Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
Vandaag om 03:59:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 02:54:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 01:35:43
Piko BR 78 tenderloc door Harold34
Vandaag om 01:27:25
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door Ascona
05 juni 2020, 23:49:25
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Harm Boer
05 juni 2020, 23:38:19
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Harold34
05 juni 2020, 23:25:39
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
05 juni 2020, 23:24:40
Raadplaatje door GerardvV
05 juni 2020, 23:22:34
Wat voor decoder is dit door 008200
05 juni 2020, 23:14:37
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door VictorPM
05 juni 2020, 22:52:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 juni 2020, 22:39:13
Maïsveld n spoor maken, tips? door MOVisser
05 juni 2020, 22:21:47
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Klaas Zondervan
05 juni 2020, 22:04:38
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door 5166
05 juni 2020, 21:41:57
Projekt 083-338 door 44
05 juni 2020, 21:21:18
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
05 juni 2020, 21:07:43
Holland Rail NS DE-II verbeteren door Blausee-Mitholz
05 juni 2020, 20:48:48
Baanbouw Bosje77 door bosje77
05 juni 2020, 20:39:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
05 juni 2020, 20:35:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
05 juni 2020, 20:22:27
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Te 2/2
05 juni 2020, 20:13:23
De terugkeer van het Eiland Waan door Tulpendaal
05 juni 2020, 20:11:49
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
05 juni 2020, 19:57:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 juni 2020, 19:50:32
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door BrightonBelle
05 juni 2020, 19:49:32
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
05 juni 2020, 18:48:20
NL baan: Frotterdam in h0 door mardig23
05 juni 2020, 18:12:41
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Bert_Apd
05 juni 2020, 17:29:00
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
05 juni 2020, 16:35:57
  

Auteur Topic: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160  (gelezen 379946 keer)

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 561
    • Spoorbaan van de Van Dijken
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1695 Gepost op: 18 augustus 2019, 14:03:30 »
Dag Peter,

Die heb ik dus uitgerekend niet staan.

Rijtuig 272 in CNL 300/301 was een Bmz, rijtuig 273 een Bbmvz

Als rijtuig 272:
73 81 21-91 1..-. (normale inzet volgens mij)
61 81 21-90 0..-.
61 81 21-90 5..-.

De 21-90.1 heb ik dus niet staan en zodoende zei ik dat die niet in de CNL past.
Heb jij een fysieke spot waar die in zit?

Groet
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2019, 14:05:04 door Michiel 80 »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1696 Gepost op: 18 augustus 2019, 18:21:22 »
Bmz 21-91.1

Dus het eerder genoemde ACME rijtuig 52634 past wel degelijk in de trein :-)

Dank je Peter, ik had hem gelukkig nog niet verkocht...  (y) ;D

Gr. Frits

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1697 Gepost op: 18 augustus 2019, 22:17:30 »
Dag Peter,

Die heb ik dus uitgerekend niet staan.

Rijtuig 272 in CNL 300/301 was een Bmz, rijtuig 273 een Bbmvz

Als rijtuig 272:
73 81 21-91 1..-. (normale inzet volgens mij)
61 81 21-90 0..-.
61 81 21-90 5..-.

De 21-90.1 heb ik dus niet staan en zodoende zei ik dat die niet in de CNL past.
Heb jij een fysieke spot waar die in zit?

Groet

Hallo Michiel,

Aangezien ik zelf niet echt bekend was met de Oostenrijkse rijtuigen heb ik enkele jaren geleden in een Oostenrijks forum gevraagd welke rijtuigen in het Oostenrijkse deel van deze trein zaten. Ik heb toen een reactie gekregen van iemand die de trein vaak in Wenen zag en die vertelde me dat hij deze 4 types op die plek in de trein had gezien in 2008. Daar ben ik vanuit gegaan. Op dat moment was dat het makkelijkst te vinden type in model van die 4 en daarom is bij mij de keus daarop gevallen. Ik ben nu al 10 minuten aan het zoeken naar dat antwoord in dat Oostenrijks forum, maar ik kan het hele draadje daar zo snel niet vinden  :-\ Ik blijf zoeken en als ik nog iets vind, dan hoor je van me.

