Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
25 jaar geleden door Marc tramt
Vandaag om 08:20:49
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:13:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield  (gelezen 53138 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Gepost op: 10 juli 2016, 18:59:47 »
Misschien niet de juiste plek om het te vragen, maar ik heb vanmiddag Eagle opgestart en geprobeerd wat in elkaar te rommelen voor een Arduino shield. En dat valt nog niet mee uiteraard... is er ergens een goede online (beginners)cursus voor Eagle te vinden?

Ik heb wel libraries gevonden van Sparkfun(?) o.a. voor Arduino, is dat wat?
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2016, 22:47:12 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Beginnen met Eagle, hulp gevraagd.
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2016, 21:31:20 »
Ben zelf ook sinds een paar weken bezig met Eagle.

Een eenvoudige Nederlandse handleiding:

http://members.home.nl/kpmeinesz/eagle.pdf
 
In de SparkFun-Boards.lbr lib zit de Arduino Shield

Voor de Arduino nano gebruikt ik de ArduinoNanoV30.lbr lib.

Verder nog de adafruit.lbr en de seeed-** libs geinstalleerd.

Dit geeft een redellijke basis qua componenten, wil je toch net wat anders kun je het component zelf aanmaken of een component van een library copieeren of aanpassen naar eigen behoefte.

mvg spock







jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen met Eagle, hulp gevraagd.
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2016, 09:05:19 »
Thanks! Ik heb inmiddels op youtube tutorials gevonden van Jeremy Blum, erg informatief en leerzaam. Ik had van hem ook al eerder tutorials over Arduino gezien.

Mijn grootste 'probleem' is naast het bedienen van de software de onbekendheid met welke componenten je nu het beste kunt gebruiken, en dan met name voor bijv. schroefconnectoren.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Beginnen met Eagle, hulp gevraagd.
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2016, 09:12:07 »
@Jowi,

Ik heb de beschikking over twee dozen LittleBits, een modulair systeem om eenvoudig allerlei schakelingen te maken met standaard elementen die je met magneetjes aan elkaar klikt. Daar zit zelfs een Arduino bij.

Helaas is dit materiaal erg duur voor een modelbouwer. Maar we zouden op een vergelijkbare manier wel bouwstenen kunnen maken die je met schroefconnectoren met elkaar kunt verbinden.
Morgen komt Nico weer bij mij. Ik zal het er eens met hem over hebben.

Gr, Hans

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen met Eagle, hulp gevraagd.
« Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2016, 10:51:42 »
Ik bedoel meer de blauwe schroefconnectors op Nico's print:



Als je geen ervaring hebt weet je niet welke component dit is in Eagle... er zijn zoveel connectoren, je ziet door de bomen het bos niet meer.
Ik zag in de tutorial van Blum wel de 'Design Link' knop waarmee je dan componenten kunt zoeken (met plaatje!) daar ga ik eens mee verder.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Beginnen met Eagle, hulp gevraagd.
« Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2016, 11:40:37 »
Kijk eens in de Seeed-Connector -2016  library.

Daar zit bv een schroefterminal in, nl : SCREW-TERMINAL-GREEN(2P-3.5)

Niet alleen leverbaar in groen  ;)

mvg spock

TinTin

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Swiss-N-Trak
Re: Beginnen met Eagle, hulp gevraagd.
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2016, 12:38:11 »
Hallo Jowi,

Ik gebruik altijd de con-ptr500 library en voor de tweevoudige connector gebruik ik de AK500/2 en voor de drievoudige connector de AK500/3

succes!

gr. Erwin

(volgens mij is het kiezen van de juiste onderdelen vaak het meeste werk...)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen met Eagle, hulp gevraagd.
« Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2016, 16:22:50 »
Thanks, ik ga die connectoren even opzoeken. Ik gebruik nu de M03SCREW (M03) van Sparkfun. Ondertussen aan het leren met Eagle, valt niet mee als Windows gebruiker om met een pakket te werken wat nou niet bepaald gemaakt is met de Windows gebruiker in het achterhoofd  ;D dingen als selecteren met de muis, copy/paste, properties etc gaan een beetje tegendraads maar ik kom er wel uit.

