Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 17:51:39
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 16:41:43
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 15:51:12
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 96867 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4763
    • Filmpjes op YouTube
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #345 Gepost op: 06 August 2024, 09:07:00 »
Tenminste een goed merk...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #346 Gepost op: 06 August 2024, 09:51:35 »
Waarom hebben ze er geen dubbelspoors verbinding van gemaakt?

Voor zover bekend, zijn de reizigersverenigingen (ProBahn en Rover Groningen) daarmee bezig geweest. Volgens DBnetz en DB een overbodige luxe. Het zou een minus B lijn (vergelijkbaar met de NL nevenlijnen) en die hebben geen (hoge) prioriteit.

Gr. Menno(1846)
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
  • Steel is king!
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #347 Gepost op: 06 August 2024, 13:51:35 »
en net voordat Europa de lijn op een hoger niveau heeft ingezet.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #348 Gepost op: 06 August 2024, 14:49:15 »
Voor zover bekend, zijn de reizigersverenigingen (ProBahn en Rover Groningen) daarmee bezig geweest. Volgens DBnetz en DB een overbodige luxe. Het zou een minus B lijn (vergelijkbaar met de NL nevenlijnen) en die hebben geen (hoge) prioriteit.
Ik had dit ook in gedachte met het oog op goederen vervoer.
Mvg Mark

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #349 Gepost op: 06 August 2024, 15:00:43 »
Die gedachte is ietwat tekort door de bocht. Een draaibrug verdubbelen vraagt een andere/zwaardere constructie. Niet alleen van de brug, maar ook van de pijler, waar de brug op rust en het hef draaimechanisme.
De 200 miljoen is niet alleen voor de brug, maar ook voor het bruggedeelte naar de brug toe aan de oostkant, het renoveren van beide viaducten en het vernieuwen van het spoor naar de brug toe.

Echter waar jij te kort door de bocht gaat is in waar de werkelijke kosten zitten. Een twee keer zo zware brug is niet noodzakelijk twee keer zo duur om te bouwen.
Veel van de kosten zitten niet in materiaal en dergelijke. Die zitten in het proces er omheen.

Je hebt niet twee keer zoveel mankracht nodig, (en dus ook niet twee keer zoveel schaft keten en toiletten).
Je hebt niet twee keer zoveel teken werk bij de ontwerper
Je hebt niet twee keer zoveel reken werk bij de constructeur om het door te rekenen
Je hebt niet twee keer zoveel bouwweggetjes nodig
Je hebt niet twee keer zoveel tijdelijke aanlegstijgers voor je pontons nodig
Je hebt niet twee keer zoveel vergunningen nodig
enz.
enz.

De prijs zal hoger liggen, maar schaalt niet linear met het aantal sporen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22631
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #350 Gepost op: 06 August 2024, 17:08:39 »
Volgens mij beweert Cor ook niet dat een dubbelsporige brug twee keer zo duur zou zijn. Wel serieus duurder.

Kortom, jullie zijn het eens.  ;D ;)
« Laatst bewerkt op: 06 August 2024, 17:11:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #351 Gepost op: 06 August 2024, 19:31:29 »
In ieder geval is het negen jaar geleden dat de brug werd beschadigd, zijn ze nu negen jaar verder en is de verwachting dat pas over twee jaar alles gereed is. Daarbij zijn de kosten gestegen van 30 naar 200 miljoen.
Groeten

Olav

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7692
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #352 Gepost op: 06 August 2024, 19:33:04 »
Wel bijzonder hoor. Uitloop in tijd en geld zijn zeldzaam bij infrastructurele projecten  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Online Online
  • Berichten: 722
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #353 Gepost op: 06 August 2024, 20:27:16 »
Een "bouwplan" van 9 jaar (inclusief alles, dus onderzoek, schuldvraag, voorbereiding van de bouw, aanbesteding en daadwerkelijke bouw) is toch wel erg belachelijk. Ik heb helemaal geen verstand van dit soort dingen maar een duur van 3 jaar zou volgens mij eerder normaal zijn.
Dat de kosten in die 9 (wordt wss wel 12) jaar zoveel hoger zijn is volgens mij niet abnormaal. De schatting van 30 M naar nu 200M is totaal idioot.
Maar als je kijkt naar de ellende van de zuidelijke ringweg in Groningen gebeurt dit soort uitloop in tijd en geld wel vaker.
Als de meerkosten van de vernieuwing van het hele stuk tot aan de aansluiting er nu bij zouden worden geteld is natuurlijk wel raar. Het is dan wel een relatief klein stuk, maar niet helemaal niks. Het baanlichaam ligt door de Ems verhoogd en dat maakt het allemaal niet heel eenvoudig.
Met een 2 uursdienst is het een investering die je nooit terugverdient, maar moet je daar vanuit gaan?
Ik hoop dat het goed doordacht is allemaal en dat de treinen snel weer rijden.
Overigens de houding van de werf is niet alleen maar positief. Elk mens kan bedenken dat schepen van die omvang beter aan zee kunnen worden gebouwd.
Station Baarn HIJSM

