Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 09:07:27
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 09:01:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:52:19
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door spoorijzer
Vandaag om 08:28:36
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:18:01
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 08:17:30
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 08:13:37
Au bord de la Cèze door tothebeach
Vandaag om 08:11:21
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 07:58:56
Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 07:46:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:31:29
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 07:20:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 07:11:51
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door ArjanB
Vandaag om 02:50:52
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 00:32:49
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
16 November 2025, 23:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 November 2025, 23:55:25
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door Wijbe
16 November 2025, 23:53:41
Bahnstrecke 5867 door DJV
16 November 2025, 23:46:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
16 November 2025, 23:44:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
16 November 2025, 23:40:49
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
16 November 2025, 23:13:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
16 November 2025, 22:42:45
Rondom Charlois door NS264
16 November 2025, 22:38:53
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
16 November 2025, 22:21:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
16 November 2025, 21:55:14
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
16 November 2025, 20:49:23
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
16 November 2025, 20:40:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
16 November 2025, 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
16 November 2025, 20:13:25

Auteur Topic: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?  (gelezen 14246 keer)

peco

• Offline Offline
Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Gepost op: 02 February 2016, 20:41:05 »
Ik ben bezig aan mijn baan(analoog) met gescheiden rijbanen, dus plasticraillasjes zorgen ervoor dat er geen problemen kunnen ontstaan.
Ik ga werken met 3 trafo's, heb 2 buiten banen, en wat rangeerwerk binnenin.
Nu kan ik van buiten naar binnen, en andersom, maar... dit wordt heel goed opletten hoe de stand van de trafo is.
Hoe is dit veiliger te maken zonder dat er iets kan gaat gebeuren, want even niet opletten en de trein gaat van vooruit ineens achteruit, of kapot.
Dus iedere trein heeft zijn eigen rijrichting, komen elkaar dus tegen, weliswaar gescheiden natuurlijk.

« Laatst bewerkt op: 03 February 2016, 21:45:55 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

VictorPM

• Offline Offline
Re: Gescheiden rijbanen
« Reactie #1 Gepost op: 02 February 2016, 20:56:59 »
Het ouderwetse handwerk... ja, dan blijft het gewoon opletten!
 ;)

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #2 Gepost op: 02 February 2016, 21:12:25 »
Hallo Peco

Ik heb dezelfde situatie

Ik werk met 2 regel cirquits, Deze 2 regelaars regelen twee baandelen de bruine is regel cirquit 1
en de kleur groen is de 2e regel cirquit.
Nu zie je links van de Engelse wissel dat de twee kleuren in elkaar overgaan en gekoppeld worden door een
geisoleerd stukje rails met de blauwe kleur.
Rechts op de poot naar onder zie je twee wissels 1 in de groene kleur en 1 in de bruine kleur, deze twee wissels
zijn verkeerd getekend daar moet nog een stukje rails tussen die ook net als links van de Engelse wissel ook blauw is gekleurd met verder dezelfde regeling.
Onder het railplan zie je een gekleurd vlak met rechts daarin een ronde blauwe plek.
Dit is een wissel schakelaar die er voor zorgt dat het blauwe stukje rails in de ene stand spanning krijgt van regelaar 1
en in de andere stand van regelaar 2, dus een soort overgang rails van regelaar 1 naar 2 en andersom.
De schakeling hiervoor is als volgt.

Ik hoop dat je dit bedoelt, dit kan je dus ook bij je derde regel traject toepassen.

Hieronder nog even een foto van het schakelbord.

Onder het railplan zie je vaag een rode schakelaar.
Dat is de schakelaar voor het ompolen van het blauwe baanstuk.

succes
gr,
Herwim

« Laatst bewerkt op: 03 February 2016, 16:41:16 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 February 2016, 11:29:29 »
Het blauw stuk heeft dus drie standen:
a gekoppeld aan regelaar 1
b gekoppeld aan niets
c gekoppeld aan regelaa 2

Dus als ik het goed begrijp:
In stand b is de blauwe rails dan spanningsloos, een trein die hierbinnen komt rijden komt dan tot stilstand (als de lengte lang genoeg is om de trein er niet voorbij te laten schieten).
Standaard zal de schakelaar dus op stand b staan.
Alleen als je zeker weet van welke kant een trein de blauwe rails gaat binnen rijden, zet je de schakelaar in de juiste stand.
En nadat de trein weer uit de blauwe rails is vertrokken niet vergeten de schakelaar weer op stand b te zetten. ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Carel Ruysink

