Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37

Auteur Topic: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.  (gelezen 381814 keer)

Bert55

• Offline Offline
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1680 Gepost op: 01 April 2024, 18:22:18 »
Dat niet reageren herken ik. Bij mij gebeurt dat zodra ik een servo na instellen loskoppel. Ik herstart Mardec dan even.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
« Reactie #1681 Gepost op: 02 April 2024, 10:47:20 »
Dan ben je waarschijnlijk te snel. Na ieder commando komt altijd een nieuwe vraag.

Nico

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #1682 Gepost op: 02 April 2024, 11:48:30 »
Niet helemaal Nico.
Bij mij haakt Mardec bijna altijd af nadat ik een servo ingesteld en gesaved heb, met P of E maakt niet uit. Zodra ik de servo loskoppel komt er een kleine pop-up dat de connectie weg is.
Dan moet ik Mardec afsluiten en opnieuw opstarten. Verwacht iets met voeding op de usb verbinding.
Verder maak ik me er niet druk over.
« Laatst bewerkt op: 02 April 2024, 12:46:38 door Bert55 »
Märklin, DCCnext, ECOS

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #1683 Gepost op: 02 April 2024, 12:39:31 »
Maar dat is toch niet de bedoeling Bert? Ik weet uit ervaring dat Mardec een enkele keer niet reageert op een commando in configuratie mode maar recentelijk heb ik dat niet meer gehad. Door Putty opnieuw te starten kwam dat weer goed.
De oorzaak is me nooit echt duidelijk geworden. Inderdaad waarschijnlijk iets met de seriële verbinding.
Maar als het je niet echt stoort is het niet erg.
V.w.b de snelheid heb je mogelijk wel gelijk; dat hoeft niet de oorzaak te zijn. Je kunt immers door de + of - toets ingedrukt te houden zeer snel de hoek verlagen of verhogen.

Nico

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #1684 Gepost op: 02 April 2024, 12:53:19 »
Hoort inderdaad eigenlijk niet Nico, maar zoals gezegd kan ik me er niet druk over maken. Gebeurt maar zeer af en toe dat ik de DCC nexten anders moet instellen.

Realiseer me net wel hoe ik de servo’s bij instellen aansluit, op de 5V uitgang van de DCC next met voeding via USB.
Kan het een keer met een externe voeding proberen.
Märklin, DCCnext, ECOS

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #1685 Gepost op: 02 April 2024, 13:54:06 »
Bij alleen instellen/testen is het niet zo'n probleem. Maar zit bij instellen die servo dan al niet onder de baan? Met de bijbehorende correcte voeding.

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #1686 Gepost op: 02 April 2024, 14:14:55 »
Ik heb nog nooit een servo onder de baan ingesteld omdat ik dan niet kan zien wat de speling is van de wissel. Dan altijd even uitbouwen en op mijn bureau instellen, zo gebeurt (en zelden nodig geweest) We hebben nog geen wissels vastgeplakt zitten.
Maar een volgende keer ga ik zeker een externe voeding testen.
Märklin, DCCnext, ECOS

bask185

• Offline Offline
« Reactie #1687 Gepost op: 02 April 2024, 15:16:32 »
Ik kan me ook lichtelijk voorstellen dat het misschien onwenselijk zou kunnen zijn als je wissel een goede 4 meter verwijderd is van je dichtstbijzijnde toetsenbord. Dan moet je telkens heenlopen om te zien of je servo/wissel goed staat en dan weer terug moet lopen om een graadje te plussen of te minnen. Wel goed voor de stappenteller tho   ::)..

Maar aan de kant, als je hem op je bureau inregelt en je komt er na inbouwen achter dat het nog niet 100% goed is, kan je of veel USB verlengkabels er bij nemen of je moet hem weer uitbouwen en zodat je dat ene graadje kan aanpassen  ::).

