Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 12:35:38
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
BR-18.6 Schaal-0. door sncf231e
Vandaag om 12:13:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:17
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
  

Auteur Topic: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?  (gelezen 18822 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #15 Gepost op: 14 November 2015, 21:52:36 »
Mijn mening: ik denk dat het puntcontactensysteem voor Märklin zelf ook een blok aan het been is. Indertijd hadden ze waarschijnlijk goede technische redenen om hiervoor te kiezen, maar nu kunnen ze er om commerciële redenen niet meer vanaf.
Als het werkelijk zo superieur zou zijn, waarom hebben ze dan de schaal 1 modellen en schaal Z niet met middengeleider uitgevoerd?
« Laatst bewerkt op: 14 November 2015, 22:06:03 door Klaas Zondervan. Reden: typo »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #16 Gepost op: 14 November 2015, 21:57:44 »
Hoi

Wat een belachelijke non-discussie hier weer :(

Bart

Caterpillar

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #17 Gepost op: 14 November 2015, 22:37:31 »
Laat ik ook maar een duit in het "initiële" zakje doen, Märklin 3-rail is eenvoudiger in het gebruik omdat:

er nooit keerlusproblemen zijn.

er nooit draden aan verkeerde railstaven gemonteerd kunnen worden.

er nooit wisselpolariteitsproblemen zijn (2-rail is of een spanningsloos puntstuk of een gepolariseerd puntstuk, beide met hun specifieke eigenschappen).

bij gebruik van C-rails zijn voedings en massadraden eenvoudig aan te sluiten aan strippen in het railbed.

MVG, Caterpillar

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #18 Gepost op: 14 November 2015, 22:38:32 »
Hoi

Wat een belachelijke non-discussie hier weer :(

Bart

En dat vind ik persoonlijk nou weer een onhandige opmerking: je hoeft niet aan de discussie mee te doen....

Zolang er meer speelt dan alleen het technische aspect, zal Märklin blijven bestaan. En daarmee doel ik op die honderden modellen, echt oude modellen, met behoorlijke verzamelwaarde.

Maar we zien dat deze discussie ook weer verzandt in een verhitte variant. Enige kans dat we terug gaan naar de oorspronkelijke vraag van de Topic Starter, en proberen de emoties een beetje uit het verhaal te halen?

Met dank, gr,

Bert

Trein-ice3

  • Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #19 Gepost op: 14 November 2015, 23:01:54 »
Terug naar de vraag van Jonathan: ik denk dat je helemaal niet een techneut hoeft te zijn om een modelbaan te kunnen besturen. Beide stromingen Märklin en de puntcontactlozen maken modellen voor kinderen. Die solderen niet! Die zetten de lokomotief en wagens op de rails en rijden. Beide stromingen hebben decoders die verscheidende digitaalstuursignalen kunnen ontvangen. Allerlei fabrikanten maken loks voor beide systemen. Net als bij elk ander product je zult eerst het gebruik ervan moeten leren. Voordat we je vertellen wat eenvoudiger is:

Wat bedoel je en wil je met het technische gedeelte? Het aansluiten van de rails en bedrading, zelf je loks programmeren voor andere rijsnelheden, tig geluiden in je lok, rokende schoorstenen, terugmelding, automatische besturing van seinen via rijweginstellingen, 9 verschillende seinbeelden als frontverlichting? Wil je dat allemaal wel? Zul je echt alle mogelijkheden willen gebruiken of alleen genieten van je al dan niet natuurgetrouwe modelbaan en rijden maar! Er zijn genoeg modelbaanbouwers die het om de baan gaat en niet om de techniek. Het woord model in modelbaan dus en natuurgetrouw een eigen wereld scheppen.

Vergeet de discussie wissel- en gelijkstroom. Alleen de traditionele analoge bestuurde baan van Märklin gebruikt nog wisselstroom. Ook de nieuwe transformatoren van Märklin geven gelijkstroom af. Alle treinstartsets zijn digitaal. Zowel moderne 2L(linker en rechterrail zijn van elkaar elektrisch gescheiden als toevoerder en afvoerder van de stroom) als 3L (ook 2leiders: beide railstaven zijn immers elektrisch als een leider gekoppeld en puntcontacten voor toevoer en afvoer van de stroom) gebruiken een pulserende zeg maar digitale blokstroom. Ik weet dat deze zin niet volledig de lading dekt. Maakt ook niet uit, je moet ons eerst vertellen wat je wilt. Dan zitten hier op dit forum nog genoeg mensen die je objectief zonder de helaas nog immer voortdurende strijd tussen 2 en 3 rail willen vertellen wat de mogelijkheden van een bepaald systeem zijn en wat past bij jouw wensen. En... ten slotte moet je uiteindelijk zelf de keus maken. Kwestie van smaak en die verschilt voor iedereen.
Dirk

Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #20 Gepost op: 14 November 2015, 23:02:15 »
En dat vind ik persoonlijk nou weer een onhandige opmerking: je hoeft niet aan de discussie mee te doen....

Zolang er meer speelt dan alleen het technische aspect, zal Märklin blijven bestaan. En daarmee doel ik op die honderden modellen, echt oude modellen, met behoorlijke verzamelwaarde.


Hallo

En dit heeft dus helemaal niks met de oorspronkelijke vraag te maken.

De vraag was : is 3-rail technisch eenvoudiger.

Antwoord is een heel eenvoudig ja.

Railsysteem is symmetrisch van opbouw, dus kun je moeilijke railfiguren zonder probleem aanleggen.

De loks zijn symmetrisch van opbouw en technisch eenvoudiger..
Ze hebben dus geen geisoleerde wielen of wielsleepcontakten nodig.

De vraag of het kontaktgevoeliger is of niet, of het er beter uitziet of compatibel is met andere merken werd uitdrukkelijk niet gesteld, terwijl het grootste deel van het draadje daarover geneuzeld wordt.
Dus verzande dit draadje in een (in mijn ogen) belachelijke non-discussie.

bart


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #21 Gepost op: 14 November 2015, 23:15:53 »
De vraag of het kontaktgevoeliger is of niet, ......
De vraag over contactgevoeligheid valt toch ook onder de technische aspecten. Het Märklin systeem heeft altijd het aura gehad dat het minder gevoelig is voor contactstoringen. Toch zie ik de Märklinisten op onze club regelmatig stoeien met contactproblemen. Zo erg zelfs dat ze nu een wagen hebben met een sleper waar een polijstpapiertje onder is geplakt om de puntcontacten te schrobben.

Hoewel sommige aspecten in de discussie voor sommigen minder relevant lijken, hoop ik dat de topicstarter er iets aan heeft om zijn keuze te bepalen.
Mijn inschatting is dat beide systemen qua technische betrouwbaarheid gelijkwaardig zijn. Als er een duidelijk verschil zou zijn, was één van beide al een zachte dood gestorven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #22 Gepost op: 14 November 2015, 23:20:34 »
Mijn mening: ik denk dat het puntcontactensysteem voor Märklin zelf ook een blok aan het been is. Indertijd hadden ze waarschijnlijk goede technische redenen om hiervoor te kiezen, maar nu kunnen ze er om commerciële redenen niet meer vanaf.

Hallo

Hoe rijm je dit nou met de laatste zin in je bijdrage hierboven??

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #23 Gepost op: 14 November 2015, 23:25:53 »
Dat hoeft niet met elkaar te rijmen. Met het blok aan het been doelde ik meer op het visueel aspect. Staat los van technische betrouwbaarheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #24 Gepost op: 14 November 2015, 23:48:30 »
Hallo,

Vooropgesteld zij dat het mij al jarenlang opvalt dat als iemand naar de eigenschappen en gebruiksvriendelijkheid van Märklin vraagt de goede raad bijna nooit afkomstig is van iemand die een Märklin-baan heeft. Ik heb eigenlijk ook nog nooit een Märklinist het door hem gekozen systeem zien ophemelen in vergelijking tot het 2-railsysteem. Isegrimmen zeggen dat dat komt omdat märklinrijders een achterhaald soort types zijn die de technische vooruitgang in de modelbouwwereld volledig hebben gemist. Daarentegen is bijna iedere 2-railrijder gaarne bereid om zijn systeem als veel beter te kwalificeren.

