Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
Vandaag om 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:09:43
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 21:48:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 91615 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #345 Gepost op: 06 August 2024, 09:07:00 »
Tenminste een goed merk...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1882
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #346 Gepost op: 06 August 2024, 09:51:35 »
Waarom hebben ze er geen dubbelspoors verbinding van gemaakt?

Voor zover bekend, zijn de reizigersverenigingen (ProBahn en Rover Groningen) daarmee bezig geweest. Volgens DBnetz en DB een overbodige luxe. Het zou een minus B lijn (vergelijkbaar met de NL nevenlijnen) en die hebben geen (hoge) prioriteit.

Gr. Menno(1846)
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
  • Steel is king!
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #347 Gepost op: 06 August 2024, 13:51:35 »
en net voordat Europa de lijn op een hoger niveau heeft ingezet.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 432
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #348 Gepost op: 06 August 2024, 14:49:15 »
Voor zover bekend, zijn de reizigersverenigingen (ProBahn en Rover Groningen) daarmee bezig geweest. Volgens DBnetz en DB een overbodige luxe. Het zou een minus B lijn (vergelijkbaar met de NL nevenlijnen) en die hebben geen (hoge) prioriteit.
Ik had dit ook in gedachte met het oog op goederen vervoer.
Mvg Mark

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #349 Gepost op: 06 August 2024, 15:00:43 »
Die gedachte is ietwat tekort door de bocht. Een draaibrug verdubbelen vraagt een andere/zwaardere constructie. Niet alleen van de brug, maar ook van de pijler, waar de brug op rust en het hef draaimechanisme.
De 200 miljoen is niet alleen voor de brug, maar ook voor het bruggedeelte naar de brug toe aan de oostkant, het renoveren van beide viaducten en het vernieuwen van het spoor naar de brug toe.

Echter waar jij te kort door de bocht gaat is in waar de werkelijke kosten zitten. Een twee keer zo zware brug is niet noodzakelijk twee keer zo duur om te bouwen.
Veel van de kosten zitten niet in materiaal en dergelijke. Die zitten in het proces er omheen.

Je hebt niet twee keer zoveel mankracht nodig, (en dus ook niet twee keer zoveel schaft keten en toiletten).
Je hebt niet twee keer zoveel teken werk bij de ontwerper
Je hebt niet twee keer zoveel reken werk bij de constructeur om het door te rekenen
Je hebt niet twee keer zoveel bouwweggetjes nodig
Je hebt niet twee keer zoveel tijdelijke aanlegstijgers voor je pontons nodig
Je hebt niet twee keer zoveel vergunningen nodig
enz.
enz.

De prijs zal hoger liggen, maar schaalt niet linear met het aantal sporen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #350 Gepost op: 06 August 2024, 17:08:39 »
Volgens mij beweert Cor ook niet dat een dubbelsporige brug twee keer zo duur zou zijn. Wel serieus duurder.

Kortom, jullie zijn het eens.  ;D ;)
« Laatst bewerkt op: 06 August 2024, 17:11:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 860
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #351 Gepost op: 06 August 2024, 19:31:29 »
In ieder geval is het negen jaar geleden dat de brug werd beschadigd, zijn ze nu negen jaar verder en is de verwachting dat pas over twee jaar alles gereed is. Daarbij zijn de kosten gestegen van 30 naar 200 miljoen.
Groeten

Olav

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7496
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #352 Gepost op: 06 August 2024, 19:33:04 »
Wel bijzonder hoor. Uitloop in tijd en geld zijn zeldzaam bij infrastructurele projecten  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #353 Gepost op: 06 August 2024, 20:27:16 »
Een "bouwplan" van 9 jaar (inclusief alles, dus onderzoek, schuldvraag, voorbereiding van de bouw, aanbesteding en daadwerkelijke bouw) is toch wel erg belachelijk. Ik heb helemaal geen verstand van dit soort dingen maar een duur van 3 jaar zou volgens mij eerder normaal zijn.
Dat de kosten in die 9 (wordt wss wel 12) jaar zoveel hoger zijn is volgens mij niet abnormaal. De schatting van 30 M naar nu 200M is totaal idioot.
Maar als je kijkt naar de ellende van de zuidelijke ringweg in Groningen gebeurt dit soort uitloop in tijd en geld wel vaker.
Als de meerkosten van de vernieuwing van het hele stuk tot aan de aansluiting er nu bij zouden worden geteld is natuurlijk wel raar. Het is dan wel een relatief klein stuk, maar niet helemaal niks. Het baanlichaam ligt door de Ems verhoogd en dat maakt het allemaal niet heel eenvoudig.
Met een 2 uursdienst is het een investering die je nooit terugverdient, maar moet je daar vanuit gaan?
Ik hoop dat het goed doordacht is allemaal en dat de treinen snel weer rijden.
Overigens de houding van de werf is niet alleen maar positief. Elk mens kan bedenken dat schepen van die omvang beter aan zee kunnen worden gebouwd.
Station Baarn HIJSM

