Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Doornvliet door basjuh1981
Vandaag om 16:20:58
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:03:18
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Bisonkit verdunner door onmogelijkhier
Vandaag om 15:46:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door odaoda
Vandaag om 15:36:12
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 173959 keer)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #360 Gepost op: 24 januari 2016, 17:27:43 »
Natuurlijk werkt het wel, je hebt alleen geen enkele garantie dat de wielen met dezelfde wieldruk op de rails staan.
Mvrgr
Koopmans

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #361 Gepost op: 24 januari 2016, 17:49:12 »
Een theoretische oplossing zou zijn om 1 of twee subframes te maken, die in de lengterichting als het ware om de worm heen kunnen draaien zonder dat de afstand tussen worm en wormwiel varieren. Best te tekenen en te ontwerpen, maar of 3D printen in deze de benodigde kleine toleranties kan halen vraag ik me af ;)  Maar als een studie-object zeker de moeite waard :D

Hier haalt Karst datzelfde principe al aan, maar bij dat 2 assertje klikt dat kunststof huis om de as en bij de diesel 5 zitten de assen met de punten in de scheenplaten dus dat wordt dan een stuk lastiger om met de al door Karst aangehaalde subframes te gaan werken.

Stephan.

Stephan.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #362 Gepost op: 24 januari 2016, 18:39:03 »
Fleischmann had vroeger metalen subframes met puntlagering. Zo'n wielset werd met een schroefje vastgezet in het vasteframe van het materieel. Zoiets maken en dan laten roteren om de wormas is toch niet zo'n kunst? Maar ja, ik heb makkelijk praten, seen that, done that!
Mvrgr
Koopmans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #363 Gepost op: 24 januari 2016, 19:12:52 »
Alleen roteren om de wormas is niet genoeg. De assen moeten als geheel ook ten opzichte van elkaar op en neer kunnen.
Ik heb zoiets als studieobject eens van triplex gebouwd op 5 keer H0 grootte. Een heel stelsel van hefbomen. Het werkte wel, maar omzetten naar H0 bleek een enorm gepruts.
Net even het TEE treinstel van Roco bekeken. Heeft ook 3-assige aangedreven draaistellen. Is in principe een starre opstelling, maar de assen hebben naar beneden ongeveer 0,2 mm ruimte om te zakken. Dus het principe van de sloppy bearing wat ik eerder noemde.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #364 Gepost op: 24 januari 2016, 19:28:33 »
Dat heb ik al iets eerder uitgelegd. Als twee van de drie assen samen om een gemeenschappelijke dwarsas kunnen roteren, tussen die assen in, dan hoeft er alleen maar een cardankoppeling op de wormas tussen die twee en de laatste as aanwezig te zijn. Alle drie de assen kunnen dan roteren om de wormas en door de cardan + dwarsrotatie door een kuil met scheluwe rail heen rijden.
Mvrgr
Koopmans

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #365 Gepost op: 24 januari 2016, 22:05:37 »
Dit is allemaal heel interessant, maar zullen we eerst even afwachten hoe dit prachtige machien met 6 aangedreven assen gaat rijden? Ik verwacht geen problemen als er even 1 pootje niet de rails raakt.

Mvg, John

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #366 Gepost op: 25 januari 2016, 10:19:45 »
Citaat van: prutser
....en bij de diesel 5 zitten de assen met de punten in de scheenplaten....

Ooit wel aan gedacht ;) maar de punten gaan er nog of hoor. Is tijdens montage alleen maar makkelijk met oppersen van de verschillende delen ;)

Citaat van: Klaas Zondervan
Alleen roteren om de wormas is niet genoeg. De assen moeten als geheel ook ten opzichte van elkaar op en neer kunnen.

Correct, roteren om de langs-as levert al wel wat op. Maar b.v. over een 'evenwijdige' hobbel rijden maakt dat de de buitenste assen opgetild worden, evenzo bij een evenwijdige kuil, dan 'liift' de middelste as.

Citaat van: Dash 8
Dit is allemaal heel interessant, maar zullen we eerst even afwachten hoe dit prachtige machien met 6 aangedreven assen gaat rijden?

Een zeer kort rijproefje ( 2x 1.2v batterijen op de motor ;) :P ) over mijn 'moeilijke' wisselstraat laat zien dat de 'loc' prima het spoor volgt. ook de daarop volgende 422 mm bocht loopt ie zonder merkbare wrijving in. En... bij 2.4V kruipt het geheel echt heel langzaam voort :)

Bovendien, voor Jeroen met z'n stijgingen en afdalingen doen de 1.3mm hogeflenzen natuurlijk ook nog wel iets aan geleiding bij kuilen en hobbels ;)


Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #367 Gepost op: 25 januari 2016, 11:28:25 »
Hoi,

Plaatje gevonden van wat Klaas denk ik bedoeld ;)



( klik om naar deze zeeer interessante site te gaan )

Grtzz,

Karst

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #368 Gepost op: 25 januari 2016, 11:39:53 »
mijn browser protesteert heftig bij deze site :o.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #369 Gepost op: 25 januari 2016, 11:53:27 »
Inderdaad, dat is wat ik bedoelde, en wat ik ook als vingeroefening in triplex heb gebouwd.
Alleen heb ik het kantelen van de voorste as anders uitgevoerd. Zoals het in de tekening is aangegeven heb je geen plek meer voor het wormwiel. Daarom heb ik het gemaakt met hefbomen langs de buitenkant.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #370 Gepost op: 25 januari 2016, 15:08:06 »
Kennelijk denk ik afwijkend want ik heb de eenpuntoplegging in het midden van beide dubbele assen en de tweepunts oplegging bij de enkele as, vandaar de plek voor m'n tandwielkast.
Mvrgr
Koopmans

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #371 Gepost op: 25 januari 2016, 15:11:17 »
Fotootje misschien ? ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #372 Gepost op: 25 januari 2016, 15:33:52 »
Koopmans, de constructie waar Karst naar linkt is in mijn ogen beter.
Dat kun je zien als je bij beide opties de driehoek tekent door de opleggingspunten en je plaatst daarin het draaipunt van het draaistel, dat ligt normaliter midden boven de middelste as.
Bij de link van Karst ligt het draaistelmidden beter binnen de driehoek, en daardoor is deze oplegging stabieler tegen zijdelings kantelen.
Ik heb ooit een Engels artikel gevonden waarin dit beeldend wordt uitgelegd. Kan het helaas nu niet zo gauw terugvinden.

Toch gevonden: http://www.clag.org.uk/41-0rev.html
Een lang verhaal, maar zeer leerzaam.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2016, 15:36:38 door Klaas Zondervan »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #373 Gepost op: 25 januari 2016, 16:16:13 »
Yep,

super-site (y)  Was mij al bekend. En ook voor stoomlocs erg aan te bevelen leesvoer ;)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #374 Gepost op: 25 januari 2016, 16:30:30 »
Ja, maar in mijn geval gold het argument niet, ik ben ooit begonnen met de LTM Garratt en die heeft z'n taatsen uiteraard niet in het midden van de draaistellen liggen. Bij de DE-III heb ik dat onverkort gehandhaafd.
Mvrgr
Koopmans