Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:56:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 09:52:57
Station Steenwijk poging 2 door Sikko
Vandaag om 09:40:43
Ontraxs 2026 door Huibert
Vandaag om 09:37:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:36:42
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 08:55:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Modelwensen 2026 door Harander
Vandaag om 00:07:39
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
25 December 2025, 14:14:55
  

Auteur Topic: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?  (gelezen 19646 keer)

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1582
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #45 Gepost op: 15 November 2015, 12:41:51 »
Alle fabrikanten maken startsets die makkelijk aan te sluiten zijn voor kinderen (technisch idiot proof dus). Vervolgens kan je je baan uitbreiden met rail-sets, losse rails en los rollend materieel. Zeker met een digitale baan is dit een fluitje van een cent voor alle merken. Als je vervolgens meer ingewikkeldere dingen wilt zoals werkende seinen, op afstand bestuurbare wissels, automatisch rijden, of zelf klussen aan je locomotieven, dan worden alle merken technisch moeilijker. Het enige wat Marklin makkelijker is inderdaad de keerlus. Misschien wil de topic starter aangeven wat voor een modelbaan hij wilt gaan bouwen?

Zelf ben ik als kind met een Marklin baan begonnen, omdat ik van sinterklaas een startset kreeg. Waarschijnlijk heeft sint daarvoor gekozen omdat ooms en de vader van een vriendje ook een Marklin baan hadden. Maar later ben ik over gestapt op 2-rail voor verschillende redenen: Grotere keuze aan rails, grotere keuze aan Nederlandse treinen, goedkoper (want geen Marklin monopolie) en het ziet er mooier uit zonder puco's en ski's. Als ik zo rondkijk op fora vermoed ik dat er meer mensen overstappen van Marklin naar 2-rail dan andersom.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #46 Gepost op: 15 November 2015, 12:43:39 »
Marklin is eenvoudiger in gebruik.

maar dat is de brio trein ook.
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #47 Gepost op: 15 November 2015, 13:16:07 »
Märklin is eenvoudiger. Punt.
Als ik met mijn kinderen van 6, 5 en 3 een baantje M rails uit de doos trek kunnen ze niks fout doen, anders dan de draadjes aansluiten. Als je ze een aansluitrail meegeeft maakt zelfs de kleur op de trafo niet uit, je mag gerust wisselen als je de continu stroom voor de verlichting maar niet gebruikt.

Laat dat met tweerail precies hetzelfde zijn.

Dan roep je natuurlijk "keerlus" (inmiddels heb ik begrepen dat dat het stokpaardje is van drierailers). Maar wat ik ook heb meegemaakt, nooit dat kinderen spontaan een keerlus legden. Zou het ooit toch gebeuren, dan zou het enige gevolg zijn dat ze gaan roepen "hij doet het niet". En dan nog is er niets kapot.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #48 Gepost op: 15 November 2015, 13:53:36 »
@Rob: wat betreft de binnenmaat van de wielstellen, als je in NEM110 kijkt naar de span (maat S) dan zie je dat die (bij 2-rail) minimaal 14,0 en maximaal 14,2 mag zijn. Ga je daar op rijden met een wielstel met een B-maat van 14,0, dan gaat dat klemmen. De Morop heeft niet voor niets de minimale B-maat vergroot van 14,3 naar 14,4. Er was met die 0,1 mm toch te weinig speling.

Waar ESU waarschijnlijk op speculeert is dat de fabrikanten sjoemelen met de S-maat. Ik heb hier een paar Roco wissels liggen, en daarvan is de S-maat 13,5 mm. Dus een halve mm kleiner dan de norm. Roco is niet de enige die deze maat met een korreltje zout neemt. Daarop zou dat ESU-compromis dus probleemloos moeten rijden. Daarom hoor je waarschijnlijk nooit iets over problemen. Maar ik vind dat je je niet moet laten leiden door sjoemelaars, niet door Roco, niet door ESU of welke andere fabrikant dan ook.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #49 Gepost op: 15 November 2015, 14:12:30 »
Ik heb wel is gehoord dat Marklin eenvoudiger is. Maar is dat ook zo?

Is het al tijd voor de samenvatting? Of zal ik ook nog ff?

