Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wielen gezocht door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:25:35
Raadplaatje door Yuri v L
Vandaag om 22:12:28
Toekomst van modeltreinbeurzen? door henk
Vandaag om 22:08:41
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door damngrazy
Vandaag om 22:06:11
BMB-Module: "On Southwark Bridge" door Marcel112
Vandaag om 22:04:55
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 21:54:25
Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies door Marcel112
Vandaag om 21:53:06
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
Vandaag om 21:50:00
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door frank002
Vandaag om 21:41:45
Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht door Joop_L
Vandaag om 21:38:51
Artitec restanten, wat kan je er van maken door 1200blauw
Vandaag om 21:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 21:08:14
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 21:02:50
Bahnstrecke 5867 door basjuh1981
Vandaag om 21:02:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door bigboynl
Vandaag om 20:59:13
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door bellejt
Vandaag om 20:55:05
Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano door coldforged
Vandaag om 20:38:54
Class 66 van Märklin/Trix of van ESU? door Fritsprt
Vandaag om 20:35:32
CAD-programma’s voor 3D-printers door coldforged
Vandaag om 20:29:07
Lokschuppen Ueckermünde door Rondje_HO
Vandaag om 20:14:10
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 20:13:49
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door Huib
Vandaag om 20:03:54
1e modelspoorbaan door Rondje_HO
Vandaag om 20:03:28
Wil weer beginnen door Rondje_HO
Vandaag om 20:01:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frycio82
Vandaag om 19:34:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 19:30:38
Condensator op Fleischmann motor, wie herkent dit type? door Jos Schnitzler
Vandaag om 19:26:16
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
Vandaag om 19:06:51
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 19:02:31
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 18:39:24
  

Auteur Topic: Corail Den Haag - Groningen  (gelezen 11654 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Corail Den Haag - Groningen
« Gepost op: 11 september 2016, 01:43:18 »
ik wil graag een stam Corail Den Haag - Groningen samenstellen, maar de vraag is zijn de juiste rijtuigen nog wel te vinden?

deze echte samenstelling vond ik:

Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"

Wanneer zijn voor het laatst bijpassende rijtuigen uitgeleverd en van welk merk?
gr. Petra,  Eric is ziek en komt voorlopig hier niet meer, normaal zitten we samen op de forum.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2016, 02:12:11 »
ik heb een rijtuig gevonden op ebay, maar heb ik het goed gezien, is deze ook zo krom als een deur?



betreffende advertentie: http://www.ebay.nl/itm/SNCF-Schnellzugwagen-B10tu-2te-Kl-EpIV-Roco-45731-H0-1-87-H0-KB3-/381737644323?hash=item58e1563123:g:PJYAAOSwHoFXsiO7
gr. Petra,  Eric is ziek en komt voorlopig hier niet meer, normaal zitten we samen op de forum.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2016, 02:37:37 »
Volgens mij is dit optisch bedrog door de wijde lens die gebruikt is.

In een ander draadje over Corail rijtuigen kwam deze link eens langs, heeft een mooi overzicht van Corail rijtuigen: http://e.bournez.free.fr/TrainsFCGL.html

Groeten,
Lolke

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3158
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2016, 12:22:01 »
Er rijden in d trein 3 typen rijtuigen, die het beste van Roco zijn te vinden:
- A10tu, Roco 45730 en 45730/2
- A9u, Roco 45380
- B10tu internationaal, Roco 45733, 45733/2

De 45731/3 die je toont is ook inzetbaar, maar niet een internationaal inzetbare B10tu (maar dat ziet bijna niemand)
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.

Je kan de trein ook met LS Models samen stellen, behalve de A9u, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1425
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2016, 13:12:01 »
Die rijtuigen altijd leuk gevonden.
Volgende week neem ik nog es de IC (Paris N) - Amiens - Abbeville - Boulogne (dagje museumspoor Baai v/d Somme)
Al rijden er nu alsmaar meer treinstellen op de verbinding.

