Waarom hebben ze er geen dubbelspoors verbinding van gemaakt?
Voor zover bekend, zijn de reizigersverenigingen (ProBahn en Rover Groningen) daarmee bezig geweest. Volgens DBnetz en DB een overbodige luxe. Het zou een minus B lijn (vergelijkbaar met de NL nevenlijnen) en die hebben geen (hoge) prioriteit.
Die gedachte is ietwat tekort door de bocht. Een draaibrug verdubbelen vraagt een andere/zwaardere constructie. Niet alleen van de brug, maar ook van de pijler, waar de brug op rust en het hef draaimechanisme.De 200 miljoen is niet alleen voor de brug, maar ook voor het bruggedeelte naar de brug toe aan de oostkant, het renoveren van beide viaducten en het vernieuwen van het spoor naar de brug toe.
.... en is de verwachting dat pas over twee jaar alles gereed is.
Ik had dit ook in gedachte met het oog op goederen vervoer.
In ieder geval is het negen jaar geleden dat de brug werd beschadigd, zijn ze nu negen jaar verder en is de verwachting dat pas over twee jaar alles gereed is. Daarbij zijn de kosten gestegen van 30 naar 200 miljoen.
Een "bouwplan" van 9 jaar (inclusief alles, dus onderzoek, schuldvraag, voorbereiding van de bouw, aanbesteding en daadwerkelijke bouw) is toch wel erg belachelijk. Ik heb helemaal geen verstand van dit soort dingen maar een duur van 3 jaar zou volgens mij eerder normaal zijn.
Dat was bij Westervoort (tot 1984), Zutphen (tot 1986) en Deventer (tot 1982) het geval. Lopen ze dan in Groningen meer dan 40 jaar achter?