Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 172911 keer)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #360 Gepost op: 24 januari 2016, 17:27:43 »
Natuurlijk werkt het wel, je hebt alleen geen enkele garantie dat de wielen met dezelfde wieldruk op de rails staan.
Mvrgr
Koopmans

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #361 Gepost op: 24 januari 2016, 17:49:12 »
Een theoretische oplossing zou zijn om 1 of twee subframes te maken, die in de lengterichting als het ware om de worm heen kunnen draaien zonder dat de afstand tussen worm en wormwiel varieren. Best te tekenen en te ontwerpen, maar of 3D printen in deze de benodigde kleine toleranties kan halen vraag ik me af ;)  Maar als een studie-object zeker de moeite waard :D

Hier haalt Karst datzelfde principe al aan, maar bij dat 2 assertje klikt dat kunststof huis om de as en bij de diesel 5 zitten de assen met de punten in de scheenplaten dus dat wordt dan een stuk lastiger om met de al door Karst aangehaalde subframes te gaan werken.

Stephan.

Stephan.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #362 Gepost op: 24 januari 2016, 18:39:03 »
Fleischmann had vroeger metalen subframes met puntlagering. Zo'n wielset werd met een schroefje vastgezet in het vasteframe van het materieel. Zoiets maken en dan laten roteren om de wormas is toch niet zo'n kunst? Maar ja, ik heb makkelijk praten, seen that, done that!
Mvrgr
Koopmans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #363 Gepost op: 24 januari 2016, 19:12:52 »
Alleen roteren om de wormas is niet genoeg. De assen moeten als geheel ook ten opzichte van elkaar op en neer kunnen.
Ik heb zoiets als studieobject eens van triplex gebouwd op 5 keer H0 grootte. Een heel stelsel van hefbomen. Het werkte wel, maar omzetten naar H0 bleek een enorm gepruts.
Net even het TEE treinstel van Roco bekeken. Heeft ook 3-assige aangedreven draaistellen. Is in principe een starre opstelling, maar de assen hebben naar beneden ongeveer 0,2 mm ruimte om te zakken. Dus het principe van de sloppy bearing wat ik eerder noemde.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #364 Gepost op: 24 januari 2016, 19:28:33 »
Dat heb ik al iets eerder uitgelegd. Als twee van de drie assen samen om een gemeenschappelijke dwarsas kunnen roteren, tussen die assen in, dan hoeft er alleen maar een cardankoppeling op de wormas tussen die twee en de laatste as aanwezig te zijn. Alle drie de assen kunnen dan roteren om de wormas en door de cardan + dwarsrotatie door een kuil met scheluwe rail heen rijden.
Mvrgr
Koopmans

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #365 Gepost op: 24 januari 2016, 22:05:37 »
Dit is allemaal heel interessant, maar zullen we eerst even afwachten hoe dit prachtige machien met 6 aangedreven assen gaat rijden? Ik verwacht geen problemen als er even 1 pootje niet de rails raakt.

Mvg, John

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #366 Gepost op: 25 januari 2016, 10:19:45 »
Citaat van: prutser
....en bij de diesel 5 zitten de assen met de punten in de scheenplaten....

Ooit wel aan gedacht ;) maar de punten gaan er nog of hoor. Is tijdens montage alleen maar makkelijk met oppersen van de verschillende delen ;)

Citaat van: Klaas Zondervan
Alleen roteren om de wormas is niet genoeg. De assen moeten als geheel ook ten opzichte van elkaar op en neer kunnen.

Correct, roteren om de langs-as levert al wel wat op. Maar b.v. over een 'evenwijdige' hobbel rijden maakt dat de de buitenste assen opgetild worden, evenzo bij een evenwijdige kuil, dan 'liift' de middelste as.

Citaat van: Dash 8
Dit is allemaal heel interessant, maar zullen we eerst even afwachten hoe dit prachtige machien met 6 aangedreven assen gaat rijden?

Een zeer kort rijproefje ( 2x 1.2v batterijen op de motor ;) :P ) over mijn 'moeilijke' wisselstraat laat zien dat de 'loc' prima het spoor volgt. ook de daarop volgende 422 mm bocht loopt ie zonder merkbare wrijving in. En... bij 2.4V kruipt het geheel echt heel langzaam voort :)

Bovendien, voor Jeroen met z'n stijgingen en afdalingen doen de 1.3mm hogeflenzen natuurlijk ook nog wel iets aan geleiding bij kuilen en hobbels ;)


Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #367 Gepost op: 25 januari 2016, 11:28:25 »
Hoi,

Plaatje gevonden van wat Klaas denk ik bedoeld ;)



( klik om naar deze zeeer interessante site te gaan )

Grtzz,

Karst

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #368 Gepost op: 25 januari 2016, 11:39:53 »
mijn browser protesteert heftig bij deze site :o.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #369 Gepost op: 25 januari 2016, 11:53:27 »
Inderdaad, dat is wat ik bedoelde, en wat ik ook als vingeroefening in triplex heb gebouwd.
Alleen heb ik het kantelen van de voorste as anders uitgevoerd. Zoals het in de tekening is aangegeven heb je geen plek meer voor het wormwiel. Daarom heb ik het gemaakt met hefbomen langs de buitenkant.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #370 Gepost op: 25 januari 2016, 15:08:06 »
Kennelijk denk ik afwijkend want ik heb de eenpuntoplegging in het midden van beide dubbele assen en de tweepunts oplegging bij de enkele as, vandaar de plek voor m'n tandwielkast.
Mvrgr
Koopmans

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #371 Gepost op: 25 januari 2016, 15:11:17 »
Fotootje misschien ? ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #372 Gepost op: 25 januari 2016, 15:33:52 »
Koopmans, de constructie waar Karst naar linkt is in mijn ogen beter.
Dat kun je zien als je bij beide opties de driehoek tekent door de opleggingspunten en je plaatst daarin het draaipunt van het draaistel, dat ligt normaliter midden boven de middelste as.
Bij de link van Karst ligt het draaistelmidden beter binnen de driehoek, en daardoor is deze oplegging stabieler tegen zijdelings kantelen.
Ik heb ooit een Engels artikel gevonden waarin dit beeldend wordt uitgelegd. Kan het helaas nu niet zo gauw terugvinden.

Toch gevonden: http://www.clag.org.uk/41-0rev.html
Een lang verhaal, maar zeer leerzaam.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2016, 15:36:38 door Klaas Zondervan »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #373 Gepost op: 25 januari 2016, 16:16:13 »
Yep,

super-site (y)  Was mij al bekend. En ook voor stoomlocs erg aan te bevelen leesvoer ;)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #374 Gepost op: 25 januari 2016, 16:30:30 »
Ja, maar in mijn geval gold het argument niet, ik ben ooit begonnen met de LTM Garratt en die heeft z'n taatsen uiteraard niet in het midden van de draaistellen liggen. Bij de DE-III heb ik dat onverkort gehandhaafd.
Mvrgr
Koopmans