Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: BR44 met Maxonmotor  (gelezen 19303 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #30 Gepost op: 29 September 2015, 19:32:41 »
En speciaal voor jowi nog een treinstel met cdromspelermotor zonder vliegwiel, zelfde omstandigheden, motor op driekwart van z'n toeren, draad eruit getrokken, dankzij vliegwielwerking van het motortje nog iets uitloop maar heel wat anders dan eerst, nietwaar...
https://flic.kr/p/zdnBx7

Theo v Wijngaarden

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 29 September 2015, 20:03:04 »
Heer Verbeck is toen letterlijk met de noorderzon vertrokken, tot die tijd heb ik regelmatig met hem van doen gehad. Dat hij verdwenen is was rond 1992. Kan Ook nog later geweest zijn.

Greet, Theo

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #32 Gepost op: 29 September 2015, 21:40:06 »
En speciaal voor jowi nog een treinstel met cdromspelermotor zonder vliegwiel, zelfde omstandigheden, motor op driekwart van z'n toeren, draad eruit getrokken, dankzij vliegwielwerking van het motortje nog iets uitloop maar heel wat anders dan eerst, nietwaar...
https://flic.kr/p/zdnBx7

Ja maar deze rijd op rails, dat geeft veel meer weerstand dan tapijt...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #33 Gepost op: 29 September 2015, 21:40:46 »
 ;D

jowi

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 01 October 2015, 12:55:08 »
En speciaal voor jowi blablabla
Sorry, maar toen iemand begon over 'de aarde is plat' enzo ben ik maar afgehaakt. Maar ik neem aan dat jullie het allemaal roerend met elkaar eens zijn. Maar misschien moeten jullie ook eens kijken op engelse en amerikaanse fora over hoe ze daar over vliegwielen denken. Spoiler: in de UK en de USA hebben ze geen magische vliegwielen die treinen spanningsloos nog halve meters door laten rijden omdat ze blijkbaar meer energie leveren dan dat er in gestopt is, maar beperkt het effect zich tot een rustiger loop van de motor en het zonder problemen kunnen overbruggen van spanningsval bij probleemgebieden als wissels etc. Blijkbaar werken de wetten van Newton daar wel :P

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #35 Gepost op: 01 October 2015, 13:17:23 »
Och, bij ons op de club is iemand die een loc van Gützold heeft. Die liep over alle stopsecties heen, en die stopsecties zijn bij ons minstens 50 cm lang. Op zijn verzoek heb ik een stukje van het vliegwiel afgedraaid om de uitloop te beperken.

Digitaal wordt dat principe nogal vernaggeld doordat de decoder de motoruitgangen kortsluit als ie geen stroom krijgt,
Dat kan ik nauwelijks geloven. De decoderfabrikanten zullen toch ook wel snappen dat dat een bokkig effect heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 01 October 2015, 16:06:58 »
Heer Verbeck is toen letterlijk met de noorderzon vertrokken, tot die tijd heb ik regelmatig met hem van doen gehad. Dat hij verdwenen is was rond 1992. Kan Ook nog later geweest zijn.

Greet, Theo

Verbeck was nog in 1998 als exposant op de Neurenberger Messe aanwezig. Een jaar later meldde de MiBa dat de bedrijfsactiviteiten vanwege gezondheidsproblemen beëindigd waren en de firma te koop stond. Rond 1993 is de productie naar Drolshagen verplaatst.

Rob

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #37 Gepost op: 01 October 2015, 16:39:20 »
Sorry, maar toen iemand begon over 'de aarde is plat' enzo ben ik maar afgehaakt. Maar ik neem aan dat jullie het allemaal roerend met elkaar eens zijn. Maar misschien moeten jullie ook eens kijken op engelse en amerikaanse fora over hoe ze daar over vliegwielen denken. Spoiler: in de UK en de USA hebben ze geen magische vliegwielen die treinen spanningsloos nog halve meters door laten rijden omdat ze blijkbaar meer energie leveren dan dat er in gestopt is, maar beperkt het effect zich tot een rustiger loop van de motor en het zonder problemen kunnen overbruggen van spanningsval bij probleemgebieden als wissels etc. Blijkbaar werken de wetten van Newton daar wel :P
Kijk nou gewoon naar die filmpjes, dan zie je het verschil. Dat ding met vliegwiel stopt op het laatst nog met een bonk tegen een kastdeur.
In veel locs zitten stug lopende motoren, daar zijn vliegwielen weinig effectief, maar op soepel lopende motortjes (faulhaber, cd-romdingen, piko driepolers zoals in de ICE3, dat kleine ding in een rco-sik) werken ze heel goed. Ter bevestiging van klaas zn verhaal, heb destijds bij railz ook ooit nog es een piko ICE3 van vliegwielen ontdaan omdat dat ding helling op nog door de stopsecties heen raasde. Was daarna meteen afgelopen.

