Persoonlijk zou ik niet voor een master gaan. Hierdoor is het bij het schakelen van de groep tenminste treinverkeer over de andere wissels mogelijk.
Ik heb bij de door mij gebruikte servo's er eigenlijk nog nooit 1 gehad, die in de stand 90 graden het armpje precies haaks op de servo heeft.
...Ook is de 7805 beperkt qua vermogen. Ik zou niet te veel (meer dan 2) servo's tegelijk laten bewegen. De inrush met opstarten met 8 servo's kan al te veel zijn.
Zo had ik het ook begrepen hoor Timo, 1 master relais per decoder,
is nog goedkoper ook, al krijg je dan nog meer draadjes vanaf de print.
Ik heb de 'MARDEC methode' terug ingebouwd (bij startup de servo snel naar de middenstand en dan naar een positie zonder relais) en dat werkt helaas ook niet als het relais verkeerd stond toen de spanning wegviel.
Timo, wat zijn jou bedenkingen bij de relais oplossing zoals ik die in de print heb hierboven? Kom ik daar zo makkelijk mee weg?
... nog steeds sequentieel, maar met heel veel kleine stapjes...
...ja en nee. Je kan meerdere servo's in beweging hebben maar dit is inderdaad stiekem na elkaar. .... Het duurt dus maximaal 8 x 2ms = 16ms voordat iedere servo één keer een puls heeft gekregen. En minimaal dus 8x 1ms = 8ms voordat elke servo een puls heeft gezien. Voor ons ziet het er gewoon uit alsof ze allemaal tegelijk bewegen
for(byte i = 0; i < aantalServos; i++){ servo[i].write(x);}
___Servo 1__| |______________________________ _____Servo 2______| |________________________ ___Servo 3____________| |____________________ ___Servo 4________________| |________________
En wat betreft de relais, hoe zo iets wat op papier zo makkelijk lijkt toch zo moeilijk kan blijken he?
Kijk een snaar je sporen op de print. Er gaat rijstroom voor de trein(en) door wel erg dunnen sporen.
In je laatste schema en eerder ook de printlayout, zag ik dat je de 'blusdiode' tussen +5V en de basis van de sturende transistor hebt gezet. Dat is niet de juiste plek. Je moet hem tussen +5V en de collector zetten (de andere kant van de relaisspoel).