Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinreizen met m'n vader door Keska
Vandaag om 10:16:51
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 10:16:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 10:07:34
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
ABLOAD gaat stoppen door spoorzeven
Vandaag om 09:54:26
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 174024 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #75 Gepost op: 23 december 2015, 12:55:32 »
De DE-5 is ook helemaal in 0.3, inclusief de kappen. Daar komt wat verstevigings-werk in, zodat het toch stabiel is ;)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4847
  • Modelspoor is emotie...
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #76 Gepost op: 23 december 2015, 12:58:23 »
Erwin,

Het ziet er allemaal,erg fraai uit. Complimenten! Ik was eigenlijk wel erg benieuwd of je zelf al een exemplaar gebouwd had, proefondervindelijkerwijs zal ik maar zeggen...

Grt,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #77 Gepost op: 23 december 2015, 12:58:50 »
@erwin
Doe je het etsen van de ramen etc voor of na het persen?
Indien na hoe zorg je dan voor het uitlijnen van de buiglijnen tov de ramen? Zie je verschil in buigvlakken waar deze onderbroken worden door ramen etc? Verwacht namelijk een soort kreukels.

Ziet er iig heel strak uit!
Grt Erwin

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #78 Gepost op: 23 december 2015, 20:06:57 »
De DE-5 is ook helemaal in 0.3, inclusief de kappen. Daar komt wat verstevigings-werk in, zodat het toch stabiel is ;)

Het stroomlijn materieel heeft als voordeel de gladde buitenkanten, dus je kunt veel meer met volle plaat werken. Ik ga er van uit dat aan de binnenzijde alleen een uitsparing voor de raamsponning en evt. punten en strepen voor de versteviging, dwarswanden enzo zijn weg geëtst. Evenzo de nodige ribbels aan de binnenzijde van het dak om het vormen te vergemakkelijken.

Waar ik zei dat 0,3mm al snel slappe wanden oplevert, bedoel ik eigenlijk mijn eigen situatie van klassieke modellen, waarbij je juist aan de buitenzijde materiaal weg-etst om detail naar voren te laten komen als klinknagels en strippen. Netto houd ik maar 0,2mm dikte over met half weg-geëtst 0,4mm plaat.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #79 Gepost op: 23 december 2015, 20:34:55 »
Klopt :)

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #80 Gepost op: 23 december 2015, 22:11:14 »
@erwin
Het etsen van de ramen gebeurt voor het persen. Alleen vlakke plaat kun je (sproei-)etsen.

@ingenium
Vandaag heb ik een rijtuig (schaal H0), waarvan de wanden en dak uit een stuk bestaat, in de goede dakronding (2 verschillende radii) gebogen.
De dakrichels heb ik nu in het dak laten zitten; het resterende deel rondom de richels is weggeëtst. De plaat messing is 0,4 mm dik, waardoor het dak op sommige plaatsen dus maar 0,2 mm dik is. De dakrichels zorgen voor ruim voldoende stevigheid (boven mijn verwachting), waardoor extra versteviging aan de binnenkant van het dak niet nodig is.

Erwin

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #81 Gepost op: 23 december 2015, 22:23:49 »
Als je kijkt bij de rijtuigen vanaf plan D en plan E wordt extra stevigheid mede gecreëerd door golvende (of wel geribbelde) stalen (vloer)platen.
Dat principe pas jij als het ware ook toe met de vorm van de dakribbels.
Verder in schaal 1 :87 0,4 mm messing stevig genoeg.

Gerard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #82 Gepost op: 24 december 2015, 14:30:03 »
Hoi,

Even wat tijd gehad om de KK mechanismen voor de Bk - Boo -Bo te bedenken en te tekenen :)



... analoog aan de DE-III. Deze is nog iets lastiger, omdat de vouwbalgen geen vouwbalgen zijn maar gladde rubber afdekkingen... wel mooi gelijk met de buitenwand.



... jawel... 3 rail ;) :P en 360mm  :o ;D



... de bakuiteinden draaien mooi in de 'balgen', je kijgt dan wel een gapend gat aan de andere kant, maar we zetten de achterwand naar binnen ;)

Later wat 3D plaatjes hiervan ;)  8)

Grtzz,

Karst

P.S. Plaatjes klikken geeft een beter beeld :)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #83 Gepost op: 24 december 2015, 16:10:14 »
Zou mooi staan als dat lukt!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #84 Gepost op: 24 december 2015, 17:23:09 »
FANTASTISCH!!  (y)

Gelukkig kijk je in Ermehuizen in het zichtgedeelte niet tegen R = 360mm bogen aan en kijk je ook alleen tegen de binnenbogen. Maar uit het zicht heb ik wel 360mm bogen, dus dat zou super zijn als de DE-5 dit gaat halen!  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #85 Gepost op: 24 december 2015, 22:46:02 »
Hoi,

En de 3D plaatjes :)

Onderaanzichten 'rechtuit'



Bovenaanzicht 'rechtuit':


Onderaanzicht 'boog':


Bovenaanzicht 'boog':


De basis is er, het grijpt mooi in elkaar, is montabel onder/in de messing bodem :)

Nu verder met de oplegging op het draaistel en de 'balg' ;)


Grtzz,

Karst

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #86 Gepost op: 24 december 2015, 22:56:22 »
Dat ziet er weer uitstekend uit.
Vergeet je geen Kerstmis te vieren ?  ;)

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #87 Gepost op: 25 december 2015, 10:23:25 »
Mooi man! Gaat dat ook soepel door een tegenboog of moet er een stukje recht rails tussen?

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #88 Gepost op: 25 december 2015, 15:02:20 »
Hallo Rob,

Ja, een tijd geleden heb ik al eens de voorloper van deze dieselvijf gebouwd. Onderstaand een plaatje ervan.



Verder is de constructie dezelfde, als die ik toepas bij mijn hondekop-vier, zie hieronder.



Groeten,

Erwin

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #89 Gepost op: 26 december 2015, 11:07:23 »
Maar wel in grote lijnen de reden. De verhouding materiaalkosten-personeelskosten lag toen anders dan nu. Tegenwoordig zijn manuren dè grote kostenpost, je ziet dat ook bij bovenleidingportalen. De vlinder- en driescharnierportalen zijn zuinig en efficiënt in materiaalgebruik maar arbeidsintensief om te maken. De portalen uit stalen DIN-profielen gebruiken meer staal maar zijn simpel te fabriceren.
Alsbik het goed begrijp materiaalefficientie weggestreept tegen arbeisdsefficientie.
Ik zie dat bij die vijf niet. Dezelfde bakken levert toch een hogere materiaalefficientie op?