Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 14:03:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw  (gelezen 82979 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #180 Gepost op: 26 July 2010, 21:41:44 »
Waarom bestaand materieel slopen?
Zou het nou echt niet mogelijk zijn om de onderdelen geheel binnen de crowd te ontwikkelen?
Of te assembleren uit bestaande parts.

Grzz,

Hans

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #181 Gepost op: 26 July 2010, 21:54:11 »

De aandrijving uit een loc halen heeft wel z'n voordelen. Ik verwacht dat er wel iets amerikaans is wat in de buurt komt. Het voordeel daarvan is dat die locs meestal niet mega duur zijn t.o.v. de europese merken en dat je als je van 1 type aandrijvingsloc uitgaat de kap van de motorwagen zo kan maken dat deze netjes over het locchassis (inclusief het daarbij al aanwezige gewicht!) kan plaatsen, waarbij er geen of weinig aanpassingen aan dat chassis nodig zijn.

De locale modeltreinzaak hier heeft behoorlijk wat amerikaans, ik wil wel is een keertje gaan kijken of er een zes-asser te vinden is met de juiste afstanden.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #182 Gepost op: 26 July 2010, 22:02:40 »
Hans, het is soms ook een kwestie van efficiency...
Een Mashima motor, vliegwielen, cardankoppelingen en je zit al bijna op 50 euro. Dan moet je nog een frame en draaistellen met tandwielkasten aanschaffen.
Een bewezen type onderstel staat straks garant voor een goede loop, waarmee de drempel voor sommigen misschien weer iets lager komt te liggen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #183 Gepost op: 26 July 2010, 22:34:13 »
Citaat van: sander1985
...ik wil wel is een keertje gaan kijken of er een zes-asser te vinden is met de juiste afstanden...

Juiste afstanden zou nog niet eens hoeven Sander.

Een lagerblok is vrij eenvoudig te tekenen en de asafstand aan te passen door verschuiven van de tussentandwielen naar boven.
De motor, vliegwielen, cardan, worm, tandwielen, assen en wielen van de amerikaan zouden dan daarin kunnen worden verwerkt.

En ook dit is te printen in 3D en zelfs uit RVS en Alumide ( WSF met aluminium ) dus maatvoering en slijtvastheid hoeft dan geen probleem te zijn. Details hoeven er niet op of aan, dus dat probleem hebben we daar niet ;)

By the way, duid jij op die ongespoten modellen bij Wentink ?

Grtzz,

Karst

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #184 Gepost op: 26 July 2010, 22:34:31 »
wat de ruiten in de kop betreft, ik zou die middelste 2 spijlen uberhaupt niet in de kop zetten maar de 3 middelste ruitjes in 1 geheel maken van doorzichtig spul met geplot zilverfolie erop, zoals de plan U-ramen in eerste opzet ook waren. Dat ruit-inzetje dan van buitenaf in de opening in de kop zetten, voor raam 2 en 6 iets dergelijks maken want dat zit op een heel kenmerkende manier en beetje vreemd vrij diep in de kop, om dat wat gemakkelijker te maken allemaal zou er dan in de gaten in de kop een klein aanslagje (0,5mm dik ofzo) moeten komen waar je de ruit dan tegenaan lijmt. Je hebt dan ook meteen geen enkel probleem met wanddikte meer. Bij mn ouwe kartonnen mat '36 had ik het al min of meer zo gedaan en dat beviel me zo slecht nog niet.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #185 Gepost op: 26 July 2010, 22:38:20 »
Citaat van: Floris Dilz
...wat de ruiten in de kop betreft, ik zou die middelste 2 spijlen uberhaupt niet in de kop zetten maar de 3 middelste ruitjes in 1 geheel maken van doorzichtig spul met geplot zilverfolie erop...

Eens ! En dan een graveerlijntje onder de folie waardoor je de knik kunt maken  (y)


Citaat van: Floris Dilz
...voor raam 2 en 6 iets dergelijks maken want dat zit op een heel kenmerkende manier en beetje vreemd vrij diep in de kop...

Grote geluk hier is, dat het beide vlakke ramen zijn en.. rechthoekig. Dus plaatje plotten, folie er op en inplakken !


Grtzz,

Karst

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #186 Gepost op: 26 July 2010, 22:40:52 »
@Floris,

Bij mn ouwe kartonnen mat '36 had ik het al min of meer zo gedaan en dat beviel me zo slecht nog niet. 

