Doel:€250.00
Donaties:€195.00

Per saldo:€-55.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender!

Laatst bijgewerkt
op 15-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie gaat er zaterdag 18 januari naar Houten door Den Zoeterdam
Vandaag om 05:39:10
Malmö en de Öresundbrug. door nighttrain1
Vandaag om 04:17:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 03:33:29
Deining in Dönsdorf door Chris Westerduin
Vandaag om 03:19:17
Roco 2020 nieuws door Wilma1970
Vandaag om 01:57:35
Artitec 2020 door Wilma1970
Vandaag om 01:55:27
Verstevigen MDF door Hans1963
Vandaag om 01:02:37
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Hoontje
Vandaag om 00:28:10
BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation door nighttrain1
17 januari 2020, 23:33:16
Dordrecht jaren 70 door Rob Hagg
17 januari 2020, 23:29:54
Modeltoque MLF-20 kit vervangingsmotor nog verkrijgbaar? door iarnrod
17 januari 2020, 23:28:50
Spook metrotunnel met bussen & trams door NS 1607
17 januari 2020, 23:16:18
Faller containerkraan 120290 en vooral ... de aandrijving door Joto
17 januari 2020, 23:14:19
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
17 januari 2020, 23:12:36
omBC in messing. door EFM
17 januari 2020, 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 januari 2020, 22:52:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bert van Gelder
17 januari 2020, 22:49:59
Een onbekend treintje door MOVisser
17 januari 2020, 22:31:28
Projekt 083-338 door jerrytrein
17 januari 2020, 22:21:02
Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door Daniels
17 januari 2020, 22:05:25
ICR Rijtuigen LS-Models hebben schokbrekers verloren. door MOVisser
17 januari 2020, 22:04:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
17 januari 2020, 22:01:40
Wissel met puntstukken met metaal op bodem door 72sonett
17 januari 2020, 21:59:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
17 januari 2020, 21:50:32
Heen, En en Weer door DE-II
17 januari 2020, 21:36:47
Brekina 2020, DAF annex Volvo 66! door Edsko Hekman
17 januari 2020, 21:21:06
Smal-/veldspoor vraagjes door EricZmS
17 januari 2020, 21:10:45
TTAS, een onstpannen oefening in 0 door NS8714
17 januari 2020, 20:36:33
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
17 januari 2020, 20:15:24
Connectoren voor kabeltjes door EricZmS
17 januari 2020, 20:10:37
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 132541 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #345 Gepost op: 29 december 2017, 19:05:30 »
De afgelopen avonden gewerkt aan laag '2' van de baan. Eerst maar eens wat rails neergelegd om te zien of het past enzo.

Krijg er nu ook wel zin in om de decoratie aan te brengen. Moet daar nog veel ideeen voor opdoen, en we hebben dit meer dan 30 jaar niet gedaan.....

Heb al wel wat tunnelportalen en andere snuisterijen zoals een perron aangeschaft om eens te kijken hoe het staat.


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 8285
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #346 Gepost op: 29 december 2017, 21:02:32 »
Dat ziet er veelbelovend uit Andre  (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #347 Gepost op: 03 januari 2018, 03:40:57 »
En ook laag 3 begint vorm te krijgen.....

.....en uiteraard de helling om deze met laag 2 te verbinden.....

.....van die dingen die veel tijd kosten, maar waar je later weinig van ziet: de basis/onderbouw voor de volgende lagen.


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #348 Gepost op: 07 januari 2018, 06:57:08 »
Een paar dagen geleden gezien hoe een forum genoot handig gebruikmaakt van 'klemmen'.
Dus ook maar een paar aangeschaft bij Amazon, en zojuist gebruikt.
Dat gaat vele malen beter dan het stoeien met gewichten, zoals blikken olie, koelvloeistof, plamuur, kapotte accus en andere 'heavy equipment' die ik in de garage kon vinden.



....maar meteen een paar bij besteld, wat bevalt dit!

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 8285
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #349 Gepost op: 07 januari 2018, 10:49:13 »
Wat heb jij mooie klemmen Andre  ;D ;D
Veel plezier ermee!