Over dit verschijnsel is overigens wel onderzoek gepleegd.

a) een twee-rail spoorbaan ziet er zonder die puntcontacten natuurlijker uit. Ja, dat is zondermeer waar;
b) vallen die puntcontacten na een tijdje nog steeds op als een hinderlijke aantasting van het uiterlijk van een spoorbaan? Dat blijkt niet het geval te zijn. Het oog went blijkbaar aan alles.
c) is een analoge 3-rail baan bedrijfszekerder dan een 2- rail baan? Dat is vanwege de grotere contactmogelijkheden tussen loc en baan zondermeer waar.
d) is de aanleg van een 3-rail baan een eenvoudiger opgave dan bij een 2-rail baan? Dat ligt eraan: als in een baan geen keerlussen voorkomen maakt het geen verschil of voor 2-rail dan wel 3-rail wordt gekozen. Zodra er wél keerlussen in het baanpatroon voorkomen dan is aanleg van een 2-railbaan hoe dan ook technisch gecompliceerder en daardoor duurder;
e) is digitalisering van een spoorbaan aanbevelenswaard? Bij 2-railsysteem zeker, bij Märklinsysteem is die noodzaak minder. Dit is de reden dat Märklin bijna al zijn locomotieven al van een decoder voorziet, zodat de klant als hij de voorkeur zou hebben om op analoge wijze zijn locomotieven aan te sturen hij niettemin gedwongen wordt meer voor een locomotief neer te tellen dan eigenlijk noodzakelijk is. De praktijk is dat de minder deskundige klant aanvaardt dat zijn Märklin-loc duurder is dan wellicht noodzakelijk. Dit heeft meestal te maken met het feit dat märklinrijders veelal uit een hogere inkomensklasse komen. In Duitsland speelt extra mee dat Märklin - terecht of onterecht - nog steeds een speciale status heeft als icoon van het begrip "Made in Germany". De produkten van speelgoeddieren Steiff hebben dezelfde status en zijn navenant kostbaar. En wat opvallend is: ook Grohe kranen (voor in de badkamer) hebben die status.
e) Heeft een tweede hands märklin-locomotief bij latere verkoop een hogere transactiewaarde dan een gelijkstroomlocomotief? Dat is nauwelijks meer het geval, zeker niet met de nieuwere modellen die net zoals de 2-rail locomotieven deels zijn uitgerust met snel verouderende en ook aan slijtage onderhavige digitale apparatuur. Oudere analoge Märklinlocs behouden een relatief iets hogere marktwaarde vanwege de degelijkheid van de constructie. Bovendien kunnen die oudere modellen - zo gewild - alsnog gedigitaliseerd worden. Ook speelt uiteraard een ongeschonden uiterlijk een wezenlijke rol bij de prijs
f) Kan een relatieve leek een wat ouder model Märklin-locomotief zelf goed onderhouden? Veelal wel omdat de constructie zo eenvoudig is en hoofdzakelijk geschroefd is. Dit voordeel valt volledig weg bij gedigitaliseerde Märklin-locs waar wat aan moet worden hersteld.
e) Zijn Märklin-locs inderdaad degelijker gebouwd dan 2- rail locs? De oudere modellen zeker, maar ook hier is een teruggang te constateren. Wel gaan goed onderhouden Märklin-locs zondermeer langer mee dan 2-railmodellen. Wordt dit door de klanten als een voordeel ervaren? De laatste tijd steeds minder, zelfs in Duitsland.
f) Heeft de achteruitgang in kwaliteit zijn gevolgen voor de afzet van Märklin-produkten? In Duitsland nauwelijks, maar ook in de Benelux en Zwitserland blijft het relatieve marktaandeel van Märklin tamelijk constant, zij het dat het afnemend besteedbaar vermogen vanwege de economische neergang (en zelfs stilstand op een laag niveau) de winkelprijs van een Märklin-produkt in het algemeen als (te) hoog wordt ervaren. De actuele prijsstijgingen die de concurrentie heeft doorgevoerd maakt dit verschijnsel minder problematisch.  Produkten van 2-railfabrikanten zijn/lijken - zeker als ze zonder decoder worden aangeboden - relatief iets goedkoper, maar worden technisch minder hoog ingeschat. De kwalificatie  "wegwerpartikel" bij de waardering van 2-railmodellen (zeker bij de eenvoudige produkten) moet evenwel niet worden onderschat. Dit versterkt vreemd genoeg de marktpositie van 2-railprodukten. Eigenlijk behouden alleen Roco-produkten - of dat nu terecht is of niet - naast Märklin een zekere  mate van erkenning van hun kwaliteit met name in Frankrijk. Märklinrijders kopen bijna nooit wisselstroomodellen van een ander merk, wat als merkentrouw wordt ingeschat. Eigenaren van een drie-railbaan die de band met het rijdend materieel van Märklin minder of niet hebben kopen wél wisselstroomprodukten van andere producenten. Deze categorie koopt meestal ook veel getrokken materieel van andere producenten. Roco scoort daarbij relatief beter dan andere merken zoals ACME, Lima, Liliput etc.

