Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:52:04
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:49:03
Sluitseinen REEtitec 1300 door bellejt
Vandaag om 16:44:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:40:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 16:33:56
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:29:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:12:40
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 15:57:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Cranicher Altbahn door Montanbahn
Vandaag om 15:55:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Led schakeling ed. door bask185
Vandaag om 15:40:44
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 15:20:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 15:20:03
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 14:57:05
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door Jelmer
Vandaag om 14:56:14
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35
  

Auteur Topic: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?  (gelezen 14263 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #15 Gepost op: 06 February 2016, 22:46:36 »
Waarom zou die knetterend vuurwerk geven?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
  • Roco Fccpps vriend
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #16 Gepost op: 07 February 2016, 02:06:23 »
Ik zie het voordeel van deze schakelingen niet. Als je de schakelaar namelijk niet terugzet als de trein de sectie verlaten heeft en je stuurt de trein terug komt deze toch in een anders gepoolde sectie. Dus blijft het net zo opletten als zonder en het risico van 2 anders gepoolde secties naast elkaar is niet kleiner met zo'n extra tussensectie.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Gescheiden rijbanen
« Reactie #17 Gepost op: 07 February 2016, 08:52:43 »
Een mooi schema waar ik ook wel wat aan heb, maar waar krijg ik dergelijke draaischakelaars?

Diverse elektronica winkels leveren ze. Bijvoorbeeld EOO of Aliexpress.

Ik zie het voordeel van deze schakelingen niet.
Velen die hem gebruiken wel. Je kunt hierin bijvoorbeeld een trafo toewijzen aan een trein, en met de schakelaars kies je dan de hele rijweg van de trein. Moet je natuurlijk wel de wissels in de juiste stand leggen. Je bent dan treindienstleider en machinist tegelijk. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Google eens op "Cab Control".

Hiervoor worden meestal lichte trafo's gebruikt. Er rijdt toch maar 1 trein per trafo, dus bijvoorbeeld een 14VA trafo is echt voldoende. Mocht iemand niet opletten en je creëert een kortsluiting, dan gaat er niets kapot.

Geeft die schakeling geen knetterend vuurwerk als ik een van de transformatoren bij gelijkstroom de andere richting uit wil draaien (ompolen polariteit aansluitdraden aan trafo's) ??
Nee. En zoals Klaas al vraagt, waarom zou dat?

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #18 Gepost op: 07 February 2016, 10:46:45 »
Hallo Peco
Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik met mijn vraag nu gebruik maak van jouw topic.
Maar er is mij een aantal dingen niet helemaal duidelijk in de tekening die Dirk had geplaatst.

Hallo Klaas en Dirk

Graag maak ik gebruik van jullie kennis en ervaring hierin.
Ik wil nog één keer uitleggen waarom ik de schakeling had bedacht uitgaande van mijn moduul
baan die bestaat uit 2 stroom kringen.
In het blauwe stukje links van de Engelse wissel en in de rechter poot bij de 2 wissels 02 en 03 komen deze
2 stroom cirquit's bij elkaar.
Om te voorkomen dat er kortsluiting of heen en weer gependel zich voor doet heb ik dat stukje rails tussen gezet
aan beide kanten geïsoleerd en doormiddel van een wissel schakelaar de ene keer aan cirquit 1 en de andere keer
aan cirquit 2 gekoppeld, dit heb ik ook gedaan om op beide trajecten onafhankelijk van elkaar te kunnen rijden.
Allereerst de vraag is dit verkeerd gedacht en werkt het niet of is er een andere reden ?
De schakeling die in deze topic wordt aanbevolen met 3 trafo's en 4 draaischakelaars begrijp ik niet helemaal en met
name de rail die in alle secties doorloopt.
Moet ik nu in dit schema twee secties zien als de twee stroom cirquit's die ik op mijn moduul wil ?
Als de ene sectie ingesteld staat op achteruit rijden en de andere sectie rij ik mee vooruit dan ontstaat op een isolatie toch ook het pendelen of zelfs kortsluiting ?
Of zie ik dit nu verkeerd ?
Ik zou jullie willen vragen willen jullie de moeite nemen om een schema te tekenen met twee regel cirquit's die dus net zo
ingedeeld is als op mijn moduul baan of te wel de 2 raakvlakken links boven naast de Engelse wissel en rechts onder bij
wissel 2 en 3.
Ik raak nu door de 4 secties achter elkaar en de 4 draaischakelaars in de war.
Ik dank jullie vast voor de moeite.
gr,
Herwim

PS: Het is dus geen doorgaand traject waar treinen langs stormen.
Het is een totaal rangeer gebeuren met allemaal kleine afstanden.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2016, 13:38:40 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #19 Gepost op: 08 February 2016, 11:13:12 »
Zolang er geen treinen over de railscheiding gaan niet. Bij rijden van de ene sectie naar de andere sectie eerst voor beide secties dezelfde trafo selecteren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1493
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #20 Gepost op: 08 February 2016, 11:57:18 »
Waarom zou die knetterend vuurwerk geven?
Trafo 1: groen + / bruin - gepoold
Trafo 2: Groen - / blauw + gepoold want de rijrichting is andersom in die sectie

Heb ik dan geen vuurwerk op mijn groene doorgekoppelde draad?