Ook Piko heeft enkele versies van de Corail rijtuigen gemaakt.
En heeft ook een leuk startsetje (2 rijtuigen + dieselloc + railovaal)

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 901
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2016, 22:02:15 »
LSM zou deze maand (....) set 40136 ("VTU Le Montaigne") uit moeten leveren, bestaande uit een A10rtu en 2x B11tu. Zijn deze ook bruikbaar voor inzet in NL?

Waren de Corails die toendertijd tussen Den Haag en Groningen reden, dezelfde als die tussen Den Haag en Venlo reden tijdens "het gat van '83"?

Groeten,
Edwin

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2018, 14:37:34 »
reed er ook een bar rijtuig mee in de samenstelling Den Haag - Groningen?
gr. Petra,  Eric is ziek en komt voorlopig hier niet meer, normaal zitten we samen op de forum.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3158
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 06 september 2018, 20:52:52 »
LSM zou deze maand (....) set 40136 ("VTU Le Montaigne") uit moeten leveren, bestaande uit een A10rtu en 2x B11tu. Zijn deze ook bruikbaar voor inzet in NL?
Le Montaigne was een trein die 200 km/h reed. Hiervoor waren bepaalde (kleine) series Corail rijtuigen met andere nummers en extra remvermogen voor de snelheid voorzien.
Dus deze wagens zijn niet bruikbaar.

Citaat
Waren de Corails die toendertijd tussen Den Haag en Groningen reden, dezelfde als die tussen Den Haag en Venlo reden tijdens "het gat van '83"?

De rijtuigen werden gerouleerd, dus er was nooit een vaste set die hier altijd bleef.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
    • De Vallei
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2018, 21:17:37 »
Leuk onderwerp, ik heb nog een stuk of wat Roco Corail rijtuigen liggen. Eens zien of die toepasbaar zijn.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

wpinkhof

  • Online Online
  • Berichten: 221
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #9 Gepost op: 07 september 2018, 07:54:02 »
Wat is "het gat van 83"?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1362
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #10 Gepost op: 07 september 2018, 08:05:07 »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #11 Gepost op: 07 september 2018, 09:06:57 »
deze echte samenstelling vond ik:

Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"



Met een verhouding van drie om drie een opvallend hoog aandeel 1e klasse rijtuigen in deze trein.
Had dit een speciale reden? Meestal lag /ligt de verhouding tussen 1e en 2e klasse rijtuigen wat anders.


Groet,

Sven

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #12 Gepost op: 07 september 2018, 09:13:25 »
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.


Dat kwam vanwege de door Roco bij deze wagens toegepaste methode van de in bogen met de draaistellen meezwenkende schortplaten.
Deze methode viel bij veel modelspoorders niet goed in de smaak en zo kwamen de rijtuigen uiteindelijk in de grabbelbak terecht.
Wat mij betreft ten onrechte:

Het "euvel" is namelijk vrij gemakkelijke te verhelpen en dan heb je verder een prachtig ogend en prima rijdend corailrijtuig voor relatief weinig geld op je baan staan.


Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 07 september 2018, 09:15:45 door waldberg »

chrvdv37402

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #13 Gepost op: 07 september 2018, 09:25:18 »


Met een verhouding van drie om drie een opvallend hoog aandeel 1e klasse rijtuigen in deze trein.
Had dit een speciale reden? Meestal lag /ligt de verhouding tussen 1e en 2e klasse rijtuigen wat anders.


Groet,

Sven

De treinen 501/502 hadden altijd een bijzonder hoog aandeel eerste klas. Deze trein werd dan ook wel de ambtenaren-expres genoemd.
Voor deze trein is was eerder treinstel 1970, ook met een groter aandeel eerste klas,  ingezet en later, nadat de getrokken rijtuigen van het toneel verdwenen waren, treinstel 4444. Dit treinstel had twee bakken eerste klas.

Groeten Christian
Groeten Christian

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3158
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #14 Gepost op: 07 september 2018, 20:38:59 »
Roco heeft trouwens voor dit jaar weer nieuwe Corails aangekondigd. Zonder meebewegende schorten en nog wat verbeteringen. Voor wie LS te duur vindt.
11:16, 12:22, 13:2 14:9