Enfin er zijn nog wel meer aspecten die de positie van Märklin tegenover 2-railsystemen kenmerken, maar voorlopig hou ik hier maar bij.

De huidige marktpositie van Märklin binnen het Simba Dickie conglomeraat is een sterke en geeft vertrouwen dat Märklinprodukten in de komende tijden verkrijgbaar zullen blijven. Zeker als de thans voorgenomen en deels al aangekondigde  uitbreiding van het C-Gleissyteem  ondermeer  met slankere wisselvormen tot tastbare resultaten leidt zal dat drie-railsysteem ongetwijfeld een ondersteuning zijn bij de keuze van een 2- dan wel een 3-railsysteem.

Dat er niettemin nog steeds een soort van geloofsstrijd op het gebied van keuze van railsysteem bestaat is opvallend. Dat hier deels wijziging in zal komen is onvermijdelijk nu vanwege de problematischer wordende afzetmogelijkheden voor modelspoorartikelen  de neiging is ontstaan locomotieven op de markt te brengen die met heel kleine ingrepen zowel op 2-railbanen als 3-rail banen kunnen worden ingezet, hetgeen aanzienlijke besparingen kan opleveren bij het aanhouden van een aantrekkelijk winkelassortiment. Voorbeelden zijn daarbij uiteraard ESU maar ook Lima Expert . Wellicht is het interessant daarbij te constateren dat de binnenmaat tussen de wielen op een as langzaam maar gestadig neigt naar 14mm (lees: de binnenmaat die Märklin actueel aanhoudt) Bij ESU is dat al het geval.   

Gegroet,

Rob van Kooy 
« Laatst bewerkt op: 15 November 2015, 10:54:43 door Rob van Kooy. Reden: binnenmaat wielen gerectificeerd. Het betrof een typefout »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #25 Gepost op: 15 November 2015, 00:19:10 »
Nee hoor, ben het totaal niet met je eens, pukkels en ski's het blijft totaal onrealistisch, of noem mij even een grootbedrijf waar het wordt toegepast.
Met dezelfde redenering kun je elke stoomloc met een elektromotor in de ketel of tender ook onrealistisch noemen of noem mij even een grootbedrijf waar het wordt toegepast...
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #26 Gepost op: 15 November 2015, 00:28:34 »
Ach ja, appels met peren. Een loc helemaal detailleren aan de buitenkant en er dan een ski onder hangen. Maar best knap dat jij aan de buitenkant een motor kan zien zitten. Maar goed, als het dan niet uitmaakt, koop dan lekker duplo treinen...

