Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 12:56:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:56:19
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 12:56:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 12:48:40
Kato ETA 515
door
Quinzeedied
Vandaag
om 12:46:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
gdh
Vandaag
om 12:39:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
basjuh1981
Vandaag
om 12:17:38
C12c rijtuig
door
maartenvdb
Vandaag
om 11:59:19
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 11:58:17
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
Vandaag
om 11:50:15
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 11:49:24
Project X......
door
Met een sik
Vandaag
om 11:00:59
Tram reageert niet
door
Luc2000
Vandaag
om 11:00:27
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß
door
Jan Bennink
Vandaag
om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:42:30
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main
door
martijnhaman
Vandaag
om 09:03:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:57:36
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 08:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
martijnhaman
Vandaag
om 08:48:03
Roco 2400, h0
door
Huup
Vandaag
om 08:39:44
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 00:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
11 October 2025, 23:45:35
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Camickaeze
11 October 2025, 23:44:23
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
11 October 2025, 23:32:54
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
11 October 2025, 23:24:22
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Martijn193
11 October 2025, 22:50:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BR44 met Maxonmotor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
7
Omlaag
Auteur
Topic: BR44 met Maxonmotor (gelezen 19658 keer)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15428
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #45 Gepost op:
05 October 2015, 12:12:26 »
Of dat één van de tandwielen net een tandje verkeerd staat en bij elke 'rondgang' even de indruk van een verkeerde kwartering wekt.
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #46 Gepost op:
05 October 2015, 15:10:13 »
jamaar dat zei ik al.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15428
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #47 Gepost op:
05 October 2015, 15:13:15 »
O. Stom.
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #48 Gepost op:
05 October 2015, 15:24:39 »
Treinen zijn nou eenmaal stom...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
jerrytrein
Offline
Berichten: 5926
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #49 Gepost op:
05 October 2015, 17:01:34 »
Ja
je moet wel gek zijn om er mee te spelen
en dan weer slopen om te veranderen
dan weer een probleem gemaakt wat er niet was ,en weer sleutelen
tja
hoe ouder hoe gekker
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2959
Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #50 Gepost op:
05 October 2015, 23:12:30 »
Gewoon de zaag erin zetten (en vooraf niet teveel piekeren hoe het allemaal zou moeten).
Het point of no return nu echt definitief gepasseerd.
Het lijkt er zelfs op dat freeswerk helemaal niet nodig is!
Een volgende keer eerst het zaagsel (hoe noem je dat bij metaal eigenlijk?) grondig verwijderen. (Zit vast ook tussen de tandwielen ;-))
En dan zien of de de motor al wil passen.
Groet, Bas
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2959
Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #51 Gepost op:
08 October 2015, 21:41:36 »
Inmiddels begrijp ik waarom er een massaverbinding moet zijn tussen het vulblokje onder de motor en het frame. De stroomtoevoer van de massa werd namelijk oorspronkelijk van het motorhuis getapt.
In de nieuwe situatie kan dat via het vulblokje.
Dat zou echter betekenen dat je een stroomgeleidende lijm moet toepassen. Bestaat die überhaupt?
Het lijkt veel simpeler om de massadraad (naar de decoder in de tender) gewoon op het frame te solderen.
Groet, Bas
N.B.
Ik heb wel geluk gehad met mijn zaagwerk. Geheel op maat en ook nog eens perfect recht en vlak zodat ik niet of nauwelijks hoef te vijlen. Voor hetzelfde geld had ik toch nog moeten frezen. Of had ik te diep gezaagd en had ik moeten vullen.
Zoiets lukt je geen tweede keer.
«
Laatst bewerkt op: 08 October 2015, 21:46:53 door wob
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26833
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #52 Gepost op:
08 October 2015, 21:50:33 »
Stroomgeleidende lijm was er vroeger van Bison. Maar dat maken ze niet meer.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #53 Gepost op:
08 October 2015, 21:53:30 »
Of Busch geleidende verf (met zilverdeeltjes, dus waardeverhogend..)
http://www.conrad.com/ce/en/product/241319/Busch-5900-Silver-conductive-paint-Silver-1-Set
Gr, Bert
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #54 Gepost op:
08 October 2015, 22:06:31 »
gewoon ergens waar er een schroefje in het frame zit een draadje erbij tussen steken... stuk handiger en goedkoper.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
jerrytrein
Offline
Berichten: 5926
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #55 Gepost op:
08 October 2015, 22:51:17 »
Je kan eens kijken bij een auto shop als brezan cartal oid
Er is een verf om printbanen in (achter)ruit verwarming te repareren
Dan kan je lijmen ,en met de verf een baan trekken
Gelogd
ErikW
Offline
Berichten: 153
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #56 Gepost op:
09 October 2015, 09:01:28 »
Hoi Bas,
Ziet er mooi uit!
Kun je niet een schroefje in het frame tappen en daar een soldeeroog op maken? Direct solderen op het frame wordt lastig denk ik.
Je had even wat keukenfolie om de rest van je loc moeten doen, dan heb je al dat slijpsel niet in je tandwielen.
Erik
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2959
Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #57 Gepost op:
11 October 2015, 21:16:29 »
Dut weekend maar weer eens verder geknutseld.
Tussentandwiel voorzichtig teruggeplaatst. Het drijfwerk liep daarna gelukkig nog steeds even soepel (met een maar nauwelijks voelbaar zwaar punt).
Vervolgens vulblok en motor vastgelijmd. De verflaag onder het vulblok had ik vooraf voor de zekerheid toch maar verwijderd.
En vandaag dan een eerste test.
Het zag er veelbelovend uit.
Analoog tapijtrijden als test. Met een bedaagde Temsi trafo die een startspanning heeft 3V (als het niet meer is).
Desalniettemin een prachtige loop. Met op minimaal voltage al een uitloop van een paar centimeter. Je zou bijna weer terugverlangen naar het analoge tijdperk.
Vervolgens de loc verder opgebouwd.
Zeer tot mijn verrassing (en verbazing) bleek het vulblok onder de motor elektrisch verbonden met het chassis (gemeten weerstand 0,8 Ohm). Ondanks dat ik het met 2-componentenlijm van Bison verlijmd had.
In dat vulblok was al voorzien in een schroefdraad met schroef en soldeeroog. Wel zo gemakkelijk.
Wat me steeds wel enige zorg baarde was, of er wel voldoende ruimte zou zijn tussen het rode kunststof wormwiel op de motoras en de verticale "poot" van de kap. Ik had de motor wel iets verder naar achteren kunnen zetten, maar dan zou er meer speling ontstaan tussen de tandwielen. Als alleen de punten van de tanden elkaar raken dan komt dat de betrouwbaarheid niet ten goede.
Die verticale poot verloopt ook nog eens conisch. Hoe hoger, hoe dikker. Ik heb dus vaak zitten controleren of de kap nog wel paste. In het uiterste geval zou ik het wormwiel nog een fractie kunnen inkorten.
Kennen jullie dat verhaal?
Je hebt alles eindelijke zo'n beetje gereed en in de tussentijd de boel tot in den treure gecheckt. En als je dan als laatste de kap er definitief op gezet hebt, dan werkt het ineens niet meer.
Ik had mezelf er al min of meer al op voorbereid, maar als het dan toch weer gebeurt
Inderdaad hoogstwaarschijnlijk het wormwiel dat aanloopt.
Het wormwiel heb ik inmiddels ingekort. Maar helaas, het loopt nog onvoldoende vrij.
Ik kan nu de motor loswrikken en alsnog iets verder naar achteren zetten, maar eigenlijk voel ik daar weinig voor. De loc loopt perfect en dat wil ik maar zo laten.
Ik overweeg daarom om wat materiaal weg te frezen van de poot. Die is namelijk meer dan voldoende zwaar. Maar of dit gemakkelijk gaat lukken is nog maar de vraag.
Overigens ben ik de onverwachte elektrische verbinding van het vulstuk met het chassis ook kwijtgeraakt, nadat ik de kap er de eerste keer op gezet had. Jammer hoor. Die verbinding blijkt dus onvoldoende betrouwbaar. Gaan we ook oplossen. (Helaas Eric, heb ik geen gereedschap om een schroefdraad te tappen. Het zal wel iets van een schroefje zoeken worden volgens het idee van Floris)
Een volgende keer verder dan maar.
Groet, Bas
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #58 Gepost op:
11 October 2015, 23:26:18 »
Bas,
Investeer een paar euro in een paar tapjes. Ga je lang tevreden mee zijn, als je tenminste voorzichtig tapt, altijd handig! Gaatje boren in juiste maat, tap er in zetten, kwart slag indraaien en dan weer terug draaien. Dan een halve slag indraaien en weer uitdraaien, elke keer kwart slagje verder. Beetje smeermiddel erbij.
Kind kan de was doen..
Gr, Bert
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #59 Gepost op:
12 October 2015, 00:36:43 »
Waarom goedkoop en makkelijk als het ook duur en moeilijk kan, het is hobby tenslotte.
Ik heb bij alles wat ik gebouwd heb nog nooit een tap in handen gehad....
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BR44 met Maxonmotor