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2016, 11:56:14 »
Mijns inziens draagt het stroomloze middenstuk niet veel bij. Het "verplicht" je om stil te staan en na te denken, meer niet. Dat kan ook door zelf voor de stroomscheiding te stoppen en dan na te denken. Je kan ook een sein bij de overgang zetten met een rode LED met de poten over de stroomscheiding. Als en een spanningsverschil tussen de ene sectie en de andere gaat de LED branden. Je zou ook een relais kunnen doen, als er geen spanningsverschil is is de relais afgevallen en geeft dan groen en bij wel spanningsverschil geeft hij rood. dit kan met lichten of een armsein.

succes, Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2016, 11:59:14 »
In een sporenplan zonder keerlus is het ook niet nodig om dubbelpolig te schakelen. Je kan 1 spoorstaaf gewoon laten doorlopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2016, 12:48:24 »
Als je de drie trafo's die je hebt volgens onderstaand plaatje aansluit, kun je per sectie van de baan, met een draaischakelaar kiezen op welke trafo de sectie zit. Door met de trafo de trein "te volgen" krijg je geen problemen. Maar opletten blijft nodig.

De schakelaars zijn getekend als draaischakelaars, 5 posities, met tussen elke gebruikte positie een "uit" positie. Maar die kun je natuurlijk ook gebruiken om het aantal tarfo's verder uit te breiden.

peco

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 February 2016, 13:12:01 »
Dank jullie voor het meedenken.
Het is en blijft voor zover ik alles heb kunnen begrijpen opletten.
Idd het blijft het ouderwetse handwerk, en de kop er goed bijhouden.
Dit is dus intensief sporen.

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #8 Gepost op: 03 February 2016, 15:29:01 »
Ik ga (toch) ook analoog rijden met verschillende onafhankelijke sporen, die elkaar via wissels kunnen treffen en treinen neerzetten in een 'ander' spoorgebied.
Met SCARM geef ik die allemaal kleuren, net als het voorbeeld hierboven. Mij lijkt het ook handig op je controlepaneel voor de trafo's en schakelaars voor wissels etc. etc. alles voor elke groep samen te bouwen, spoorplan schematisch erbij, en het paneel telkens in diezelfde kleur te hebben als het ontwerp.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 February 2016, 16:52:50 »
Mijns inziens draagt het stroomloze middenstuk niet veel bij.
Het is eigenlijk een soort van sluis die voorkomt dat, als je niet oplet, een trein tussen twee tegengesteld gepoolde transformatoren aan weerszijden van de sectie heen en weer blijft stuiteren.

In het echt komt het dacht ik ook voor als scheiding tussen 1500V en 25kV, zoals bij de toegangen van de Betuweroute.
In het echt wordt daarmee voorkomen dat een trein onder de verkeerde spanning wordt geroosterd.
Er is dacht ik bij Meeteren al eens een SLT of zo op de verbindingsbaan naar de Betuweroute terecht gekomen.

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2016, 17:06:46 »
Hallo Niels

Het is eigenlijk een soort van sluis die voorkomt dat, als je niet oplet, een trein tussen twee tegengesteld gepoolde transformatoren aan weerszijden van de sectie heen en weer blijft stuiteren.

Jij hebt het helemaal door waarom ik dit zo heb opgezet.

Mijns inziens draagt het stroomloze middenstuk niet veel bij. Het "verplicht" je om stil te staan en na te denken, meer niet. Dat kan ook door zelf voor de stroomscheiding te stoppen en dan na te denken. Je kan ook een sein bij de overgang zetten met een rode LED met de poten over de stroomscheiding. Als en een spanningsverschil tussen de ene sectie en de andere gaat de LED branden. Je zou ook een relais kunnen doen, als er geen spanningsverschil is is de relais afgevallen en geeft dan groen en bij wel spanningsverschil geeft hij rood. dit kan met lichten of een armsein.

