Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 173778 keer)

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #420 Gepost op: 28 februari 2016, 12:02:34 »
Hallo Erwin en Steyn,

Märklin heeft drie soorten rails.
De M-rails, de K-rails en de C-rails.
Ik weet niet met welke Märklinrails Jeroen Water rijd??
Ik rijd met C-rails, het is natuurlijk de bedoeling dat de sleper over de railstaaf wordt getild.
Bij de C-rails gebeurt dit met een aanloopje.
En nu je antwoordt:
Heb het met een schuifmaat ongeveer gemeten.
C-rails van af het rail bed 2 mm, de hoogste pukkel 3 1/2 mm.

vr.gr. Gunther.

ik hoop dat je hier wat aan hebt Erwin.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #421 Gepost op: 28 februari 2016, 15:03:05 »
Ik gebruik de Marklin K-rail.

@Gunther, het gaat om het hoogteverschil wat de middenrailcontacten op de wissels boven de bovenzijde van de spoorstaven uitsyteken. Bij de K-rail is dit rond de 0,7mm. Als ik je laatste bericht goed begrijp, zou dat bij de C-rail 3,5mm - 2mm = 1,5mm moeten zijn?

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2016, 15:07:05 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #422 Gepost op: 28 februari 2016, 15:50:40 »
Als ex 3railer en inmiddels bekeerd  ;D kan ik je melden dat die halve millimeter niets uitmaakt. Van belang is of de puko sleper voldoende kan in- en uitveren voor en na de de overgang van wissel naar gewoon spoor en juist ook tussen twee opeenvolgende wissels. Daar gaat de sleper door een behoorlijk dal en moet ook direct weer omhoog.

De puko sleper is altijd de zwakke plek in stroomafname. Het is te overwegen zo'n lang treinstel in 3rail uitvoering te voeden met 2 puko slepers en die door te verbinden via de stroomvoerende koppelingen.

Gr, Ben.

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #423 Gepost op: 28 februari 2016, 17:06:49 »
Ben,

Er komen minstens twee slepers op te zitten. Via de koppelingen krijgt het treinstel over de gehele lengte spanning.

Groeten,

Erwin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #424 Gepost op: 28 februari 2016, 17:48:48 »
De hoogte van de puko's is vastgelegd in NEM340
Maximaal 0,6 mm boven de spoorstaaf.


Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #425 Gepost op: 29 februari 2016, 09:19:03 »
Hallo Jeroen, Ben, Erwin en Klaas,

Hoop jou een beetje te kunnen volgen Jeroen?
Hoi Ben jij kent mij baan het beste.
Maar tot nu toe heb ik alleen met de DE2 van Combispoor wat problemen.
Daar zit de sleper onder het Jacobstel en raar niet bij elke wissel loopt hij vast.
Ik heb alleen slanke wissels en een hele enkele R2 nummer 24230 voor de rest alleen grote bogen.

Maar twee slepers dat is natuurlijk helemaal geweldig.
Ik gebruikte vroeger ook K-rails maar omdat ik met koploper rij ben ik overgestapt op C-rails.

vr.gr. Gunther.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #426 Gepost op: 29 februari 2016, 21:45:39 »
wat is er mis met K-rail en koploper?

zowel K als C hebben toch geïsoleerde railstaven? omdat de bedding niet stroom geleidend is?



Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #427 Gepost op: 29 februari 2016, 21:54:59 »
Klopt. Koploper en K-rail werken perfect hier. Maar zullen we het in dit draadje maar weer over de DE-5 gaan hebben??

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #428 Gepost op: 29 februari 2016, 21:57:22 »
ja sorry daarvoor.

vond het al een vreemd idee gezien jou mooi baan in opbouw.

vermoed dat karst nu te druk is met de DR5000.

dus zullen wel geduld moeten hebben voor we zijn volgende technisch hoogstandje kunnen aanschouwen 
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #429 Gepost op: 01 maart 2016, 10:46:00 »
Hoi Jeroen hoe kan ik jou baan vinden.
Als je mijn baan wil zien kijk op 3railforum, nicknaam Gunther heb een hele grote baan.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #430 Gepost op: 02 maart 2016, 10:32:12 »
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2016, 10:35:53 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #431 Gepost op: 02 maart 2016, 16:13:53 »
Ben,

Er komen minstens twee slepers op te zitten. Via de koppelingen krijgt het treinstel over de gehele lengte spanning.

Groeten,

Erwin

Hallo

Dit is in zoverre gevaarlijk dat de kortsluitbeveiliging in een boosterovergang dan (vaak) niet meer werkt bij een ontsporing o.i.d.
Ik zou er gewoon één lange roco fluistersleper onder zetten. Geeft goed genoeg contact. (y)

Bart

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #432 Gepost op: 02 maart 2016, 16:41:47 »
Daar ben ik het geheel mee eens. Elke normale AC loc functioneert prima met 1 sleper. 2 slepers worden onder treinstellen wel eens toegepast, maar dan is altijd alleen de voorste sleper in bedrijf.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #433 Gepost op: 02 maart 2016, 22:05:33 »
Dan sluit ik mij bij die opinie bij aan.  :)


Erwin

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #434 Gepost op: 03 maart 2016, 11:19:51 »
Bart en Jeroen,

Dit is niet waar.
Ik rij met een ECoS en koploper en daar hangen twee zelf gemaakte Boosters aan.
Ik rij met een lange Thalys en heb bij een ontsporing wat zeer zeldzaam voor komt gelijk geen stroom meer op de baan.
Dus Erwin voor mij graag ter zijner tijd gewoon twee sleper, betere stroom voorziening.

vr.gr. Gunther.