Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
Vandaag
om 05:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:16:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 00:57:03
Bahnstrecke 5867
door
saskia
Vandaag
om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje
door
ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet.
door
hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan
door
wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T
door
008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BR44 met Maxonmotor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
7
Omlaag
Auteur
Topic: BR44 met Maxonmotor (gelezen 19277 keer)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #45 Gepost op:
05 October 2015, 12:12:26 »
Of dat één van de tandwielen net een tandje verkeerd staat en bij elke 'rondgang' even de indruk van een verkeerde kwartering wekt.
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #46 Gepost op:
05 October 2015, 15:10:13 »
jamaar dat zei ik al.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #47 Gepost op:
05 October 2015, 15:13:15 »
O. Stom.
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #48 Gepost op:
05 October 2015, 15:24:39 »
Treinen zijn nou eenmaal stom...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
jerrytrein
Offline
Berichten: 5918
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #49 Gepost op:
05 October 2015, 17:01:34 »
Ja
je moet wel gek zijn om er mee te spelen
en dan weer slopen om te veranderen
dan weer een probleem gemaakt wat er niet was ,en weer sleutelen
tja
hoe ouder hoe gekker
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2841
Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #50 Gepost op:
05 October 2015, 23:12:30 »
Gewoon de zaag erin zetten (en vooraf niet teveel piekeren hoe het allemaal zou moeten).
Het point of no return nu echt definitief gepasseerd.
Het lijkt er zelfs op dat freeswerk helemaal niet nodig is!
Een volgende keer eerst het zaagsel (hoe noem je dat bij metaal eigenlijk?) grondig verwijderen. (Zit vast ook tussen de tandwielen ;-))
En dan zien of de de motor al wil passen.
Groet, Bas
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2841
Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #51 Gepost op:
08 October 2015, 21:41:36 »
Inmiddels begrijp ik waarom er een massaverbinding moet zijn tussen het vulblokje onder de motor en het frame. De stroomtoevoer van de massa werd namelijk oorspronkelijk van het motorhuis getapt.
In de nieuwe situatie kan dat via het vulblokje.
Dat zou echter betekenen dat je een stroomgeleidende lijm moet toepassen. Bestaat die überhaupt?
Het lijkt veel simpeler om de massadraad (naar de decoder in de tender) gewoon op het frame te solderen.
Groet, Bas
N.B.
Ik heb wel geluk gehad met mijn zaagwerk. Geheel op maat en ook nog eens perfect recht en vlak zodat ik niet of nauwelijks hoef te vijlen. Voor hetzelfde geld had ik toch nog moeten frezen. Of had ik te diep gezaagd en had ik moeten vullen.
Zoiets lukt je geen tweede keer.
«
Laatst bewerkt op: 08 October 2015, 21:46:53 door wob
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26637
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #52 Gepost op:
08 October 2015, 21:50:33 »
Stroomgeleidende lijm was er vroeger van Bison. Maar dat maken ze niet meer.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #53 Gepost op:
08 October 2015, 21:53:30 »
Of Busch geleidende verf (met zilverdeeltjes, dus waardeverhogend..)
http://www.conrad.com/ce/en/product/241319/Busch-5900-Silver-conductive-paint-Silver-1-Set
Gr, Bert
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #54 Gepost op:
08 October 2015, 22:06:31 »
gewoon ergens waar er een schroefje in het frame zit een draadje erbij tussen steken... stuk handiger en goedkoper.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
jerrytrein
Offline
Berichten: 5918
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #55 Gepost op:
08 October 2015, 22:51:17 »
Je kan eens kijken bij een auto shop als brezan cartal oid
Er is een verf om printbanen in (achter)ruit verwarming te repareren
Dan kan je lijmen ,en met de verf een baan trekken
Gelogd
ErikW
Offline
Berichten: 153
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #56 Gepost op:
09 October 2015, 09:01:28 »
Hoi Bas,
Ziet er mooi uit!
Kun je niet een schroefje in het frame tappen en daar een soldeeroog op maken? Direct solderen op het frame wordt lastig denk ik.
Je had even wat keukenfolie om de rest van je loc moeten doen, dan heb je al dat slijpsel niet in je tandwielen.
Erik
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2841
Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #57 Gepost op:
11 October 2015, 21:16:29 »
Dut weekend maar weer eens verder geknutseld.
Tussentandwiel voorzichtig teruggeplaatst. Het drijfwerk liep daarna gelukkig nog steeds even soepel (met een maar nauwelijks voelbaar zwaar punt).
Vervolgens vulblok en motor vastgelijmd. De verflaag onder het vulblok had ik vooraf voor de zekerheid toch maar verwijderd.
En vandaag dan een eerste test.
Het zag er veelbelovend uit.
Analoog tapijtrijden als test. Met een bedaagde Temsi trafo die een startspanning heeft 3V (als het niet meer is).
Desalniettemin een prachtige loop. Met op minimaal voltage al een uitloop van een paar centimeter. Je zou bijna weer terugverlangen naar het analoge tijdperk.
Vervolgens de loc verder opgebouwd.
Zeer tot mijn verrassing (en verbazing) bleek het vulblok onder de motor elektrisch verbonden met het chassis (gemeten weerstand 0,8 Ohm). Ondanks dat ik het met 2-componentenlijm van Bison verlijmd had.
In dat vulblok was al voorzien in een schroefdraad met schroef en soldeeroog. Wel zo gemakkelijk.
Wat me steeds wel enige zorg baarde was, of er wel voldoende ruimte zou zijn tussen het rode kunststof wormwiel op de motoras en de verticale "poot" van de kap. Ik had de motor wel iets verder naar achteren kunnen zetten, maar dan zou er meer speling ontstaan tussen de tandwielen. Als alleen de punten van de tanden elkaar raken dan komt dat de betrouwbaarheid niet ten goede.
Die verticale poot verloopt ook nog eens conisch. Hoe hoger, hoe dikker. Ik heb dus vaak zitten controleren of de kap nog wel paste. In het uiterste geval zou ik het wormwiel nog een fractie kunnen inkorten.
Kennen jullie dat verhaal?
Je hebt alles eindelijke zo'n beetje gereed en in de tussentijd de boel tot in den treure gecheckt. En als je dan als laatste de kap er definitief op gezet hebt, dan werkt het ineens niet meer.
Ik had mezelf er al min of meer al op voorbereid, maar als het dan toch weer gebeurt
Inderdaad hoogstwaarschijnlijk het wormwiel dat aanloopt.
Het wormwiel heb ik inmiddels ingekort. Maar helaas, het loopt nog onvoldoende vrij.
Ik kan nu de motor loswrikken en alsnog iets verder naar achteren zetten, maar eigenlijk voel ik daar weinig voor. De loc loopt perfect en dat wil ik maar zo laten.
Ik overweeg daarom om wat materiaal weg te frezen van de poot. Die is namelijk meer dan voldoende zwaar. Maar of dit gemakkelijk gaat lukken is nog maar de vraag.
Overigens ben ik de onverwachte elektrische verbinding van het vulstuk met het chassis ook kwijtgeraakt, nadat ik de kap er de eerste keer op gezet had. Jammer hoor. Die verbinding blijkt dus onvoldoende betrouwbaar. Gaan we ook oplossen. (Helaas Eric, heb ik geen gereedschap om een schroefdraad te tappen. Het zal wel iets van een schroefje zoeken worden volgens het idee van Floris)
Een volgende keer verder dan maar.
Groet, Bas
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #58 Gepost op:
11 October 2015, 23:26:18 »
Bas,
Investeer een paar euro in een paar tapjes. Ga je lang tevreden mee zijn, als je tenminste voorzichtig tapt, altijd handig! Gaatje boren in juiste maat, tap er in zetten, kwart slag indraaien en dan weer terug draaien. Dan een halve slag indraaien en weer uitdraaien, elke keer kwart slagje verder. Beetje smeermiddel erbij.
Kind kan de was doen..
Gr, Bert
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #59 Gepost op:
12 October 2015, 00:36:43 »
Waarom goedkoop en makkelijk als het ook duur en moeilijk kan, het is hobby tenslotte.
Ik heb bij alles wat ik gebouwd heb nog nooit een tap in handen gehad....
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BR44 met Maxonmotor