Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Module “Wijhe” door Ruben90
Vandaag om 21:53:48
Ontwerp print tbv binnenverlichting door De eerste Ivo
Vandaag om 21:50:20
2500 kap kleinspoor op nieuwe Roco 2400 door De eerste Ivo
Vandaag om 21:47:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door WeKra
Vandaag om 21:42:17
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MOVisser
Vandaag om 21:38:29
Rijnstraat door Vroeger
Vandaag om 21:16:04
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 20:38:31
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 20:09:47
Leopold Halling modeltrams stopt. door Marc tramt
Vandaag om 20:07:08
Model Loco Br 55 1086 DRG. door puntenglijder
Vandaag om 19:59:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:56:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 19:44:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:24:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Van Es
Vandaag om 17:58:08
minitrix 16289 BR 218 betty boom geluid harder zachter CV ????? door Bahn-AG
Vandaag om 17:49:15
Haagsche Tram Nr. 810 Lijn Baanplan door 1200 DENHAAG
Vandaag om 17:40:32
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 16:52:30
Thornton USA 2024 door Hans Reints
Vandaag om 15:32:26
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:11:41
22 juni modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
Vandaag om 14:31:58
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:25:48
YaMoRC YD7010 door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:00:46
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Jeroen Water
Vandaag om 13:57:53
Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30 door Martin Welberg
Vandaag om 13:56:34
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:43:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:24:05
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 13:23:29
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 12:51:13
Vandaag 50 jaar geleden door R1954
Vandaag om 11:33:32
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Herb73
Vandaag om 11:11:42
  

Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 92930 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2236
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #15 Gepost op: 12 December 2015, 19:20:48 »
Update 12-12-2015:

Zoals in de vorige update is gemeld ligt de rails op zijn plaats.
Nu is het tijd voor de beveiliging.
Van één van de forumleden heb ik nog een aantal lichtseinen overgenomen voor een prima prijs. Dank hiervoor. Deze seinen komen goed van pas bij het (schaduw)station aan de achterzijde. Dit station blijft wel zichtbaar van de zij- en achterkant.
De uitrijseinen zijn gekoppeld aan de meegebogen wissels. Dus bij een juiste wisselstand staat het bijbehorende uitrijsein op groen en het andere sein op rood. De railsecties voor de seinen zijn resp. stroomvoerend en stroomloos. Met gelijkrichters wordt geregeld dat een trein die een sein `van achteren` nadert gewoon doorrijdt. Zonodig wordt deze trein door het inrijsein tegengehouden.
Op onderstaande foto zie je een proefopstelling en na wat geëxperimenteer werkt alles naar behoren. (Mede dankzij een oude FLM-handleiding.)


(Helaas krijg ik de foto niet gedraaid, misschien dat de moderator dit kan?)

Vandaag in Houten een paar aankopen gedaan en een mooie (tram)aanvulling voor mijn baan ontvangen van de goede Sint vrind. Hier ben ik heel blij mee. 😀




Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #16 Gepost op: 13 December 2015, 22:38:04 »
Op een ander plekje.... ;)

Gr, Bert

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2236
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #17 Gepost op: 24 December 2015, 13:33:00 »
Update 24/12/2015:

Zo vlak voor Kerst een korte update van de activiteiten.
Het baanplan is nog op kleine onderdelen aangepast. Alle blokken hebben een nummer gekregen.
De binnenbaan heeft blokken die beginnen met 10.xx of 11.xx
De buitenbaan krijgt de nummers 20.xx en 21.xx.

Alle (voor)seinen en (Engelse) wissels hebben een nummer gekregen.
Hoofdseinen hebben een nummer dat begint met een H.
Voorseinen beginnen met een V en hebben het nummer van het bijbehorende hoofdsein.
Wissels hebben een W.
Als seinen en/of wissels gekoppeld zijn, hebben zij hetzelfde nummer en zo nodig de toevoeging ..A, ..B enz.
Bijvoorbeeld: wissel W20 is gekoppeld met de seinen H20A en H20B


Aan de rechterzijde van de baan ontbreekt een nummer. Daar is rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding naar een werkplaats met bijbehorende opstelsporen.