Mais enfin, sommigen hier kunnen miet tegen ongezouten meningen over 'hun' treintjes, terwijl ik het niet over de persoon, maar over de treintjes heb. Voel je vooral niet aangesproken, koop alsjeblieft enorm veel pukkels en ski's, live your dream. Maar nogmaals, bakken vol met geld uitgeven voor een supergedetailleerde loc, waar je dan een lompe ski onder plakt en die je over rails laat rijden met pukkels, tsja, sorry, daar kan ik met mijn pet niet bij. Ik pretendeer geen röntgen ogen te hebben, en inderdaad, van de binnenkant klopt er niks van. Maar daar kijkt geen enkele modelspoorder naar, alles draait om realisme aan de buitenkant. Dus ga me niet verwijten dat de binnenkant er in het grootbedrijf anders uit ziet terwijl diezelfde mensen met pukkels en ski's lopen te zeuren over leidinkjes en logo's en opdrukken etc. die niet op de goeie plek zitten. Blijkbaar draait het dan om het uiterlijk. Maar laat me niet lachen met die marklin speelgoed rommel, € 500,- voor een loc of trein en daar dan duidelijk zichtbaar een ski onder hangen, de boel over een railsysteem jagen met pukkels en wissels die net niet haaks de bocht om gaan. Het moet niet gekker worden. Wat ik zeg, lees dit niet als je niet tegen mijn ongezouten mening kan, maar nogmaals, ik raad elke beginner af voor marklin rotzooi met een hoog speelgoed niveau te gaan. Tenzij je dat niks uitmaakt, maar goed, ik geef alleen advies. En het blijft toch gewoon een lachertje, alles moet goed zijn aan de buitenkant, er grof voor betalen en dan de boel duidelijk zichtbaar mishandelen met zo'n rare sleper. Nogmaals, er zijn heus mooie banen en marklin ziet er best aardig uit. Maar meer is het niet aan de buitenkant. Em sommige dingen zijn inderdaad een feit. Als je iets zo realistisch mogelijk wil, dan kies je iets wat er uit ziet als het origineel en niet iets wat lijkt op het origineel en daar nog eens een dikke vette ski onder geplakt. Feit blijft dat voor de looks marklin er bekaaid af komt met die pukkels en ski's. Kan je dat niet handelen, ga je daarvan in de jankmodus als iemand daar iets over zegt, tsja, blijf dan lekker incompatibel op je zoldertje met pukkels en ski's spelen. Wil je iets wat de realiteit zo dicht mogelijk benaderd, wil je keuze in aanbieders, schuw je er niet voor iets meer moeite te doen mocht je eventueel den keerlus willen aanleggen (iedereen doet alsof het ruimtevaarttechniek is gloeiende gloeiende en alleen voor marklin weggelegd. Pure. Klinklare. Onzin), wil je mooie rails, kies dan gelijkstroom. Wil je speelgoed, heb je rontgen ogen en erger je je aan motoren in stoomloc's, kies dan duplo.

Mijn mening is niet leidend, maar wel gefundeerd. Wat jij er mee doet, het zal me worst wezen, maar vertel me niet iets wat niet waar is en schuif me al helemaal geen onzin in de schoenen over poetsen of weet ik veel wat waar ik het niet eens over gehad heb. En als je er niet tegen kan als iemand een advies geeft over pukkels en ski's en het zint je niet, ga dan niet lopen janken, bewijs maar eens het tegendeel, ik lees en ik luister. Staat mijn stijl je niet aan, vette pech voor jou, huiliehuilie.
« Laatst bewerkt op: 15 November 2015, 00:52:05 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #27 Gepost op: 15 November 2015, 00:56:04 »
Citaat
Wellicht is het interessant daarbij te constateren dat de binnenmaat tussen de wielen op een as langzaam maar gestadig neigt naar 20mm (lees: de binnenmaat die Märklin actueel aanhoudt) Bij ESU is dat al het geval.   

Rob, hoe bedoel je dit?

Leen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #28 Gepost op: 15 November 2015, 08:16:07 »
Nou, nou Tomasso, je lijkt met je relaas wel net zo 'gefrustreerd' als anderen in dit draadje door 3x hetzelfde in andere woorden te schrijven.  ;D

Maar mensen, laten we allemaal toch eens een beetje relativeren. Elk draadje over AC versus DC ontaard in een veldslag op dit forum. Waarom is dat toch steeds nodig?

Het is   H O B B Y   mensen,   H O B B Y   ! ! !

Persoonlijk vind ik de discussie over de sleepcontacten onder AC modellen echt nergens op slaan. Als een model op de baan rijdt, zie je die dingen echt niet. Ik ben dik tevreden met de Marklin K rail. Met de flexrail kun je zo ruime bogen leggen als je wilt en de slanke wissels die ik op de baandelen die in het zicht liggen uitsluitend toepas, voldoen voor mij uitstekend. Wil je nog wat rijmogelijkheden hebben, dan beperk je je enorm met nog slankere wissels. Tenminste als je een normale kamer tot je beschikking hebt voor je modelbaan.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #29 Gepost op: 15 November 2015, 08:29:28 »
Wellicht is het interessant daarbij te constateren dat de binnenmaat tussen de wielen op een as langzaam maar gestadig neigt naar 20mm (lees: de binnenmaat die Märklin actueel aanhoudt) Bij ESU is dat al het geval.
Als dat zo is, dan gaan de wielen dus naast de rails lopen. De binnenmaat bij Märklin is 14 mm. Bij 2-rail moet die maat volgens de NEM tussen 14,4 en 14,6 mm zijn. Die twee standaards zijn onverenigbaar, dus wat ESU doet kan gewoon niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.