succes, Carel.
Hallo Carel
Juist die verplichting om stil te staan was mijn bedoeling en om te voorkomen wat Niels al aan geeft.
En verder wordt er op dit moduul totaal niet gewerkt met seinen, ik heb daar een jaar terug een aparte topic aan geweid en
men gaf mij aan dat op een rangeer terrein zoals ik aan het bouwen ben seinen in die tijdperk niet voorkomen.
En ja er zijn soms meer wegen naar Rome
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #11 Gepost op: 04 February 2016, 15:55:08 »
Voor mij heeft die "verplichting" ook niet zo veel meerwaarde. Het is namelijk geen verplichting, je kan nog steeds doorrijden en sluiting maken alleen nu mogelijk op twee plaatsen... Okay, zo'n schakelaar kan handig zijn als je regulier zo'n stuk spoor vanaf beide stroomkringen wilt benaderen (bijvoorbeeld of vanaf het hoofdspoor voor een binnenkomende trein of op de secundaire trafo wanneer je aan het rangeren bent ofzo. Wil je het echt een verplichting maken zou je moeten zorgen dat de loc niet door zou kunnen rijden bijvoorbeeld door 3 secties toe te passen.  Hoofdbaan A - [Sectie aan/uit A] - [Sectie schakelbaar A/B] - Sectie aan/uit B] - Hoofdbaan B. Maar dan zit je weer met trekduw combies en treinstellen...

Voor gewoon rijden is het makkelijkste een kwestie van opletten. En ja, kortsluiting is het slechtste wat kan gebeuren maar daar moet de trafo echt wel tegen kunnen. Hoe vaak is dat niet gebeurd met tapijt rijden?

Als je normale trafo's gebruikt (met center = stilstaan) is het handig de boel zo aan te sluiten dat de treinen dezelfde richting op gaan als de regelaar in dezelfde richting staat. Dan is de check gewoon kijken of beide regelaars in dezelfde richting staan. Zelfde als je schakelaars gebruikt voor de richting.

Toegegeven, je zou een fancy oplossing kunnen bedenken met een Arduino of zelfs gewoon met AND/OR logic die blokkeert als het niet goed staat maar dat is het naar mijn idee niet waard....

Timo
« Laatst bewerkt op: 04 February 2016, 15:58:52 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 February 2016, 19:51:24 »
Ik zag dat tussenstuk meer als een beveiliging voor als je niet oplet (zoals ik dus heb beschreven).
Als je wel oplet en weet dat je een trein van de ene sectie naar de andere sectie wil laten rijden en je hebt jezelf ervan verzekerd dat beide transformatoren in de juiste stand staan, dan zet je de schakelaar in een van de niet neutrale standen en laat de trein zonder te stoppen doorrijden.
Eigenlijk heb je dan ook geen meerkeuzeschakelaar nodig, maar kan gewoon een aan/uit schakelaar zijn. In de aan-stand is deze dan de vooraf bepaalde keuze aan sectie 1 of aan sectie 2 doorverbonden. Welke maakt dan eigenlijk niet uit, want je gebruikt de overgavesectie alleen om een trein van de ene sectie naar de andere sectie te laten rijden als beide secties dezelfde kant op rijden.

Juist voor het geval je niet oplet en de transformatoren voor beide secties een andere kant op staan voorkom je met het stroomloos schakelen van de tussensectie dat als daar een trein in terecht komt deze gewoon tot stilstand komt in plaats van te gaan stuiteren of kortstluiting veroorzaken.

HennySavenije

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 February 2016, 16:26:13 »
Als je de drie trafo's die je hebt volgens onderstaand plaatje aansluit, kun je per sectie van de baan, met een draaischakelaar kiezen op welke trafo de sectie zit. Door met de trafo de trein "te volgen" krijg je geen problemen. Maar opletten blijft nodig.

De schakelaars zijn getekend als draaischakelaars, 5 posities, met tussen elke gebruikte positie een "uit" positie. Maar die kun je natuurlijk ook gebruiken om het aantal tarfo's verder uit te breiden.

Een mooi schema waar ik ook wel wat aan heb, maar waar krijg ik dergelijke draaischakelaars?

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #14 Gepost op: 06 February 2016, 22:45:10 »
Geeft die schakeling geen knetterend vuurwerk als ik een van de transformatoren bij gelijkstroom de andere richting uit wil draaien (ompolen polariteit aansluitdraden aan trafo's) ??
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025