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 8285
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #350 Gepost op: 21 januari 2018, 22:54:04 »
Hoi Andre,

Volgen mij is het je ontgaan dat ik op mijn draadje uitleg heb gegeven over je "mal" vraag.

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #351 Gepost op: 22 januari 2018, 02:09:27 »
Hoi Wim,

Je houdt het goed bij !

Zojuist even  tijd gehad om het nog eens op te zoeken. Heb het een paar weken geleden wel bijgehouden, maar waarschijnlijk totaal over het hoofd gezien.

Mooi dat ik nu weet hoe dat moet, en ook dat je dus Heki Flor gebruikt, dat was ook nog iets dat ik me af vroeg.

Als ik zo ver ben ga ik dit ook maar eens toepassen, ergens het einde van het jaar of zo ;-)

De bomen die ik in December besteld hebt, hebben het (nog) niet gehaald. Eerst naar de US verstuurd, maar bij DHL bleek dat de doos beschadigd was, dus terug naar de leverancier. En die zit nog even te wachten totdat hij het weer terug heeft. Is eigenlijk de eerste keer dat het niet in 1 keer lukt, en ach, ben toch nog met de ruw bouw bezig.

Groeten,

André

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #352 Gepost op: 29 januari 2018, 05:04:04 »
Vandaag wat verlichting erbij gemaakt....kunnen we beter zien in het donker.

Verder wat zitten bladeren op het forum. Waar ik zie dat andere forum genoten zich aan 1 of 2 tijdperken houden, ben ik meer van: er is zoveel mooi, en keuzes maken heb ik geen zin in.  ;D

Heb hier al eens eerder verteld dat de modelbaan bij mij er met de paplepel is ingegoten door m'n vader en m'n opa toen ik 5 jaar oud was of zoiets. M'n opa vond de stomers op het station van Nijmegen altijd zo indrukwekkend (Jaren '30, Nijmegen - Kleef)

En wat lezen we vandaag bij het draadje over Reactivering spoorlijn Nijmegen-Kleef dat er daar dus gewoon nog steeds armseinen zijn !!

Dus die kunnen we mooi gaan toepassen op de baan. Want dat blijft toch wel wat hebben die mechaniek! En nu blijkt (voor mij) dat die gewoon nog bestaat. Ik dacht dat die net als de stoomlocs al lang waren uitgeschakeld, en alleen op museum lijnen nog zouden staan.




tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8490
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #353 Gepost op: 29 januari 2018, 13:41:51 »
Duitse armseinen vind je werkend en wel nog door heel Duitsland heen hoor  ;)
De meeste plekken zijn langs bv nevenbanen das dan vaak enkelsporig en heeft geen groot belang,daar "vervangt" men die seinen pas als of de lijn word opgeheven,of het sein kapot gaat.
Dat is dan dus ook een geld issue,t kost vaak meer daar om het zomaar te vervangen en dus gebruikt men het op.
Rondom Koln staan er ook nog diverse op wat emplacementen al dan niet werkend,ook vaak vanwege t is nog niet kapot dus vervangen we t nu niet.
Ik dacht vroeger ook dat t op een museum na weg zou zijn,maar ook duitsers zijn zuinig en gooien op sommige vlakken niet zomaar geld over de stelbalk  ;D

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #354 Gepost op: 31 januari 2018, 08:14:40 »
Vandaag aan het stoeien geweest met m'n DR4018.
Wat me tot nu toe niet gelukt was, is om ze via POM te 'updaten'.
Ze zitten inmiddels al in de baan verwerkt, en om ze er uit te halen en dan her programmeren via het programmeer track is toch wel omslachtig.

Zo vond ik de voorschakel weerstanden van m'n LED seinen toch wel wat warm worden. En ook gaven ze best veel storend licht af: veel te helder.

De CVs hiervoor staan standaard op 31:
- 15 voor de licht sterkte
- 16 voor het faden

Het leek me wel wat om ze op 19 te zetten:
- 3 voor de licht sterkte
- 16 voor het faden

Met de software van de DR5000 en met hulp van forum genoten is het me gelukt! Bedankt mannen!