Mvg, Peter

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1698 Gepost op: 19 augustus 2019, 21:06:01 »
De 21-90.1 heb ik dus niet staan en zodoende zei ik dat die niet in de CNL past.
Heb jij een fysieke spot waar die in zit?

Zie: http://www.martijnhaman.nl/benelux_oostenrijkserijtuigen.htm en dan scrollen naar blokje over Austrifizierte Eurofima. Dit is de enige 21-90 1.. die ik in mijn gegevens kan terugvinden.

Martijn

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 561
    • Spoorbaan van de Van Dijken
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1699 Gepost op: 19 augustus 2019, 21:09:26 »
Joh. Weer nieuwe info, dank!

We kunnen in ieder geval vaststellen dat het niet vaak was ;)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1700 Gepost op: 20 augustus 2019, 18:42:35 »
Bleek de samenstelling van de hele trein genoteerd te hebben, dus voor de liefhebber:

CNL300 (Karlsruhe Hbf (D) - Amsterdam Centraal)
24-05-2008

91 80 6 189 090-4 D-DISPO Class VJ (zwart "CityNightLine")
WLABm 61 85 06-90 300-3 (blauw)
WLABm 61 85 06-90 306-0 (blauw)
D-DB 61 80 88-91 006-1 WRmbz138.1 (rood/wit met witte deuren)
51 80 21-90 523-8 Bomz (rood/wit)
A-ÖBB 61 81 21-90 137-4 Bmz (grijs/rood)
A-ÖBB 61 81 29-90 114-5 Bbmvz (grijs/rood)
A-ÖBB 61 81 59-90 048-8 Bcmz (grijs/rood)
A-ÖBB 73 81 59-91 210-9 Bcmz (grijs/blauw)
51 80 21-90 519-6 Bomz (rood/wit)
61 80 72-90 038-3 WLABmz173.1 (rood/wit)
61 80 72-90 006-0 WLABmz173.1 (rood/wit)
61 85 09-90 411-5 BDcm (blauw)
61 85 05-91 007-4 Bvcmz248.5 (blauw)
61 80 59-90 050-5 Bvcmbz248.3 (rood/wit)
Bpm 61 85 09-90 501-3 (blauw)

Martijn

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 561
    • Spoorbaan van de Van Dijken
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1701 Gepost op: 20 augustus 2019, 22:41:14 »
Bleek de samenstelling van de hele trein genoteerd te hebben, dus voor de liefhebber:

Leuk en dank!

CNL300 (Karlsruhe Hbf (D) - Amsterdam Centraal)
24-05-2008
De trein reed dan in volledig omgekeerde volgorde, want dit is de rijtuigvolgorde van de 301..... Raar maar waar.

61 85 05-91 007-4 Bvcmz248.5 (blauw)

Volgens mij een Zwitser en (dus?) een Bcvmz 028

61 80 59-90 050-5 Bvcmbz248.3 (rood/wit)
Dit is volgens mij een Bvcmbz249.1. Je had alleen een Bvcmz 248.3 en die zaten voornamelijk bij Autozug.

Michiel

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1702 Gepost op: 21 augustus 2019, 17:26:45 »
CNL300 (Karlsruhe Hbf (D) - Amsterdam Centraal)
24-05-2008
De trein reed dan in volledig omgekeerde volgorde, want dit is de rijtuigvolgorde van de 301..... Raar maar waar.
De trein werd omgeleid via Arnhem, Nijmegen, 's-Hertogenbosch (kopmaken) en Utrecht Centraal. Vandaar de omgekeerde volgorde.

61 85 05-91 007-4 Bvcmz248.5 (blauw)
Volgens mij een Zwitser en (dus?) een Bcvmz 028
Heb de foto nog eens goed bekeken en het is weldegelijk een 248.3. Wel is te zien dat in het rijtuignummer de 5 (van 85) en het controlenummer zijn aaggepast. Waarschijnlijk is de aanduiding 248.3 pas later in 028 gewijzigd.


