Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 17:22:47
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 17:04:42
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38

Auteur Topic: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.  (gelezen 382010 keer)

Albert de Heer

• Offline Offline
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1650 Gepost op: 08 March 2024, 22:36:24 »
Kan best zijn dat ik dat toen met een Uno getest heb, maar dacht dat een Uno en nano gelijk geheugen hadden. Zal er eens een Uno aan hangen.

Op zich jammer dat het op de nano niet werkt want ik heb een heel mooi printje ontworpen met een nano er op die 12 servo's aan kan sturen.  :)

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #1651 Gepost op: 08 March 2024, 22:49:16 »
Dat is jammer van dat printje, het was voor mij wel de reden om een print met een 328P te ontwerpen, ook die propt Mardec al aardig vol.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

bask185

• Offline Offline
« Reactie #1652 Gepost op: 08 March 2024, 23:05:56 »
Wait, there is hope!

De Nano en Uno hebben exact dezelfde chips er op zitten. Alleen de nano heeft een andere en grotere bootloader waardoor het mardec project niet kan compileren

Het kan wel werken hoor, je moet de NANO voorzien van een nieuwe bootloader via ICSP. Daar heb je een 2e arduino board bij nodig. Deze site legt dat allemaal uit, hoe dat moet. Alleen dan geef je de NANO niet de bootloader van de NANO maar van een UNO. Feitelijk denkt je NANO dan dat hij een UNO is. En dan kan je niet meer pinnen A6 en A7 gebruiken, maar dat maakt niet uit.

Als dat gelukt is, zou de mardec code weer moeten werken.

Mocht je er nou echt niet uitkomen. Het nano IO base shield kan dan een oplossing zijn. Hij kan misschien als adapter dienen tussen jouw print en een UNO

Normaal plug je hier een NANO op, maar hij heeft ook soldeer headers om op een UNO te passen. Ik vind het wel een omslachtige oplossing, misschien past het niet en ik zou nogmaals de bovenstaande bootloader truuk willen aanraden. It is the way

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 08 March 2024, 23:07:35 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #1653 Gepost op: 08 March 2024, 23:07:33 »
En het geheugen Bas?

Edit: ik heb het Mardec bestand ook als .ino, met Arduino CC krijg ik dat niet geladen op een Uno, net iets te groot, en al helemaal niet op een Nano, met het mardec upload tool lukt het wel op een Uno, niet op een Nano, dus ??
« Laatst bewerkt op: 08 March 2024, 23:12:14 door Bert55 »
Märklin, DCCnext, ECOS

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #1654 Gepost op: 08 March 2024, 23:35:39 »
Die printjes met die nano die ik heb daar zit nu software in die 12 servo's aanstuurt. Maar dat is niet zo makkelijk te configureren als de Mardec. Het werkt verder gewoon. Die printjes zijn dus niet weggegooid.
Op die printjes zit niet meer dan een nano, een voeding (7805) voor de servo's, de bekende optocoupler 6N137 met wat weerstandjes en pinnetjes om servo connectors in te prikken. Met weerstand en c'tje zoals de SP4 van Leon van Perlo, maar dan 12x.

Ik heb nu een Uno gepakt, een zelfgebouwde SP12  :), een losse 5V en 9V voeding, alles aangesloten. (en uiteraard de Uno geprogrammeerd en geconfigureerd), en het werkt gewoon. Dat is toch altijd weer aardig.  ;D

Ik wil nog even uitvinden hoe de servo's zich gedragen bij opstarten, (dat gaat bij mijn huidige printen niet helemaal naar mijn zin), en ik wil nog even zien of de servo's per stuk bewegen of dat ze ook tegelijk kunnen bewegen.

Ik heb een soortgelijk experimentje lopen met stappenmotors ipv servo's, die kunnen wel gelijktijdig bewegen. Nadeel is alleen dat je maar 3 stappenmotors op 1 arduino aan kan sluiten, je hebt nu eenmaal 5 aansluitingen nodig. (4 voor de motor en 1 voor de nulpunt detectie).

Een experimentje met die bootloader kan ik nog wel eens doen, maar daar moet ik me eerst eens in verdiepen, zodat ik tijdens het experiment ook weet wat ik doe....  ;D

bask185

• Offline Offline
« Reactie #1655 Gepost op: 08 March 2024, 23:54:12 »
Als je in de IDE iets, wat dan ook compileert, staat onderin bij het resultaat deze regel.

Ik heb hier de bareMinimum sketch gepakt.

Als je compileert voor een UNO..
Citaat
Sketch uses 444bytes (1%) of program storage space. Maximum is 32256 bytes.

.. dan zie je een ander resultaat voor een NANO.
Citaat
Sketch uses 444 bytes (1%) of program storage space. Maximum is 30720 bytes.

De bootloader van de Nano's zijn groter waardoor de rest van het programma minder groot kan zijn. En dat verschil van 2kb is best groot.

Citaat
ik heb het Mardec bestand ook als .ino, met Arduino CC krijg ik dat niet geladen op een Uno
Dan heeft of Arduino of Nico iets veranderd. (ik gok op die eerste  ;)) Ik zelf raad Arduino IDE 1.8.19 aan. Kan je nog steeds downloaden van hun website. Het kan best zijn dat Arduino 2.x.x net iets extra's mee compileert wat dan net even te groot is. Dat zou ik niet weten

Citaat
met het mardec upload tool lukt het wel op een Uno, niet op een Nano, dus ??
De mardec upload tool, doet direct voor-gecompileerde binaries (.hex bestanden) uploaden naar de arduino's toe. Nico heeft die al gecompileerd. Daar gebruikt de tool het programma AVRDUDE.exe voor. De arduino IDE doet hetzelfde, maar de IDE doet ook altijd eerst compileren voor het uploaden. En dat compileren moet goed gaan.

Als arduino IDE compileert, dan kopieert hij je hele project ergens naar je appdata folder. Daar compileert hij en de .hex wordt naar de arduino gestuurd. Als je bij eigenschappen bij Verbose het boxje aanvinkt van compileren, dan zie je die stappen ook terug. En dan kan je rondneuzen in die appdata folder. Je wordt er niet veel wijzer van, maar soms als je je .hex wilt hebben.. daar kan je hem vinden. Ik durf bijna te wedden dat Nico daar ook zijn .hex bestandjes vandaan vist  ::)?

Citaat
Een experimentje met die bootloader kan ik nog wel eens doen, maar daar moet ik me eerst eens in verdiepen,
In een notedop: je programmeert 1 arduino tot een 'programmer'. Die sketch vind je bij voorbeelden. Dan hang je 6 jumper kabels tussen de 2 arduino's en je plugt een condensator op de 'programmer' arduino en ipv Ctrl U (snelkoppeling uploaden) druk je Ctrl + shift + U (snelkoppeling uploaden met programmer).

Citaat
(dat gaat bij mijn huidige printen niet helemaal naar mijn zin)
Je moet een externe pull-up weerstand plaatsen (5k ~ 20k) tussen signaal en 5V.

Citaat
en ik wil nog even zien of de servo's per stuk bewegen of dat ze ook tegelijk kunnen bewegen.
Technisch kan dat. Maar dan kan je stroomgebruik wel oplopen tijdens het bewegen. Met een goede 5V voeding is dat geen issue, maar als je 15V op een spanningsregulator zet en dan 12 servo's gaat aansturen, kan die 'te' warm worden.

Ik weet niet 100% zeker of die mardec software dat ook doet, het lijkt me wel, maar wie dat kan vertellen, be my guest.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #1656 Gepost op: 09 March 2024, 09:04:05 »
Ik heb het niet getest maar Mardec moet alle servo uitgangen  tegelijk kunnen aansturen lijkt me, allemaal op hetzelfde DCC adres zetten en op een andere input een schakelaar zetten met dat adres.
Märklin, DCCnext, ECOS

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
« Reactie #1657 Gepost op: 09 March 2024, 10:56:20 »
Even terug naar het begin.
Altijd een goed idee om met Arcomora te beginnen.
Maar om er dan meteen een Nano bij te halen vraagt wel wat extra zelfredzaamheid.
Probleem: 'Je kunt met de uploadtool Mardec niet op een Nano installeren'
Dat klopt. De goede lezer had er natuurlijk even de Mardec handleiding bij gepakt.

Citaat
Om Mardec te uploaden naar een Nano moet je de Arduino IDE gebruiken. De standaard bootloader is echter te groot waardoor er te weinig geheugen vrij is voor Mardec. Je kunt echter de bootloader vervangen. Zie daarvoor het document  fixing the bootloader  op https://www.arcomora.com/download/
Daarna kun je de IDE gebruiken om de .INO file te uploaden.
.

Arcomora biedt dus een handreiking om alsnog met een Nano en Mardec aan de gang te gaan.

Dan is er nog wat verwarring over de grootte van Mardec.
Even een test gedaan.
Op Arduino IDE 1.8.12:

Op Arduino IDE 2.3.2:

Het maakt dus helemaal niks uit.
Een probleem kan wel de grootte van de gebruikte NMRADcc.cpp zijn. Mardec gebruikt een aangepaste versie die kleiner is dan de huidige standaard versie.

En, ja, Mardec kan 12 servo's tegelijk laten draaien.
Mvg
Nico

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #1658 Gepost op: 11 March 2024, 13:12:44 »

Dat klopt. De goede lezer had er natuurlijk even de Mardec handleiding bij gepakt.
.

Arcomora biedt dus een handreiking om alsnog met een Nano en Mardec aan de gang te gaan.

En, ja, Mardec kan 12 servo's tegelijk laten draaien.
Mvg
Nico

Allen bedankt voor jullie reactie na mijn laatste post.

Even zitten knippen zodat je kan zien waar ik reageer  ;)

1. Ik ben techneut van huis uit, dus een handleiding goed lezen is een hele opgave .
2. Ik ga me er wel eens in verdiepen, dan krijg ik Mardec waarschijnlijk wel op die nano. Maar ik heb ook nog een paar Uno's liggen dus die pak ik eerst wel.
3. De servo's tegelijk laten draaien wil ik alleen maar zodat de wissels sneller gezet worden. Met mijn huidige decoders kost het nogal veel tijd om een wisselstraat van 10 servo's te zetten. Speciaal hiervoor heb ik de pauzetijd tussen wisselcommando's in koploper wat langer gezet omdat er anders commando's verloren gaan.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2024, 13:17:23 door Albert de Heer »

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #1659 Gepost op: 12 March 2024, 14:53:42 »
Wat werkt het toch allemaal eenvoudig,zelfs ik heb het na 2 pogingen werkend  ;D.
Omdat het allemaal zo voor zich zelf spreekt heb ik 8 servo's en 8 frogpoints geconfigueerd en dat gaat allemaal foutloos.

De 1e arduino Uno draaide nog op mardec versie 6 omdat ik die lang geleden al eens gedownload had. Niets mis mee dus, maar bij opstarten vraagt ie dus of ik wil updaten naar Mardec7.0.
Dus eerst alles wat nog versie 6 was verwijderd van mijn pc, nieuwste versie gedownload en geinstalleerd, verloopt allemaal zonder problemen.

Uno weer aangesloten, updaten naar 7.0? ja doe maar. Maar dat gaat dus niet, foutmelding. Dan maar opstarten zonder update en foutloos draaien. (2e regel van Mardec geeft aan : UNO version 7.0)

Andere arduino gepakt (ooit ergens anders voor gebruikt).
Met de uploadtool Mardec geladen en dat geeft in de upload tekst (zwarte achtergrond, witte tekst) gelijk al een foutmelding, protocol error, expect=0x14, resp=0xfc.
Vervolgens loopt de upload gewoon door maar aan het eind geeft ie 4x programmer is out of sync, en : Sorry, reading back fuses was unreliable.
Uploading of Mardec has failed.
Als ik vervolgens mardec start lijkt alles te funktioneren maar het scherm maakt allerlei fouten.

Nog een andere Uno erbij gepakt, vorige week nog stappenmotors mee laten draaien en die was net nieuw.  Geeft exact dezelfde foutmelding.

