Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
  

Auteur Topic: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0  (gelezen 36683 keer)

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Gepost op: 22 september 2015, 22:03:53 »
Hallo allemaal,

Ik had mijzelf al heel snel voorgesteld in een ander draadje, maar na een aantal goede antwoorden is het nu tijd om daadwerkelijk een draadje te maken over mijn komende project. Ik ben Arvid, 29 jaar en woonachtig in Zwolle. Na jaren de modelspoorhobby aan de kant te hebben gesmeten wegens ruimte en geld gebrek, begin ik nu weer langzaam wat op te pakken. Helaas, het materieel waar ik vroeger als kind mee reed is aan het vergaan in de kelder van mijn ouders. Echt waardevolle spullen zaten daar ook niet meer tussen, dus ik kan helemaal opnieuw beginnen. Voor sommige mensen ideaal, omdat je de vrije keus hebt. Keuze tussen H0 of N, twee of drie rails, analoog of digitaal. Voor mij echter was het erg lastig. Helemaal opnieuw beginnen betekend dat je ook opeens voor een keuze qua rails komt te staan, en in eerste instantie een hoop moet uitgeven om een beetje fatsoenlijk te kunnen rijden. Maar na een tijdje gespaard te hebben, een leuk setje aangeschaft en een hoop getekend te hebben kan ik deze week eindelijk een start maken.

Om te beginnen het baanplan. Hier heb ik veel moeite mee gehad. Ik was constant te groot aan het denken, terwijl ik maar een klein kamertje kan gebruiken, welke ook nog dienst doet als logeerkamer. Modules waren dus de oplossing, echter klimspiralen of schaduwstations waren te kolossaal. De eerste (grote) plannen dus voorlopig maar de ijskast in gezet voor na een toekomstige verhuizing, en opnieuw begonnen met tekenen. Ik kwam er niet uit, maar na een beetje bladeren op dit forum zag ik opeens voor mij het ideale plan: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55057.0.html

Je hebt bij dit baanplan de ruimte voor (pendelend) personenvervoer, een stukje rangeren en een stukje goederenvervoer. Ook in plaats van moeilijke, grote keerlussen en/of schaduwstations, een leuke kleine fiddle yard waar ik wat materieel kan stallen zodat ik wat afwisseling kan hebben. Qua scenery ook veelzijdig, zodat ik daar ook lekker mee kan oefenen en uitproberen. Industrie, stationnetje bouwen, en de dijkdoorgang. Dat laatste was wat mij heeft overgehaald. Mijn schoonfamilie komt uit Harlingen, en heb daar met eigen ogen gezien hoe de dijkdoorgang in elkaar stak (verleden tijd, want het spoor is nu binnendijks gehaald).

Wel heb ik zelf wat aanpassingen gemaakt in het baanplan, om geld te besparen en omloopsporen te creëren. Extra sporen zou ik in de toekomst nog wel bij kunnen leggen, maar ik wilde nu toch weleens een begin maken.



Tot zover het baanplan.

Voor het thema heb ik Nederland - 1965 in gedachten. Waarom specifiek dit jaartal? Eerlijk? Geen idee. Het was gewoon zomaar een jaartal. De NS reed nog met behoorlijk wat verschillende kleuren, Berlijns blauwe locomotieven, groene hondekoppen, rode plan U, bruin-rode diesel locomotieven en groene sikjes. De variatie hierin spreekt mij erg aan. Hiermee heb ik meteen al wat voorbeelden voor rollend materieel genoemd wat ik op de baan wil hebben staan. Ik heb al een setje blauwe 1200 + plan E aangeschaft. Er moet nog een sikje komen voor het rangeerwerk, een 2200 of 2400 voor het goederenvervoer en een groene hondekop met gele snor.

Nu nog beginnen.. vandaag een lading rails besteld (Peco code 75). In de tussentijd ga ik donderdag klussen met een goede vriend, en dan gaan we drie modules in elkaar knutselen, twee voor het baanplan, en eentje voor de fiddle yard. Als dan de rails binnen is kan ik nog wat gaan rotzooien om te kijken of het plan uit gaat komen, en eventuele last minute wijzigingen doorvoeren en dan kan voor mij het echte werk beginnen. Via deze weg zal ik jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen van een (hopelijk) succesvol bouwverhaal. Maar voor nu: wachten op de rails en wachten tot het donderdag is!  (y)
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2015, 10:45:25 »
Da's wel grappig. Het lijkt er op dat het oorspronkelijke plan van Jur stil ligt. En nu ga jij het bouwen. Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Ik heb het altijd een mooi plan gevonden.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2015, 12:18:34 »
Het oorspronkelijke ontwerp vind ik er wat spannender uitzien, Maar ook met dit kan je wel wat leuks bereiken. Slechts 1 vraag: waarvoor dient deze dubbele verbinding:

Deze lijkt overbodig vanwege de korte lengte.

Groet,
michel

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15374
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2015, 12:23:16 »
Wel knap dat je met deze tekening en zonder maten en'of modules al weet hoeveel railmateriaal je nodig hebt.....

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5192
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2015, 12:39:13 »
Het door Michel omcirkelde spoorgedeelte is zeer geschikt om een rangeerloc(je) te stallen, maar ik weet natuurlijk niet of dat je bedoeling is. Anders oogt het overbodig inderdaad.
Groet, Frank

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2015, 12:49:59 »
Afhankelijk van de functies die je de 4 sporen geeft, kan dat rangeerlokje ook ergens anders afgesteld staan. Dat kan namelijk ook en het verlengde van spoor 1 of 4 en dan kost het maar 1 wissel  ;). Maar een rangeerlok kan je ook los op spoor 1-4 kwijt, mits je deze sporen maar een duidelijke functie geeft (los-laadspoor, opstelspoor, spoor van binnenkomst, etc).
Ook ben ik wel nieuwsgierig welke aansluitingen er gemaakt worden. Komt er een visafslag, een overslaghal, of iets anders?

Groet,
michel

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2015, 13:39:44 »
Wel knap dat je met deze tekening en zonder maten en'of modules al weet hoeveel railmateriaal je nodig hebt.....

Dat weet en suggereert hij ook niet. Hij maakt een begin en heeft alvast het een en ander aan rails besteld. Als de modulebakken klaar zijn weet hij beter wat hij verder nog nodig heeft.

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2015, 13:41:53 »
Ik zie inderdaad dat het een overbodig stukje is. De planning was om van het derde spoor een omloop spoor te maken, maar die zit er ook al in dankzij de engelse wissel. Goed punt.

Wat formaat betreft hou ik de maten van JurS aan. Drie multiplexplaten van 122x61, twee voor het station, eentje voor de fiddle yard. De schets was meer bedoeld als richtlijn hoe ik het originele plan iets kleiner kon houden om de prijs te drukken. Mocht ik alsnog merken dat ik iets te weinig rails heb, kan ik altijd nog een beetje bijbestellen, maar dan is het wat minder een hap uit mijn portemonnee dan nu.. dus in conclusie: wijzigingen voorbehouden  ;)

Als ik eerlijk ben moet ik zelf ook nog een industrie kiezen. Ik dacht inderdaad aan een visafslag, gezien het toch een havenstadje is.

Ik zal vandaag of morgen nog even een verduidelijking van de functies van het spoor toevoegen, dank voor de reacties in elk geval  (y)
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2015, 15:35:28 »
Hoi Arvis,

Een visafslag zou prima kunnen. Ik vind een werf ook erg mooi als scenery. Daarom zitten ze beide in mijn modelbaanplan. Treinen en water/havens is het helemaal voor mij. Daarom lijkt mij jouw draadje ook interessant.
Goed dat je ook daadwerkelijk gaat bouwen. Ik denk dat je aanpak (starten en eventueel wat bijkopen) een prima aanpak is.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2015, 10:02:00 »
Hoi,

Leuk dat je dit project gaat bouwen! Ik had dit sporenplan zelf al eens nauwkeurig bekeken vanwege de link met Harlingen. Succes en ja een visafslag of conservenfabriek zouden zeer passend zijn vanwege de visserijhaven.

Groet, Gert-Jan

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2015, 16:25:36 »
Helaas helaas, handige Harry die mij vandaag zou helpen de modules te bouwen is geveld door een griepje! Gezien ik niet in bezit ben van rijbewijs en auto, toch maar even wachten met hout halen en bouwen, ik hoop dat het niet te lang duurt, maar ziek zijn kan iedereen overkomen!

Het goede nieuws is dat vandaag de rails is binnengekomen! Yes! Peco code 75 ziet er echt geweldig uit, ik kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan.. misschien straks toch op de grond maar een beetje rotzooien om te zien hoe dat rijdt!

Natuurlijk moest het hondje mee helpen uitpakken... stel je voor dat er koekjes in de doos zitten:



mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2015, 20:23:23 »
Nou kijk aan, je hebt toch hulp.  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2015, 21:30:58 »
Hulp noemen ze dat.. nu het spoor nog op de grond ligt en ik let even niet op, probeert ze zó m'n loc te pakken! Is ook wel erg spannend voor zo'n hondje als dat heen en weer rijdt, dat moet je goed in de gaten houden  ;D

Om nog even de spoorfuncties te verduidelijken even een plaatje bijgevoegd:



Spoor 1: Pendelbaan Hondekop
Spoor 2a: Binnenkomst ns 1200 + plan E
Spoor 2b: Plek om sik en 2200/2400 te stallen
Spoor 3: Omloopspoor om ns 1200 weer vooraan te krijgen, ziet er toch mooier uit.
Spoor 4: Hier zullen de wagons voor de goederentrein gerangeerd worden
Spoor 5: dient dan weer als omloopspoor voor de sik, zodat die de volgende wagons kan pakken en uit de weg kan gaan als de 2200/2400 aan wil koppelen.

Verder op de fiddle yard nog even verduidelijkt dat ook daar een omloopspoor is voor de ns 1200, en het loze spoortje weg gekrast.

Tot slot nog even een technisch vraagje; met het leggen van de rails merk ik dat er bielzen.. nou ja, dwarsliggen. Bij de wissels zit er niet genoeg ruimte om dat zo naast elkaar te houden, ik neem aan dat ik dan een stukje biels eraf moet snijden/zagen/knippen?
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2015, 07:16:41 »
Hallo Arvid

Ik had persoonlijk dat spoor wat je nu weggehaalt hebt, gehouden. Hier staat al de lok te wachten die de plan E's weer wegrijdt. Nadat de lok afgekoppelt is, rijdt deze naar dit spoor en wacht vervolgens op de weer daaropvolgende trein. Zo krijg je ook weer afwisseling. Dan had ik het verbindingswissel van 2a naar 3 weggehaald, waardoor je een langere trein krijgt, of eventueel een versterkingsrijtuig van spoor 3 tegen je trein in spoor 2 kunt rangeren.

Groeten uit Zwitserland

Bas
« Laatst bewerkt op: 25 september 2015, 07:19:40 door Lokführer Bas »

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2015, 08:27:53 »
Volgens mij is dat wit gekraste spoortje heel normaal, zeker voor midden jaren '60, als je kijkt hoeveel wissels er nu nog liggen op sommige emplacementen. Leuk plan trouwens!