Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door R v/d Hoven
Vandaag om 20:56:27
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 182392 keer)

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #420 Gepost op: 28 February 2016, 12:02:34 »
Hallo Erwin en Steyn,

Märklin heeft drie soorten rails.
De M-rails, de K-rails en de C-rails.
Ik weet niet met welke Märklinrails Jeroen Water rijd??
Ik rijd met C-rails, het is natuurlijk de bedoeling dat de sleper over de railstaaf wordt getild.
Bij de C-rails gebeurt dit met een aanloopje.
En nu je antwoordt:
Heb het met een schuifmaat ongeveer gemeten.
C-rails van af het rail bed 2 mm, de hoogste pukkel 3 1/2 mm.

vr.gr. Gunther.

ik hoop dat je hier wat aan hebt Erwin.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #421 Gepost op: 28 February 2016, 15:03:05 »
Ik gebruik de Marklin K-rail.

@Gunther, het gaat om het hoogteverschil wat de middenrailcontacten op de wissels boven de bovenzijde van de spoorstaven uitsyteken. Bij de K-rail is dit rond de 0,7mm. Als ik je laatste bericht goed begrijp, zou dat bij de C-rail 3,5mm - 2mm = 1,5mm moeten zijn?

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 28 February 2016, 15:07:05 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6668
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #422 Gepost op: 28 February 2016, 15:50:40 »
Als ex 3railer en inmiddels bekeerd  ;D kan ik je melden dat die halve millimeter niets uitmaakt. Van belang is of de puko sleper voldoende kan in- en uitveren voor en na de de overgang van wissel naar gewoon spoor en juist ook tussen twee opeenvolgende wissels. Daar gaat de sleper door een behoorlijk dal en moet ook direct weer omhoog.

De puko sleper is altijd de zwakke plek in stroomafname. Het is te overwegen zo'n lang treinstel in 3rail uitvoering te voeden met 2 puko slepers en die door te verbinden via de stroomvoerende koppelingen.

Gr, Ben.

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #423 Gepost op: 28 February 2016, 17:06:49 »
Ben,

Er komen minstens twee slepers op te zitten. Via de koppelingen krijgt het treinstel over de gehele lengte spanning.

Groeten,

Erwin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #424 Gepost op: 28 February 2016, 17:48:48 »
De hoogte van de puko's is vastgelegd in NEM340
Maximaal 0,6 mm boven de spoorstaaf.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #425 Gepost op: 29 February 2016, 09:19:03 »
Hallo Jeroen, Ben, Erwin en Klaas,

Hoop jou een beetje te kunnen volgen Jeroen?
Hoi Ben jij kent mij baan het beste.
Maar tot nu toe heb ik alleen met de DE2 van Combispoor wat problemen.
Daar zit de sleper onder het Jacobstel en raar niet bij elke wissel loopt hij vast.
Ik heb alleen slanke wissels en een hele enkele R2 nummer 24230 voor de rest alleen grote bogen.

Maar twee slepers dat is natuurlijk helemaal geweldig.
Ik gebruikte vroeger ook K-rails maar omdat ik met koploper rij ben ik overgestapt op C-rails.

vr.gr. Gunther.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #426 Gepost op: 29 February 2016, 21:45:39 »
wat is er mis met K-rail en koploper?

zowel K als C hebben toch geïsoleerde railstaven? omdat de bedding niet stroom geleidend is?



Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #427 Gepost op: 29 February 2016, 21:54:59 »
Klopt. Koploper en K-rail werken perfect hier. Maar zullen we het in dit draadje maar weer over de DE-5 gaan hebben??

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #428 Gepost op: 29 February 2016, 21:57:22 »
ja sorry daarvoor.

vond het al een vreemd idee gezien jou mooi baan in opbouw.

vermoed dat karst nu te druk is met de DR5000.

dus zullen wel geduld moeten hebben voor we zijn volgende technisch hoogstandje kunnen aanschouwen 
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #429 Gepost op: 01 March 2016, 10:46:00 »
Hoi Jeroen hoe kan ik jou baan vinden.
Als je mijn baan wil zien kijk op 3railforum, nicknaam Gunther heb een hele grote baan.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #430 Gepost op: 02 March 2016, 10:32:12 »
« Laatst bewerkt op: 02 March 2016, 10:35:53 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1733
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #431 Gepost op: 02 March 2016, 16:13:53 »
Ben,

Er komen minstens twee slepers op te zitten. Via de koppelingen krijgt het treinstel over de gehele lengte spanning.

Groeten,

Erwin

Hallo

Dit is in zoverre gevaarlijk dat de kortsluitbeveiliging in een boosterovergang dan (vaak) niet meer werkt bij een ontsporing o.i.d.
Ik zou er gewoon één lange roco fluistersleper onder zetten. Geeft goed genoeg contact. (y)

Bart

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #432 Gepost op: 02 March 2016, 16:41:47 »
Daar ben ik het geheel mee eens. Elke normale AC loc functioneert prima met 1 sleper. 2 slepers worden onder treinstellen wel eens toegepast, maar dan is altijd alleen de voorste sleper in bedrijf.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #433 Gepost op: 02 March 2016, 22:05:33 »
Dan sluit ik mij bij die opinie bij aan.  :)


Erwin

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #434 Gepost op: 03 March 2016, 11:19:51 »
Bart en Jeroen,

Dit is niet waar.
Ik rij met een ECoS en koploper en daar hangen twee zelf gemaakte Boosters aan.
Ik rij met een lange Thalys en heb bij een ontsporing wat zeer zeldzaam voor komt gelijk geen stroom meer op de baan.
Dus Erwin voor mij graag ter zijner tijd gewoon twee sleper, betere stroom voorziening.

vr.gr. Gunther.