Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kent iemand een geschikte striptang door Lobomotion69
Vandaag om 01:06:41
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 00:14:04
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door AP3737
15 June 2025, 23:45:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 June 2025, 23:12:53
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
15 June 2025, 23:08:04
Raadplaatje door grossraumwagen
15 June 2025, 23:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
15 June 2025, 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
15 June 2025, 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
15 June 2025, 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
15 June 2025, 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
15 June 2025, 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
15 June 2025, 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 June 2025, 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
15 June 2025, 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
15 June 2025, 10:09:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3617291 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12015 Gepost op: 07 December 2016, 23:05:47 »
Twee sigarettenvloeitjes doen het ook Jan ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12016 Gepost op: 09 December 2016, 13:38:25 »
Hmm... lullig. Ik rook niet meer.

Nu ja, we zien wel. Wat expeimenteren met dun karton levert in elk geval zoveel op dat er, hoe hoog of laag de wormen ten opzichte van het onderliggende tandwiel ook staan, er toch nog een ratelend geluid te horen is. Het lijkt me zo toe, dat dat eerst geëlimineerd moet worden voordat ik ertoe overga de boel vast te plakken.



Omdat ik er maar niet achter kon komen waar het vandaan kwam, heb ik er een andere tender bij gepakt, ook een 2'2'T34 van dezelfde generatie als die van m'n 44er.
Zo op het oog zijn die twee exact gelijk aan elkaar, dus het uitwisselen van tandwiel-units en dergelijke moet geen probleem zijn. Dacht ik. Want zo op het oog gelijk betekent dat er dus wel verschillen zijn, en dat het uitwisselen van onderdelen niet zonder meer plaats kan vinden, en als die gemakkelijke weg is geblokkeerd, rest er niets anders dan de moeilijke weg verder vervolgen en grondig te zoeken naar de oorzaak, of oorzaken, van het ratelende geluid.
En dat blijkt dus een gevolg te zijn van het feit dat de motor is losgeraakt van het omhullende messingblok, waardoor, zodra er spanning op de motor wordt gezet, deze een fractie van een millimeter naar voren of naar achteren schuift, al naar gelang de rijrichting. Hetgeen weer als gevolg heeft dat het vliegwiel één kant op net aan het tenderchassis raakt.
Mooi. Dat kostte even wat tijd, maar nu we de oorzaak weten kunnen we die ook gaan bestrijden.
Hoe dat af gaat lopen leest u in een volgende aflevering van deze nimmer eindigende feuilleton, want er staat het één en ander aan familie-aangelegenheden op stapel, hetgeen als begrijpelijk mag worden verondersteld gezien het feestelijke karakter van de decembermaand. Want feest is het: nog even en we hebben het jaarlijkse dieptepunt weer achter de rug en gaan de dagen weer lengen.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2016, 14:20:19 door 44. Reden: vanwege omdat er iets veranderd moest worden in iets »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12017 Gepost op: 09 December 2016, 14:18:29 »
Nog 12 dagen om precies te zijn. Alhoewel het dan nog een poosje doorgaat met donker worden.
Maar je hebt gelijk. Over 12 dagen zijn we op de helft van de winterperiode.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12018 Gepost op: 09 December 2016, 14:23:04 »
 :)

 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12019 Gepost op: 09 December 2016, 21:23:38 »
Tussen het bakken van de pannekoeken door heb ik nog even wat zitten rommelen met het motortje, de tender, een trafootje en zo nog wat attributen. Uiteindelijk heb ik een positie bepaald, waarvan ik wel durf uit te gaan - met andere woorden, de motor in het messingblok vastgemaakt.

Dit is hoe de motor in de tender ligt als je hem z'n gang laat gaan:



Doordat de motor los ligt in het blok, schuift deze heen en weer als er van polariteit gewisseld wordt.
Maar ook als de motor in het blok is gefixeerd, is het nog niet helemaal koek en ei. Want hoewel de motor niet meer heen en weer schuift, verschuift het blok wel enigszins. Niet zozeer exact langs de lengteas, maar meer diagonaal ten opzichte van die lengteas. Ik ga er van uit dat dat ook verholpen is als blok (met motor) in het tenderchassis zijn gefixeerd.

« Laatst bewerkt op: 10 December 2016, 00:23:49 door 44. Reden: dit, dat, hier, daar, af, toe »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12020 Gepost op: 10 December 2016, 01:13:13 »
Hoewel ik als het gaat om dit tussenprojectje - ik weet er zo snel geen ander woord voor - van geen enkele betekenis kan zijn met goede raad of opbouwend commentaar, of zelfs maar met een bemoedigend woord, volg ik elke stap ademloos.

Terwijl de afloop redelijk voorspelbaar is - dat is nu eenmaal de reputatie die Jottaweh heeft - blijft het spannend om te zien hoe de weg er naar toe verloopt.

Gelukkig vindt je tussen het bakken en rommelen ook nog de tijd om een en ander vast te leggen en met ons te delen.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12021 Gepost op: 10 December 2016, 15:10:02 »
Ik neem aan dat de motor in het blok klemt door de vorm
Kan deze een halve slag roteren en eventueel de motor ook
Kan zijn dat er toch een heel klein verschil in hoogte en in diepte dat de motor in het blok zit
en dat het blok iets dieper in het frame komt

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12022 Gepost op: 11 December 2016, 09:52:22 »
Het motortje ligt a.h.w. "zuigend" in het blok, en ik vraag me zelfs af of het ooit wel vast gezeten heeft. Het kan rondgedraaid worden, en daarbij maakt het niet uit, net als wanneer je het hele blok + motor omdraait, of het ondersteboven ligt of niet. Verbeck heeft destijds het blok (met daarin de motor) zodanig gemaakt, dat de ombouw op Faulhaber een kwestie is van oude motor eruit, nieuwe erin. Zonder vrezen, opvullen of wat voor aanpassing dan ook. Zo heb ik de lok "vroeger" ook omgebouwd, en dat heeft altijd prima gefunctioneerd. Totdat ik een paar dagen geleden begon met de inbouw van een decoder. Toen merkte ik ineens een "rammel", waarom die er zo plots in zit is me (nog) niet duidelijk.

