Doel:€250.00
Donaties:€155.00

Per saldo:€-95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door PieterHa
Vandaag om 18:10:13
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door ZwaanBaan
Vandaag om 18:00:57
Hall sensor versus Reed schakelaar door Te 2/2
Vandaag om 17:59:52
z21 nieuwste software 1.0.6(4092) door 008200
Vandaag om 17:57:28
Welke Seuthe rookontwikkelaar door trabiarie
Vandaag om 17:56:36
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 17:50:33
Modelbaan in Trainz door olaf99
Vandaag om 17:28:56
Digitaal maken door Timo
Vandaag om 17:27:47
Bw Hof, ombouw van de kraan. door Patrick1975
Vandaag om 17:25:53
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:24:16
Schakelsnelheid DR4024 instellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:20:54
Rollenbank in Spoor-1 door JaJo
Vandaag om 17:15:54
Licht door Timo
Vandaag om 17:00:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 16:56:04
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 16:44:06
NS 2801 van MK modelbouwstudio door waldberg
Vandaag om 16:43:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 16:42:52
Dood punt motor door Timo
Vandaag om 16:41:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 16:22:26
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 15:55:58
stroomonderbrekingen door teuntje
Vandaag om 15:45:43
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 15:31:27
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:27:59
  

Auteur Topic: Corail Den Haag - Groningen  (gelezen 5508 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1129
Corail Den Haag - Groningen
« Gepost op: 11 september 2016, 01:43:18 »
ik wil graag een stam Corail Den Haag - Groningen samenstellen, maar de vraag is zijn de juiste rijtuigen nog wel te vinden?

deze echte samenstelling vond ik:

Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"

Wanneer zijn voor het laatst bijpassende rijtuigen uitgeleverd en van welk merk?
gr. Petra,  Eric is ziek en komt voorlopig hier niet meer, normaal zitten we samen op de forum.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1129
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2016, 02:12:11 »
ik heb een rijtuig gevonden op ebay, maar heb ik het goed gezien, is deze ook zo krom als een deur?



betreffende advertentie: http://www.ebay.nl/itm/SNCF-Schnellzugwagen-B10tu-2te-Kl-EpIV-Roco-45731-H0-1-87-H0-KB3-/381737644323?hash=item58e1563123:g:PJYAAOSwHoFXsiO7
gr. Petra,  Eric is ziek en komt voorlopig hier niet meer, normaal zitten we samen op de forum.

Lolke Bijlsma

  • Online Online
  • Berichten: 489
  • Noorwegen jaren negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2016, 02:37:37 »
Volgens mij is dit optisch bedrog door de wijde lens die gebruikt is.

In een ander draadje over Corail rijtuigen kwam deze link eens langs, heeft een mooi overzicht van Corail rijtuigen: http://e.bournez.free.fr/TrainsFCGL.html

Groeten,
Lolke

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2845
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2016, 12:22:01 »
Er rijden in d trein 3 typen rijtuigen, die het beste van Roco zijn te vinden:
- A10tu, Roco 45730 en 45730/2
- A9u, Roco 45380
- B10tu internationaal, Roco 45733, 45733/2

De 45731/3 die je toont is ook inzetbaar, maar niet een internationaal inzetbare B10tu (maar dat ziet bijna niemand)
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.

Je kan de trein ook met LS Models samen stellen, behalve de A9u, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1106
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2016, 13:12:01 »
Die rijtuigen altijd leuk gevonden.
Volgende week neem ik nog es de IC (Paris N) - Amiens - Abbeville - Boulogne (dagje museumspoor Baai v/d Somme)
Al rijden er nu alsmaar meer treinstellen op de verbinding.

Ook Piko heeft enkele versies van de Corail rijtuigen gemaakt.
En heeft ook een leuk startsetje (2 rijtuigen + dieselloc + railovaal)

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 891
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2016, 22:02:15 »
LSM zou deze maand (....) set 40136 ("VTU Le Montaigne") uit moeten leveren, bestaande uit een A10rtu en 2x B11tu. Zijn deze ook bruikbaar voor inzet in NL?

