Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?  (gelezen 18867 keer)

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Gepost op: 13 November 2015, 17:05:51 »
Ok ik weet dat er voor en nadelen zitten aan wissel en gelijkstroom.
Maar waar mij het mij nu om gaat is:

Ik ben nogal a-technisch, niet zo'n techneut zeg maar.
Is Marklin eenvoudiger in gebruik en dan vooral het technische gedeelte,
draden aansluiten, solderen en het digitale gebeuren.
Ik heb wel is gehoord dat Marklin eenvoudiger is. Maar is dat ook zo?

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #1 Gepost op: 13 November 2015, 17:10:37 »
In het analoge tijdperk was 3-rail makelijker dan 2 rail. In het digitale tijdperk is er in mijn ogen geen verschil. voordeel van 2-rail is mooiere spoorconstructie met mooiere spoorgeometrie, daarnaast is mjin ervaring dat digitaal 2-rail mooier rijdt dan 3-rail.

Voordeel van 3-rail: als je niet perse marklin wilt rijden is het relatief goedkoop, omdat de meeste merken ook een 3-rail uitvoering leveren en die altijd van decoder zijn voorzien en ook vaak in de ramsj gaan (vooral NS-modellen, gewoon omdat er teveel geproduceerd worden)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2015, 17:18:09 »
Er is technisch één ding gemakkelijker bij drierail en dat zijn keerlussen. Dat is bij drierail in het geheel geen probleem en bij tweerail moet je iets extra's aansluiten. Voor de rest is/was er niks eenvoudigers aan tweerail of drierail. Analoog vind ik van richting veranderen bij tweerail-gelijkstroom nog altijd handiger geregld.

De keuze kan je beter om andere dan technische redenen maken. De rails bijvoorbeeld, zoals Floris al aangeeft.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2015, 17:21:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Boran

  • Gast
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2015, 22:43:49 »
Citaat
Citaat:
Als je kiest voor 3L, zit je in principe vast gebakken aan het rollende materieel van Märklin als je tenminste probleemloos wilt rijden. ;)

Op mijn topic (RobVille 2.0) kun je ook lezen waarom :'(

Groetjes,
Rob


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8812
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #4 Gepost op: 13 November 2015, 23:20:39 »
Hoi,

Is Marklin eenvoudiger in gebruik en dan vooral het technische gedeelte, draden aansluiten, solderen en het digitale gebeuren.

Uhm... Wat al eerder is aangegeven: Analoog misschien. Digitaal is dat niet meer zo. Denk zelfs dat ondanks het "keerlusprobleem" 2-rail digitaal wat eenvoudiger kan zijn dan märklin-digitaal. Märklin heeft al een lange geschiedenis met digitaal en ontwikkelingen die daar mee samen hangen. Daardoor is er nogal een mix van protocollen (een taal tussen centrale en locomotief), centrales en decoders ontstaan. Niet alles werkt daardoor vlekkeloos met elkaar samen. :) Bij 2-rail digitaal is één protocol de facto de standaard, het DCC-protocol, geworden. Daardoor ondersteunen alle fabrikanten dat protocol.

Draden aansluiten? Tja... Ik soldeer aan mijn spoorstaven. Op fora is nog al wel eens te lezen dat Märklin K-rails wat meer moet opletten. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

De keuze kan je beter om andere dan technische redenen maken. De rails bijvoorbeeld, zoals Floris al aangeeft.

Inderdaad, dat is een goede. Bij Märklin heb je in basis de keuze uit 3 soorten rails, te weten: M-rails, K-rails en C-rails. Waarbij aangegeven moet worden dat M-rails alleen maar nog tweedehands te krijgen is.  Wil je andere rails dan zal je standaard 2-rail moeten ombouwen naar 3-rail. Bij 2-rail heb je dus de keuze uit diverse fabrikanten die rails leveren. Van zeer goedkoop tot extreem duur.