Ik heb trouwens een tweetal andere vraagjes. Als je een dccNext onder spanning brengt, blijven de servo's dan stil staan? En onthoudt hij ook wat de laatste plek was van de servo zodat hij bij de eerste beweging niet vol gas de andere kant op schiet?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #1688 Gepost op: 02 April 2024, 17:36:19 »

Ik heb trouwens een tweetal andere vraagjes. Als je een dccNext onder spanning brengt, blijven de servo's dan stil staan? En onthoudt hij ook wat de laatste plek was van de servo zodat hij bij de eerste beweging niet vol gas de andere kant op schiet?

Ik hoef de servo's maar 1 keer goed in te stellen en dan er vooral afblijven. Tenzij een wissel defect raakt.

Servo's blijven prima stil staan en op de stand waarin ze stonden. (tenzij de ESU denkt dat ze op een andere plek moeten staan zodra het DCC signaal actief is)
De DCCnext krijgt wel spanning via een 12V voeding, we hebben slechte ervaring met DCC gevoede DCCnext

We hebben wel gemerkt dat goedkope servo's wat kunnen gaan jitteren.
Märklin, DCCnext, ECOS

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #1689 Gepost op: 02 April 2024, 19:24:01 »
Als de wissels niet in de buurt liggen van je toetsenbord dan gewoon even iemand laten meekijken.
Voor montage eerst op 90 graden zetten. Dan onder de baan plaatsen zodanig dat de wisseltongen 'halverwege' liggen.
Dan afregelen.
Of is er iemand die er een mooie app voor kan maken?

Servo's blijven gewoon stilstaan: https://www.youtube.com/watch?v=Jp37IdfTsYs
Mardec zet de servo's, nadat ze eventueel zijn uitgeraasd, terug op de laatste stand.
Alle ongewenste  bewegingen bij 'power up' zijn het gevolg van slechte voeding, slechte servo's of overspraak.

Nico

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #1690 Gepost op: 02 April 2024, 19:57:18 »

Voor montage eerst op 90 graden zetten. Dan onder de baan plaatsen zodanig dat de wisseltongen 'halverwege' liggen. Dan afregelen.

Ieder zijn ding Nico maar voor mij werkt dat niet.
"uiteraard" zet ik ze eerst op 90 graden. Dan schroef monteer ik het in de aandrijving.
Vervolges regel ik aan beide zijden de hoek af op zicht zodat ik net een klein beetje speling hou. Dan heb ik de meeste zekerheid dat het betrouwbaar blijft werken.
Märklin, DCCnext, ECOS

bask185

• Offline Offline
« Reactie #1691 Gepost op: 03 April 2024, 09:35:22 »
Citaat
Of is er iemand die er een mooie app voor kan maken?
Ik doe helaas geen apps, wel desktop applicaties in Processing. Daarin kan je opzich wel een GUI maken met knoppen om het inregel proces misschien iets intuïtiever te krijgen? Dat weet ik nog niet ???. Die knoppen kun je dan koppelen aan bepaalde commando's, charachters of strings.

Wat betreft reeds beschikbare apps.
Ik ken echter een standaard app, die wellicht geschikt is waarbij je geen enkele wijzigingen hoeft te maken aan de mardec code. Je hebt van die bluetooth <> serial apps. Die kan je redelijk makkelijk laten verbinden met een €3,- HC-05 bluetooth module en met de app kan je dan via de terminal commando's sturen en ontvangen naar en van een dccNext. Als je dan een dccNext wilt aanpassen, hoef je alleen die bluetooth 'dongle' in te pluggen (met dupont kabels) en je app er bij te pakken. Ik weet alleen niet hoe die omgaat met die putty commando's. Dus perfect zal het misschien niet helemaal zijn, werkbaar waarschijnlijk wel. Als ik dat weet stuur ik je wel een mail met een filmpje.

