Märklin is eenvoudiger. Punt. Als ik met mijn kinderen van 6, 5 en 3 een baantje M rails uit de doos trek kunnen ze niks fout doen, anders dan de draadjes aansluiten. Als je ze een aansluitrail meegeeft maakt zelfs de kleur op de trafo niet uit, je mag gerust wisselen als je de continu stroom voor de verlichting maar niet gebruikt.
Ik heb wel is gehoord dat Marklin eenvoudiger is. Maar is dat ook zo?
Laat dat met tweerail precies hetzelfde zijn. Dan roep je natuurlijk "keerlus" (inmiddels heb ik begrepen dat dat het stokpaardje is van drierailers). Maar wat ik ook heb meegemaakt, nooit dat kinderen spontaan een keerlus legden. Zou het ooit toch gebeuren, dan zou het enige gevolg zijn dat ze gaan roepen "hij doet het niet". En dan nog is er niets kapot.
Laat ik ook maar een duit in het "initiële" zakje doen, Märklin 3-rail is eenvoudiger in het gebruik omdat:er nooit keerlusproblemen zijn.er nooit draden aan verkeerde railstaven gemonteerd kunnen worden.er nooit wisselpolariteitsproblemen zijn (2-rail is of een spanningsloos puntstuk of een gepolariseerd puntstuk, beide met hun specifieke eigenschappen).bij gebruik van C-rails zijn voedings en massadraden eenvoudig aan te sluiten aan strippen in het railbed.MVG, Caterpillar
Deze punten liggen wel in mijn voordeel, vooral de voeding en massadraden aansluiten op de strips in het ballastbed. Geen verkeerde draden aansluiten etc.. En zo ook de wisselpolariteit. Heb ook van iemand gehoord dat je de spoorwegovergang ook makkelijker kan beveiligen. Bedoel daarmee van het punt wanneer het knipperlicht aan en uit gaat. Onderbreking in de spoorstaaf en klaar. Ik ben niet zo technisch onderlegd waardoor dit eventueel voor mij een serieuze optie is.