Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een Rotterdams gebouw door Keska
Vandaag om 20:14:53
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:02:20
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 19:58:45
LIMA IRM Cardanassen door patrick
Vandaag om 19:57:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:25:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 19:18:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
Vandaag om 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:34:57
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 90364 keer)

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #330 Gepost op: 25 May 2023, 17:53:16 »
Is het Friesenfähre een optie Christiaan, of is dat te ver om?

Dat is niet te ver om want ik begrijp dat het pondje vlakbij Weener uitvaart richting de overkant. Alleen het stukje bij "Wichtiger Hinweis" twijfel ik over. Als ik vooraf zou moeten bellen om te vragen of de schipper wil varen dan wordt het hem niet. Ik versta Duits niet altijd even goed en spreek het ook niet.

4 juni (mits mooi weer) maar even kijken vanaf de Weener zijde van de rivier.
Met vriendelijke groet, Christiaan

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #331 Gepost op: 02 January 2024, 19:07:25 »
Lang geleden. Bovenstaande door andere zaken niet uitgevoerd in juni.

Afgelopen oktober(?) zou ik langs de lijn kijken omdat er één of twee weken werkzaamheden zouden zijn. Dit ging niet door. Geen idee waarom. Kort daarna werd alleen op 21 oktober iets gedaan waardoor er bussen reden tussen Winschoten en Weener.

Vandaag zag ik op de website van Arriva dat tussen 1 februari 2024 en 14 december 2024 geen treinen rijden tussen Bad Nieuweschans en Weener. Zie: https://www.arriva.nl/plan-je-reis/storingen-werkzaamheden/?regio=Groningen&filter=trein

Grote kans dat het lijntje een grote opknapbeurt krijgt. Verwildering was er natuurlijk al lang.
Weener 08-10-23, nabij spoorwegovergang aan de Graf-Edzard-Strasse.

Zouden er dan eindelijk weer treinen rijden vanaf 15-12-24? Ik weet niet wat de status van de nieuwe brug is.


Met vriendelijke groet, Christiaan

C-rails

  • Gast
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #332 Gepost op: 02 January 2024, 19:22:13 »
Drie weken geleden en dit

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #333 Gepost op: 02 January 2024, 19:45:27 »
Het hele spoor vanaf Nieuweschans wordt nieuw gelegd tot de aansluiting op de lijn Rheine-Leer bij Ihrhove.
MVG,
—-Peter.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #334 Gepost op: 04 August 2024, 23:51:04 »
Eerste bruggedeelte aangekomen op locatie .
https://www.youtube.com/watch?v=0Ee_XbeGoyE

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #335 Gepost op: 05 August 2024, 11:55:06 »
Waarom hebben ze er geen dubbelspoors verbinding van gemaakt?
Mvg Mark

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #336 Gepost op: 05 August 2024, 12:19:15 »
Je meent het...
Ik heb al een trein

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #337 Gepost op: 05 August 2024, 13:02:59 »
Simpel: dat is duurder.

Naar verhouding misschien niet eens zo heel veel duurder. Het is een compleet nieuwe brug, de kosten om hem wat breder te maken zijn waarschijnlijk maar een fractie van de totale kosten voor een 1-spoors brug. Maar het blijft duurder en eerlijk is eerlijk: tegen de tijd dat het spoor er naartoe dubbelsporig wordt (en dan ook maar meteen een waslijn erboven) is deze brug waarschijnlijk al flink aan het roesten.

Dat er jaren lang geen trein rijdt geeft al aan hoe lastig deze business case uberhaupt al was....

Wat mij betreft hadden ze de stremming bij de schuldige mogen leggen: Schip ramt een brug? Dan strem je de scheepvaart maar zolang de noodbrug nodig is. (Dan was het waarschijnlijk een stuk sneller gegaan)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #338 Gepost op: 05 August 2024, 13:18:44 »
Voor die paar treinreizigers het hele scheepvaartverkeer daar (incl Meyer werf met 3500 man personeel) platleggen ? Denk het niet hè.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #339 Gepost op: 05 August 2024, 21:22:27 »
Ik heb de transcriptie gelezen, ik snap wel waarom de kapitein van de boot niet als schuldige is aangewezen...
Dat deze lijn ooit een tweede spoor nodig heeft is een utopie. In het allerbeste geval moet je aan een van beide kanten een stukje dubbelspoor maken om een halfuursdienst te kunnen rijden.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #340 Gepost op: 06 August 2024, 01:24:23 »
Dat deze lijn ooit een tweede spoor nodig heeft is een utopie. In het allerbeste geval moet je aan een van beide kanten een stukje dubbelspoor maken om een halfuursdienst te kunnen rijden.
Dat was bij Westervoort (tot 1984), Zutphen (tot 1986) en Deventer (tot 1982) het geval. Lopen ze dan in Groningen meer dan 40 jaar achter?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22552
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #341 Gepost op: 06 August 2024, 06:11:43 »
Wat mij betreft hadden ze de stremming bij de schuldige mogen leggen: Schip ramt een brug? Dan strem je de scheepvaart maar zolang de noodbrug nodig is. (Dan was het waarschijnlijk een stuk sneller gegaan)

Ik zie niet hoe de hele scheepvaart, laat staan de werf ‘schuldig’ kan zijn.
Doet er ook niet toe. Zoals Borotof al aangeeft, is gekozen het met afstand kleinste economisch belang stil te leggen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

C-rails

  • Gast
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #342 Gepost op: 06 August 2024, 07:01:49 »
Naar verhouding misschien niet eens zo heel veel duurder. Het is een compleet nieuwe brug, de kosten om hem wat breder te maken zijn waarschijnlijk maar een fractie van de totale kosten voor een 1-spoors brug.

Die gedachte is ietwat tekort door de bocht. Een draaibrug verdubbelen vraagt een andere/zwaardere constructie. Niet alleen van de brug, maar ook van de pijler, waar de brug op rust en het hef draaimechanisme.
De 200 miljoen is niet alleen voor de brug, maar ook voor het bruggedeelte naar de brug toe aan de oostkant, het renoveren van beide viaducten en het vernieuwen van het spoor naar de brug toe.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #343 Gepost op: 06 August 2024, 07:38:42 »
Lijkt wel wat op de Hembrug van toen, ik zie wel overeenkomsten.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7495
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #344 Gepost op: 06 August 2024, 08:59:02 »
Nee, dit is duidelijk een Kibri  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!