Ongetwijfeld doe ik iets fout, maar ik heb geen idee wat.

(Is mijn verwijdering van Arcomora versie 6 wel goed gegaan vraag ik me af? Volledige uninstall gedraaid, duurde lang maar ging goed. Vervolgens met CCleaner nog een registry clean gedaan, en toen pas laatste versie geinstalleerd. Mappen in Program Files X86 waren verdwenen, dus zou goed moeten zijn zou je zeggen...)

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
« Reactie #1660 Gepost op: 12 March 2024, 17:31:07 »
@Albert,

Citaat
Uno weer aangesloten, updaten naar 7.0? ja doe maar. Maar dat gaat dus niet, foutmelding. Dan maar opstarten zonder update en foutloos draaien. (2e regel van Mardec geeft aan : UNO version 7.0)
Ja, die update scripts (niet te verwarren met upload script) lopen niet echt soepel. Kunt daarom beter direct de upload tool gebruiken na een Arcomora update.
Wel vreemd dat er toch Mardec 7 op staat, terwijl de upload mislukt is.  Helaas zeg je niet wat er fout gaat. Maar goed het werkt wel kennelijk.

Bij de tweede en derde UNO gaat het zeker fout. Doorgaans betekenen deze meldingen dat er geen goede bootloader op de UNO staat. Maar het zijn wel gebruikte UNO's zeg je, dus dat zou goed moeten gaan.

Citaat
Sorry, reading back fuses was unreliable
Alhoewel dit een ongebruikelijke melding is; meestal krijg je 10 keer out of sync.

Kun je wel met de IDE wat uploaden? Toevallig WAVGAT Uno's?
Kun je op de eerste UNO alsnog met de upload tool Mardec uploaden?

Het probleem zal zeker niet in de uninstall van de oude Arcomora versie zitten. Er kunnen wel vervelende registrykeys achterblijven, maar die zouden door CCleaner moeten zijn opgeruimd.

Nico

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #1661 Gepost op: 12 March 2024, 21:03:15 »
Even wat meer details, de upload errors :

de mardec update  errors :

mardec scherm na upload met foutmeldingen :

Herstart mardec na update :

Dit was trouwens de eerste keer dat de update uberhaupt ging draaien, gisteren brak ie m gelijk af. Op de oude arduino's lijkt ie het nu wel te doen, maar er blijven nog wel schermfouten oppoppen.

Ik ga het eens op een andere pc proberen, kijken wat er dan gebeurt.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #1662 Gepost op: 12 March 2024, 21:24:51 »
Dit duidt sterk op een defecte serieele verbinding. Er lijken random bytes verloren te gaan waardoor zowel uploads als terminal communicatie faalt.

Mogelijke oorzaken in orde van waarschijnlijkheid:
- Slechte USB kabel
- Arduino is 'end-of-life' aan het worden (<== niet goed meer)
- Usb poort doet funny dingen (onwaarschijnlijk).

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #1663 Gepost op: 12 March 2024, 21:25:54 »
Was vergeten je vraag te beantwoorden of de arduino's verder gewoon funktioneren. Dat doen ze, middels de IDE kan ik alles er gewoon opzetten, zonder gekke dingen.

Net even op andere pc Arcomora geinstalleerd, daar had het nog niet eerder op gestaan. Maar het resultaat is hetzelfde, ik krijg exact dezelfde foutmeldingen. Het installatie pakket ook voor het eerst gedownload. Dat installeert gewoon zonder fouten.

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #1664 Gepost op: 12 March 2024, 21:27:40 »
Heb ik ook aan gedacht, maar op andere pc (met andere usb kabel)  dus hetzelfde resultaat. Maar die eerste UNO deed het gelijk goed en die blijft het ook goed doen. dwz, die geeft geen schermfouten als ie in bedrijf is. UNO 2 en 3 doen dat beide wel, zelfde pc, zelfde kabel.

De uno's zijn allemaal nog nagenoeg nieuw, daar is nog geen 10x wat anders op gezet...  Ze liggen hooguit al een jaar in de kast.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2024, 22:29:46 door Albert de Heer »