Hé, en ik dacht dat jij het werken in karton maar niets vond. :-)

Grzz,

Hans

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #187 Gepost op: 26 July 2010, 22:42:37 »
Ik, die de mat.'46-kop maar niet kan loslaten, was ook al op het idee gekomen om de middelste 3 later in als één geheel er in te zetten met apart aangebrachte stijlen. Hoe een gerenoveerde gele DE-5 er uit zou hebben gezien als die bestaan had laat zich raden...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #188 Gepost op: 26 July 2010, 22:50:43 »
By the way, duid jij op die ongespoten modellen bij Wentink ?

Ik denk aangezien sander uit gouda komt meer aan H&H Modelbouw te Gouda,

Voor mij helaas geen DE-5, geen ruimte op mijn modulebaantje voor het treinstel, een omBC 2900 past wel  ;D (y)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #189 Gepost op: 26 July 2010, 22:54:42 »
klopt, de middelste 3 ramen moet je zelf 2 knikjes geven, 2 en 6 zijn verticaal, terwijl de kop daar al wat schuin loopt dus de precieze plaatsing van die twee komt nogal nauw, een aanslagje in de kop zou dan niet verkeerd zijn. Die koppen zijn zulke ellendige karakterdingen, je gaat zo makkelijk op een klein detail net genoeg de fout in dat ie net niet lekker oogt... Ik begin van dit hele DE5-gebeuren ineens hier bijna zelf weer zin in stroomlijnmaterieel te krijgen, tis alweer uh... 8 jaar geleden ofzo?

maar leuk was het wel, zo'n beetje kleien met karton en plamuur.  ;D

@Hans: ik heb er een hele tijd heel veel mee gewerkt, zo'n beetje alles ermee gemaakt, dus ik weet ook waarom ik dat nu niet meer doe, zegmaar.  ;) Destijds gebruikte ik het eigenlijk vooral omdat ik domweg geen cent had en ik nog niet zo'n weet had van styreen. Niet dat styreen in alle opzichten beter is dan papier/karton, het dak van die mat '36 is ook van karton (hoop gestapelde plaatjes) met dik papier eroverheen, rondingen als die heb ik met styreen nooit voor elkaar gekregen, laat staan strak, terwijl dat met papier niet zo gek moeilijk is. Als er daarna maar genoeg verf overheen gaat is het niet eens echt kwetsbaar (die mat '36 heeft al een keer onder het open dakraam gestaan tijdens een hoosbui... gaf geen krimp.)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #190 Gepost op: 26 July 2010, 22:58:13 »
Citaat van: Floris Dilz
...Ik begin van dit hele DE5-gebeuren ineens hier bijna zelf weer zin in stroomlijnmaterieel te krijgen...

 ;D ;D Wat let je... en... een omBC is toch niet zo heel fout voor jou  ;D :P

Grtzz en alvast succes ;)

Karst

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #191 Gepost op: 26 July 2010, 23:01:13 »
@Floris,

Kijk dat laatste is ook mijn ervaring. Karton, mits goed geïmpregneerd is buitengewoon sterk.
Snijden en graveren met een laser gaat fantastisch.
Alleen daarom al, ben ik geïnteresseerd in de toepassing ervan.

Bye the way, ik zie ook een heel mooie Pec.
Die wil ik al jaren.

Grzz,

Hans

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #192 Gepost op: 26 July 2010, 23:02:10 »
2 en 6 zijn verticaal, terwijl de kop daar al wat schuin loopt

Het glas wijkt daar al wat meer naar binnen, de uiterste kanten van de 3 middenramen gaan ook al niet meer mee met de lijn van de kop, het is een vreemde kop...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #193 Gepost op: 26 July 2010, 23:06:40 »
Klopt, die staan weer wat meer naar binnen...

Volgens mij is er ook geen Mat '40 kop in het echt hetzelfde ( net als bij de DE-1/2 ) ik vermoed dat alles zo maar een beetje 'in het werk' in elkaar gelast en geslepen werd. Plamuur deed de rest...  :P

Grtzz,

Karst


Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #194 Gepost op: 26 July 2010, 23:18:40 »

Dus... omBC is inderdaad geen slecht begin :) Koppen zijn hetzelfde. Ben nu even m'n tekeningen aan het zoeken... ( ik haat verhuizen  >:(  :D )

Grtzz,

Karst

Deze heb ik allemaal. Netjes gekopieerd in het utrechts archief en wanden zijn al getekend