Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door lrrw
Vandaag om 21:41:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 174139 keer)

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #420 Gepost op: 28 februari 2016, 12:02:34 »
Hallo Erwin en Steyn,

Märklin heeft drie soorten rails.
De M-rails, de K-rails en de C-rails.
Ik weet niet met welke Märklinrails Jeroen Water rijd??
Ik rijd met C-rails, het is natuurlijk de bedoeling dat de sleper over de railstaaf wordt getild.
Bij de C-rails gebeurt dit met een aanloopje.
En nu je antwoordt:
Heb het met een schuifmaat ongeveer gemeten.
C-rails van af het rail bed 2 mm, de hoogste pukkel 3 1/2 mm.

vr.gr. Gunther.

ik hoop dat je hier wat aan hebt Erwin.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #421 Gepost op: 28 februari 2016, 15:03:05 »
Ik gebruik de Marklin K-rail.

@Gunther, het gaat om het hoogteverschil wat de middenrailcontacten op de wissels boven de bovenzijde van de spoorstaven uitsyteken. Bij de K-rail is dit rond de 0,7mm. Als ik je laatste bericht goed begrijp, zou dat bij de C-rail 3,5mm - 2mm = 1,5mm moeten zijn?

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2016, 15:07:05 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5826
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #422 Gepost op: 28 februari 2016, 15:50:40 »
Als ex 3railer en inmiddels bekeerd  ;D kan ik je melden dat die halve millimeter niets uitmaakt. Van belang is of de puko sleper voldoende kan in- en uitveren voor en na de de overgang van wissel naar gewoon spoor en juist ook tussen twee opeenvolgende wissels. Daar gaat de sleper door een behoorlijk dal en moet ook direct weer omhoog.

De puko sleper is altijd de zwakke plek in stroomafname. Het is te overwegen zo'n lang treinstel in 3rail uitvoering te voeden met 2 puko slepers en die door te verbinden via de stroomvoerende koppelingen.

Gr, Ben.

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #423 Gepost op: 28 februari 2016, 17:06:49 »
Ben,

Er komen minstens twee slepers op te zitten. Via de koppelingen krijgt het treinstel over de gehele lengte spanning.

Groeten,

Erwin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #424 Gepost op: 28 februari 2016, 17:48:48 »
De hoogte van de puko's is vastgelegd in NEM340
Maximaal 0,6 mm boven de spoorstaaf.


Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #425 Gepost op: 29 februari 2016, 09:19:03 »
Hallo Jeroen, Ben, Erwin en Klaas,

Hoop jou een beetje te kunnen volgen Jeroen?
Hoi Ben jij kent mij baan het beste.
Maar tot nu toe heb ik alleen met de DE2 van Combispoor wat problemen.
Daar zit de sleper onder het Jacobstel en raar niet bij elke wissel loopt hij vast.
Ik heb alleen slanke wissels en een hele enkele R2 nummer 24230 voor de rest alleen grote bogen.

Maar twee slepers dat is natuurlijk helemaal geweldig.
Ik gebruikte vroeger ook K-rails maar omdat ik met koploper rij ben ik overgestapt op C-rails.

vr.gr. Gunther.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #426 Gepost op: 29 februari 2016, 21:45:39 »
wat is er mis met K-rail en koploper?

zowel K als C hebben toch geïsoleerde railstaven? omdat de bedding niet stroom geleidend is?



Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #427 Gepost op: 29 februari 2016, 21:54:59 »
Klopt. Koploper en K-rail werken perfect hier. Maar zullen we het in dit draadje maar weer over de DE-5 gaan hebben??

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #428 Gepost op: 29 februari 2016, 21:57:22 »
ja sorry daarvoor.

vond het al een vreemd idee gezien jou mooi baan in opbouw.

vermoed dat karst nu te druk is met de DR5000.

dus zullen wel geduld moeten hebben voor we zijn volgende technisch hoogstandje kunnen aanschouwen 
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #429 Gepost op: 01 maart 2016, 10:46:00 »
Hoi Jeroen hoe kan ik jou baan vinden.
Als je mijn baan wil zien kijk op 3railforum, nicknaam Gunther heb een hele grote baan.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #430 Gepost op: 02 maart 2016, 10:32:12 »
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2016, 10:35:53 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #431 Gepost op: 02 maart 2016, 16:13:53 »
Ben,

Er komen minstens twee slepers op te zitten. Via de koppelingen krijgt het treinstel over de gehele lengte spanning.

Groeten,

Erwin

Hallo

Dit is in zoverre gevaarlijk dat de kortsluitbeveiliging in een boosterovergang dan (vaak) niet meer werkt bij een ontsporing o.i.d.
Ik zou er gewoon één lange roco fluistersleper onder zetten. Geeft goed genoeg contact. (y)

Bart

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #432 Gepost op: 02 maart 2016, 16:41:47 »
Daar ben ik het geheel mee eens. Elke normale AC loc functioneert prima met 1 sleper. 2 slepers worden onder treinstellen wel eens toegepast, maar dan is altijd alleen de voorste sleper in bedrijf.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #433 Gepost op: 02 maart 2016, 22:05:33 »
Dan sluit ik mij bij die opinie bij aan.  :)


Erwin

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #434 Gepost op: 03 maart 2016, 11:19:51 »
Bart en Jeroen,

Dit is niet waar.
Ik rij met een ECoS en koploper en daar hangen twee zelf gemaakte Boosters aan.
Ik rij met een lange Thalys en heb bij een ontsporing wat zeer zeldzaam voor komt gelijk geen stroom meer op de baan.
Dus Erwin voor mij graag ter zijner tijd gewoon twee sleper, betere stroom voorziening.

vr.gr. Gunther.