Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 03:10:18
Bröckenbahn door Martin Hornis
Vandaag om 02:35:39
FEVE 1000 in H0m door ingenium
Vandaag om 01:28:42
Swird HO door NS264
Vandaag om 01:26:09
Eerste baanplan spoor N door NS264
Vandaag om 00:54:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sdz1976
Vandaag om 00:46:59
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:34:54
Dioramaatje 009 door Chris80
Vandaag om 00:00:29
Tandwiel vinden door GerardvV
15 januari 2019, 23:39:11
Roco 2019 door DE-II
15 januari 2019, 23:29:06
's-Heer Heinkenspolder door DE-II
15 januari 2019, 23:24:18
Marklin 2019 door Meppelspoor
15 januari 2019, 23:14:41
Spoorpont Enkhuizen door sneek
15 januari 2019, 23:11:28
MiniTrix 2019 door Marcel112
15 januari 2019, 23:10:54
Trix H0 2019 door Marcel112
15 januari 2019, 23:10:20
NS2400 van Roco met Plux16? door Marcel112
15 januari 2019, 23:08:19
Roco Fccpps door Marcel112
15 januari 2019, 23:05:46
Nieuwe versie ESU decoders? door sneek
15 januari 2019, 23:01:07
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
15 januari 2019, 22:49:38
Rangeersein bruine 2200 van Piko werkt niet door Fritsprt
15 januari 2019, 22:38:54
BNLS-Module: "La vie...une gare abandonnée" door Edsko Hekman
15 januari 2019, 22:31:04
IR-treinen Berlijn-Schiphol (blauw/grijs/wit) door Michiel 80
15 januari 2019, 22:18:26
ESU lokprogrammer en IB basic door Biesje
15 januari 2019, 22:14:31
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
15 januari 2019, 22:10:41
verschillende lichtsterkte bij dezelfde lampjes door Menno
15 januari 2019, 22:09:52
ESU Lokpilot 4.0 DCC in Piko GTW. Hoe verlichting programmeren? door johanw
15 januari 2019, 22:05:59
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
15 januari 2019, 21:45:47
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
15 januari 2019, 21:10:42
Piko 2019 door Dave.......
15 januari 2019, 21:09:41
BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module door Hans van de Burgt
15 januari 2019, 20:42:54
  

Auteur Topic: Corail Den Haag - Groningen  (gelezen 6225 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Corail Den Haag - Groningen
« Gepost op: 11 september 2016, 01:43:18 »
ik wil graag een stam Corail Den Haag - Groningen samenstellen, maar de vraag is zijn de juiste rijtuigen nog wel te vinden?

deze echte samenstelling vond ik:

Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"

Wanneer zijn voor het laatst bijpassende rijtuigen uitgeleverd en van welk merk?
gr. Petra,  Eric is ziek en komt voorlopig hier niet meer, normaal zitten we samen op de forum.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2016, 02:12:11 »
ik heb een rijtuig gevonden op ebay, maar heb ik het goed gezien, is deze ook zo krom als een deur?



betreffende advertentie: http://www.ebay.nl/itm/SNCF-Schnellzugwagen-B10tu-2te-Kl-EpIV-Roco-45731-H0-1-87-H0-KB3-/381737644323?hash=item58e1563123:g:PJYAAOSwHoFXsiO7
gr. Petra,  Eric is ziek en komt voorlopig hier niet meer, normaal zitten we samen op de forum.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
  • Noorwegen jaren negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2016, 02:37:37 »
Volgens mij is dit optisch bedrog door de wijde lens die gebruikt is.

In een ander draadje over Corail rijtuigen kwam deze link eens langs, heeft een mooi overzicht van Corail rijtuigen: http://e.bournez.free.fr/TrainsFCGL.html

Groeten,
Lolke

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2850
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2016, 12:22:01 »
Er rijden in d trein 3 typen rijtuigen, die het beste van Roco zijn te vinden:
- A10tu, Roco 45730 en 45730/2
- A9u, Roco 45380
- B10tu internationaal, Roco 45733, 45733/2

De 45731/3 die je toont is ook inzetbaar, maar niet een internationaal inzetbare B10tu (maar dat ziet bijna niemand)
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.

Je kan de trein ook met LS Models samen stellen, behalve de A9u, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2016, 13:12:01 »
Die rijtuigen altijd leuk gevonden.
Volgende week neem ik nog es de IC (Paris N) - Amiens - Abbeville - Boulogne (dagje museumspoor Baai v/d Somme)
Al rijden er nu alsmaar meer treinstellen op de verbinding.