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #354 Gepost op: 06 August 2024, 20:41:55 »
.... en is de verwachting dat pas over twee jaar alles gereed is.
Volgens Teletekst 751 is het op 14 december klaar. Er staat alleen geen jaartal bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • Spoor N
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #355 Gepost op: 06 August 2024, 20:58:36 »
Niet geheel toevallig is dat de datum dat de dienstregeling 2024 afloopt, tegen die tijd zal er een nieuwe datum op TT gezet worden.

Ik had dit ook in gedachte met het oog op goederen vervoer.
Welk goederenvervoer? Er reed al vrijwel niets daar en dan moet het ook nog tussen het reizigersvervoer passen.

In ieder geval is het negen jaar geleden dat de brug werd beschadigd, zijn ze nu negen jaar verder en is de verwachting dat pas over twee jaar alles gereed is. Daarbij zijn de kosten gestegen van 30 naar 200 miljoen.
Ik lees dat de brug medio 2025 klaar is, niet pas in 2026.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #356 Gepost op: 06 August 2024, 21:03:50 »
Een "bouwplan" van 9 jaar (inclusief alles, dus onderzoek, schuldvraag, voorbereiding van de bouw, aanbesteding en daadwerkelijke bouw) is toch wel erg belachelijk. Ik heb helemaal geen verstand van dit soort dingen maar een duur van 3 jaar zou volgens mij eerder normaal zijn.


Het is ook geen bouwplan van negen jaar geweest. Het is een kwestie van prioriteiten. Duitsland heeft nogal een waslijst aan achterstallig onderhoud en noodzakelijke vernieuwing van de infrastructuur.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #357 Gepost op: 06 August 2024, 22:50:42 »
https://www.youtube.com/watch?v=gzJoa7d7hv8
inzage bouwplan en animatie brug opening

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #358 Gepost op: 06 August 2024, 22:52:55 »
Jeetje wat een praat zo hier & zo daar
Getuigd vooral van onvoldoende kennis
- eerst moest bedacht worden of de brug moest worden vervangen. Een politieke    beslissing, dus nee, dat lukt je niet in een paar maand
- toen moest er worden nagedacht worden over voor soort brug het beste zou zijn
 ( al die ingenieurs met verhitte koppen)
- & vervolgens moest er een bouwvergunning komen (dat kost daar meer tijd dan hier)
- sinds ze zijn begonnen zijn met bouwen gaat het behoorlijk crescendo
- het plan was dat het bij de ingang van de dienstregeling 2025 helemaal klaar zou zijn
- corona, materiaal tekort, personeelsgebrek heeft dat vertraagd
- ik weet niet of de vertraging zit bij de brug sec of bij de vernieuwing van andere delen       tussen Nieuweschans & Ihrhove
- een ander probleem is dat de beschikbaarheid voor het spoor kleiner zal zijn dan die       voor de scheepvaart & dat is een behoorlijke beperking voor de dienstregeling
   daar wordt nu dus ruzie over gemaakt
- ik denk dat al deze aspecten al eerder langs zijn gekomen in dit draadje (wie de    klomp past trekke hem aan)

Maar goed, hier de simulatie van de nieuwe brug (zal vast wel niet de eerste keer zijn)
https://m.youtube.com/watch?time_continue=7&v=_U6RQUpCGYQ&embeds_euri=https%3A%2F%2Fanonw.com%2F&source_ve_path=MzY4NDI&feature=emb_logo

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #359 Gepost op: 11 August 2024, 22:45:50 »
Dat was bij Westervoort (tot 1984), Zutphen (tot 1986) en Deventer (tot 1982) het geval. Lopen ze dan in Groningen meer dan 40 jaar achter?
Dat zijn spoorlijnen waar ook een interessante hoeveelheid aan treinen langs komt. Dit is een zijlijntje waar tot begin deze eeuw maar 3 treinen per dag reden, later geïntensiveerd tot een twee-uursdienst...
En ik las nog een reactie over goederenvervoer; dat is vrijwel uitgestorven in het noorden.