Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: BR44 met Maxonmotor  (gelezen 19270 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
BR44 met Maxonmotor
« Gepost op: 27 September 2015, 21:19:09 »
Wat doe ik mezelf weer aan?

Mijn M* Hamo BR44 uit 1996 rijdt heus niet zo slecht. De motor maakt het gebruikelijke lawaai, maar het is redelijk binnen de perken. De ESU decoder die ik er jaren geleden naderhand ingebouwd heb functioneert goed. De rookgenerator kan in- en uitgeschakeld worden.

Maar ondanks een brede basis voor de stroomtoevoer, wil de loc nog wel eens haperen. Zelfs op vrij spoor (zonder wissels). Dat zal ook met de decoder te maken hebben. Analoog is de loc minder gevoelig voor korte stroomonderbrekingen.
Het meest voor de hand liggend is om de decoder te vervangen door een waarop een condensator kan worden aangesloten.

Maar nee, ik ga het mezelf moeilijk maken en er een Maxon van SB-Modellbau inbouwen. Of de loc daardoor echt beter zal gaan lopen moet nog blijken. Waarschijnlijk zal ik de wielen van de assen moeten halen (of althans een deel van de wielen) ten behoeve van freeswerk en dan zal straks het moeizamen kwarteren volgen.
Maar als alles een beetje lukken wil....

De handleidingen van SB-Modellbau blinken niet uit in duidelijkheid, vind ik (ik heb het eerder bij de hand gehad). Er staan wel triviale aanwijzingen in dat je de kap moet lossen en tenslotte weer moet monteren. Maar veel essentiële handelingen mis ik in de beschrijving.
Het is dus een kwestie van gewoon beginnen. Het helpt dat M* een explodedview tekening meegeleverd heeft zodat je een beetje een indruk krijgt van de losse onderdelen die er af (en weer op) moeten.

Het zou zomaar kunnen dat ik er weken mee bezig ben. Ik heb niet altijd tijd en zin. Maar ik ben wel van plan om hier af en toe wat te laten zien.

De start is het maken van goede foto's van de oorspronkelijke situatie en dan met name van de bedrading. (Onderstaande slechte foto is alleen bedoeld om een overzicht te geven).

En dan begint het demonteren.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas




Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #1 Gepost op: 28 September 2015, 10:18:47 »
 Hallo Bas,
 Ik  begrijp de reden waarom je er een andere motor in wil zetten. Maxon motoren hebben een tandwielen vertraging en geen wormaandrijving (Ik heb er twee in gebruik in spoor 0 loks )maar de lok zal ook wat beter doorrijden bij een stroom onderbreking.
  Als je dan toch bezig bent , zou  je de stroomafname mss ook kunnen verbeteren ,dus meer stroomafname punten op meer wielen.
 Zukses,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #2 Gepost op: 28 September 2015, 10:28:17 »
Peter, ik denk dat het precies andersom is. De Maxon die ik op de achtergrond zie liggen heeft een worm op de as. En een vliegwiel om hem soepeler te laten uitlopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2015, 11:00:56 »
Klopt Klaas.
In die zin (worm versus tandwiel) wordt het dus een verslechtering.
Maar de loc had al nauwelijks uitloop. Slechter zal het niet worden.