Waren de Corails die toendertijd tussen Den Haag en Groningen reden, dezelfde als die tussen Den Haag en Venlo reden tijdens "het gat van '83"?

Groeten,
Edwin

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1129
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2018, 14:37:34 »
reed er ook een bar rijtuig mee in de samenstelling Den Haag - Groningen?
gr. Petra,  Eric is ziek en komt voorlopig hier niet meer, normaal zitten we samen op de forum.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2845
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 06 september 2018, 20:52:52 »
LSM zou deze maand (....) set 40136 ("VTU Le Montaigne") uit moeten leveren, bestaande uit een A10rtu en 2x B11tu. Zijn deze ook bruikbaar voor inzet in NL?
Le Montaigne was een trein die 200 km/h reed. Hiervoor waren bepaalde (kleine) series Corail rijtuigen met andere nummers en extra remvermogen voor de snelheid voorzien.
Dus deze wagens zijn niet bruikbaar.

Citaat
Waren de Corails die toendertijd tussen Den Haag en Groningen reden, dezelfde als die tussen Den Haag en Venlo reden tijdens "het gat van '83"?

De rijtuigen werden gerouleerd, dus er was nooit een vaste set die hier altijd bleef.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Geert Kraai

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
    • De Vallei
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2018, 21:17:37 »
Leuk onderwerp, ik heb nog een stuk of wat Roco Corail rijtuigen liggen. Eens zien of die toepasbaar zijn.
Schaal H0 - NS tijdperk IV-V. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #9 Gepost op: 07 september 2018, 07:54:02 »
Wat is "het gat van 83"?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1295
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #10 Gepost op: 07 september 2018, 08:05:07 »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 466
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #11 Gepost op: 07 september 2018, 09:06:57 »
deze echte samenstelling vond ik:

Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"



Met een verhouding van drie om drie een opvallend hoog aandeel 1e klasse rijtuigen in deze trein.
Had dit een speciale reden? Meestal lag /ligt de verhouding tussen 1e en 2e klasse rijtuigen wat anders.


Groet,

Sven

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 466
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #12 Gepost op: 07 september 2018, 09:13:25 »
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.


Dat kwam vanwege de door Roco bij deze wagens toegepaste methode van de in bogen met de draaistellen meezwenkende schortplaten.
Deze methode viel bij veel modelspoorders niet goed in de smaak en zo kwamen de rijtuigen uiteindelijk in de grabbelbak terecht.
Wat mij betreft ten onrechte:

Het "euvel" is namelijk vrij gemakkelijke te verhelpen en dan heb je verder een prachtig ogend en prima rijdend corailrijtuig voor relatief weinig geld op je baan staan.


Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 07 september 2018, 09:15:45 door waldberg »

chrvdv37402

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #13 Gepost op: 07 september 2018, 09:25:18 »


Met een verhouding van drie om drie een opvallend hoog aandeel 1e klasse rijtuigen in deze trein.
Had dit een speciale reden? Meestal lag /ligt de verhouding tussen 1e en 2e klasse rijtuigen wat anders.


Groet,

Sven

De treinen 501/502 hadden altijd een bijzonder hoog aandeel eerste klas. Deze trein werd dan ook wel de ambtenaren-expres genoemd.
Voor deze trein is was eerder treinstel 1970, ook met een groter aandeel eerste klas,  ingezet en later, nadat de getrokken rijtuigen van het toneel verdwenen waren, treinstel 4444. Dit treinstel had twee bakken eerste klas.

Groeten Christian
Groeten Christian

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2845
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #14 Gepost op: 07 september 2018, 20:38:59 »
Roco heeft trouwens voor dit jaar weer nieuwe Corails aangekondigd. Zonder meebewegende schorten en nog wat verbeteringen. Voor wie LS te duur vindt.
11:16, 12:22, 13:2 14:9