Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Coen Burki
Vandaag om 00:16:19
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door WimM
17 mei 2021, 23:59:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
17 mei 2021, 23:56:15
Hoe spanning verlagen, na loc-decoder? door Carel Ruysink
17 mei 2021, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
17 mei 2021, 23:38:29
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door bosje77
17 mei 2021, 23:37:11
Wijziging motoren in de Vectron's door BeltHeim
17 mei 2021, 23:34:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
17 mei 2021, 23:29:19
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
17 mei 2021, 23:20:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
17 mei 2021, 23:18:56
Artitec abri jaren 60 door MOVisser
17 mei 2021, 23:18:49
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door MOVisser
17 mei 2021, 23:15:55
Gezocht: beelden van DE1 en DE2, jaren 1960-1968. door Casmir
17 mei 2021, 23:14:32
Even voorstellen als (her)beginner door Ronald Halma
17 mei 2021, 23:11:44
Tolhuisje door Sven
17 mei 2021, 23:05:21
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door hooidonk
17 mei 2021, 23:02:22
Raadplaatje door eemstede
17 mei 2021, 22:40:35
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
17 mei 2021, 22:38:31
Modules van Kees Gorter door Jan1947
17 mei 2021, 22:36:36
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
17 mei 2021, 22:30:01
Zandwagen van Edwin door arnout
17 mei 2021, 22:29:21
Wie herkent deze onderdelen (grootspoor)? door chefnijntje
17 mei 2021, 22:24:12
Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen? door ruudns
17 mei 2021, 22:19:23
Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0 door sncf231e
17 mei 2021, 22:17:07
Korenschoven, bestaan ze in model, of zelf maken? door Hans Reints
17 mei 2021, 22:11:23
Ronde buffers plat en bol, van alle tijdperken, landen, in model en in het echt? door mDDM
17 mei 2021, 22:06:14
Piko schienenbus DCC, problemen met decoders en verlichting door Stoomloc52
17 mei 2021, 22:02:44
Fotodijkje van NS1220 door NS1220
17 mei 2021, 21:54:39
Toon hier je (model)treinfoto's door Rondje_HO
17 mei 2021, 21:53:26
z21 Motorola protocol, unlock code nodig? door bask185
17 mei 2021, 21:34:21
  

Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 49879 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
  • Oude meuk in h0
Cranicher Altbahn
« Gepost op: 22 november 2015, 19:47:11 »
Beste forumgenoten,

Al enige tijd volg ik verschillende draadjes in dit forum met belangstelling en bewondering.
Mijn complimenten voor het werk van de verschillende deelnemers en de organisatie achter dit forum.

Zelf ben ik als oudere jongere, zoals vaker gemeld in dit forum, na ongeveer 50 jaar weer opnieuw gestart met het opbouwen van een modelspoorbaan. Daarvoor heb ik mijn oude treinspullen (Fleischmann en Lima/Hema) uit de opslag gehaald en wat bleek: de locomotieven doen het allemaal nog redelijk tot goed (na een kleine onderhoudsbeurt).

Vervolgens heb ik met Scarm een baanontwerp gemaakt, waarbij het uitgangspunt was dat ik (voorlopig) analoog ga rijden en dat ik mij niet vastleg op een bepaald tijdperk en spoorbedrijf. Een echte rommelbaan dus. Het gaat mij immers om het plezier van het bouwen en niet om een natuurgetrouwe nabootsing van de (vergane) werkelijkheid.

In een ander draadje had ik al eens een baanplan gepresenteerd, maar dat is intussen achterhaald. Ik wil nu op 1 niveau blijven werken en in twee richtingen gaan rijden.
De binnenbaan (blauw) is gedeeltelijk een museumlijn met een stoomlocomotief. De tweede lus van de binnenbaan is voor de reguliere stopdienst. Rijrichting met de klok mee.
De buitenbaan (oranje/geel) is voor de sneldienst met bij het station een stopspoor en een doorgangsspoor. Rijrichting tegen de klok in, maar de seinen maken tweerichtingsverkeer mogelijk. Met behulp van gelijkrichters wordt gezorgd dat de seinen alleen voor de naderende treinen gelden.
Dan is er nog een industrie-/havengebied (paars) en een geplande tramlijn (groen). De tramlijn krijgt twee haltes met Aufenthaltschalter van FLM.