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #354 Gepost op: 06 August 2024, 20:41:55 »
.... en is de verwachting dat pas over twee jaar alles gereed is.
Volgens Teletekst 751 is het op 14 december klaar. Er staat alleen geen jaartal bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8575
  • Spoor N
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #355 Gepost op: 06 August 2024, 20:58:36 »
Niet geheel toevallig is dat de datum dat de dienstregeling 2024 afloopt, tegen die tijd zal er een nieuwe datum op TT gezet worden.

Ik had dit ook in gedachte met het oog op goederen vervoer.
Welk goederenvervoer? Er reed al vrijwel niets daar en dan moet het ook nog tussen het reizigersvervoer passen.

In ieder geval is het negen jaar geleden dat de brug werd beschadigd, zijn ze nu negen jaar verder en is de verwachting dat pas over twee jaar alles gereed is. Daarbij zijn de kosten gestegen van 30 naar 200 miljoen.
Ik lees dat de brug medio 2025 klaar is, niet pas in 2026.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22631
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #356 Gepost op: 06 August 2024, 21:03:50 »
Een "bouwplan" van 9 jaar (inclusief alles, dus onderzoek, schuldvraag, voorbereiding van de bouw, aanbesteding en daadwerkelijke bouw) is toch wel erg belachelijk. Ik heb helemaal geen verstand van dit soort dingen maar een duur van 3 jaar zou volgens mij eerder normaal zijn.


Het is ook geen bouwplan van negen jaar geweest. Het is een kwestie van prioriteiten. Duitsland heeft nogal een waslijst aan achterstallig onderhoud en noodzakelijke vernieuwing van de infrastructuur.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #357 Gepost op: 06 August 2024, 22:50:42 »
https://www.youtube.com/watch?v=gzJoa7d7hv8
inzage bouwplan en animatie brug opening

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #358 Gepost op: 06 August 2024, 22:52:55 »
Jeetje wat een praat zo hier & zo daar
Getuigd vooral van onvoldoende kennis
- eerst moest bedacht worden of de brug moest worden vervangen. Een politieke    beslissing, dus nee, dat lukt je niet in een paar maand
- toen moest er worden nagedacht worden over voor soort brug het beste zou zijn
 ( al die ingenieurs met verhitte koppen)
- & vervolgens moest er een bouwvergunning komen (dat kost daar meer tijd dan hier)
- sinds ze zijn begonnen zijn met bouwen gaat het behoorlijk crescendo
- het plan was dat het bij de ingang van de dienstregeling 2025 helemaal klaar zou zijn
- corona, materiaal tekort, personeelsgebrek heeft dat vertraagd
- ik weet niet of de vertraging zit bij de brug sec of bij de vernieuwing van andere delen       tussen Nieuweschans & Ihrhove
- een ander probleem is dat de beschikbaarheid voor het spoor kleiner zal zijn dan die       voor de scheepvaart & dat is een behoorlijke beperking voor de dienstregeling
   daar wordt nu dus ruzie over gemaakt
- ik denk dat al deze aspecten al eerder langs zijn gekomen in dit draadje (wie de    klomp past trekke hem aan)

Maar goed, hier de simulatie van de nieuwe brug (zal vast wel niet de eerste keer zijn)
https://m.youtube.com/watch?time_continue=7&v=_U6RQUpCGYQ&embeds_euri=https%3A%2F%2Fanonw.com%2F&source_ve_path=MzY4NDI&feature=emb_logo

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2093
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #359 Gepost op: 11 August 2024, 22:45:50 »
Dat was bij Westervoort (tot 1984), Zutphen (tot 1986) en Deventer (tot 1982) het geval. Lopen ze dan in Groningen meer dan 40 jaar achter?
Dat zijn spoorlijnen waar ook een interessante hoeveelheid aan treinen langs komt. Dit is een zijlijntje waar tot begin deze eeuw maar 3 treinen per dag reden, later geïntensiveerd tot een twee-uursdienst...
En ik las nog een reactie over goederenvervoer; dat is vrijwel uitgestorven in het noorden.