Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Corail Den Haag - Groningen  (gelezen 17620 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Corail Den Haag - Groningen
« Gepost op: 11 september 2016, 01:43:18 »
ik wil graag een stam Corail Den Haag - Groningen samenstellen, maar de vraag is zijn de juiste rijtuigen nog wel te vinden?

deze echte samenstelling vond ik:

Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"

Wanneer zijn voor het laatst bijpassende rijtuigen uitgeleverd en van welk merk?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2016, 02:12:11 »
ik heb een rijtuig gevonden op ebay, maar heb ik het goed gezien, is deze ook zo krom als een deur?



betreffende advertentie: http://www.ebay.nl/itm/SNCF-Schnellzugwagen-B10tu-2te-Kl-EpIV-Roco-45731-H0-1-87-H0-KB3-/381737644323?hash=item58e1563123:g:PJYAAOSwHoFXsiO7
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2016, 02:37:37 »
Volgens mij is dit optisch bedrog door de wijde lens die gebruikt is.

In een ander draadje over Corail rijtuigen kwam deze link eens langs, heeft een mooi overzicht van Corail rijtuigen: http://e.bournez.free.fr/TrainsFCGL.html

Groeten,
Lolke

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3801
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2016, 12:22:01 »
Er rijden in d trein 3 typen rijtuigen, die het beste van Roco zijn te vinden:
- A10tu, Roco 45730 en 45730/2
- A9u, Roco 45380
- B10tu internationaal, Roco 45733, 45733/2

De 45731/3 die je toont is ook inzetbaar, maar niet een internationaal inzetbare B10tu (maar dat ziet bijna niemand)
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.

Je kan de trein ook met LS Models samen stellen, behalve de A9u, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.

dirkjan

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2016, 13:12:01 »
Die rijtuigen altijd leuk gevonden.
Volgende week neem ik nog es de IC (Paris N) - Amiens - Abbeville - Boulogne (dagje museumspoor Baai v/d Somme)
Al rijden er nu alsmaar meer treinstellen op de verbinding.

Ook Piko heeft enkele versies van de Corail rijtuigen gemaakt.
En heeft ook een leuk startsetje (2 rijtuigen + dieselloc + railovaal)

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2016, 22:02:15 »
LSM zou deze maand (....) set 40136 ("VTU Le Montaigne") uit moeten leveren, bestaande uit een A10rtu en 2x B11tu. Zijn deze ook bruikbaar voor inzet in NL?

Waren de Corails die toendertijd tussen Den Haag en Groningen reden, dezelfde als die tussen Den Haag en Venlo reden tijdens "het gat van '83"?

Groeten,
Edwin

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2018, 14:37:34 »
reed er ook een bar rijtuig mee in de samenstelling Den Haag - Groningen?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3801
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 06 september 2018, 20:52:52 »
LSM zou deze maand (....) set 40136 ("VTU Le Montaigne") uit moeten leveren, bestaande uit een A10rtu en 2x B11tu. Zijn deze ook bruikbaar voor inzet in NL?
Le Montaigne was een trein die 200 km/h reed. Hiervoor waren bepaalde (kleine) series Corail rijtuigen met andere nummers en extra remvermogen voor de snelheid voorzien.
Dus deze wagens zijn niet bruikbaar.

Citaat
Waren de Corails die toendertijd tussen Den Haag en Groningen reden, dezelfde als die tussen Den Haag en Venlo reden tijdens "het gat van '83"?

De rijtuigen werden gerouleerd, dus er was nooit een vaste set die hier altijd bleef.

dirkjan

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2018, 21:17:37 »
Leuk onderwerp, ik heb nog een stuk of wat Roco Corail rijtuigen liggen. Eens zien of die toepasbaar zijn.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #9 Gepost op: 07 september 2018, 07:54:02 »
Wat is "het gat van 83"?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #10 Gepost op: 07 september 2018, 08:05:07 »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #11 Gepost op: 07 september 2018, 09:06:57 »
deze echte samenstelling vond ik:

Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"



Met een verhouding van drie om drie een opvallend hoog aandeel 1e klasse rijtuigen in deze trein.
Had dit een speciale reden? Meestal lag /ligt de verhouding tussen 1e en 2e klasse rijtuigen wat anders.


Groet,

Sven

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #12 Gepost op: 07 september 2018, 09:13:25 »
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.


Dat kwam vanwege de door Roco bij deze wagens toegepaste methode van de in bogen met de draaistellen meezwenkende schortplaten.
Deze methode viel bij veel modelspoorders niet goed in de smaak en zo kwamen de rijtuigen uiteindelijk in de grabbelbak terecht.
Wat mij betreft ten onrechte:

Het "euvel" is namelijk vrij gemakkelijke te verhelpen en dan heb je verder een prachtig ogend en prima rijdend corailrijtuig voor relatief weinig geld op je baan staan.


Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 07 september 2018, 09:15:45 door waldberg »

chrvdv37402

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #13 Gepost op: 07 september 2018, 09:25:18 »


Met een verhouding van drie om drie een opvallend hoog aandeel 1e klasse rijtuigen in deze trein.
Had dit een speciale reden? Meestal lag /ligt de verhouding tussen 1e en 2e klasse rijtuigen wat anders.


Groet,

Sven

De treinen 501/502 hadden altijd een bijzonder hoog aandeel eerste klas. Deze trein werd dan ook wel de ambtenaren-expres genoemd.
Voor deze trein is was eerder treinstel 1970, ook met een groter aandeel eerste klas,  ingezet en later, nadat de getrokken rijtuigen van het toneel verdwenen waren, treinstel 4444. Dit treinstel had twee bakken eerste klas.

Groeten Christian
Groeten Christian

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3801
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #14 Gepost op: 07 september 2018, 20:38:59 »
Roco heeft trouwens voor dit jaar weer nieuwe Corails aangekondigd. Zonder meebewegende schorten en nog wat verbeteringen. Voor wie LS te duur vindt.