Die app die ik mijn hoofd heb, is ook wel nice omdat je die kan customizen. Je kan zelf knoppen toevoegen en die een bepaalde character of string naar je dccNext laten sturen. Ik heb hem ooit met succes zo ver gekregen om een trein mee aan te kunnen sturen. Het is wel een klusje maar volgens mij kan je ook vanuit je app een bestandje met de layout ed exporteren zodat een andere phone die weer kan importeren. Gemak dient de dccNext gebruiker.

Wat betreft andere apps.
De standaard apps zoals de Z21 app ook wel werkbaar te krijgen, maar dat vereist totaal andere software (speciaal toegespitst op servo motors) voor op de dccNext. Dan gebruik je 1 vrije pin om een dccNext in config modus te zetten. Met de DCC bus kan je dan je dccNext inregelen. En dan kan je met een multimaus/Z21 app/mobile station/andere handregelaar om je 12* servo's in te regelen. Een beetje zoals je een DR4024 kan inregelen.

Wat betreft een andere werkwijze
In onderstaand filmpje vanaf 3:20 zie je dat ik een servo decoder inregel met een paar druktoetsen. Dat programma zoals die is, moet 1 op 1 ook op een dccNext werken. Moet je natuurlijk alleen wat pinnummers aanpassen maar verder.. 1 op 1 geschikt.
https://www.youtube.com/watch?v=FJv7nR61ijc&t=200s

Dan kan je zo'n 50ct button wing op en dccNext prikken (met dupont kabels, ik zou dan kanaal 13 t/m 16 pakken) en tot 12 servo's inregelen.

Mvg,

Bas

* Het is overigens mogelijk om meer dan 12 servo's aan te sturen met de Arduino library door dynamisch je servo objecten te 'attachen' aan pinnen die ze nodig hebben. Je kan dan niet 16 servo's tegelijk laten draaien, maar wel 12 tegelijk. Ik denk alleen niet dat er zo gauw noodzaak zal zijn voor 16 servo's maar ok.. technisch is het mogelijk  ::)
Train-Science.com
Train-Science github

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #1692 Gepost op: 03 April 2024, 11:34:56 »
In het verleden heb ik wel eens geëxperimenteerd met de HC-06 module en de #include <SoftwareSerial.h>. Die communiceerde toen nog met de IDE monitor voordat ik Putty gebruikte.
Dat werkte wel maar gaf veel storing. Daarom ben ik er niet mee verder gegaan. Maar het is zeker een optie om daar weer eens naar te kijken.

Ook met dit bordje is zeker wat mogelijk. Het vereist 2 poorten op de DCCNext: https://nl.aliexpress.com/item/32764970884.html

16 Servo's configureren zou inderdaad geen probleem zijn. Alleen de te configureren poort is immers attached. Maar in normal mode moet je toch wat inbouwen om te voorkomen dat ook servo 13 attached wordt. In de praktijk zal het inderdaad niet zo'n vaart lopen maar je moet er wel rekening mee houden.
Overigens mogen de 12 servo's wel op alle 16 poorten worden geconfigureerd.

Nico

bask185

• Offline Offline
« Reactie #1693 Gepost op: 03 April 2024, 12:09:21 »
Ik weet dat software serial op 115200 bps wel eens problemen wilt geven. Ik wilde de bluetooth module daarom gewoon hangen op de Rx/Tx pinnen in plaats van waar je nu die ch340 print op prikt. Hopelijk zijn er dan geen software aanpassingen nodig. Dat moet een betrouwbare verbinding opleveren. Ik heb zelfs eens een arduino kunnen programmeren over bluetooth. Maar dat was niet ideaal, die byte timing tijdens uploaden is zo kritisch dat het alleen lukte als mijn laptop fysiek binnen 20cm van dat ding lag  ;D voor gewoon data heen en weer sturen, werkte het wel feilloos.

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #1694 Gepost op: 03 April 2024, 12:43:27 »

Ook met dit bordje is zeker wat mogelijk.

Leuk, arduino bib beschikbaar, ga ik een keer mee spelen.
Märklin, DCCnext, ECOS