@klaas: misschien is het geen harde kortsluiting maar het vliegwiel wordt effectief "leeggetrokken". De sikjes bij railz waren destijds gedigitaliseerd met uhlenbrock-decoders en die waren echt bijna alle uitloop kwijt.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 01 October 2015, 17:51:46 »
Jowi, de door jou aangehaalde frase was een reactie op jouw opmerking dat een aandrijving van klokankermotor zonder vliegwiel dezelfde uitloop heeft. Bijgaand vind je een foto van een gesloopte Faulhaber 1016 motor. De as met collector zijn van de schacht van wikkelingen verwijderd. De ronde permanent magneet bevindt zich in de ronde behuizing (10 mm diameter, 16 mm lang). Je kunt begrijpen dat de massa van een klokanker in vergelijking met een conventioneel 3- of 5-polig anker zoveel lager is en dat de opgeslagen kinetische energie bij een stroomonderbreking nihil te noemen is. Door een klokankermotor met een vliegwiel uit te rusten wordt niet alleen de uitloop aanzienlijk verlengd maar is het regelbereik ook veel groter. Klokankermotoren draaien ten opzichte van een conventionele motoren al bij een lage spanning.

De uitloop van een model wordt uiteraard niet alleen door het motortype bepaald; de keuze van de tandwiel- en/of snaaroverbrenging en de lagering hebben ook een essentiële impact op de uitloop (en het geluidsniveau). Voor in-line aandrijvingen bieden wormoverbrengingen een grote toerentalreductie maar hebben een laag rendement waardoor ze behoorlijk remmend werken; een kegeltandwiel overbrenging biedt als alternatief een aanzienlijk hoger rendement maar vereist meer reductiestappen waardoor ze (te) kostbaar zijn en nauwelijks gebruikt worden. Voorbeelden hiervan waren o.a. de Eheim/Brawa trolleybussen en de helaas niet meer geproduceerde Portescap EG4 units.
Voor wat het geluidsniveau betreft veroorzaken, naast slecht uitgebalanceerde motoren en dito gedimensioneerde overbrengingen, uitgelopen lagers en (uitsluitend) metalen, recht getande tandwielen een hoog geluidsniveau.

Voor dwars geplaatste draaistelmotoren zijn er de afgelopen jaren ook ankers met meer massa tussen de ankerpolen verschenen. Mits goed uitgebalanceerd bieden deze motoren ook een vergrote uitloop.

Model Railroading staat in de Verenigde Staten maar ook in Groot Brittannië hoog aangeschreven. Code 70 railprofielen, metalen geleidende hartstukken, grote stralen en last but not least RP25 flenzen bieden veel betere rol eigenschappen dan wat op een doorsnee baan in West Europa gebruikelijk is. Voeg daarbij ook de afgeveerde draaistellen en 3-punt lagering. Voor locomotieven met een behoorlijke vrijloop zullen groot gedimensioneerde vliegwielen niet nodig zijn en geven deze bij bloksecties wellicht een nadelige werking. Zie in dit verband de bijdrage van Klaas.

In het analoge tijdperk waren er twee firma's - Möller en Brihalm - die via een centrifugaal koppeling met een groot vliegwiel één draaistel aandreven waarbij een uitloop van 2 (!) meter gerealiseerd werd. Het effect hiervan was dat er motorgeluid te horen was voordat de loc in beweging kwam. De digitale techniek heeft het laatste effect achterhaald. Waarschijnlijk was jij toen nog niet actief in deze hobby. Indien gewenst kan ik je hierover meer informatie geven.

Groet, Rob

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
(vervolg) BR44 met Maxonmotor
« Reactie #39 Gepost op: 03 October 2015, 16:33:26 »
citaat van 44 uit het vorige topic:
"Dat is teveel eer. Hoewel er wel wat freeswerk aan was (oude motorbevestiging weghalen), hoefden voor die ombouw de assen niet gedemonteerd te worden, dus ook de wielen bleven gewoon zitten"

Goed om te horen.
Dan ga ik de wielen ook zeker niet van de assen halen, als het maar enigszins niet nodig is.

Kwarteren blijkt keer op keer een rotklus die ik nog nooit tot een goed einde heb kunnen brengen. Tenminste niet voor 100% tot tevredenheid. (Ik ben een perfectionist en dat is soms niet zo handig).

Bij de 44er heb ik het tussentandwiel tussen de 2 achterste assen verwijderd (zie vorig topic). Daarna bleken de wielen helaas niet meer soepel te lopen.
Dat lag niet aan het verwijderde tussentandwiel. Het leek erop dat er met het drijfwiel (de middelste as) iets mis was. Toen ben ik toch gaan draaien aan de wielen van die as om de zaak weer soepel te krijgen. Had ik niet moeten doen. Het lukte van geen kant om de zaak weer soepel te krijgen. (Van die momenten dat ik de hele boel wel het raam uit zou willen gooien).
Uiteindelijk bleek het drijfwerk op de drijfas dat de stoomverdeling regelt een fractie verbogen. Kennelijk is er toch iets bekneld geraakt toen ik de as van het tandwiel eruit getikt heb.
Een beetje bijbuigen heeft dat probleem opgelost. Maar ik had inmiddels wel zitten draaien aan de drijfas. Of die nu weer net zo goed gekwarteerd staat als tevoren vraag ik me af. Het loopt nu best wel soepel, maar ik heb mijn twijfels over de laatste procenten.

Het kwarteren van 5 gekoppelde assen is sowieso al niet eenvoudig. Maar bij deze 44er al helemaal. De het contragewicht van de 2e as staat anders omdat die in werkelijkheid door de 3e binnenliggende cilinder wordt aangedreven. En het model heeft bovendien deels dichte wielen waardoor er op zicht geen mogelijkheden zijn. Vervolgens is het ook nog zo dat alle assen onderling met tandwielen met elkaar in verbinding staan.
Gelukkig heb ik alleen maar aan de middelste as zitten draaien.

Dus alle assen laat ik zitten bij het zagen en frezen. Voorzichtigheid is geboden. Ik moet dus wat verzinnen om het frame goed te fixeren zonder dat er fragiele schuifbewegingen e.d. in het gedrang komen.
En hoe ik straks dat tussentandwiel er zonder schade weer in krijg, dat wordt nog een hele uitdaging.

Groet, Bas

jerrytrein

• Offline Offline
Re: (vervolg) BR44 met Maxonmotor
« Reactie #40 Gepost op: 03 October 2015, 16:52:22 »
In het frame zitten gaten voor de schroeven ter bevestiging aan de ketel
Als je een strook hout neemt en dan vstschroefd ,kan je het klosje inklemmen

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: (vervolg) BR44 met Maxonmotor
« Reactie #41 Gepost op: 04 October 2015, 19:24:26 »
Vervolgens is het ook nog zo dat alle assen onderling met tandwielen met elkaar in verbinding staan.
Gelukkig heb ik alleen maar aan de middelste as zitten draaien.

Groet, Bas
Dat krijg je altijd wel weer goed. Zulke drijfwerken zijn gemaakt met koppelstangen met slobbergaten zodat de speling van de tandwielen opgevangen kan worden zonder dat de koppelstangen kracht hoeven te leveren. Kwarteren kan dus aardig op het oog, komt niet zo heel nauw. Het enige echte probleem bij zulke dingen is dat je bij het in elkaar zetten alle tandwielen op het juiste tandje moet hebben zitten. Dat wil nog al es een aardig gepruts zijn afhankelijk va de constructie. Heb je een loc met aandrijving op alle assen via tandwielen en hobbelt ie alsof de kwartering niet goed is dan zit de zaak waarschijnlijk ergens een tandje versprongen... Volgende punt is uitvinden waar, dat kan best een klus zijn maar lang niet zo lastig als "echt" kwarteren.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #42 Gepost op: 04 October 2015, 19:49:33 »
Hoe ik ook aan de drijfwielen draai, er resteert altijd een (miniem) zwaar puntje. Dat is overigens alleen waarneembaar bij heel langzaam bewegen.
Maar misschien dat het komt omdat het drijfwerk per definitie al voor enige instabiliteit (als ik het zo mag noemen) zorgt. Al was het alleen al omdat links en rechts een kwartslag ten opzichte van elkaar gedraaid staan.

Ik moet nu eerst gaan zagen, frezen en vijlen.
Daarna moet het tussentandwiel tussen as 4 en 5 weer terug. (Inderdaad zijn alle assen via tussentandwielen aangedreven). Zoals je zegt: dat wordt misschien het lastigste klusje. De overige tussentandwielen zitten nog steeds op hun plek, dus dat scheelt weer.
Als dan ook de koppelstangen van tussen as 4 en 5 weer gemonteerd zijn, begint het testen of alles soepel loopt.
Pas als dat allemaal oké is kan de motor erop.

@ jerrytrein
Goeie tip.

Groet, Bas

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 05 October 2015, 09:46:47 »
Bas, een zwaar punt kan ook betekenen dat een tandwiel oon minimale beschadiging heeft.

Gr, Rob

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #44 Gepost op: 05 October 2015, 09:54:20 »
ja of gewoon een vuiltje tussen twee tanden...