Mijn doel is een shieldje waarop de DCC optocoupler schakeling komt, 12V vanaf een externe voeding voor de Arduino zelf, en die mbv een 7805 naar 5V wordt omgezet tbv servo's en relais. Ik ga de Arduino alleen gebruiken voor de max. 8 servo's, dus er komen gewoon 8 servo's en 8 vaste relais aansluitingen op. Elke servo aansluiting heeft gnd, 5v en de servopin, elke relais aansluiting heeft gnd, 5v en de bijbehorende frogpin. Zo is er geen extra verdeelprint etc nodig. Althans, dat is het idee :)

Na een middagje proberen kom ik tot de volgende 1e poging. Zal ongetwijfeld van alles mis mee zijn :)




jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen met Eagle, hulp gevraagd.
« Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2016, 17:11:30 »
Ik gebruik altijd de con-ptr500 library en voor de tweevoudige connector gebruik ik de AK500/2 en voor de drievoudige connector de AK500/3
Die AK500/3 is zo te zien net als de sparkfun connector die ik gebruikte, zijdelings in elkaar te schuiven. Dat is mooi, maar als ik die teken op het board, hoe ver moeten ze dan uit elkaar staan? Of strak tegen elkaar? Wat is dan de beste gridsize die ik moet kiezen (want ik kan snap-to-grid niet uitzetten zo lijkt het).

Want ik vermoed dat dit dus in bovenstaand board, fout gaat. Ik krijg ze ook niet netjes strak tegen elkaar getekend, of over elkaar heen, of met afstand ertussen...

*edit* ik heb de genoemde connectoren gevonden, echter... als ik er daar inderdaad 8 van naast elkaar wil zetten, wordt het board weer te groot , en ik ben nog niet overtuigd van Eagle om 160 euro neer te tellen om het te kopen...
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2016, 19:45:40 door jowi »

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • www.henkdegans.nl
Re: Beginnen met Eagle, hulp gevraagd.
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2016, 19:03:42 »
Volgens mij dwalen we behoorlijk af! Het topic wordt zo nogal lastig te doorzoeken als je nog eens naar een bericht wilt kijken! Dit hoort meer thuis op ander forum.
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen met Eagle, hulp gevraagd.
« Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2016, 20:54:24 »
Kan ik me ook wel in vinden. Wat is een betere plek op het forum om dit soort schema/pcb paketten/tooling te bespreken? Want de mensen met de ervaring hebben we al... ?

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Beginnen met Eagle, hulp gevraagd.
« Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2016, 21:12:52 »
Kan ik me ook wel in vinden. Wat is een betere plek op het forum om dit soort schema/pcb paketten/tooling te bespreken? Want de mensen met de ervaring hebben we al... ?

Ik heb aan de moderator gevraagd deze items in een apart draadje te zetten.

Nico

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beginnen met Eagle, hulp gevraagd.
« Reactie #12 Gepost op: 11 juli 2016, 21:17:50 »
Ik gebruik dan wel geen Eagle maar KiCad (waar ik zeker na de overname wel blij voor ben) maar de connectoren moeten strak tegen elkaar. Spacing tussen alle pinnen moet gelijk zijn, 100mill ofwel 2,54mm.

Maar waarom zou je schroefkoppelingen gebruiken voor servo's? Dan moet je eerst alle draden doorknippen en deze vervolgens een voor een vast schroeven...

Ook vind ik een board op basis van een Nano of Pro Mini meer geschikt voor permanente installatie. Is nog kleiner en goedkoper ook dus de PCB kan ook kleiner en goedkoper ;)

En nog een paar punten (van aandacht, geen aanval  ;) )

Zelf ben ik geen fan van schema's die alleen aan elkaar hangen van de labels  :-\ Ik had wel even een ground bar en een 5V bar gemaakt en de servo pinnen met een bus verbonden. Geeft wat sneller inzicht in het schema.