Ik ben nu begonnen met de aansluiting van de rails, wissels en seinen. Een klus dat nog al wat tijd vergt en veel onder de tafel werken betekent. Voor een oudere jongere is dat geen pretje. ;) Maar het werk vordert gestaag.
Binnenkort foto's van die werkzaamheden.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2015, 20:33:58 door Arjen52 »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2236
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #18 Gepost op: 18 February 2016, 18:03:56 »
Update 18/02/2016:

Er is alweer geruime tijd verstreken sinds mijn vorige bouwbericht. Dat betekent niet dat ik stil heb gezeten, maar er zijn meer dingen in het leven dan het modelspoorbedrijf.
Maar nu weer even bijpraten.
De afgelopen weken heb ik veel geleerd op het gebied van basiselektronica. Intussen kan ik een eenvoudige schakeling maken met weerstanden, leds, elco's en diodes.
Om te oefenen ben ik begonnen met een beginnerscursus Arduino (de zeker bekende knipperlicht-opdracht). Toen dat lukte ben ik wat verder gegaan.
De Lima 1220 is ruim bemeten en had nog geen verlichting. Dat leek mij een mooie gelegenheid om het geleerde in de praktijk te brengen. En met succes, want hij heeft nu frontverlichting, die wisselt met de rijrichting. Het ziet er nog provisorisch uit met een kroonsteentje, maar het werkt. Voor een velen van jullie is dit wellicht een gruwel, maar ik ben trots dat het gelukt is.

(Sorry dat de foto niet scherp is, maar je ziet de werkende frontverlichting!)



Tweede opdracht die ik mij zelf stelde is het in fases laten afremmen van de lok bij het passeren van een geel voorsein. En na veel experimenteren lukte het om de schakeling zo te maken dat de trein bij een groen voorsein rustig door het station rijdt, terwijl bij een geel voorsein in twee stappen werd afgeremd naar stilstand voor het rode sein.
De proefopstelling ziet er als volgt uit:


Bij mijn "Chinese leverancier" heb ik nu meer diodes, weerstanden en printplaatjes besteld. Dan kan ik alles netjes maken voor de inbouw.

Tenslotte ben ik begonnen om de bedrading onder de tafel te ordenen. Iedere bundel van draadjes heeft een label met informatie over de functie van de draadjes (wisselaansturing, blokbeveiliging etc.). Onder de tafel zijn op strategische plaatsen verdeeldozen bevestigd. Vandaar uit of via deze dozen lopen de voedingsdraden voor de baanvakken en de verbindingen tussen de schakelaars en de wissels en/of seinen. Met speciale plakklemmetjes houd ik de (groepjes van) draden uit elkaar, zodat ik bij een storing of wijziging niet eindeloos moet zoeken.


Nogmaals, ik ben een leek op modelspoorgebied en het kan niet tippen aan de bouwsels van vele anderen op dit forum. Maar ik heb wel lol en daar gaat het bij mij om.
« Laatst bewerkt op: 18 February 2016, 22:10:44 door Arjen52 »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #19 Gepost op: 18 February 2016, 21:39:35 »
Nou Arjen, je slaat de spijker op zijn kop; je hebt lol van je hobby en daar gaat het inderdaad om.
Als b.v. de bedrading zoals jij het aanlegt goed voor je werkt, is dat helemaal prima. Als anderen het anders oplossen, fijn voor hen. Uiteindelijk zijn we allemaal een stel prutsers, waarbij de één wat gedetailleerder kan prutsen dan de ander.
Het gaat erom dat jij er plezier in hebt en alleen jij bepaald wanneer goed, goed genoeg is.

Nou valt er van alles te leren op dit forum en eens even lekker allerlei draadjes lezen heeft je al wat opgeleverd. Als je eens iets nieuws wil proberen moet je dat inderdaad gewoon doen. Door te proberen, te oefenen leer je nieuwe technieken, leer je nieuwe mogelijkheden voor jezelf. Gewoon lekker doorprutsen. En zo nu en dan een fotootje voor de rest van de prutsers op dit forum, zodat we een beetje mee kunnen genieten.

