Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Piko 1136 van AC naar DC door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47

Auteur Topic: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield  (gelezen 57818 keer)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #75 Gepost op: 14 July 2016, 10:22:11 »
@Cees Baarda, mee eens. Zeker nu CERN het als het primaire pakket is gaan gebruiken. Backward annotation zit ik zelf niet heel erg mee. Ik kan er prima mee leven terug naar het schema te gaan, een aanpassing maken en een forward annotation te maken. En met handmatig doel je dan op footprint selectie? Mja, het heeft voor en nadelen om de footprinten compleet los van components te hebben.

@gvandersel, wat ik bedoelde is dat aan-uit relais alleen te schakelen met opstarten. Naar mijn idee is het vervolgens wel te doen om netjes in het midden de polariteit te schakelen. Dat gezegd hebbende heb ik geen ervaring met N wissels, dus die uitspraak moet je vooral betrekken op H0. Maar niet gehinderd door de ervaring ;D zou ik denken dat het het bij N ook wel goed te timen moet zijn.

De vraag is, kunnen we het snel genoeg?
Tja, dat weet ik niet. Zou het in ieder geval zaak zijn dat als aller eerste te regelen.

Maar wat me het meest verbaast, je schrijft "het relais weer in de juiste positie zetten". Maar hoe weet jij na het opstarten wat de juiste positie is?

Andere optie is om heel simpel, bij het aanzetten van de baan, eerst de utilities zoals arduino's en externe zaken aan te zetten, en dán pas de railspanning/centrale... Nu heb ik een klein baantje dus ik zet alles in 1x aan met een verdeelblok met schakelaar ;)
Tja, op zich een oplossing maar ben alleen geen fan van een niet fool proof oplossing  :-\ Tuurlijk valt er mee te werken maar voelt dan wel een beetje als een hack...

Anders moet ik toch maar bij in bedrijfsname eerst terug naar een safe toestand, dus een niet bekrachtigd relais en de servo's bij opstarten terugzetten naar de positie van een niet bekrachtigd relais.
Dat is net zo on-safe als het relais verzetten. De servo verplaatsen is niet sneller dan het relais aansturen. Dus dit gaat in ieder geval niet werken..

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 14 July 2016, 10:36:12 »
Maar wat me het meest verbaast, je schrijft "het relais weer in de juiste positie zetten". Maar hoe weet jij na het opstarten wat de juiste positie is?
Ik bewaar de laatste toestand van de servos in EEPROM... dus als ik gereboot ben, weet ik waar de servo staat, of minstens waar die heen ging, mocht je de spanning er af gooien terwijl hij beweegt :) dat geldt dus ook voor het relais. Ik kan dus bij opstarten heel simpel de staat herstellen. Feitelijk zou ik alleen de relais nog even goed moeten zetten, en dan dus alleen de relais die bekrachtigd waren voor de spanning eraf ging. Dat kan heel snel, maar of dat snel genoeg is om een centrale geen sluiting te laten detecteren...? Ook de Arduino zelf heeft tijd nodig om te booten natuurlijk. Je bent zo een seconde verder.

Dat is net zo on-safe als het relais verzetten. De servo verplaatsen is niet sneller dan het relais aansturen. Dus dit gaat in ieder geval niet werken..
Nee, dat is niet waar. De servo heeft tijd nodig om van de ene kant of middenpositie naar de andere kant te bewegen, ook op de snelste stand. Het relais is veel sneller om te zetten. En je wilt de servo's eigenlijk niet op volle snelheid naar een user-defined positie smijten, ze overshooten die positie gegarandeerd... dus je moet het min of meer geleidelijk doen. De relais kun je in denk ik 20-100 ms max omzetten.
« Laatst bewerkt op: 14 July 2016, 10:37:46 door jowi »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 14 July 2016, 10:43:29 »
1) Ik had al zo'n vermoeden  ;) Denk er aan dat een EEPROM read niet geweldig snel is (ook al weet ik even niet meer hoe snel...) dus je dit al 8x kwijt bent met opstarten. Denk er ook aan dat EEPROM maar een beperkt aantal write cycles heeft van 10.000. Nu kom je daar een redelijk eind mee maar kan je wel naar die 10k gaan. Nu zal het op een wekelijks gebruikt thuisbaantje niet gelijk een vaart lopen maar op een beursbaantje ga je daar wel tegen aan lopen.