De vragensteller, Jonathan, rijdt h0 gelijkstroom. Hij kent de voor- en nadelen van wissel- en gelijkstroom.  En hij wil weten of digitaal Marklin technisch (draden aansluiten, solderen en het digitale gebeuren) eenvoudiger is?

Eenvoudiger dan wat?

Eenvoudiger dan analoog Marklin? Ja, en nee.
Eenvoudiger dan digitaal 2-rail? Nee

Het is anders, beperktere keus is soms makkelijker.
Als je analoog materieel hebt, dan moet je loks eerst ombouwen naar digitaal. Is dat eenvoudiger? Nee.
Als je ermee begint, met nieuw materiaal? Misschien ja, omdat alles bij elkaar past.

Is het ene digitale systeem technisch makkelijker dan het andere? Nee.

En maakt het digitaal iets uit of je h0 2-rail of 3-rail rijdt? Ja, en nee.
Ja, want sommige mensen roemen de bezetmeldingsmethode van de "ongebruikte 2e spoorstaaf"
Nee, want het kan ook anders. Het kon al jaren anders (al in het analoge tijdperk, maar dat is wel technischer want niet te koop, dus zelfbouw).

Dus wat is dan technische eenvoud? Dat je alles modulair, en op elkaar afgestemd, kunt kopen.
Bij mijn weten is dat hele gebeuren niet van M* zelf, maar ontstaan door synergy met een bedrijf dat al een werkend systeem voor 2-rail gelijkstroom had. En dat systeem is aangepast voor de M*-stal. Dus al het digitale dat M* verkoopt, komt uit de 2-rail wereld, is mijn suggestie.
Het is wel prijzig, want M* gaat niet voor het kleine geld: degelijkheid heeft een prijsje.

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6816
  • Spaar ze allemaal.
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #50 Gepost op: 15 November 2015, 14:27:04 »
Het antwoord is dus nee.
De topicstarter kan dus andere criteria nemen op zijn keuze te bepalen en er staan er inmiddels genoeg van in dit draadje.

Stephan.

Boran

  • Gast
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #51 Gepost op: 15 November 2015, 15:13:43 »
Hallo,

Volgens mijn mening kun je die vraag zo niet stellen. Het is net zo'n discussie als de adepten die kiezen voor Apple dan wel Windows dan wel Linux.... Emoties krijgen dan vaak de overhand. Zelf zou ik de keuze tussen 2L en 3L terug kunnen brengen tot de kernvraag: kun je leven met puko's in de baan ;) Beide systemen hebben zo hun voor- en nadelen. Als het allemaal zo eenvoudig zou zijn, dan zouden de forums waar alle technische vragen worden gesteld, overbodig zijn. Het is en blijft een hobby en de een gaat in de beoefening daarvan verder dan de ander ;)

Groetjes,
Rob


« Laatst bewerkt op: 15 November 2015, 17:19:01 door RobVille »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8630
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #52 Gepost op: 15 November 2015, 15:21:09 »
Best wel een off topic vraag

Hoe zouden de Märklinisten denken over Lionel? Bedenk ook dat dit schaal 0 is.

http://www.lionel.com/products/fastrack-10-straight-track-4-pack-6-12032
Jeroen

Boran

  • Gast
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #53 Gepost op: 15 November 2015, 15:38:30 »
Bingo  ;D

Groetjes,
Rob

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #54 Gepost op: 15 November 2015, 16:01:45 »
Lionel? Gaaf, kun je 2 smalspoor  treinen achter elkaar  in een baanvak op laten 2-railen.
Doet denken aan het eerste begin (M* en T*).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

ReneH0

  • Gast
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #55 Gepost op: 15 November 2015, 17:57:30 »
Laat dat met tweerail precies hetzelfde zijn.

Dan roep je natuurlijk "keerlus" (inmiddels heb ik begrepen dat dat het stokpaardje is van drierailers). Maar wat ik ook heb meegemaakt, nooit dat kinderen spontaan een keerlus legden. Zou het ooit toch gebeuren, dan zou het enige gevolg zijn dat ze gaan roepen "hij doet het niet". En dan nog is er niets kapot.

Bijzonder, maar hier toch al geregeld gezien.
Jongetje van 9 nu inmiddels 10 met zijn vriendjes.

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #56 Gepost op: 16 November 2015, 17:01:57 »
Zo dan dat zijn heel wat reactie's!