Maar die "rammel" moet er wel uit.


Kijk, als Seuthe met ZO'N rookgnerator op de proppen komt, word ik grootafnemer.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12023 Gepost op: 11 December 2016, 11:39:37 »
2 Van die locs en je ziet niks meer in de trein kamer  :D
Maar dat is ook 1 van de redenen dat ik geen rook pot wil
Buiten de vettigheid is er zo weinig rook dat ik t met de stank niet leuk vind
Als t dan echt rookt is de stank en vettigheid nog een keer voor lief te nemen

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12024 Gepost op: 11 December 2016, 13:10:02 »
Als Seuthe met zijn producten hetzelfde zou kunnen bereiken als op het plaatje hierboven, zou de vochtigheidsgraad in huis ongezond hoog worden. Het is vrijwel allemaal stoom.

Overigens ben ik ook helemaal klaar met die rookontwikkelaars. Wat mij betreft ziet het er allesbehalve realistisch uit. Maar goed, ieder zijn lol.

Terug naar de rammel. Uit de tekst blijkt dat een en ander niet is ontstaan door de inbouw van een decoder, maar dat de ontdekking er los van staat. Aangezien het kennelijk millimeter werk is, kan louter de demontage van de tender een rol hebben gespeeld. Of simpelweg het schoonmaken.
Tsja, mijn denkraam schiet hier tekort. Zeker op afstand.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12025 Gepost op: 11 December 2016, 16:23:57 »
Seuthe moet gewoon op schaal gaan werken, dan stinkt het ook met een factor 87 minder.

Over de rammel: volgens mij is de enige oorzaak het loszitten van de motor. Nu deze weer vastzit in het blok is de ratel weg, althans... ik hoor nog wel wat, maar dat lijkt me meer in de tandwielen te zitten dan dat het met de motor iets uit te staan heeft.
Op zoek dus in de krochten van Ammeräths magazijnen, volgens mij moet daar nog ergens een voorraadje reservetandwieltjes liggen. Zowel rooie als witte, grote en kleine, dus daar moet wel iets van te bakken zijn.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12026 Gepost op: 11 December 2016, 18:55:56 »
Citaat
Terwijl de afloop redelijk voorspelbaar is

Het goede nieuws: de rammel is er uit.
Het minder goede nieuws: de decoder is opgeblazen. Blind varend op routine draadjes verkeerd om gesoldeerd.

Citaat
de reputatie die Jottaweh heeft

Die is nu wel naar de vaantjes.  :-\

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12027 Gepost op: 11 December 2016, 20:01:46 »
Waarom moet je dan ook dynamiet op een decoder binden  :D
maar na al die decoders weet je toch zonder licht met je ogen dicht welke kleur waar hoort

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12028 Gepost op: 11 December 2016, 21:20:18 »
Nee, geen dynamiet. Een kwestie van dunne draadjes. De draadjes aan de decoder zijn nogal dik (een kwaal van Lenz)(en ook van Uhlenbrock, maar die gebruik ik nooit), te dik in elk geval om tussen motorblok en tenderkap te passen, en ook te dik voor de kablegootjes die Roco in het tenderchassis heeft gemaakt. Dus heb ik de dikke draadjes vervangen door dunne, maar de dunne draad heb ik alleen nog in het zwart, en als je dat weet is het niet zo moeilijk om je voor te stellen dat ik blakend van zelfvertrouwen -ach wat, ik heb wel vaker met dat bijltje gehakt- heb zitten kantklossen met die zooi.

Goed moment om even iets anders te gaan doen. Gelukkig heb ik nog een biografie van Otto von Bismarck liggen, dat is tenslotte weer even heel iets anders dan treinen. Hoewel... van Bismarck via Kaiser Wilhelm I en Porta Westfalica en Minden, en van de LVA aldaar naar Lümmeln is ook niet echt een grote stap te noemen.




Bron: Von Dschazz - selbst fotografiert von Dschazz, CC BY-SA 2.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3408112

En van Porta Westfalica is het niet ver naar Bad Oeynhausen, waar, voor zover ik weet, zo ongeveer elk jaar een Treffen van de Fremo plaatsvindt. Lang geleden ben ik daar eens bij aanwezig geweest, en hoewel ik nog steeds geen lid ben geworden (ondanks het doordrammen van verschillende mensen in mijn omgeving) ben ik dat nog steeds wel van plan, en in dat kader heb ik dan ook het Treffen in een plaatsje hier niet ver vandaan een paar uur bijgewoond.
Altijd de moeite waard, zo'n bezoek. Het minste wat je er aan overhoudt, is toch elke keer wel weer een bak inspiratie, want er sluimert nog steeds een fabriekachtige achtergrond voor Lümmeln die nog gemaakt moet worden...





... en dan is misschien dat Baukastensysteem van Auhagen ook nog wel iets om in overweging te nemen, en er hangt nog een Wärterstellwerk in de lucht. Niet dat dit seinhuis zich leent als goed voorbeeld, maar wel leuk om te zien:



Zo zie je maar. Als Bismarck er niet was geweest, was het met Fremo ook niks geworden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12029 Gepost op: 11 December 2016, 22:45:09 »
Inspirerende foto's
En zwart is voor (alles) toch niet altijd
Jammer van die decomiet