Ook Piko heeft enkele versies van de Corail rijtuigen gemaakt.
En heeft ook een leuk startsetje (2 rijtuigen + dieselloc + railovaal)

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 891
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2016, 22:02:15 »
LSM zou deze maand (....) set 40136 ("VTU Le Montaigne") uit moeten leveren, bestaande uit een A10rtu en 2x B11tu. Zijn deze ook bruikbaar voor inzet in NL?

Waren de Corails die toendertijd tussen Den Haag en Groningen reden, dezelfde als die tussen Den Haag en Venlo reden tijdens "het gat van '83"?

Groeten,
Edwin

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2018, 14:37:34 »
reed er ook een bar rijtuig mee in de samenstelling Den Haag - Groningen?
gr. Petra,  Eric is ziek en komt voorlopig hier niet meer, normaal zitten we samen op de forum.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2850
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 06 september 2018, 20:52:52 »
LSM zou deze maand (....) set 40136 ("VTU Le Montaigne") uit moeten leveren, bestaande uit een A10rtu en 2x B11tu. Zijn deze ook bruikbaar voor inzet in NL?
Le Montaigne was een trein die 200 km/h reed. Hiervoor waren bepaalde (kleine) series Corail rijtuigen met andere nummers en extra remvermogen voor de snelheid voorzien.
Dus deze wagens zijn niet bruikbaar.

Citaat
Waren de Corails die toendertijd tussen Den Haag en Groningen reden, dezelfde als die tussen Den Haag en Venlo reden tijdens "het gat van '83"?

De rijtuigen werden gerouleerd, dus er was nooit een vaste set die hier altijd bleef.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Geert Kraai

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
    • De Vallei
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2018, 21:17:37 »
Leuk onderwerp, ik heb nog een stuk of wat Roco Corail rijtuigen liggen. Eens zien of die toepasbaar zijn.
Schaal H0 - NS tijdperk IV-V. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #9 Gepost op: 07 september 2018, 07:54:02 »
Wat is "het gat van 83"?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1302
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #10 Gepost op: 07 september 2018, 08:05:07 »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #11 Gepost op: 07 september 2018, 09:06:57 »
deze echte samenstelling vond ik:

Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"



Met een verhouding van drie om drie een opvallend hoog aandeel 1e klasse rijtuigen in deze trein.
Had dit een speciale reden? Meestal lag /ligt de verhouding tussen 1e en 2e klasse rijtuigen wat anders.


Groet,

Sven

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #12 Gepost op: 07 september 2018, 09:13:25 »
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.


Dat kwam vanwege de door Roco bij deze wagens toegepaste methode van de in bogen met de draaistellen meezwenkende schortplaten.
Deze methode viel bij veel modelspoorders niet goed in de smaak en zo kwamen de rijtuigen uiteindelijk in de grabbelbak terecht.
Wat mij betreft ten onrechte:

Het "euvel" is namelijk vrij gemakkelijke te verhelpen en dan heb je verder een prachtig ogend en prima rijdend corailrijtuig voor relatief weinig geld op je baan staan.


Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 07 september 2018, 09:15:45 door waldberg »

chrvdv37402

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #13 Gepost op: 07 september 2018, 09:25:18 »


Met een verhouding van drie om drie een opvallend hoog aandeel 1e klasse rijtuigen in deze trein.
Had dit een speciale reden? Meestal lag /ligt de verhouding tussen 1e en 2e klasse rijtuigen wat anders.


Groet,

Sven

De treinen 501/502 hadden altijd een bijzonder hoog aandeel eerste klas. Deze trein werd dan ook wel de ambtenaren-expres genoemd.
Voor deze trein is was eerder treinstel 1970, ook met een groter aandeel eerste klas,  ingezet en later, nadat de getrokken rijtuigen van het toneel verdwenen waren, treinstel 4444. Dit treinstel had twee bakken eerste klas.

Groeten Christian
Groeten Christian

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2850
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #14 Gepost op: 07 september 2018, 20:38:59 »
Roco heeft trouwens voor dit jaar weer nieuwe Corails aangekondigd. Zonder meebewegende schorten en nog wat verbeteringen. Voor wie LS te duur vindt.
11:16, 12:22, 13:2 14:9