Of is het niet de bedoeling die schakeling zo te gebruiken?
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #21 Gepost op: 08 February 2016, 12:00:51 »
Nee, dan heb je geen vuurwerk. De spanning komen uit verschillende bronnen (trafo's). Zolang die maar op 1 poot aan elkaar zitten is er niks aan de hand.
Vergelijk het maar met 2 batterijen. Je kan probleemloos de plus van de ene tegen de min van de andere houden. Het gaat pas fout als je de andere plus en min ook aan elkaar verbindt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1493
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #22 Gepost op: 08 February 2016, 12:46:10 »
OK, bedankt
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

HennySavenije

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Gescheiden rijbanen
« Reactie #23 Gepost op: 08 February 2016, 15:44:06 »
Diverse elektronica winkels leveren ze. Bijvoorbeeld  Aliexpress.

Bedankt Dik, gelijk aangeschaft (weliswaar rechtstreeks in China want ik woon nu een keer in Zuid-Korea)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #24 Gepost op: 08 February 2016, 16:14:52 »
Je kunt hierin bijvoorbeeld een trafo toewijzen aan een trein, en met de schakelaars kies je dan de hele rijweg van de trein. Moet je natuurlijk wel de wissels in de juiste stand leggen. Je bent dan treindienstleider en machinist tegelijk. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Google eens op "Cab Control".

Hiervoor worden meestal lichte trafo's gebruikt. Er rijdt toch maar 1 trein per trafo, dus bijvoorbeeld een 14VA trafo is echt voldoende.

Hallo Dirk

Kan je mijn vraag hiervoor zo mogelijk beantwoorden.
Ik heb het idee dat deze schakeling toch niet geschikt is voor mijn moduul baan met twee regel cirquits.
zoals jij hier aangeeft voor het toewijzen van een trafo aan een doorlopend traject.
Mijn opzet zijn geen doorlopende trajecten.
Maar misschien heb ik het helemaal mis.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2016, 16:16:46 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #25 Gepost op: 08 February 2016, 22:45:07 »
Ik heb het nergens over doorlopende trajecten. Ik heb het wel over rijwegen.

Stel, je hebt een trein en die staat ergens. Want zo begint het meestal. Dat ergens noemen we punt A.
Die trein moet naar een andere plek. Die andere plek noemen we B.

Nu stel je alle wissels tussen A en B zo in, dat de trein van A naar B kan rijden. En je stelt de sectieschakelaars zo in, dat alle secties vanaf A tot en met B op dezelfde trafo zitten. Nu kan je met die trafo de trein van A naar B laten rijden. Dat kun je een rijweg noemen.

Dit kun je eindeloos herhalen, en zo komt de trein waar je maar wilt.

Misschien kan de trein niet ineens naar B. Bijvoorbeeld omdat er een wissel tussen zit dat anders is ingesteld vanwege een andere trein. Dat kun je een kruisende rijweg noemen. Dan kun je de rijweg van A instellen tot dat wissel. Zodra de andere trein voorbij is, kun je de verdere rijweg instellen. Jij bent de treindienstleider. Ga je gang en leef je uit.

Dit werkt dus ook op jouw baan. Er zijn natuurlijk genoeg andere oplossingen denkbaar. Ik vind deze handig, maar dat is persoonlijk.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #26 Gepost op: 09 February 2016, 06:27:13 »
Herwim weet/wist wat cab control is.  :)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55567.0.html
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #27 Gepost op: 09 February 2016, 07:55:41 »
Hallo Dirk en Henk.

Nu ik deze verwijzing van jou zie Henk weet ik het weer, was vergeten dat ik die discussie ooit gehad heb.
Sorry daarvoor heb het wel eens meer verteld ik ben de laatste jaren erg vergeetachtig geworden.
Door herrinneringen als nu van jou dan komt alles weer naar boven.
Inderdaad hebben we het daar al over Cab Control gehad.

Heb het alleen niet toegepast omdat ik met twee loks onafhankelijk van elkaar wil kunnen rijden ieder op
hun eigen trajecten, Je kunt het zien als twee modeltreinbanen op één oppervlak die in principe nooit bij elkaar komen.
Maar toen kwam de draaischijf weer in beeld en dacht toen hoe krijg ik een verbinding hiermee uit beide aparte trajecten en
toen is het beeld ontstaan wat ik hierboven heb beschreven.
Dirk ik begrijp je uiteenzetting, heel duidelijk uitgelegd maar past dat systeem in mijn bedoeling hierboven omschreven want
dan heb ik het idee dat ik niet met twee lok's apart kan rijden of zie ik dit nu verkeerd ?
gr,
Herwim

« Laatst bewerkt op: 09 February 2016, 07:57:12 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #28 Gepost op: 09 February 2016, 07:57:54 »
Met dit systeem kun je net zoveel loks onafhankelijk van elkaar laten rijden, als dat je trafo's hebt. Ongeacht de vorm van je baan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #29 Gepost op: 09 February 2016, 08:24:38 »
Ja, het voelt juist meer aan als onafhankelijke besturing. Het is veel flexibeler. Naar mijn mening ideaal voor een dergelijk baantje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.