61 80 59-90 050-5 Bvcmbz248.3 (rood/wit)
Dit is volgens mij een Bvcmbz249.1. Je had alleen een Bvcmz 248.3 en die zaten voornamelijk bij Autozug.
Op de foto is nog te lezen dat het weldegelijk gaat om een Bvcmbz-rijtuig.


Martijn

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 561
    • Spoorbaan van de Van Dijken
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1703 Gepost op: 21 augustus 2019, 19:22:01 »
Hij is leuk ;)

Een Bvcmz 248.3 is max toegelaten voor 160km/h. Op dit rijtuig staat 200km/h
Heb je een foto van de deuren?  ;) De trappen waren namelijk anders.

Kan het een 248.5 zijn zoals in je lijstje staat? Ze werden inderdaad bij de Zwitsers 028 genoemd bij de Duitsers 248.5.
Lijkt er sterk op alsof dit rijtuig inderdaad van de DB naar de SBB is overgegaan. Leuk zo'n detailfoto!

Ik ontken ook zeker niet dat het een Bvcmbz is, maar wel dat het een 248.3 is.
Je had namelijk de 248.3 bij de Bvcmbz neergezet....

Kortom, volgens mij moet het dan als volgt zijn:
61 85 05-91 007-4 Bvcmz248.5 (blauw) (of toch een 248.3)
61 80 59-90 050-5 Bvcmbz249.1 (rood/wit)

Worden we het eens?  :P

Groet!

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1704 Gepost op: 21 augustus 2019, 19:45:10 »
Het verloop van de 61 85 05-91 007-4 is hier te vinden:
https://reisezug-wagen.de/wagendatenbank/datenseite.php?suche&art%3DR%26gattung%3Dbvcmz&fahrzeug_datensatz=1625&i=0
Het blijft echter wel een beetje een mysterie met dat controlecijfer 4, maar het lijkt erop dat het van een Bvcmz028 naar een Bvcmz248.5 is gegaan met als laatste aanduiding:
Bvcmz 248.5 CH-DB 61 85 50-91 007-8

Bvcmbz 61 80 59-90 050-5:
https://reisezug-wagen.de/wagendatenbank/datenseite.php?suche&art%3DR%26gattung%3Dbvcmbz&fahrzeug_datensatz=40098&i=60
Deze klopt inderdaad zoals Michiel al aangaf een: Bvcmbz249.1 met nummer 61 80 59-90 050-5.

gr, Jeroen

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1705 Gepost op: 21 augustus 2019, 20:40:25 »

Hier nog een plaatje van de deur van de 05-91 007.

Martijn

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1706 Gepost op: 21 augustus 2019, 21:44:39 »
Ik heb nog even verder gezocht in de database van Reisezug-wagen.de en kom tot het volgende verloop van deze Bvcmz 05-91 007:
1999: Bvcmz248.5 61 80 50-91 007-3 (in gebruikname)
2002: Bvcmz028    61 80 05-91 007-9 (verkocht aan CNL)
201?: Bvcmz248.5  61 85 50-91 007-8
2017: Buiten dienst

Tussen 2002 en 2010 heb ik niets kunnen vinden in deze database en heeft het rijtuig dus kennelijk (in 2008, zoals op de foto van Martijn) het nummer 61 85 05-91 007-4 gedragen.

gr, Jeroen

« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2019, 21:53:56 door Euronight Jeroen »

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 561
    • Spoorbaan van de Van Dijken
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1707 Gepost op: 22 augustus 2019, 15:23:25 »

Hier nog een plaatje van de deur van de 05-91 007.

Martijn

Dank je. Inderdaad een 248.5 zoals te zien is (vaste traptreden) en Jeroen ook gevonden had ;-)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1708 Gepost op: 07 mei 2020, 17:51:50 »
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93291.msg3222116470;topicseen#msg3222116470 met als je naar beneden scrollt, wat foto's van de CNL-rijtuigen uit 2004 en 2005. We hebben ook nog wat complete treinen gefotografeerd, daarvan verschijnen binnenkort enkele plaatjes op dit forum.

Groet, Raymond van den Hoven