjes frits
Uitgaande van Corail rijtuigen (met "logo encadré", het omkaderde "SNCF" in het midden van de bak) zijn dit een aantal nummers:
LS Models 40176 - Vtu A10tu 50 87 10-77 451-6
LS Models 40354 - VSE A9u 61 87 19-70 998-1 (VSE = Eurofima)
LS Models 40178 - Vtu B10tu 61 87 20-71 288-3
LS Models 40254 - Vtu B11tu 50 87 21-97 546-6
LS Models 40253 - Vtu A10tu 61 87 10-70 126-8
LS Models 40177 - Vtu B11tu 50 87 21-74 163-7
Er zullen er wel meer zijn maar deze weet ik dan even. Ook in vergelijking met het eerste bericht van Meppelspoor (de nummers wijken iets af van het lijstje maar ik weet niet in hoeverre die bindend zijn):
ik wil graag een stam Corail Den Haag - Groningen samenstellen, maar de vraag is zijn de juiste rijtuigen nog wel te vinden?
deze echte samenstelling vond ik:
Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"
....
-
heel erg bedankt ga proberen een trein bij mekaar te verzamelen.
groetjes Frits
-
Dat had dacht ik ook te maken met de gedwongen verhuizing van het PPT hoofdkantoor van Den Haag naar Groningen, waardoor er door het personeel veel heen en weer gereisd werd. Maar ik kan me vergissen.
Nee, je vergist je niet. Daar had het zeker mee te maken. Omdat alle ambtenaren vanaf een bepaalde salarisschaal 1e klas mochten reizen, en er veel hoge ambtenaren moesten reizen, bevatte de trein relatief veel 1e klas rijtuigen.
-
Maar het had niets met de verhuizing van de PTT te maken, omdat de treinen al voor de verhuizing met relatief veel 1e Klas reden. Als dat wel het geval was geweest had er ook wel treinpaar in omgekeerde richting gereden en dat was er niet.
-
Hallo,
Plaatje uit de oude voorraad met een stukje Corailrijtuig van LS Models:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07162_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07162_3_1.jpg)
Idem, maar dan met het in dit draadje besproken "ont-zwenkschorte" model van Roco, á Euro 22,50 ;):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco1118Corail2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco1118Corail2.jpg)
-
De VSE A9u die genoemd wordt in de samenstelling, is dat een versie met diep liggende deuren?
Of is het een met de vlakke "schuifdeuren?
Ik kom er met alle (des)informatie op internet niet meer uit welke versie wanneer is gebouwd en welke met/zonder airco is, en welke versies al dan niet terecht als Eurofima worden aangeduid ipv Corail.
Hulp is welkom :)
Groet, Jeroen
-
De Eurofima is een heel ander type rijtuig dan de Corail.
De deuren zitten hierbij aan het uiteinde en liggen niet verdiept:
(http://gibitrains.pagesperso-orange.fr/train/photos_hd/voiture_vse_corail-lsmodels.jpg)
(van http://gibitrains.pagesperso-orange.fr/en/train/voiture_vse-lsmodels.htm (http://gibitrains.pagesperso-orange.fr/en/train/voiture_vse-lsmodels.htm))
Dit is LS Models 40354, Roco heeft hem ook geleverd in lengteschaal 1/87 (44667)
-
Ik kom er met alle (des)informatie op internet niet meer uit welke versie wanneer is gebouwd en welke met/zonder airco is, en welke versies al dan niet terecht als Eurofima worden aangeduid ipv Corail.
In een notendop heeft Corail altijd airco en zijn er twee versies: VU met deuren op de koppen en VTU met deuren verder naar het midden van het rijtuig. VSE Eurofima rijtuigen zijn, zoals Diederik aangeeft, officieel geen Corail, maar werden wel gemengd ingezet. Jongere Corail rijtuigen beschikken over schuifdeuren die lijken op die van de VSE.
Groetjes, Wouter
-
Waarbij men nog kan aanvullen dat VSE staat voor Voiture Standard Européenne oftewel de Franse benaming voor Eurofima rijtuigen. Eurofima staat voor het bedrijf voor het financieren van spoorwegmateriaal in Europa (zit in Basel, Zwitserland). Bij de NMBS worden de Eurofima rijtuigen overigens aangegeven met type i6.
-
Bedankt mannen! Dat helpt me een stuk verder.
Dat houdt dus in als ik de samenstelling bekijk dat in ‘83 ook Eurofima’s gehuurd werden? Of in ieder geval 1... ;) En dan was ik in de war met de Vu’s en de VSE’s
De 40354 heb ik al besteld, dus dat komt goed.
En de 40176-178 zijn nog gewoon te koop gelukkig.
De 1142 van Roco heb ik ook al jaren.
Wordt een mooi span :)
Nogmaals dank voor de info heren, en ik hou me aanbevolen als er iemand foto’s heeft van de corail rijtuigen op Groningen CS of omgeving 😊
Jeroen
-
De 40177 is een B11tu. Dir werden niet gehuurd, alleen B10tu
-
Nogmaals dank voor de info heren, en ik hou me aanbevolen als er iemand foto’s heeft van de corail rijtuigen op Groningen CS of omgeving 😊
Jeroen
(https://farm5.staticflickr.com/4002/4636359661_d760c2df80_z.jpg) (https://flic.kr/p/84Gycx)820313 130-09a Groningen (https://flic.kr/p/84Gycx) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok 2434 met derde frontsein en Corailrijtuig,
Groningen,
13 maart 1982.
(https://farm5.staticflickr.com/4066/4636970292_9066c31a8a_z.jpg) (https://flic.kr/p/84KFHE)820313 130-10a Groningen (https://flic.kr/p/84KFHE) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Wadloper 3210 voor een Corailrijtuig,
Groningen,
13 maart 1982.
-
Bedankt Gerard,
Word ik vrolijk van! :)
Groet, Jeroen.
-
in het voorjaar van 1983 liep ik stage bij een gloeilampenfabriek in Eindhoven. In die periode ben ik een paar keer op bezoek geweest bij mijn vrienden die stage liepen in Groningen. Op vrijdagmiddag was er van Eindhoven naar Groningen een rechtstreekse trein. Scheelde een overstap van 20 minuten te Utrecht. In mijn herinnering was dit een getrokken trein met Corail rijtuigen. Toentertijd had je niet altijd en overal een camera bij je dus foto's heb ik niet gemaakt. Maar was het wel een trein met Corail rijtuigen? Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
Hans