Technisch voor materieel geldt eigenlijk hetzelfde: Bij 2-rail kan al het materieel van iedere fabrikant, behalve van Märklin, zo op de baan rijden. Heb je 3-rail dan zal je altijd de 3-rail-versie moeten kopen of de 2-rail versie zelf ombouwen naar 3-rail. Een voordeel van 3-rail / Märklin is dat tegenwoordig alle nieuwe loks van Märklin en modellen van andere fabrikanten voor 3-rail voorzien zijn van een decoder. Dus meteen digitaal. Bij 2-rail heb je meestal de keuze om een analoge lok te kopen en die te voorzien van een losse decoder of een compleet digitale versie van de lok te kopen.

Succes met je keuze!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Boran

  • Gast
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #5 Gepost op: 14 November 2015, 09:20:15 »
Hallo,

Citaat
Daardoor is er nogal een mix van protocollen (een taal tussen centrale en locomotief), centrales en decoders ontstaan.

Inderdaad, als digitale centrale maak ik gebruik van de ECos van ESU. Zelf beschik ik niet over de centrale van Marklin. Het probleem waar ik tegen aanloop is het veranderen van de cv-waarden. De meest basale functies als het veranderen van de maximale snelheid van de loc, het afremmen, het versnellen kan ik met de ECoS bijna niet instellen. Bij sommige van de nieuwe locs van Marklin wordt de decoder niet meer herkend ??? Ik weet het nog niet zeker maar ik verwacht dat de nieuwste decoders die nu op de markt komen alleen uitgelezen kunnen worden door de Central Station.

Trouwens, als je gaat rijden met de computer is de terugmelding van de treinen een eitje, schakelen door massa.

Groetjes,
Rob

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2871
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #6 Gepost op: 14 November 2015, 10:27:21 »
Het is de eeuwige discussie. Managementsamenvatting van mijn "visie":

* Märklin 3-rail is bedrijfszekerder omdat de stroomafname beter is;
* Märklin 3-rail is eenvoudiger aan te leggen doordat je niet hoeft na te denken bij keerlussen en driehoeken;
* 2-rail "gelijkstroom" ziet er veel mooier uit waardoor je een realistischer ogend geheel kunt maken.

Het digitale systeem stelt hogere eisen aan hoe schoon je baan is, analoog minder. Daardoor zal het 3-railsysteem analoog langer doorrijden dan digitaal naarmate de baan vervuilt. Bij 2-rail heb je dat probleem zowel analoog als digitaal eerder (want minder contactpunten). Maatregelen als ATF op de rails verbeteren de stroomafname, maar overeind blijft dat je met 3-rail nog steeds een rail extra hebt die contact maakt.
Beide systemen hebben eenvoudige rails met bedding die eenvoudig aan elkaar geklikt kan worden, dus dat maakt geen verschil.

Ergo: ga je voor realistisch dan kies je voor 2-rail; ga je voor bedrijfszeker dan kies je voor 3-rail.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #7 Gepost op: 14 November 2015, 11:36:21 »
... maar overeind blijft dat je met 3-rail nog steeds een rail extra hebt die contact maakt.

Zij het dat de tweede rail bij automatisch rijden onderbroken wordt t.b.v. de treindetectie en dus niet meer meespeelt voor de stroomvoorziening. Bovendien heb ik het nodige gedoe gezien met de stroomafname van de sleper op de enkelvoudig uitgevoerde middenrail.

Märklin 3-rail is bedrijfszekerder omdat de stroomafname beter is
is wat mij betreft daarmee een twijfelachtig, zo niet achterhaald argument.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #8 Gepost op: 14 November 2015, 11:47:43 »
Alsof 2 rail altijd stilstaat. Het gros van de modelbanen is tweerail, daar rijden toch echt gewoon treinen op. Die ski is zooooooooooooo mega-ouderwets en de stroomafname is bij 2 rail loc's zoooooooo goed geregeld dat je je over dat argument totaal geen zorgen hoeft te maken...

Maar goed, kies je voor lelijke rails en een onrealistische totaal achterhaalde ski onder je trein, be my guest ;D

Overigens, wat Dirk J zegt, marklin digitaal is ook 2 rail, de 3e rail telt niet meer mee voor stroomafname.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2015, 12:09:34 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Boran

  • Gast
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #9 Gepost op: 14 November 2015, 13:23:36 »
Citaat
de stroomafname is bij 2 rail loc's zoooooooo goed geregeld dat je je over dat argument totaal geen zorgen hoeft te maken...