Via dit draadje hoop ik jullie op ongeregelde tijden te informeren over mijn vorderingen, maar reken op een zeer lange termijnplanning.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2015, 19:59:39 door Arjen52 »

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6675
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2015, 20:00:10 »
Dat haven/industrie gedeelte spreekt mij wel aan.
De rest is mij veel te druk, het word zo opeen gepakt.
Mvh Steef

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2015, 20:07:26 »
Hallo Steef,

Ik hou wel van wat drukte  ;D.
Stel je overigens niet te veel van mijn vaardigheden voor. Ondanks mijn oude dag heb ik nog veel te leren. Gelukkig heb ik jullie (forumgenoten)  (y).

« Laatst bewerkt op: 22 november 2015, 20:10:18 door Arjen52 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6257
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2015, 21:26:08 »
Het is jouw baan. Als jij er maar gelukkig mee bent.

Dan mijn suggesties:
-Je ontwerp oogt wat levendiger als je de sporen niet evenwijdig met je grondplaat laat lopen
-treinen rijden meestal ergens vandaan en ergens heen. Je kunt dit nadoen, door je achterste station (de bovenste in je tekening) in het landschap te verbergen. Dan heb je ineens een schaduwstation. En daarmee een modelbaan (=afspiegeling van de werkelijkheid)
-je kunt er ook voor kiezen de beide buitenste ovalen te verenigen tot één dubbel railovaal. Dat oogt ook wat echter.
-het havenspoor kan ook aan de linkerkant aftakken, ipv aan de onderkant van het hoofdspoor. Zo krijg je meer ruimte voor een station aan de onderkant. En zo ontstaat meteen een excuus voor de haven. Immers: vlakbij de "stad".
-de tram kan ook een niveau hoger of (liever) lager gelegd worden. Dan krijg je meteen meer ruimte voor de keerlussen van je tram, namelijk: onder de treinsporen (en uit het zicht)

Het zijn maar zo wat gedachten.
succes met je plannen
Hendrik Jan
Je bent nog lang niet zielig!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6800
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2015, 21:39:59 »
Ben benieuwd naar de vorderingen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2015, 21:42:43 »
Hoi Hendrik Jan,

Bedankt voor je ideeën.
De gedachte van een 'schaduwstation' zal ik zeker in overweging nemen. In een eerder (niet getoond) plan was dit inderdaad de bedoeling, maar heb ik toen laten vallen omdat ik opzag tegen een realistische doorgang van voor naar achter.
Op de tekening lijken de twee ovalen niet evenwijdig. In werkelijkheid lopen zij zeker aan de linkerzijde vrijwel evenwijdig.
Het aftakken van het havenspoor heb ik bewust zo gedaan, omdat ik deze (kruis-)wissels al had en via een goede deal via eBay op de kop heb weten te tikken. Voor deze baan maak ik veel gebruik van oude spullen die ik al had.
Over je voorstel voor de trambaan moet ik nog een of meerdere nachtjes slapen.

Maar nogmaals bedankt voor je opmerkingen.


Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2015, 21:55:35 »
Kan 9.01 korter, 9.02 naar boven, zodat je het omlopen over 9.12 wat meer ruimte krijgt?

Groet, Sicco Jan

Ps. Praar makkelijk zeg, met die nummertjes erbij. Top idee!

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2015, 22:05:59 »
Hoi Sicco Jan,

Ook bedankt voor je reactie.

Het havengebied is nog een open boek. Er komt zeker een omloopspoor in en ik zal jouw opmerking meenemen.
Ik heb nog een kruiswissel en een gewone wissel (rechts) over en de twee wissels in de plattegrond zullen zeker sneuvelen.
Het havengebied wordt geheel handbediend, terwijl de beide hoofdlijnen alle wissels en kruiswissels electromagnetisch zijn.

Die nummertjes wil ik in de toekomst gaan gebruiken om de blokken te coderen, mocht ik mij gaan bekeren tot de 'Digitalen'.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2015, 22:08:05 door Arjen52 »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2015, 20:01:31 »
Beste forumgenoten,

Even een update van de ontwikkelingen. Zoals al eerder gemeld ben ik een leek (in opleiding), dus alles gaat met vallen en opstaan. Gelukkig houden deze twee elkaar tot nu toe in evenwicht.

Op basis van de opmerkingen van enkelen van jullie heb ik het baanplan enigszins aangepast.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
1. De binnen- en buitenovaal vormen een eenheid en lopen zoveel mogelijk parallel.
2. Het haven-/industriedeel heeft een andere layout gekregen. Het omloopspoor is langer en de wissels zijn vervangen door Engelse wissels die ik nog had liggen. Er zijn nu vier opstelsporen. De loc kan nu beter en makkelijker rangeren.
3. Er komt geen echt schaduwstation, maar wel zal het stationsgebied verborgen worden door het stationscomplex. De treinen verdwijnen als het ware achter de bebouwing en zijn dan van de voorzijde niet meer zichtbaar. Van de achterzijde is dit gebied wel zichtbaar.
4. Bij het wisselcomplex aan de voorzijde komt bij het binnenste spoor van het museumlijntje een halte.

Het aangepaste baanplan


Hoe de trambaan er precies uit komt te zien is nog niet duidelijk. Het idee om deze verdiept aan te leggen is volgens mij niet goed realiseerbaar. Dan zou ik feitelijk de gehele spoorbaan moeten verhogen. Maar ook hier zal de uiteindelijke bebouwing een camouflerende werking kunnen krijgen.

Voorlopig blijft de layout parallel lopen met de grondplaat. Dat is wellicht niet echt realistisch, maar ik heb al eerder gemeld dat ik mij niet als doel stel een modelbaan naar werkelijkheid te maken. Met dit project wil ik juist allerlei verschillende technieken van het modelbouwen leren.

Ik ben vandaag opnieuw begonnen om de rails opnieuw uit te leggen. De kurklaag wordt later op maat gesneden en dient als bedding voor het spoor.
Bijgaand enige foto's.





Voor de duidelijkheid. Ik kan aan drie zijden om de baan lopen. Alleen rechts staat de baan tegen de muur aan.

Arjen

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #9 Gepost op: 02 december 2015, 21:04:44 »
Ik ben weer een stapje verder. De rails voor het hoofdspoor en het museumlijntje ligt op zijn plaats. Alle scheidingen en aansluitingen zijn gemaakt. Een provisorische controlerit over alle sporen toont aan dat alles goed ligt.
Het industrie-/havengebied heeft al wel een aansluiting op het hoofdspoor, maar wordt later uitgebouwd. Dat deel van de tafel hou ik nog even beschikbaar als opslagplaats.
Twee foto's van de voortgang:




Wat het 'schaduwstation' betreft: ik denk een oplossing te hebben dat past bij de geplande scenery. Volgens mij voldoet een overdekt station in de stijl van station Barendrecht aan de eisen. De achterkant van het station krijgt echter geen glazen wand, zoals het echte station, maar blijft open. Dan kan ik gemakkelijker bij een trein als er iets is. Op het station komt een park en parkeerplaatsen. Dat is in werkelijkheid ook zo.

Groet
Arjen

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6800
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #10 Gepost op: 02 december 2015, 21:48:25 »
Dat is een hele creatieve oplossing voor een schaduwstation.

Je kan ook aan bebouwing denken zoals de flats van Artitec of de 2-laagse woningen van Markenburg iets in die sferen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #11 Gepost op: 02 december 2015, 22:11:12 »
En als je 'ruimte' tekort komt, kun je misschien dat binnenste spoor nog weghalen; als je ook een trambaan wil aanleggen, houd je wel weinig ruimte over voor bebouwing en veel toegevoegde waarde lijkt me dat spoortje niet te hebben.
Hou je bij de trambaan ook rekening met een simpele remise ?
Ook heb je maar één tramstel, je moet die toch ergens kunnen stallen.

Gr. Frank

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #12 Gepost op: 02 december 2015, 22:33:18 »
Bedankt voor jullie opmerkingen.
Het binnenspoortje wil ik wel handhaven, want dat is het museumbaantje waar mijn oude stoomlocomotief rijdt. Daar staan ook de armseinen.
Wel kan ik de lus iets vergroten.
Het trambaantje past overigens binnen de binnenste boog.  Wel zit ik nog te broeden op het idee om de trambaan verdiept aan te leggen (zie eerdere post). Alleen zou de trambaan wellicht ook verhoogd kunnen  worden aangelegd?

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6800
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #13 Gepost op: 03 december 2015, 00:23:03 »
Geen idee hoe diep, maar ik zou eerder voor verhoogd gaan.

Eventueel een pendelbaantje maken van werkplaats naar halte en terug bv.

Of een deel van je ovaal als scenery verhoogd aanleggen maar dan krijgt je plan een heel ander effect.
Maar aangezien je al een beetje naar het grootstedelijk bouwen neigt...?

 :)
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #14 Gepost op: 03 december 2015, 14:13:00 »
Hallo Koen,

Bedoel je dat de trein dan aan de achterzijde als het ware door een dal rijdt?
Dat is een idee waar ik niet op gekomen zou zijn, maar dat wel mogelijkheden biedt.
De tram kan dan door de straten van de verhoogde bebouwing rijden.

Bedankt voor de hint  ;D

Arjen