2) Daarmee haal je dus je eigen verhaal onderuit ;)
Anders moet ik toch maar bij in bedrijfsname eerst terug naar een safe toestand, dus een niet bekrachtigd relais en de servo's bij opstarten terugzetten naar de positie van een niet bekrachtigd relais.
En dat is dus precies wat dus niet mogelijk is  ;D

Timo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 14 July 2016, 10:47:10 »
1) 100.000 keer per adres dat vergeten mensen vaak... https://www.arduino.cc/en/Reference/EEPROMWrite

2) en waarom is dat niet mogelijk? Zo doet mijn Peco servo aandrijving het nu ook. Zodra je de spanning er op zet vliegen alle servo's in een rotvaart naar de safe kant waarbij het relais niet bekrachtigd is. MARDEC doet dat ook trouwens, al gaat die eerst snel naar de midpos, en dan op userspeed naar de safestand.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 14 July 2016, 10:56:42 »
Tja, op zich een oplossing maar ben alleen geen fan van een niet fool proof oplossing  :-\ Tuurlijk valt er mee te werken maar voelt dan wel een beetje als een hack...
Hint: een stekkerblok met Arduino die netjes een inschakelvertraging heeft voor een aantal aansluitingen  ;D
Zo kun je gewoon de knop omzetten op je verdeelblok, en het blok zorgt zelf dat ie alles netjes in de goede volgorde inschakelt (y)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 14 July 2016, 11:03:42 »
1) Dat weet ik. Verandert er niets. Er zijn altijd wissels die je vaker schakelt. En dan kom je toch al in afzienbarende tijd aan de 10.000, in ieder geval voor dat voor mij de levensduur van en decoder bereikt is. Nu kan je dit natuurlijk wel enorm rekken door een vorm van eeprom radomizing/spreiding ofzo.

2) Dan is de enige stap die je kan overslaan de eeprom read. Nu is deze niet mega snel maar voor mijn gevoel is het omzetten van de servo zelf echt wel trager dan de eeprom read. Maar dit zou je kunnen gaan testen natuurlijk. Vandaar mijn "master off relais" idee.

Timo

Sent from my A0001 using Tapatalk

Cees Baarda

• Offline Offline
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
« Reactie #81 Gepost op: 14 July 2016, 11:07:35 »
In zo'n code 55 wissel is de hele beweging van het tongenpaar slechts 2 mm. Dat geeft je mechanisch niet zo veel speelruimte.

Ik heb bij de door mij gebruikte servo's er eigenlijk nog nooit 1 gehad, die in de stand 90 graden het armpje precies haaks op de servo heeft. Als je dat goed wilt krijgen moet je de servo dus scheef aan je baan monteren. Dat lijkt me een stevig karwei en de armbeweging is dan niet zo mooi. Bovendien; is 90 graden voor de software wel 90 graden in de servo (product toleranties)? Ik zie daarom net als Karst en Gerard de 2 relais optie als enige echt veilige methode. Heeft ook nadelen; als je een baan met een dergelijke servodecoder opstart en er geen wisselcommando's worden gegeven, dan zijn alle tongen en hartstukken 'stroomloos' afgezien van het elektrisch contact met de rail waar een tong tegen aan ligt. Dat moet je dan weer in de baan besturende software oplossen door altijd op te starten met een wisseltest. Als ik even handmatig wil rijden vergeet ik dat nog wel eens.

groet Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 14 July 2016, 11:13:19 »
Ik heb bij de door mij gebruikte servo's er eigenlijk nog nooit 1 gehad, die in de stand 90 graden het armpje precies haaks op de servo heeft. Als je dat goed wilt krijgen moet je de servo dus scheef aan je baan monteren.
Nee, de software heeft een calibratiestand waarmee je de 90 graden positie nauwkeurig af kan stellen, inderdaad omdat de armpjes er meestal niet exact 90 graden opgezet kunnen worden. Zo kun je de servo echt exact in het midden laten schakelen.

