Interessant Erwin, ook aan jou de vraag, zou je zo'n draaistel eens iets verder willen demonteren ( indien mogelijk ) en wat close-up's maken en plaatsen.
Kwam dit op internet zo gauw tegen. Dit gaat wel over twee assen maar de bouwwijze is het zelfde.
bij de Pec was het dak ook nog met spanten gemaakt... ging niet zo lekker (spanten niet exact gelijk, dus geen strak dak, je zag er sowieso de spanten een beetje doorheen, wat niet viel te corrigeren met schuren want ja, dan zit je meteen door het papier heen) dus daarom verzon ik toen het plaatjes stapelen, wat ik tot op de dag van vandaag veel gebruik.
Het grootste nadeel van papier en karton vind ik de neiging om te pluizen, het minder strak zijn dan kunstof en vooral dat het veel minder prettig lijmt.
Doordat je styreen oplost bij het lijmen vormen de onderdelen zich een beetje naar elkaar en krijg je een mooie verbinding, die bovendien heel snel sterk is. papier en karton kun je lijmen met houtlijm (sterk, droogt langzaam, brengt vocht in dus papier wordt meteen een puinhoop en lijmt geen plastic) of velpon-achtig spul of bisonkit (minder sterk dan houtlijm, lost op zodra er terpentineverdunbare verf bij komt kijken). Dat laatste is met name erg vervelend omdat je juist die terpentineverdunbare verf nodig hebt om het karton sterk te maken, acrylverf maakt het hele model soppig en zacht.
Als je de schortplaten van de Lima Hondekoppen bedoelt: deze lopen haaks weg naar onderen en zijn geschikt voor DE-3, mat.'36 en plan X (en mat.'54) maar niet voor DE-5, mat.'40 en '46.
Maar mijns inziens wel voor een OmBC 2900, en zeg geen nee anders heb ik voor niets de Lima Hondekoppen bewaard (wil ze dan wel versmallen).Zo'n ding moet ook niet te duur worden want een bouwset bij MK kost 225,- dan kun je beter die nemen.
en zeg geen nee anders heb ik voor niets de Lima Hondekoppen bewaard
Als die Lima schortplaten geschikt zijn voor de OmBC, kunnen die toch nagegoten worden, of niet?
hoe zouden bedrijven als KleiNSpoor hun modellen dan produceren?