Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4  (gelezen 23716 keer)

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #30 Gepost op: 17 september 2015, 20:06:50 »
Goed dat jullie gaan testen. Ik heb alles wat ik niet nodig heb in de decoder uitgeschakeld (railcom, analoog, marklin ,TGB enz.) . Heb de sounddecoder op een ander adres gehad (zowel lang als kort) en in een andere lok geprobeerd. Niks helpt! Welke firmware ik heb kan ik niet zien omdat ik niet werk met de lokprogrammer van ESU.

Iedereen die ik hierover spreek vindt het een vreemd probleem. Jullie zijn eigenlijk de eerste die melden op dit forum dat jullie ook dit probleem hebben. Ik ben benieuwd naar de resultaten van de testen.

De rede (niet echt duidelijk voor Wim) is dat ik wissels wil aansturen met een ander signaal dan het DCC signaal wat kan met de OC32. Deze werkt via het 485 protocol en gaat dus langs het DCC signaal. Omdat ik mijn seinen nu al aanstuur met diverse OC32's is de implementatie niet echt een probleem. In combinatie met de DS32 met powertransistoren heb ik genoeg vermogen om de wissels te schakelen. Mocht dit nog niet genoeg zijn zal ik een krachtigere voeding aanschaffen. Deze configuratie heb ik bij DigiMRC in Den Haag getest en dit werkt perfect. Ik wacht jullie uitkomsten van de testen af voordat ik bestel! Ik zit ook niet te wachten op een investering van 100 euri of meer als het ook anders kan. De DR4018 werken met de huidige voeding prima.

Groetjes,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #31 Gepost op: 17 september 2015, 20:16:46 »
Kees,

Mij is het volledig duidelijk. Suc6 en veel wijsheid voor de toekomst gewenst.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #32 Gepost op: 17 september 2015, 20:42:23 »
Misschien een goedkopere oplossing, een tweede booster... Dit mag echt een booster met een prut vermogen (voeden uit de wisseltrafo) zijn en hier hang je dan de wisseldecoders aan.

Of proberen een condensator aan de LoSo te solderen. Ik zou dan juist eens beginnen met een kleine 100nF ceramische condensator om te kijken of dit het helpt toch eens een grotere C zoals in de handleiding.

Helaas zelf geen LokSound 4 liggen alleen (volgens mij) een LokSound 3 (Blue tiger). Maar het is wel raar dat de decoder zoveel rommel terug stuurt... Als ik er een had dan had ik graag het baansignaal eens bekeken op me scoop.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #33 Gepost op: 18 september 2015, 09:07:07 »
Het probleem zit in de Loksound, ik zou het daar dan ook oplossen. Wie weet wat je verder nog voor storingen gaat krijgen hierdoor...

Op het Stummi forum heeft iemand gekeken wat er op de rails gebeurt met het signaal, hij wil alleen (nog) niet verklappen hoe hij het opgelost heeft :

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=118882&sid=c262c1d36c4610d36e2df2f21c48626f&start=25

Ik denk dat de conclusie gaat zijn dat er een fout zit in de software (en hopelijk niet de hardware) van de Loksound v4.  De oplossing met de condensator lijkt me in ieder geval geen aanradertje.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #34 Gepost op: 18 september 2015, 17:49:54 »
Hoi Timo,

Volgens welke doc zou er een condensator aangesloten moeten worden? Ik kan het zo niet vinden in de handleiding van de loso4.

spock

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #35 Gepost op: 18 september 2015, 19:32:55 »
@Spock, niets moeten  ;D Het is een optie dus gaat het om kunnen. Zie hiervoor het hoofdstuk 6.11 Connecting Capacitors

@Eric, waarom lijkt het jou geen aanradertje? Als de loso voor storing zorgt kan dit alleen maar zijn dat de loc troep terug gooit naar de baan. Bijvoorbeeld de tegen EMF van de motor weet zijn weg naar de rail te vinden. Als je een condensator aan de decoder hangt kan deze dienst doen als filter om de storing in de loc te houden. Vandaar ook een ceramische condensator.

Het lijkt me dan ook zeer onwaarschijnlijk dat het om een software probleem gaat. De enige optie die ik me kan bedenken als het software is is als ze geen kant en klare H-brug gebruiken maar transistoren en dan per ongeluk kortstondig kortsluiting maken door beide takken van de brug open te hebben.

Voor de rest kan ik het wel met je standpunt vinden dat als het de loso is die problemen veroorzaakt dat je het dan ook daar moet oplossen. De decoders missen dus waarschijnlijk hun pakketjes. Maar ook loc decoders missen waarschijnlijk daardoor dan pakketjes alleen, omdat deze vaker verzonden worden, is het daar minder merkbaar. Maar de kans is dus groot dat locdecoders dan dus ook pakketjes missen.

En fijn dat iemand "de oplossing" heeft en dit alleen wil verkopen. Die lui zouden ze gelijk moeten verbannen van een forum.  :-X


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #36 Gepost op: 21 september 2015, 19:18:46 »
Afgelopen weekend een en ander getest om de boosdoener te vinden.
Loc is de Heljan/Mehano Class 66 met een LoSo4 21 polig.

Als eerste Railcom volledig uitgezet in CV 29, en in CV 28 op 0 gezet.
Geen enkel resultaat, storing blijft.

Firmware bekeken met LokProgrammer was oud, laaste versie erop gezet.
Direct ook MFX en Selectrix uitgeschakeld in de decoder.
Geen enkel resultaat, storing blijft.

Decoder uit de loc gehaald en in een andere loc geplaatst. Deze laatst heeft dan weliswaar geen speaker, toch de geluidsfunctie aangezet.
Geen enkel resultaat, storing blijft.

Afgelopen woensdag heeft de eigenlijke loc ook gereden, eerst zonder sound, daarbij nog geen probleem gezien.
Heb je dat zelf ook al geprobeerd Kees?
Andere vraag, welke aansluiting heeft de Kroko voor de decoder?
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #37 Gepost op: 21 september 2015, 20:50:34 »
Het is geen kroko maar een Pico V200.
De 3 testen van jullie heb ik als eerste gedaan inderdaad zonder resultaat. Op het moment dat de loso in werking komt door te rijden (met of zonder geluid) heb je dit probleem. Dan nog wat anders; Er wordt gesuggereerd dat de storing betekend dat de wissels een "pakketje" missen? Dit is volgens mij niet waar! Als de trein maar een klein beetje power krijgt om te rijden, zijn sommige wissels gewoon niet te bedienen. Dus als je de wissels (hetzij direct op de IB of via i-Train) bediend doet ze het gewoon niet. Ook al druk je 20 keer ,geen reactie. Rij je daarna de trein verder kan het zo zijn dat de wissel wel weer reageert maar een paar ander niet. Ook hier zit geen regelmaat in! De loksound die ik heb is een ESU Loksound V4.0 plux 22
Bedankt voor het testen.
Groetjes,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #38 Gepost op: 21 september 2015, 22:12:25 »
inderdaad zonder resultaat.
Nouw Kees, de resultaten van de tests mogen dan wel niet zijn wat je wil, resultaat heb je.  ;) ;D

Er wordt gesuggereerd dat de storing betekend dat de wissels een "pakketje" missen? Dit is volgens mij niet waar!
Dat is dan toch pakketjes missen? Misschien veel, maar het is missen. En als wissels pakketjes missen, dan loc's waarschijnlijk ook. Alleen die van een loc komt veeeeeel vaker voorbij dan die voor een wissel.

Klinkt mij dus nog steeds alsof de decoder veel storing het spoor op gooit. Zou dit graag bekijken maar heb zelf geen loc met een loso4. Alleen een Blue Tiger met een loso3.5. Ben dus ook benieuwd of een 100nF ceramische condensator dit al kan verminderen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #39 Gepost op: 21 september 2015, 23:59:10 »
Kees,

Zonder het activeren van de geluidsfunctie hebben wij de storing nog niet kunnen reproduceren.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #40 Gepost op: 22 september 2015, 08:47:43 »
Lijkt erop dat het tijd wordt tijd dat iemand met een oscilloscoop de signalen inspecteert. Alleen heeft niet iedereen zo'n apparaat.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #41 Gepost op: 22 september 2015, 09:05:13 »
Welke waarde heb je in cv29 gezet?  Daar zijn nogal wat verschillende mogelijkheden.

En hoe wil je die condensator precies aansluiten?  Op de powerpack-aansluiting zal hij weinig effect hebben op je railsignaal lijkt me.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #42 Gepost op: 22 september 2015, 09:24:04 »
Aansluiten op de powerpackaansluiting lijkt mij het meest voor de hand liggen. Als er stoorsignalen op de rails komen, dan lopen die via de gelijkspanning. Ik zou ook niet weten waar je zo'n condensator anders moet aansluiten. Direct op de railaansluiting kan helemaal niet, dan werkt er niks meer.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #43 Gepost op: 22 september 2015, 11:06:08 »
Inderdaad op de power pack aansluiting. Zoals Klaas al aangeeft wordt alles gewoon gevoed uit de gelijkspanning. Als je hier de meuk storing eruit kunt filteren kan het ook niet terug lopen naar de rails.

Lijkt erop dat het tijd wordt tijd dat iemand met een oscilloscoop de signalen inspecteert. Alleen heeft niet iedereen zo'n apparaat.
Tja, ik. (Mijn oude betrouwbare HP54603B.) Maar ik heb dan weer geen LoSo 4...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #44 Gepost op: 22 september 2015, 11:19:43 »
Back-EMF kun je uitsluiten door geen motor aan te sluiten (in plaats daarvan een weerstand misschien?).