Ook kun je deze calibratie gebruiken als de servo net niet helemaal jofel onder de wissel staat, en de middenstand dus niet de tongen in het midden zet. Zo kun je toch de tongen zelf naar het exacte midden positioneren. Binnen bepaalde grenzen natuurlijk. Ik heb nu +10 en -10 graden genomen. Die graden gaan natuurlijk wel weer van het totale bereik van de servo af.
« Laatst bewerkt op: 14 July 2016, 11:18:31 door jowi »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 14 July 2016, 12:04:22 »
Ff brainstormen. Voor het idee om een master relais toe te voegen, is dit schema:
http://playground.arduino.cc/uploads/Learning/relays.pdf

voldoende voor een relais zoals dit:
https://www.conrad.nl/nl/m4-24h-printrelais-24-vdc-1-a-2x-wisselaar-1-stuks-505226.html

En is er dan nog een pin over op de Arduino om het relais aan te sturen, of moet ik een setje servo/frog opofferen?

tuurtje

• Offline Offline
« Laatst bewerkt op: 14 July 2016, 12:44:40 door tuurtje »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #85 Gepost op: 14 July 2016, 12:50:56 »
Jowi,

Een ULN2803 is voldoende. Hier kun je 8 relais mee bufferen. Het getoonde relais kan voldoende stroom via de contacten hebben dus voldoet. Ik gebruik het zelf ook op mijn baan. Om dat andere contact niet ongebruikt te laten heb ik ze maar parallel gezet.
Persoonlijk zou ik niet voor een master gaan. Hierdoor is het bij het schakelen van de groep tenminste treinverkeer over de andere wissels mogelijk.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 14 July 2016, 13:14:10 »
Arthur, ik wil liefst een relais integreren op de print. En ik heb er maar 1 nodig, en dubbelpolig :)

Persoonlijk zou ik niet voor een master gaan. Hierdoor is het bij het schakelen van de groep tenminste treinverkeer over de andere wissels mogelijk.
Ik weet niet wat de meest gebruikte manier is, maar mij lijkt dat je eerst de hele baan inschakelt voordat er uberhaupt treinen gaan rijden?
met het master relais kun je dan in ieder geval op een nette manier pas de spanning over de frogs zetten als alles goed staat. De arduino schakelt in, de servo's staan al goed, alleen de frogrelais worden klaargezet, en dan pas gaat de DCC spanning op de frogs en relais door het masterrelais te schakelen. Dat alles zal in 1 a 2 seconden gebeurd zijn.

Ik weet ook niet hoe ik die ULN2803 moet gebruiken...?
« Laatst bewerkt op: 14 July 2016, 13:19:03 door jowi »

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #87 Gepost op: 14 July 2016, 14:20:04 »
Een ULN2803 is inpricipe 8 transistoren naast elkaar met blusdiodes. Dus de uitgang van de Arduino direct op de ingang van de ULN2803. De uitgang naar het relais. De GND naar de ULN2803, zodat deze kan schakelen naar GND en dan het grote voordeel van een ULN2803. De plus die naar de relais gaat naar de + van de ULN2803. Hierdoor kunnen de diodes als blus diodes werken.
Zie onderstaande schema:

Van de Arduinosite uit een frans forum.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 14 July 2016, 14:28:39 »
Ik heb alles even op de baan aangesloten, als ik inderdaad de arduino spanningsloos maak en/of reset, volgt een sluiting als het relais verkeerd staat, zoals verwacht. Zet ik echter de hele installatie in 1x uit en weer aan (via een stekkerdoos met knop) dan gaat alles goed, omdat op 1 of andere manier de servo zich dan naar het midden zet... ik doe dat dus niet zelf, dus dat is even toevallig, ik denk doordat ik de servo nu nog door de Arduino zelf laten voeden... dat is niet best natuurlijk.

Maar dat is dan wel denk ik de oplossing, bij inschakelen dan maar de servo's zsm naar de middenstand, dan maakt de stand v/h relais ook niet uit, immers de tongen maken geen contact, ook als het relais, wat aan zou moeten staan, nog niet aan staat. Dus zoals MARDEC het doet. Ik ga het even proberen in te bouwen in de software.
« Laatst bewerkt op: 14 July 2016, 14:59:28 door jowi »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 14 July 2016, 14:31:37 »
Ik begrijp niet wat blusdiodes gaan toevoegen? Ik heb toch geen stuiterende contacten met hoge vermogens? ???
Hoe gaat dit voorkomen dat er sluiting ontstaat als er het relais kort verkeerd staat bij her-aansluiten van de arduino?