Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 00:17:42
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 182407 keer)

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #420 Gepost op: 28 February 2016, 12:02:34 »
Hallo Erwin en Steyn,

Märklin heeft drie soorten rails.
De M-rails, de K-rails en de C-rails.
Ik weet niet met welke Märklinrails Jeroen Water rijd??
Ik rijd met C-rails, het is natuurlijk de bedoeling dat de sleper over de railstaaf wordt getild.
Bij de C-rails gebeurt dit met een aanloopje.
En nu je antwoordt:
Heb het met een schuifmaat ongeveer gemeten.
C-rails van af het rail bed 2 mm, de hoogste pukkel 3 1/2 mm.

vr.gr. Gunther.

ik hoop dat je hier wat aan hebt Erwin.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #421 Gepost op: 28 February 2016, 15:03:05 »
Ik gebruik de Marklin K-rail.

@Gunther, het gaat om het hoogteverschil wat de middenrailcontacten op de wissels boven de bovenzijde van de spoorstaven uitsyteken. Bij de K-rail is dit rond de 0,7mm. Als ik je laatste bericht goed begrijp, zou dat bij de C-rail 3,5mm - 2mm = 1,5mm moeten zijn?

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 28 February 2016, 15:07:05 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6668
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #422 Gepost op: 28 February 2016, 15:50:40 »
Als ex 3railer en inmiddels bekeerd  ;D kan ik je melden dat die halve millimeter niets uitmaakt. Van belang is of de puko sleper voldoende kan in- en uitveren voor en na de de overgang van wissel naar gewoon spoor en juist ook tussen twee opeenvolgende wissels. Daar gaat de sleper door een behoorlijk dal en moet ook direct weer omhoog.

De puko sleper is altijd de zwakke plek in stroomafname. Het is te overwegen zo'n lang treinstel in 3rail uitvoering te voeden met 2 puko slepers en die door te verbinden via de stroomvoerende koppelingen.

Gr, Ben.

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #423 Gepost op: 28 February 2016, 17:06:49 »
Ben,

Er komen minstens twee slepers op te zitten. Via de koppelingen krijgt het treinstel over de gehele lengte spanning.

Groeten,

Erwin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #424 Gepost op: 28 February 2016, 17:48:48 »
De hoogte van de puko's is vastgelegd in NEM340
Maximaal 0,6 mm boven de spoorstaaf.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #425 Gepost op: 29 February 2016, 09:19:03 »
Hallo Jeroen, Ben, Erwin en Klaas,

Hoop jou een beetje te kunnen volgen Jeroen?
Hoi Ben jij kent mij baan het beste.
Maar tot nu toe heb ik alleen met de DE2 van Combispoor wat problemen.
Daar zit de sleper onder het Jacobstel en raar niet bij elke wissel loopt hij vast.
Ik heb alleen slanke wissels en een hele enkele R2 nummer 24230 voor de rest alleen grote bogen.

Maar twee slepers dat is natuurlijk helemaal geweldig.
Ik gebruikte vroeger ook K-rails maar omdat ik met koploper rij ben ik overgestapt op C-rails.

vr.gr. Gunther.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #426 Gepost op: 29 February 2016, 21:45:39 »
wat is er mis met K-rail en koploper?

zowel K als C hebben toch geïsoleerde railstaven? omdat de bedding niet stroom geleidend is?



Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #427 Gepost op: 29 February 2016, 21:54:59 »
Klopt. Koploper en K-rail werken perfect hier. Maar zullen we het in dit draadje maar weer over de DE-5 gaan hebben??

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #428 Gepost op: 29 February 2016, 21:57:22 »
ja sorry daarvoor.

vond het al een vreemd idee gezien jou mooi baan in opbouw.

vermoed dat karst nu te druk is met de DR5000.

dus zullen wel geduld moeten hebben voor we zijn volgende technisch hoogstandje kunnen aanschouwen 
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #429 Gepost op: 01 March 2016, 10:46:00 »
Hoi Jeroen hoe kan ik jou baan vinden.
Als je mijn baan wil zien kijk op 3railforum, nicknaam Gunther heb een hele grote baan.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #430 Gepost op: 02 March 2016, 10:32:12 »
« Laatst bewerkt op: 02 March 2016, 10:35:53 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1734
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #431 Gepost op: 02 March 2016, 16:13:53 »
Ben,

Er komen minstens twee slepers op te zitten. Via de koppelingen krijgt het treinstel over de gehele lengte spanning.

Groeten,

Erwin

Hallo

Dit is in zoverre gevaarlijk dat de kortsluitbeveiliging in een boosterovergang dan (vaak) niet meer werkt bij een ontsporing o.i.d.
Ik zou er gewoon één lange roco fluistersleper onder zetten. Geeft goed genoeg contact. (y)

Bart

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #432 Gepost op: 02 March 2016, 16:41:47 »
Daar ben ik het geheel mee eens. Elke normale AC loc functioneert prima met 1 sleper. 2 slepers worden onder treinstellen wel eens toegepast, maar dan is altijd alleen de voorste sleper in bedrijf.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #433 Gepost op: 02 March 2016, 22:05:33 »
Dan sluit ik mij bij die opinie bij aan.  :)


Erwin

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #434 Gepost op: 03 March 2016, 11:19:51 »
Bart en Jeroen,

Dit is niet waar.
Ik rij met een ECoS en koploper en daar hangen twee zelf gemaakte Boosters aan.
Ik rij met een lange Thalys en heb bij een ontsporing wat zeer zeldzaam voor komt gelijk geen stroom meer op de baan.
Dus Erwin voor mij graag ter zijner tijd gewoon twee sleper, betere stroom voorziening.

vr.gr. Gunther.