(En ik zie al dat je beter bent met elektronica dan ik.  ;))
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2236
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #20 Gepost op: 18 February 2016, 22:16:08 »
Hallo Hijlco,

Bedankt voor je reactie. Soms voel ik mij inderdaad een prutser, zeker als ik die mooie banen en diorama's van vele forumgenoten zie. Zo kan ik het zeker nooit. Maar ik heb een hobby waar ik plezier aan beleef en dat wil ik uitdragen. Jouw opmerkingen steunen mij daarbij. :)

P.S. Ik zie dat dit mijn 100ste bericht is. 🎂
« Laatst bewerkt op: 18 February 2016, 22:20:53 door Arjen52 »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #21 Gepost op: 18 February 2016, 22:43:21 »
Hallo Arjen,

ieder zijn speciealiteit ;)  Ik zelf bijvoorbeeld ben erg van sceneriy bouwen, maar kan amper een draadje
aan een spoorstaaf solderen ;D  ik vind die afremschakeling best wel knap gemaakt, zo kan die
oude 1200 toch soepel rijden :D

Het blijft inderdaad gewoon hobby waar wij allen plezier
uit kunnen halen...

Mvg,

Tis
********

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2236
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #22 Gepost op: 19 February 2016, 09:06:45 »
Hoi Tis,

Bedankt voor je reactie.
Die afremsectie heb ik kunnen maken dankzij een draadje in dit forum (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60449.msg3221488725.html#msg3221488725).
Bij mij is het nog iets complexer omdat de seinen gekoppeld zijn aan een wissel en een Aufenthaltsschalter bij het (toekomstige) station.
Maar zoals gemeld: het is gelukt. Als ik tijd en zin heb zal ik schakeling eens tekenen.
Die "ouderwetse" analoge treinbesturing biedt nog veel uitdagingen  :)

Arjen
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 09:08:27 door Arjen52 »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2236
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #23 Gepost op: 03 March 2016, 13:18:23 »
Ik ga eens wat experimenteren.
Het idee is om het buitenspoor soms in 2 richtingen te gaan berijden.
Een oude Lima-loc wil ik verlichting geven en op afstand van rijrichting kunnen laten wijzigen.
Zie hiervoor mijn draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68607.0.html.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2236
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #24 Gepost op: 20 March 2016, 12:13:28 »
De Vrienden van het Cranicher Museumspoor hebben een nieuwe aanwinst.
Via een bekende veilingsite is deze wagon aangekocht bij een particulier uit de omgeving van Nürnberg.
De wagon is voorzien van werkende (sluit-)verlichting.





Het wachten is op het moment dat de eerste museumritten worden uitgevoerd.

« Laatst bewerkt op: 20 March 2016, 14:05:12 door Arjen52 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #25 Gepost op: 20 March 2016, 16:41:14 »
He die ken ik  :o
Ik heb r hier ook 1,met werkende verlichting,leuke dingen zijn dat  (y)
( ben er niet zeker van maar ik denk dat ze met werkende verlichting werden geleverd af fabriek)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2236
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #26 Gepost op: 20 March 2016, 16:57:04 »
Hallo Floris,

Er zijn verschillende varianten, met en zonder verlichting.
Kijk hier maar eens.

Arjen
« Laatst bewerkt op: 20 March 2016, 17:29:56 door Arjen52 »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2236
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #27 Gepost op: 27 September 2016, 23:30:16 »
Update 27-09-2016:

Beste mensen, de zomerse dagen zijn voorbij en de afgelopen weken ben ik weer langzaam aan de baan gaan werken.
In één van de vorige berichten heb ik verteld over een afremschakeling.
Na veel experimenteren kan ik melden dat het gelukt is.
De schakeling ziet er als volgt uit:



En in realiteit zo:





Meer staat hier.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2016, 22:00:36 door Arjen52 »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2236
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #28 Gepost op: 28 September 2016, 21:49:47 »
Update  28-09-2016:

Het eenmansbestuur van het Cranicher Museumspoor was niet tevreden met de (te hoge) snelheid van de stoomlocomotief, een FLM 1304 uit de jaren '60. Dat vroeg om actie en de encyclopedie van dit forum gaf de oplossing. Het locje rijdt nu veel rustiger en maakt zelfs een passend geluid (en dat zonder decoder en geluidsmodule ☺).
Binnenkort zal de afremsectie voor sein H11 van het museumlijntje worden gemaakt en krijgt het museumspoor een nog realistischer rijpatroon.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2016, 22:57:04 door Arjen52 »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8577
    • Midland
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #29 Gepost op: 28 September 2016, 23:04:58 »
Hoi,

Goed dat het werkt, geen overbelastingen op de motor?
Met elektronika kun je veel leuke dingen doen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#