Dus mooi niet :o Ik ben een vaste bezoeker van diverse spoorwegevenementen (Eurospoor, Rail, On traXS ....). Vaak hebben treinen een "duwtje"nodig om verder te rijden. Zowel 2L als 3L zijn gebaat bij het goed onderhouden van de rails, dus poetsen, poetsen en nog eens poetsen ;D

Groetjes,
Rob

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2871
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #10 Gepost op: 14 November 2015, 18:20:33 »
Zij het dat de tweede rail bij automatisch rijden onderbroken wordt t.b.v. de treindetectie en dus niet meer meespeelt voor de stroomvoorziening. Bovendien heb ik het nodige gedoe gezien met de stroomafname van de sleper op de enkelvoudig uitgevoerde middenrail.
 is wat mij betreft daarmee een twijfelachtig, zo niet achterhaald argument.

Als je 3-rail degradeert tot tweerail door die massadetectie heb je uiteraard gelijk: appels zijn gelijk aan appels. Daarmee ben je het dus gewoon met me eens: laat 3-rail intact en je hebt beter contact.

Alsof 2 rail altijd stilstaat. Het gros van de modelbanen is tweerail, daar rijden toch echt gewoon treinen op. Die ski is zooooooooooooo mega-ouderwets en de stroomafname is bij 2 rail loc's zoooooooo goed geregeld dat je je over dat argument totaal geen zorgen hoeft te maken...

Maar goed, kies je voor lelijke rails en een onrealistische totaal achterhaalde ski onder je trein, be my guest ;D

Overigens, wat Dirk J zegt, marklin digitaal is ook 2 rail, de 3e rail telt niet meer mee voor stroomafname.
Poetsen, poetsen moet je maar...
In de autowereld heb je gummers en poetsers. Dat is eigenlijk precies zo bij onze hobby. Ik ben dan de gummer die lekker met de treinen rijdt en af en toe eens de baan reinigt en jij bent dagelijks aan het poetsen.
Ik heb bij Terug naar Toen van de VSM vol bewondering naar jullie baan zitten kijken. Dat zag er bijzonder fraai uit. Daar zat zonder twijfel heel veel werk in en vele uren ploeteren. Wat me opviel was dat er niet veel reed en er gedurende tijd dat ik keek (beslist meer dan vijf minuten, want het zag er fraai uit) constant iemand bezig was de trein die wel reed te volgen. Misschien heb ik net op het verkeerde moment gekeken?
Ik heb niet veel tijd om dagelijks te bouwen (ik kan mezelf vrij aardig redden hoor), maar vind rijden met lange treinen wel leuk. Dat mijn baan er ooit uit zal zien als die van jullie is een illusie denk ik, maar bij mijn laatste baan (ik ben vanwege alweer een verhuizing weer eens opnieuw moeten beginnen) kon ik wel een uur op een stoel gaan zitten treinen kijken zonder dat ik hoefde in te grijpen. Dat de compromis dan is dat er (voor mij) bijna onzichtbare pukkeltjes in het midden zitten neem ik op de koop toe.

Zo beleeft iedereen onze hobby op een andere manier. Ik respecteer de jouwe, jij de mijne ook?

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #11 Gepost op: 14 November 2015, 18:50:12 »
Ik ben dan de gummer die lekker met de treinen rijdt en af en toe eens de baan reinigt en jij bent dagelijks aan het poetsen.

Ik ken genoeg tweerail banen waar zelden gepoetst wordt. Ik heb op beurzen drierail banen gezien waar hard gepoetst werd op slepers. Ergo: poetsen of niet poetsen komt bij tweerail en bij drierail voor.

Zo beleeft iedereen onze hobby op een andere manier. Ik respecteer de jouwe, jij de mijne ook?