De weerstanden aan de uitgang van de opto mogen weg. Enable lijn heeft er geen nodig en de output kan via de interne pull up van de Arduino. Maar staat deze standaard niet aan in MARDEC dan zou ik hem laten.

Door een 7805 te gebruiken om van 12v te komen levert best veel warmte op. Al aan een DC-DC gedacht? Zijn amper groter of duurder.

Ook is de 7805 beperkt qua vermogen. Ik zou niet te veel (meer dan 2) servo's tegelijk laten bewegen. De inrush met opstarten met 8 servo's kan al te veel zijn.

Timo
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2016, 21:26:16 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen met Eagle, hulp gevraagd.
« Reactie #13 Gepost op: 11 juli 2016, 22:01:49 »
- schroefconnectoren omdat, zoals Nico ook al zei, de servo kabels toch te kort zijn in de meeste gevallen, en dan moet je toch de servo kabels verlengen. Of speciale servoverlengkabels nemen, maar die zijn net zo duur per stuk als een chinese arduino kloon ;)

- de 7805... mmm tja ik heb een externe 12V/5V DC voeding rondom de baan, maar ik dacht als ik een 7805 op de print zet, scheelt weer een 5V aansluiting en wat kabels... maar ik zou dus beter gewoon naast de externe 12V, ook de 5V beter extern betrekken en de 7805 gewoon compleet weglaten?

- schema's, helemaal gelijk in, ik ben een beetje aan het oefenen en ontdekte de labels :) het ging me er even om dat alles in ieder geval functioneel aan elkaar zat. Hoe minder ik hoef te tekenen in dat pakket hoe beter, want het is nogal contraintuitief af en toe.

- een nano of mini... tja eigenlijk zou je helemaal geen shield moeten maken maar een nieuwe print maken rondom de arduino chip. Echt heel veel heeft de chip tenslotte niet nodig... maar voor mij als beginneling houd ik het even bij de uno.

Johan

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beginnen met Eagle, hulp gevraagd.
« Reactie #14 Gepost op: 11 juli 2016, 22:29:01 »
@Jowi, ik noem de punten maar ff a) b) etc

a) Nouwja, 50 cent voor een 60cm kabel (en langer zou ik echt niet gaan ivm storing). Clones zijn goedkoop maar niet zo goedkoop ;D Tel daarbij op dat een header goedkoper is dan een schroefconnector (en minder ruimte in neemt = kleinere pcb = ook mogelijkheid tot geld besparen) en het feit dat je dan niet steeds hoeft te strippen, solderen en schroeven. Ik zou het wel weten  ;D

b) Zou ik niet doen. Allereerst zou dit een extra leiding zijn en daarnaast belast je de 5V aardig. Ook is een halve volt drop op een 12V lijn niet zo veel en niet zo erg. Op een 5V lijn is dat toch een drop van 10% en kan dat best merkbaar worden. Vandaar dat ik, zeker tegenwoordig waar ze geen drol meer kosten, voor een DCDC zou gaan. Kan je ook opeens twee keer zo veel servo's aan één voeding hangen  ;)

c) Hehe, ja, heb wel eens met Eagle gewerkt maar ben blij dat ik nu KiCad gebruik. Curve is iets stijler, mede doordat Eagle bekender is en er dus net wat meer over te vinden is, maar vind KiCad nu wel fijner.

d) Nouwja, geen shield ja. Het is groot en lomp. Maar helemaal een board van de grond ontwerpen is wel mooi maar met de prijs van een Pro Mini en het feit dat je er eigenlijk een gratis laag op je PCB voor terug krijgt kan ik het iedereen aanraden. Want nee, veel heb je niet nodig. Maar je gaat het niet krijgen voor het bedrag van een complete Pro Mini  ;D

@Bert, ik zou het "1e Eagle ontwerp, Arduino DCC servo shield" noemen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox