Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 14:10:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:17:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13

Auteur Topic: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield  (gelezen 57809 keer)

dickkoning

• Offline Offline
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #60 Gepost op: 13 July 2016, 18:15:21 »
hoi

vast een stomme opmerking maar zitten je arduino shield connectoren aan de onderkant van de print ?

dick

jowi

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 13 July 2016, 18:44:33 »
Dat is correct :) zo'n 'shield', want zo noemen ze dit soort uitbreidingsprintjes, prik je dan bovenop de Arduino.
« Laatst bewerkt op: 13 July 2016, 18:47:24 door jowi »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 13 July 2016, 19:09:14 »
De GUI van GitHub is redelijk makkelijk. En zolang jij de enige bent die er aan werkt heb je geen branches (tenzij je die zelf maakt). Dan blijft het gewoon lineair. Eventueel kan je wel een fork krijgen maar daar heb jij niet mee van doen tenzij die persoon het als fix of uitbreiding aan jou aan biedt. Dus je het het zo bond maken als je zelf wilt.

En wat betreft het relais, zolang je geen wissels aan wilt sturen die de wisseltongen ook voeden via het relais is er niets aan de hand. Maakt het omschakelmoment geen fluit uit. En twee relais per wissel is wel erg heftig. Zou ik denk ik eerder voor één extra per decoder gaan als een all-on/off relais. Dus dat je alle wissels naar een bekende positie stuurt met bijbehorende relaispositie en dan de railspanning naar alle tongen inschakelen.

@dickkoning (/@Jowi)
Nouwja, officieel lijken de aansluiting op de bovenkant (dus verkeerde kant) te zitten maar dat is meer een kwestie van silkscreen. Voor de through hole componenten maakt het natuurlijk niet uit.  ;D Maar volgens mij heeft Jowi de footprint niet zelf gemaakt. Ik had het zelf ook iets anders gedaan maar in dit geval kan het dus wel gewoon prima.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

dickkoning

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 13 July 2016, 19:09:27 »
prima, dat scheelt weer frustratie  ::)
Nu ik nog eens kijk zie ik een female connector,voor de verbinding met de uno moet dat niet een male connector zijn ?

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 13 July 2016, 19:11:06 »
Weer, kwestie van silkscreen (/luiheid van de footprint maker). De gaten voor een male en female zijn gelijk. Maw, gewoon beetje snelle silkscreen gemaakt  ;D

Timo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 13 July 2016, 19:20:20 »
Ik heb daar niet eens bij stilgestaan... voor mij was het duidelijk dat op de onderkant van de shield een rijtje pins gesoldeerd zou gaan worden :)
Maar als je dezelfde connectoren zou gebruiken als die nu op de Arduino zitten, zou je shields met verschillende functies kunnen stapelen. Al is daar bij deze print door de stekkers natuurlijk geen ruimte voor.
« Laatst bewerkt op: 13 July 2016, 19:33:52 door jowi »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 13 July 2016, 19:50:43 »
Ik kreeg net mijn relais binnen van makker Ali :) ik moet nog even wat aanpassen aan de sketch. ik dacht in mijn wijsheid de positie van de servo steeds te bewaren, zodat bij een reset de hele boel gewoon kan blijven staan, dan krijg je geen zwiepende servo's bij een reboot... maar ja het relais valt natuurlijk even af, dan krijg je gegarandeerd sluiting op de baan als de arm op de verkeerde plek staat ;D dus toch maar even de arm na reboot naar een vaste plaats derigeren en relais uit. Nog even wat hacken dus.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 13 July 2016, 21:18:23 »
Hoezo moet je dan wat aanpassen? En hoezo krijg je kortsluiting?

Als je wisseltongen niet door het relais geschakeld worden (of niet elektrisch de railstaaf raken) is er nooit kortsluiting.

Doen deze dat wel is het relais schakelen (of niet schakelen) geen oplossing. Er is dan altijd de mogelijkheid dat jij het relais in de verkeerde stand zet voor de wisselpositie. Met andere woorden, daar komt de oplossing van Gerard (of mijn aanpassing) om de hoek kijken.

Timo

Sent from my A0001 using Tapatalk

jowi

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 13 July 2016, 21:46:59 »
Mmmm ja dat is waar... ik zit steeds met die wisseltongen in mijn hoofd, maar je schakelt de frog, niet de tongen. De tongen zijn los van de frog en krijgen pas spanning als ze de rails weer raken... ja dan maakt het inderdaad niet uit (y)

Wat ik dan nog wel aanpas is de manier waarop ik van config naar runtime mode ga in de software, dat heb ik zo overgenomen van Nico's MARDEC. Hij reboot de Arduino en start dan weer op in de gewenste mode. Op die manier verliest een relais dus zijn bekrachtiging even tijdens de reboot. Dat ga ik dus anders doen.

Ik heb trouwens het board nogmaals geroute met wat meer clearance. Op 4pcb.com kun je een gratis pcb check doen:
https://www.my4pcb.com/net35/FreeDFMNet/FreeDFMHome.aspx

en die klaagde over wat te krappe plekjes. Geen idee of iTead daar ook moeilijk over doet maar goed ik heb eea wat ruimer gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 13 July 2016, 21:50:40 door jowi »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 13 July 2016, 22:05:55 »
Zonder herstart is inderdaad wat mooier. Ik doe nu ook herstart in adServo maar wil ik ook vanaf als ik weer tijd heb...

Maar inderdaad. Liefst zou ik de tongen ook schakelen voor betrouwbaarheid maar dat brengt het kortsluiting probleem met zich mee. Is wel om heen te werken maar daarom heb ik bij adServo niet relais gekozen en lijken mij micro switches nog steeds een mooie, goedkope en makkelijke oplossing.

iTead wil dacht ik >6mil voor zowel traces  als clearance. Geen idee wat je had?

Timo

Sent from my A0001 using Tapatalk

dickkoning

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 13 July 2016, 22:45:10 »
hallo

sparkfun heeft een aantal tutorials over eagle gemaakt
zij hebben ook een set drc rules beschikbaargesteld, je kan die eens proberen

Cees Baarda

• Offline Offline
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
« Reactie #71 Gepost op: 14 July 2016, 07:51:28 »
Reboot na instellingen doen:
ik heb er in mijn Inglenook-projectje voor gekozen alleen in te stellen als er een knop aan de Arduino bij opstarten ingedrukt gehouden wordt, zie dit bericht. Voor mij zitten daar meer voordelen aan. De belangrijkste is dat ik daarmee voorkom, dat de instelmodus geactiveerd wordt tijdens het normale bedrijf. Het zal niet de eerste keer zijn dat er op een beurs iemand, onbedoeld, die modus activeert en het treinbedrijf daarmee ontregelt.
Na het instellen start de Arduino pas op in normaal bedrijf.

iTead:
Kleinste baandikte en tussenruimte is 0,15 mm (6 mil). Ze zeggen zelf liever 8 mil. Zie deze pagina. Kun je gelijk zien wat voor minima ze nog meer vragen.
Ik heb hier 3 printen laten maken en ben zeer tevreden over de kwaliteit, levertijd en prijs van de proefprinten.

Eagle:
Die sparkfun tutorials zijn goed. Daar heb ik destijds veel van opgestoken.
Ik ben van Eagle Free afgestapt om dezelfde reden als Timo; beperkt printformaat en een open source project. Mijn voorkeur gaat inmiddels uit naar KiCad ondanks de afwezigheid van backward annotation. Het programma is wennen omdat je een aantal stappen met de hand moet doen, die Eagle automatisch voor je doet. Erg mooi is de 3D-representatie, die je kunt oproepen als je in de PCB-ontwerpmodule zit.

groet Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #72 Gepost op: 14 July 2016, 08:35:24 »
Jowi,

Ik ben N rijder en heb dus te maken met andere wissels als jij. De standaard Peco wissels (electrofrog) bestaan uit drie "stroomkringen". De linker en rechter rail en alle overige rail. Hier zit dus het hartstuk electrisch verbonden met de wisseltongen. Vandaar mijn opmerking. Omschakelen van de polariteit van het hartstuk mag dus alleen als je zeker weet dat de tongen de rails niet raken.

@Timo
Een centraal relais om meerdere wissels tijdelijk stroomloos te schakelen is een slecht idee. Stel dat je een kleine baan of een grote wisselstraat hebt, waarbij je net 8 wissels hebt. Dan is de kans groot dat je net een wissel stroomloos schakelt die net bereden wordt door een trein. Nu zal dat alleen knipperen van de verlichting tot gevolg hebben onder normale omstandigheden, maar bij wat vervuiling zijn de gevolgen groter tot stoppen van een trein (zeker in N).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #73 Gepost op: 14 July 2016, 08:49:12 »
Hoi,

Ik heb destijds bij het ontwikkelen van de ServoSwitch ook tegen aan staan kijken... enige betrouwbare oplossing is het gebruik van twee relais... die staan default 'uit' en worden pas actief, als de servo de respectivelijke einstanden bereikt hebben :)

Grtzz,

Karst

jowi

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 14 July 2016, 09:47:30 »
Ik ben N rijder en heb dus te maken met andere wissels als jij. De standaard Peco wissels (electrofrog) bestaan uit drie "stroomkringen". De linker en rechter rail en alle overige rail. Hier zit dus het hartstuk electrisch verbonden met de wisseltongen. Vandaar mijn opmerking. Omschakelen van de polariteit van het hartstuk mag dus alleen als je zeker weet dat de tongen de rails niet raken.
Ik rij ook N, met peco. Ik heb dus hetzelfde probleem... ik vergeet steeds hoe het nou zit met die electrofrogs, maar je hebt gelijk, de tongen zijn inderdaad toch verbonden met het hartstuk (frog) dus de polariteit mag alleen omgezet als geen van de tongen de rails raken. Dat is op zich geen probleem, dat is heel nauwkeurig in te stellen in de software.

Blijft dus toch over wat te doen bij het opstarten... stel dat de rails in positie A gezet is, met een bekrachtigd relais. Je haalt de spanning van de baan, het relais valt af. Je zet de spanning er weer op, de wissel staat nog in positie A, het relais is door het opstarten van de Arduino een hele kort periode nog niet bekrachtigd... en dat zal dan mogelijk sluiting geven als je dan niet heel snel de relais ook op de goede stand zet.

Nu weet ik dat een centrale een x aantal ms een sluiting zal toestaan... de vraag is hoe lang? Kan ik daar iets mee? Want de Arduino kan natuurlijk bij opstarten de relais weer in de oude toestand zetten, al gaat daar natuurlijk wel tijd overheen. De vraag is, kunnen we het snel genoeg?

Andere optie is om heel simpel, bij het aanzetten van de baan, eerst de utilities zoals arduino's en externe zaken aan te zetten, en dán pas de railspanning/centrale... Nu heb ik een klein baantje dus ik zet alles in 1x aan met een verdeelblok met schakelaar ;)

Anders moet ik toch maar bij in bedrijfsname eerst terug naar een safe toestand, dus een niet bekrachtigd relais en de servo's bij opstarten terugzetten naar de positie van een niet bekrachtigd relais.