De DR4018s die ik moest updaten zaten achter een booster, maar ook dat werkte goed. Ik was even bang dat dat niet 123 goed zou gaan.
Dus de eerste LEDs branden minder fel, en de weerstanden worden niet meer 'extreem' warm!

Dit kan ik later ook mooi gaan gebruiken voor het afstellen van de verlichting op de baan, welke ik ook wil gaan schakelen met de DR4018.
Dat ziet er dus veel belovend uit: netjes dimmen, schakelen, etc. dmv wat software, waar we 25 jaar geleden schakelaars en potmeters voor gebruikten.

Enige wat ik nog niet onder de knie heb is het gebruik van iTrain voor het programmeren via POM van de DR4018. Via het programmeer track gaat dat prima, maar POM nog niet helaas. Het mooie van iTrain is dat je een 'lokomotief' aanmaakt, die alle waarden voor de CVs meegeeft, en dan 1 voor 1 de CVs kunt programmeren. Bij de DR5000 SW moet je steeds weer de individuele waarde voor de CV die je wilt aanpassen opgeven. Bij beide moet je de CVs 1 voor 1 programmeren, maar iTrain onthoudt wat de waarden zijn die je wilt opgeven (min of meer).

Dus op naar de volgende uitdaging, met wellicht wat hulp van forum genoten alhier, of bij iTrain om ook dat aan de gang te krijgen :)

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #355 Gepost op: 31 januari 2018, 11:40:34 »
André,

Lees voordat je met de verlichting aan de slag gaat reactie #49 in de link even door. Helaas Duits.

http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=1030509
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #356 Gepost op: 31 januari 2018, 12:00:32 »
Hallo,

Toch even een aanvulling op de verwijzing van Rinus hierboven.

Heel veel problemen ontstaan door onvoldoende voeding op de POWER van de DR4018. Blijkbaar is voeding met een wisselspanningstrafo ook een veroorzaker.

Bij gebruik van bijvoorbeeld een (schakelende) gelijkspanningsvoeding zoals de Mean Well RS-100-15 Switching Power Supply heb ik zelf nog nooit problemen gehad.

Helaas begint blijkbaar iedereen met een oude "speelgoed"-trafo uit de doos van de analoge tijd...  :'(

Een investering in een goede voeding voorkomt problemen en frustraties.

Groeten,
Bert (alias BertB in het 1zu160 Forum)  ;)
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 12:02:38 door Bert_Apd »

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #357 Gepost op: 31 januari 2018, 12:15:17 »
Bert,

Dat van 1zu160 vermoedde ik al.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 12:19:11 door Sandopie. Reden: typo »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #358 Gepost op: 31 januari 2018, 22:41:06 »
Inderdaad interessant om even in de gaten te houden.

Op het moment heb ik voor de POWER een 5A, 18V trafo in gebruik, dus die moet nog wel even vooruit komen.
Voor de verlichting had ik zowiezo in gedachten om een aparte trafo te nemen, dus dat komt goed uit ;-)

Voor iedere groep van 5-10 DR4018s maak ik gebruik van een booster met eigen voeding voor de aansturing, welke verdeeld zijn over verschillende lokaties op de baan. M'n ringleiding  bestaat dus eigenlijk uit een 110V voedings kabel naar de verschillende punten waar ik de aansturingen groepeer:
- 110V voor de boosters
- Loconet voor de wisselmelders
- BIDIB/UTP kabel voor de bezet melders
- 18V AC voor de aansturing van LEDs/seinen en wissels

Dus volgens mij gaat dit (toevallig) goed komen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4541
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #359 Gepost op: 01 februari 2018, 11:17:49 »
Eigen booster voor de DR4018 is wel een beetje overkill, kunnen prima bij het spoor op. Verbruik op de signal bus is verwaarloosbaar  :)

En goed om te horen dat het allemaal gelukt is! En felle seinen is geen wonder als je de DR4018 voed met een 18V trafo (AC dus). Uit de decoder komt op deze manier dan ook ruim 25V ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox