Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 13:33:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 12:52:15
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
  

Auteur Topic: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0  (gelezen 36668 keer)

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #135 Gepost op: 11 december 2016, 20:08:02 »
Zo, na wat deskundig advies van Jan (44) ingewonnen te hebben kan ik weer verder dromen. Sneltreinrijtuigen (zoals de blauwe een paar posts terug) achter de 01, een setje donderbussen achter de 55. De twijfel sloeg nog toe over de inzet, museumspoor of verdwaalde buitenlandse treinen, maar ook daar is een oplossing voor gevonden. Het wordt museumspoor, mijn wereld, mijn invulling.

Nou, wat materieel betreft loopt alles hier op rolletjes. De basis die ik wilde hebben is nu binnen, dankzij de U. Hiermee kan ik in elk geval uitbeelden wat ik wil. Het enige wat in de grote aanschaf nog rest zijn een aantal luxe treinen. Niet direct nodig, maar in de toekomst wil ik ze nog wel op mijn baan zien. Denk aan de Nederlandse TEE, een groene plan V/T en een upgrade van mijn Lima spul. Vooral de plan E rijtuigen zijn een doorn in het oog. Maar voor nu red ik mijzelf hiermee.

Zoals het er nu voor staat heb ik het personenvervoer; 1200/1300 + plan E, hondekop tweetje, DE3 en een blokkendoosstel. Goederenvervoer; 2200/2400 + stammetje goederenwagons en een sik voor het rangeren. Museumspoor; br01 en een br55.

Conclusie: in iets meer dan een jaar kan je een hoop verzamelen!  (y) ;D

Maar goed, ik ben nu dit draadje aan het vullen met dromen en wensen, het wordt nu echt eens tijd dat er getimmerd gaat worden. Ik wil het spul weer laten rijden, en echt eens goed kunnen beginnen. Wat mij vooral opvalt, is hoe langer ik rondloop en niets doe, hoe vaker ik de plannen wil veranderen. Ik zou alleen niet weten hoe. De stationsmodule is wat spoor betreft al klaar, dus alle grote veranderingen die ik wil toepassen gaat ook meteen weer veranderingen in mijn budget veroorzaken. En dat budget is krap, na aanschaf van mijn U.. Maar toch vraag ik mij af of ik de stationsmodule toch gewoon helemaal overhoop wil gooien... terug naar de tekentafel? Ik weet het nog niet. Wordt vervolgd..?

mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
    • Midland
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #136 Gepost op: 11 december 2016, 20:16:32 »
Hoi,

Mijn advies. Niet terug naar de tekentafel.
Gewoon de basis maken zoals je hem bedacht hebt.
Later tijdens de bouw worden er toch nog wel zaken aangepast/verbeterd en bij een volgende baan/module kun je je nieuwe ideeen kwijt.

Iets wat ik nu leer van mijn module en vele ideeen en meekijken hier later.

Top, dat je de juiste info hebt, zo zie maar weer hoe snel dat gaat hier. (y)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2016, 20:48:24 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #137 Gepost op: 11 december 2016, 20:18:55 »
Hup hup, niet gaan behoren tot de grote groep twijfelaars en uitstellers! Het materieel is er, nu aan de slag.

Groet, Gert-Jan

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #138 Gepost op: 11 december 2016, 22:38:12 »
Oke, duidelijk  ;D

Komende week maar eens gaan speuren naar hout.. de bedoeling is om alles klaar te hebben voor de kerstvakantie.
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #139 Gepost op: 11 december 2016, 23:29:39 »
Zozo de hele baan klaar voor de kerstvakantie.. Dat is een streven.. De meeste zijn hier na jaren bouwen nog niet klaar mee..
Kan je een linkje sturen naar de gebruiker Jan? Probeerde zijn besproken draadje te vinden maar kon het niet vinden..

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #140 Gepost op: 11 december 2016, 23:42:57 »
Oke, even nuanceren.. de baan hoeft niet klaar voor de kerst, maar het houtwerk. Zodat ik in de vakantie de rails kan leggen en beginnen met de scenery  ;D

Hier heb je de link naar meer dan 800 pagina's vol info:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42704.msg3221707204/topicseen.html#msg3221707204
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #141 Gepost op: 12 december 2016, 01:21:04 »
Aah zo, had al een vermoeden! ;D

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #142 Gepost op: 17 februari 2017, 19:05:42 »
Helaas helaas, het is ondertussen alweer 2 maanden later, en nog kan ik niet verder. Afgelopen maanden hebben we even wat financiele tegenslagen gehad, dus het spaarpotje is leeg. Niks, nakkes, nada.

Erg frustrerend, want ik wil graag weer verder! Nu ligt al mijn mooie materiaal verstopt in hun doosjes, zonder dat ik er iets mee kan. En zo gaat het waarschijnlijk nog wel 3 maanden door.


Wordt vervolgd.
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
    • Midland
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #143 Gepost op: 17 februari 2017, 22:44:40 »
Das jammer,

Je zal niet de eerste en de laatste zijn op het forum hier als je je plan wijzigt en weinig budget hebt.

Als je bv een zgn boekenplankbaantje bouwt, kun je al wel wat met spullen, kost het niet zoveel.

Er zijn er inmiddels al aardig wat hier.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #144 Gepost op: 18 februari 2017, 13:50:41 »
Dat klopt, ik hou dat ook zeker in mijn achterhoofd. Maar voordat ik die keuze maak wacht ik eerst komende 3 maanden af. Met een beetje geluk heb ik dan weer het benodigde spaarpotje om verder te kunnen.

Zo niet, dan wordt het allemaal wat kleiner, of inderdaad misschien zelfs wel boekenplank formaat.
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #145 Gepost op: 18 februari 2017, 15:02:48 »
En toch heeft je reactie een zaadje in mijn hoofd geplant.

Voor 20 euro kan ik weer verder. Daar kan ik mijn (bestaande) fiddle yard mee verlengen, poten maken voor module + fiddle yard, en ondanks dat het niet mijn grootse plan is die ik graag zou willen verwezenlijken, ik kan in elk geval weer wat laten rijden. Mocht ik over een maand of drie wel zover zijn om alles te kunnen uitvoeren, dan kan ik het aangekochte hout natuurlijk weer hergebruiken.

Joepie!  ;D
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
    • Midland
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #146 Gepost op: 18 februari 2017, 17:03:00 »
 ;D
Ikzelf heb de stap ook gemaakt en alleen maar plezier van.

Je kan ook gewoon een deel van je plan maken en later uitbreiden.
 (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #147 Gepost op: 04 juni 2017, 20:37:20 »
Citaat
Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Ja, ik kan er toch ook niets aan doen, dit soort dingen hebben tijd nodig hoor!

Update

Daar gaan we weer, na ruim 3, bijna 4 maanden zit er weer beweging in de zaak. Rond maart kreeg ik positief nieuws voor het financiële plaatje, en ondanks dat ik nog een tijdje moest wachten is het nu dan echt rond; de pegels voor de baan zijn eindelijk bij elkaar geschraapt! Alle plannen kunnen weer de ijskast uit, en mijn frustraties kunnen eindelijk gedimd worden. Komende week is het zover, het hout wordt gehaald, de baan wordt gebouwd!

Maar ik zou mijzelf niet zijn als ik geen veranderingen zou aanbrengen in het bestaande plan...

Indeling van de ruimte

Ondanks dat ik na de verhuizing besloot om een L-baan te bouwen, wegens redenen, ben ik daar toch op terug gekomen. De baan die ik op pagina 8 beschreef had één groot nadeel; hij nam veel ruimte in beslag, terwijl er maar een klein stukje beschikbaar was voor scenery. En dat terwijl ik zo veel wil. Gezien de hele zolder mijn gebied is, mijn 'man-cave', gaf de vrouw des huizes aan om het toch grootser aan te pakken, dus in plaats van een L vorm, krijgt het nu een U vorm.

Baanplan

Het baanplan bestaat uit 3 delen; station, paradespoor en schaduwstation. Het station zal de bestaande module worden met een kleine aanpassing; 1 spoor zal verdwijnen. Dit spoor was nodig om een loc te laten omlopen, en zal in de toekomst niet nodig zijn.

Het Station



Het station is dus bijna ongewijzigd. Dit plan beviel mij wel qua rij mogelijkheden en scenery ideeën, dus wilde ik heel graag terug laten komen. Hier hoef ik weinig over te zeggen lijkt mij, gezien het hier eigenlijk altijd over is gegaan in Project Stormvloed.

Het Paradespoor



Dit wordt een module van 244x61 puur om treinen mooi op de foto te zetten. De rails spreekt voor zich, enkelbaans lijntje. De scenery zal een lekker Hollands uiterlijk krijgen, beetje bos, beetje weiland, vooral veel groen. De bochten worden uiteindelijk op een subtiele manier weggewerkt, dit dient puur voor de overgang van de ene module naar de andere.

Het Schaduwstation



Het schaduwstation is in eerste instantie gewoon dat. De focus voor scenery ligt bij het hoofdstation en het paradespoor. Maar tegen de tijd dat ik zover ben, zal het schaduwstation meer worden dan alleen een stalplaats voor treinen. Ik moet toegeven dat het baanplan uit losse hand verzonnen is, hierin ligt niets vast, behalve een station met 3 sporen die een aansluiting zal krijgen op de hoofdbaan. De rangeersporen zijn voor het stallen van treinen.

In de toekomst zal ik de U vorm sluiten, door een spoorverbinding te maken langs de andere kant van de kamer. Maar hier zit een deur, dus daar zal ik eerst een manier voor moeten vinden. Het is geen must, maar een rondje rijden is soms ook wel fijn.

Zoals de oplettende kijker ziet ben ik afgestapt van de keerlussen. Ik acht dat toch iets te technisch voor mij, en neemt erg veel ruimte in. Dan zal ik maar meer moeten omlopen, of rondjes rijden, maar de mogelijkheden zijn iets ruimer zo. Denk ik.

De complete baan zal er zo uit komen te zien:



De begroting voor het hout en de rails is al gemaakt, en is prima haalbaar. Het enige waar ik nu op wacht is iemand die met mij een rondje met de auto wil rijden. Dat zal einde van de week worden. Eerst nog maar een weekje werken, en dan staat komend weekend in teken van timmeren.

Het gaat nu dan toch echt gebeuren, no more excuses!




mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7180
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #148 Gepost op: 05 juni 2017, 07:43:09 »
Ik snap je plan, maar vind het rijkelijk druk qua wissels. Minder kost meer
rekenen, maar geeft veel meer speelplezier. Veel sporen geeft weinig terug.
Mvh Steef

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #149 Gepost op: 05 juni 2017, 12:13:27 »
Altijd leuk om te zien hoe een plan zich door de tijd verder ontwikkelt. Keuzes, keuzes, keuzes. Vooral door de schaarste aan ruimte, geld en tijd.
 
Je hebt er goed over nagedacht. Een fiddle yard lijkt je niets, daarom het schaduwstation zoals je het nu bedacht hebt. Kost wat meer wissels, maar je hebt er de goede reden voor. Je hebt (of koopt nog) best wel veel verschillend materieel. Dat moet ook allemaal kunnen rijden en zijn plekje hebben natuurlijk.

Ga zo door!  :)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander