Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:20:04
NS 3502 van zwart naar groen door Eelco Storm
Vandaag om 20:07:37
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door Frits C
Vandaag om 20:04:00
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:57:24
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 19:42:36
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:41:39
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:39:43
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Overet
Vandaag om 19:27:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:26:58
lima spoor N lok schoonmaken door Tjalling
Vandaag om 19:09:34
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 19:07:13
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 18:49:54
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 18:35:55
Op Zuid (NL H0) door 741230
Vandaag om 18:21:42
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
Vandaag om 18:15:20
VERPLAATST: tka G.P.P. vouwbalgen HO door Reinout van Rees
Vandaag om 17:56:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:43:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 16:34:02
Roco 290 digtaliseren door Reinout van Rees
Vandaag om 16:33:28
Messing op z'n Zweeds (h0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door phdirk
Vandaag om 15:49:43
Pendel module door Mar-Cas
Vandaag om 14:49:58
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 13:27:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 13:25:44
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 13:24:43
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:20:40
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 13:05:16
Haperende locs door Hasenwald
Vandaag om 12:59:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:31:08
  

Auteur Topic: Show je realistische treinsamenstelling  (gelezen 199731 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #375 Gepost op: 26 October 2024, 15:06:18 »
In een eerder bericht had ik al eens het treinenpaar 2242/2249 Hengelo - Hildesheim vv laten zien, bestaande uit Silberlinge en een bagagekar achter een Br.220. Na de elektrificatie in 1976 werd deze trein niet langer naar Hengelo gebracht door een Br.220, maar uit Bentheim opgehaald door een Nederlandse Eloc. Het eerder genoemde pareltje van Alex Wouters, hoewel karig in foto's uit de beginjaren '70, laat ook die samenstelling zien, met een gerenoveerde 1220 in de winter van 1981. De trein blijkt wel twee Silberlinge korter te zijn geworden.

NS 1200 + RD (NS) + Bn (DB) + ABn (DB) + Bn (DB) + D (DB)

Mijn samenstelling:


NS 1222Märklin
RD Plan EArtitec
BnRoco
ABnRoco
BnRoco
Dye973Roco

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3087
  • DB Tijdperk III
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #376 Gepost op: 26 October 2024, 15:59:17 »
Leuk (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #377 Gepost op: 26 October 2024, 23:29:06 »
Hallo 1200 blauw,

Ik heb een vraag hoe is jou ervaring met ESU locs .  aangezien ik na ruim 17 jaar weer  begonnen ben met spoor 1/87 na naast mijn spoor nul gebeuren is mijn vraag hoe zijn de rij eigenschappen van ESU V200/0  wil graag volgend jaar zo V200 kopen tijdperk III .

Met vriendelijke groeten,

Bernhard

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #378 Gepost op: 27 October 2024, 07:23:31 »
Mijn ervaringen (drierailer) zijn goed. Ze rijden prima, hebben goede trekkracht, optrekken en kruipen gaat heel subtiel. Het zijn zware machines, met gegoten metalen kap. Er is nog nooit iets stuk gegaan en ze hebben een boel features, de Br.220 meer dan de Br.216.
Toen ik de Br.220 kocht heb ik er al eens over geschreven.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #379 Gepost op: 27 October 2024, 07:35:36 »
Nog even een vraag/opmerking over de term trekduw. Ik kan mij niet voorstellen dat we voor deze treintjes met een loc aan beide zijden in ons vlakke landje spreken van trekduw en al helemaal niet met een  BR 216 ;)  Ach, nu ga ik twijfelen over de 2200 ....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5595
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #380 Gepost op: 27 October 2024, 10:51:55 »
Met tractie van de twee 2200'en was het wel degelijk een trekduwtrein, maar dan in sandwichvorm. Het alternatief is met een stuurstand. Er is taal-technisch geen onderscheid, in de praktijk natuurlijk wel. Met een 216 is het gewoon een getrokken trein.
Groet, Frank

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #381 Gepost op: 27 October 2024, 11:58:54 »
Ik snap de verwarring en heb daarom de tekst in het bericht iets aangepast. Dank voor de opmerking.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #382 Gepost op: 27 October 2024, 20:39:08 »
Uit het omlopendraadje Twentelijn 1973 rijdt er op dit moment een samenstelling op mijn baan die ik zelf wel interessant vind.

Trein 473 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.19.58 a 22.06 (intercity)
99573 Asd|464 Asd
WL (fac)BmABmA8bRDzB11B11B11
Hgl D 237|Es 428
DB|202|142|22

Deze trein is de intercity Amsterdam - Enschede, waarin een aantal internationale rijtuigen meerijden tot Hengelo. Het internationale deel van de trein werd na aankomst om 21.57u in Hengelo afgekoppeld en geplaatst aan de D237, bij ons beter bekend als de Nord West Express, die om 22.10 in Hengelo aankwam. De WL, het slaaprijtuig, kwam niet altijd mee uit Amsterdam.

Mijn interpretatie:

WL (CIWL/DSB, fac) + Bm (UIC-X, DB) + ABm (UIC-X, DB) + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De DB-rijtuigen kunnen zowel Gruppe 53 (default) als Gruppe 61 zijn.



Op mijn baan ziet dat er als volgt uit:



NS 1220Märklin
B Plan WArtitec
B Plan WArtitec
B Plan WArtitec
RD Plan EArtitec
A Plan EArtitec
ABüm 223 (Gruppe 53)Roco
Büm 232 (Gruppe 53)Roco
WL CIWL (STu)LS Models

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #383 Gepost op: 06 November 2024, 10:05:56 »
Ditmaal een stukgoederentrein. Ik weet weinig van goederentreinen, maar het boek van Roef Ankersmit geeft een redelijke basisuitleg. Stukgoederentreinen reden tot de jaren '70 door het hele land. De wagens van het type Gls (groentewagens, die werden voor dit doel voorzien van een gele band op de hoekpunten) hadden allemaal een vaste lengte, zodat bij de goederenloodsen meerdere rijen wagens naast elkaar konden staan en je door een wagen kon lopen om de achterliggende te beladen. Medio jaren '70 werden de Gls-wagens vervangen door het type Gs-t. Die werden 9cm verlengd zodat ze door elkaar met de Gls-wagens konden worden gebruikt. Een stukgoederentrein kon uit enkele wagens bestaan, maar ook uit tientallen exemplaren.

Bij mijn stukgoederentrein wordt de tractie verzorgd door een tweetal 2200's, of beter gezegd: eentje in opzending, want dat is een dummy. Ik heb 13 groentewagens beschikbaar, slechts deels voorzien van gele banden helaas. Dat kwam in het echt ook wel voor. Ik heb expres de trein niet geheel op de foto gezet, maar de dertiende wagen afgekapt. Dan lijkt de trein langer.



2299 (tractie)Piko / Bentink (vignet zelf aangebracht)
2328 (dummy)Roco
13x GlsArtitec

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2833
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #384 Gepost op: 25 November 2024, 10:57:27 »
Eindelijk eens een trein op de foto gezet zodat die ik dit topic past  ;D.



In het Elektrische Locomotieven boek van C. Van Gestel vond ik een 1100 met 2 daarachter 2 blokkendoos versterkingsrijtuigen en vervolgens een plan E stam. Dit is mijn intepretatie ervan. Gezien de mix van wel en niet logo's zou deze trein in 1969 kunnen rijden.

Overigens is dit niet de standaard stam(men) die ik wil gebruiken, maar wel leuk ter afwisseling   (y)

Groeten,
Rogier

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #385 Gepost op: 25 November 2024, 11:13:29 »
 :)
Mooi…
Vrindelijke groet.

R.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #386 Gepost op: 25 November 2024, 12:21:06 »
Leuke stam!  (y)

groeten, Jos

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Fleischmann H0 & N
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #387 Gepost op: 25 November 2024, 17:22:41 »
Hallo iedereen!
Hier is mijn Fleischmann 7235 N-schaal DB BR 218-locomotief die een Arnold graantrein trekt.
Vriendelijke groet!
Charles


« Laatst bewerkt op: 25 November 2024, 23:41:14 door 4000 »
Fleischman H0 & N

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2913
  • Duitsland TP III/IV
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #388 Gepost op: 25 November 2024, 21:20:41 »
Helaas, geen foto te zien.
Grt, Ronald.

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Fleischmann H0 & N
Re: Show je realistische treinsamenstelling
« Reactie #389 Gepost op: 25 November 2024, 22:55:56 »
Hoi, mijn foto was er eerder en zag er prachtig uit, maar nu is hij weg. Het forum heeft een technisch probleem. Vreemd!!!
Met vriendelijke groet,
Charles
Fleischman H0 & N