Vind het alleen beetje jammer dat er nogal kinderachtige reacties tussen zitten,
van neem ik aan volwassen (in theorie) personen.
Die ook een discussie aangaan die in mijn ogen ook niet relevant zijn.
Je kan je storen aan de puko's of een sleper maar daardoor is het systeem niet perse slechter in mijn optiek.
Zeker is er wat voor te zeggen dat gelijkstroom realistischer en misschien mooier is.
Maar ik stoor me er bijvoorbeeld niet zo aan dat je de puko's ziet. Vooral bij C-rail valt het niet heel erg op vind ik.


Er zijn wel een aantal reactie's die aansluiten op mijn vraag, maar onderstaande reactie sluit er wel het meeste op aan.

Laat ik ook maar een duit in het "initiële" zakje doen, Märklin 3-rail is eenvoudiger in het gebruik omdat:

er nooit keerlusproblemen zijn.

er nooit draden aan verkeerde railstaven gemonteerd kunnen worden.

er nooit wisselpolariteitsproblemen zijn (2-rail is of een spanningsloos puntstuk of een gepolariseerd puntstuk, beide met hun specifieke eigenschappen).

bij gebruik van C-rails zijn voedings en massadraden eenvoudig aan te sluiten aan strippen in het railbed.

MVG, Caterpillar

Deze punten liggen wel in mijn voordeel, vooral de voeding en massadraden aansluiten op de strips in het ballastbed.
Geen verkeerde draden aansluiten etc.. En zo ook de wisselpolariteit.
Heb ook van iemand gehoord dat je de spoorwegovergang ook makkelijker kan beveiligen. Bedoel daarmee van het punt wanneer het knipperlicht aan en uit gaat. Onderbreking in de spoorstaaf en klaar.

Ik ben niet zo technisch onderlegd waardoor dit eventueel voor mij een serieuze optie is.

Wat betreft wat ik uiteindelijk wil? Ik wil een mooie middelgrote nederlandse baan maken dat zich afspeelt in tijdperk 3.
Ik wil digitaal rijden, maar ik wil niet volautomatisch rijden.
Ik wil bijvoorbeeld met een schakelpaneel wissels/seinen bedienen.
Ik twijfel daarom of ik computergestuurd wil rijden.

Hopelijk weten jullie zo voldoende wat ik zou willen.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #57 Gepost op: 16 November 2015, 17:07:53 »
De keuze voor Nederlands rijden is in mijn opinie een belangrijke. Er is gewoon veel meer Nederlands materieel in tweerail dan in drierail.

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #58 Gepost op: 16 November 2015, 17:26:37 »

Ken maar weinig modellen die niet in de wisselstroom uitvoering worden uitgebracht.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2015, 20:42:07 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #59 Gepost op: 16 November 2015, 17:31:51 »
Deze punten liggen wel in mijn voordeel, vooral de voeding en massadraden aansluiten op de strips in het ballastbed.
Geen verkeerde draden aansluiten etc.. En zo ook de wisselpolariteit.
Heb ook van iemand gehoord dat je de spoorwegovergang ook makkelijker kan beveiligen. Bedoel daarmee van het punt wanneer het knipperlicht aan en uit gaat. Onderbreking in de spoorstaaf en klaar.

Ik ben niet zo technisch onderlegd waardoor dit eventueel voor mij een serieuze optie is.


Dat gemakkelijk aansluiten kan bij alle rails met een holle bedding. Is ook bij Roco Geoline of Trix zo geregeld. Heeft niet met tweerail of drierail te maken. Hetzelfde geldt voor die overgang, isolaties en een draadje, is precies hetzelfde. Wissels polariseren is bij Geoline ook al dummyproof geregeld, als je al wilt polariseren.

Het lijkt me dat je geen enkele behoefte hebt aan computersturing. Gewoon twee draadjes op je baan aansluiten en rijden maar. Wordt de baan wat groter dan meerdere aansluitpunten. Wissels apart aansturen met drukknoppen.

Drierail of tweerail maakt technisch dan allemaal weinig uit. Maar ja, als dat idee eenmaal in je hoofd zit. Volgens mij heb je je keuze al gemaakt. Prima, maar dan heeft dit misschien allemaal weinig zin.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.