Absoluut. En hoewel ik zelf graag mijn keuzes bewust en goed geïnformeerd maak, heeft ook een ieder de vrijheid daar totaal anders mee om te gaan. Per slot van rekening bestaat een deel van alle verkoop aan consumenten uit impulsaankopen. En dan hoop ik dat ieder met zijn of haar keuze tevreden is, wat die keuze ook zijn moge.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #12 Gepost op: 14 November 2015, 18:54:13 »
Op mijn tweerailbaan rijdt het eigenlijk ook uren probleemloos en dat zonder atf. Het rijden op een beursbaan is sowieso een vak apart. Is ook op een drierailbaan voortdurend opletten en reinigen.
Overigens vroeg de topicopener naar puur technische zaken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #13 Gepost op: 14 November 2015, 20:48:52 »
Ik ben dan de gummer die lekker met de treinen rijdt en af en toe eens de baan reinigt en jij bent dagelijks aan het poetsen.
Ik heb bij Terug naar Toen van de VSM vol bewondering naar jullie baan zitten kijken. Dat zag er bijzonder fraai uit. Daar zat zonder twijfel heel veel werk in en vele uren ploeteren. Wat me opviel was dat er niet veel reed en er gedurende tijd dat ik keek (beslist meer dan vijf minuten, want het zag er fraai uit) constant iemand bezig was de trein die wel reed te volgen. Misschien heb ik net op het verkeerde moment gekeken?

Nee hoor, ben het totaal niet met je eens, pukkels en ski's het blijft totaal onrealistisch, of noem mij even een grootbedrijf waar het wordt toegepast.

Verder heb ik het niet over gummen of poetsen gehad. Ik gum of poets echt werkelijk nooit, heb zelfs geen schoonmaakwagentje en ook geen atf.

Wat jou opviel bij de VSM kan, maar we liepen daar niet om te poetsen, elke trein werd met de hand bediend via multimause pro. Dit vanwege het afwezig zijn van bloksystemen, maar ook om onze investeringen in de gaten te houden. De gemiddelde trein die op die baan rond rijdt kost € 1000,- als het niet meer is (loc, rijtuigen) en er verdwijnt helaas genoeg, of anders zitten er wel andere grijpgrage vingers aan (je moest eens weten welke schade er na een beurs aan de baan is, omdat ouders hun kinderen maar laten gaan en ze zelfs boos worden als jij er iets van zegt). Dus ja, we lopen elk met onze eigen trein mee. Storingen? Praktisch niet.

Mais enfin. Je voelt je persoonlijk aangesproken wat jammer en gek is, want ik heb het totaal niet over jou, maar over die belachelijke rails met pukkels en die rare ski onder een supergedetailleerde trein. Ik zal nooit enthousiast worden van marklin en het ook nooit promoten. Het systeem is hopeloos ouderwets en achterhaald, er is geen enkel ander bedrijf die het systeem heeft overgenomen, blijkbaar werkt het andere goed genoeg. Daarnaast is het superonrealistisch, in het grootbedrijf wordt het niet gebruikt. Als jij er blij van wordt, good for you, maar een beginner raad ik marklin af. Lelijk, ouderwets, achterhaald, niet compatibel en geen enkel zichzelf respecterende club staat met marklin op een beurs. Tuurlijk zijn er mooie banen, maar vaak is dat omdat men vroeger al met marklin was begonnen. Maar kijk even naar de hoeveelheid marklin banen op een beurs en dan kan je ze op 1 hand (wat, 2 vingers) tellen. Dus marklin? Ja leuk. De rest is net zo goed en veel mooier, compatibel, realistisch, etc... Mijn advies aan een beginner, kies al het andere, maar geen marklin! Als jij je daar aangesproken door voelt, da's dan jammer, maar ik heb het niet over jou, ik heb het over een hopeloos verouderd en kortzichtig incompatibel systeem, waar geen enkele andere fabrikant zijn vingers aan gebrand heeft. En dat systeem raad ik geen enkele beginner aan.

Dikke kus ;D
« Laatst bewerkt op: 14 November 2015, 20:51:28 door Tomasso »
Spoor 0 adept

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2871
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #14 Gepost op: 14 November 2015, 21:41:27 »
OK. Een goede discussie ga ik niet uit de weg. Dit is dat niet, dus ik haak af. Succes verder.