@Peter.
De basis voor stroomafname is al heel breed. Het verbaast me daarom temeer dat de loc soms hapert.
Verdere verbreding is goeddeels onmogelijk. Omdat het ontwerp van en voor M* was hebben ze al behoorlijk wat moeite moeten doen om het model geschikt te maken voor 2-rail=.
De gezwarte wielen zijn wat stroomafname betreft niet super.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2015, 12:23:04 »
ben benieuwd wat het oplevert... schokvrij rijden kun je met een condensator ook vergeten, in elk geval, de locjes met Lopi4 met powerpack die ik hier heb maken allerlei bokkesprongen als de stroomafname slecht wordt. Maar goed, ze vallen niet stil, dus dat is een verbetering.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #5 Gepost op: 28 September 2015, 13:31:25 »
Vliegwielen op dit soort motoren zijn niet om de lok 'soepel te laten uitlopen'. Ze zijn puur om het 'kleven' tussen de polen te voorkomen bij hele lage toerentallen, zodat de motor heel langzaam kan draaien zonder schokken of stilstand. Soepel uitlopen of vertragen doe je met CV3 ;) zodra de spanning van de motor wegvalt, staat ie gewoon meteen stil hoor, ondanks het vliegwiel. Misschien als er een vliegwiel van een halve kilo ofzo aanhangt, dat het dan wel zo werkt, maar daar is de motor dan weer te zwak voor om uberhaupt op gang te brengen ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #6 Gepost op: 28 September 2015, 13:34:30 »
uh jowi, maxon is een klokankermotor, die heeft geen ijzer in het anker en dus geen ankerkleef.... vliegwiel is dus wel degel;ijk voor uitloop.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #7 Gepost op: 28 September 2015, 13:55:51 »
Mmm ok, dat wist ik niet. Maar de massa is simpelweg te klein om ook maar enig effect op de uitloop of uitrollen te hebben, in de zin dat de door het vliegwiel opgeslagen energie er voor zou zorgen dat de lok zonder spanning verder rolt door het vliegwiel... onmogelijk. Er moet een andere reden zijn. Ik vermoed dat vliegwielen dan bedoeld zijn om hele korte spanningsverlies op de motor op te vangen oid.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #8 Gepost op: 28 September 2015, 14:12:47 »
niks onmogelijk. Het is niet of de loc nog een half uur doorrolt door het vliegwiel, maar met een klokankermotor en analoog bedrijf haal je ook bij lage snelheden nog wel een paar centimeter uitloop. Precies genoeg om over moeilijke wissels of vuil heen te komen. Vanaf volle snelheid kan het wel meer zijn, een halve meter ofzo, ligt natuurlijk aan de loc. De truc is wel om te zorgen dat er verder geen stroomverbruikers in de loc zitten zoals verlichting, want als de loc op het vliegwiel rijdt werkt de motor als generator en die gaat dus flink remmen als de vliegwielenergie over een lampje wordt weggestookt.
Digitaal wordt dat principe nogal vernaggeld doordat de decoder de motoruitgangen kortsluit als ie geen stroom krijgt, die gaat dan dus heel hard op de motor remmen en dan ben je je vliegwielwerking grotendeels kwijt. Heb zelf een cdromspelermotortje in een motorwagen zitten, klein vliegwiel eraan (uit een roco 2400) en dat ding heeft ondanks decoder nog steeds een flinke uitloop als ie een beetje op snelheid is. Die cdromspelermotortjes zijn niet eens klokankerdingen maar ze hebben wel weinig ankerkleef, zijn niet zo heel krachtig maar lopen prachtig soepel. Omdat ze niet zo sterk zijn is ook de generatorwerking minder en remmen ze dus ook minder.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #9 Gepost op: 28 September 2015, 14:20:46 »
Wat is jouw probleem met de powerpack Floor? Heb je de officiele, of zelf wat geknutseld? Ik ben er zeer content mee.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #10 Gepost op: 28 September 2015, 14:24:40 »
Het is niet of de loc nog een half uur doorrolt door het vliegwiel, maar met een klokankermotor en analoog bedrijf haal je ook bij lage snelheden nog wel een paar centimeter uitloop. Precies genoeg om over moeilijke wissels of vuil heen te komen. Vanaf volle snelheid kan het wel meer zijn, een halve meter ofzo,
Het zal in het beste geval een paar mm tot 1 cm zijn. Het vliegwiel zal de motor hoogstens 1 rotatie meer geven of af laten maken. Inderdaad genoeg om een dipje in de toevoer op te vangen, meer niet. Tot zover ben ik het met je eens. Heel simpel uit te testen... rijden en dan de spanning van de baan gooien. Je zal zien dat de lok echt geen halve meter door blijft rijden maar vrijwel meteen stopt. Als ie verder doorschiet dan een paar cm komt dat door de massa van de lok of trein zelf ;D

Zou ook niet best zijn als je digitaal rijd, als het vliegwiel zo'n enorm effect had; dan kun je niet meer vertrouwen op cv3 en cv4 ;)
« Laatst bewerkt op: 28 September 2015, 14:30:50 door jowi »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #11 Gepost op: 28 September 2015, 14:34:03 »
jowi, sorry maar nu leuter je echt uit je nek.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #12 Gepost op: 28 September 2015, 14:35:13 »
Ik wilde net iets van die trant zeggen... ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #13 Gepost op: 28 September 2015, 14:35:59 »
Wat is jouw probleem met de powerpack Floor? Heb je de officiele, of zelf wat geknutseld? Ik ben er zeer content mee.
ik heb officieel spul ja. Als de loc overschakelt op powerpack zie je een schokje en rijdt de loc langzaam door, daarna schiet ie weer met een sprong weg als ie weer stroom heeft. Ik heb het dan wel over een tweeassertje op knap gore rails.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #14 Gepost op: 28 September 2015, 14:38:44 »
Ja, maar dan verg je ook echt het uiterste. Ik heb laatst die SS 1204 dus met LoSo4 en PP uitgevoerd en als ik het ding optil, loopt ie nog een seconde en het geluid ook keurig. Feitelijk is het een 2-asser kwa stroomafname, maar schone rail is toch wel een must. De PP krijgt namelijk de tijd niet om weer volledig op te laden anders. Maar dat "omschakelen" merkt ik niet.

Jowi rijd N-spoor, dat verklaart misschien eea.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...