Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ben
Vandaag om 12:17:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 11:37:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:26:31
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
  

Auteur Topic: Artitec plan U  (gelezen 152705 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22436
Re: Artitec plan U
« Reactie #285 Gepost op: 05 July 2016, 11:33:36 »
Modeltreinen zijn juist licht Peter; gewicht neemt met de macht drie af bij verkleining.
Maar zoals Karst opmerkt hangt het rijgedrag geduwd vooral af van de draaistellen en de koppelmechanieken. Bij DDM had Artitec dat uitstekend voor elkaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
Re: Artitec plan U
« Reactie #286 Gepost op: 05 July 2016, 11:37:21 »
En niet onbelangrijk; het materiaal waar een modeltrein (grotendeels) van gemaakt wordt, lijkt mij ook een stuk lichter dan waar de 1:1 exemplaren van gebouwd worden.....!  ;)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Artitec plan U
« Reactie #287 Gepost op: 05 July 2016, 12:18:40 »
De grap is dus dat modeltreinen relatief gezien zwaarder zijn dan hun grote voorbeeld.
Nou nee dus... Zie ook de reacties hierboven.


Maar ik weet te weinig van mechanica af om daar iets zinnigs over te zeggen.
Dat blijkt. Misschien is helemaal niets zeggen een betere optie?  :angel:


Ik vind het niet zo gek dat iemand vraagt of hij het model ook even in de andere richting mag zien rijden.
Geduwd rijden wil nog wel eens problemen opleveren. Vooral als een motorloos rijtuig niet voldoende gewicht heeft.
Maar bij Artitec heeft men dit soort zaken doorgaans prima op orde.


Steyn

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Artitec plan U
« Reactie #288 Gepost op: 05 July 2016, 12:34:51 »
Modeltreinen zijn juist licht Peter; gewicht neemt met de macht drie af bij verkleining.

Denk je dat ik dat niet weet? Als je uitgaat van een NC ICR van 40 ton, komt dat in H0 neer op 60 gram. Voor een 1800 van 80 ton kom je dan uit op 120 gram.

Leg mij eens uit hoe een modeltrein dan relatief licht is ten opzichte van zijn grootte.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 12:55:18 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8403
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec plan U
« Reactie #289 Gepost op: 05 July 2016, 12:36:33 »
En als dit soort gebijt nou prive gaat, zijn we hier ook weer van verlost. kom op zeg....

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Artitec plan U
« Reactie #290 Gepost op: 05 July 2016, 12:46:45 »
En niet onbelangrijk; het materiaal waar een modeltrein (grotendeels) van gemaakt wordt, lijkt mij ook een stuk lichter dan waar de 1:1 exemplaren van gebouwd worden.....!  ;)

Dat is dezelfde vergelijking als vragen of een kilo ijzer zwaarder is dan een kilo veren.

Ik snap wel wat Henk bedoelt, maar om te stellen dat mijn bewering onwaar is klopt simpelweg niet. De krachten op een model zijn relatief gezien veel groter: om een tikje met je vinger tegen de zijkant naar 1:1 te vertalen, heb je de vingers van 650.000 mensen nodig. Dus een oneffenheid in H0 telt veel harder dan in 1:1. Dan heb je inderdaad stevige koppelingen nodig.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22436
Re: Artitec plan U
« Reactie #291 Gepost op: 05 July 2016, 12:53:13 »
Maar een modeltrein is toch echt licht in vergelijking met het grote voorbeeld. Het is een reden waarom een modelrijtuig gemakkelijker uit de rails wordt geduwd dan het grote voorbeeld. Er bestaan niet voor niks normen over het minimale gewicht van een model in relatie tot de lengte.
In ieder geval is het best een interessant aandachtspuntje hoe een geduwde modeltrein zich gedraagt. Bij DDM bleek dat Artitec het kunstje onder de knie had, maar dat was wel de eerste keer dat ze een goed functionerend koppelmechaniek hadden bedacht. Het gaat bij duwen niet zozeer om een stevige koppeling, maar om een soepel functionerend mechaniek en om soepel lopende draaistellen. Zaterdag leek het ook allemaal weer prima te functioneren.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 12:56:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Artitec plan U
« Reactie #292 Gepost op: 05 July 2016, 13:38:12 »
Oké, dit gaat helemaal Off-topic.
Misschien een nieuw draadje starten met discussie en stellingen over de massa van een schaalmodel t.o.v. het 1:1 voorbeeld.

Ik zit eigenlijk nog steeds te wachten op iemand die zijn foto's van afgelopen zaterdag wil uploaden.  :D
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 13:39:49 door Back to the Eighties »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Artitec plan U
« Reactie #293 Gepost op: 05 July 2016, 13:49:42 »
Inderdaad. Ik hoop nog steeds dat er iets aan de hijsogen op het dak is/wordt gedaan. Ben ook benieuwd naar de functionele koppeling. Binnenkort komt de PEC ook ... vandaar  :). Al zal de combinatie in de praktijk niet vaak voorgekomen zijn, kan er niets over vinden.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 13:55:59 door Gerard Rozeveld »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re: Artitec plan U
« Reactie #294 Gepost op: 05 July 2016, 13:58:28 »
Die combinatie kwam wel voor in de dienst, al was het niet vaak. Er staat in ieder geval een foto in het boek over de DE-1, -2 en 3 van een gele U met Pec.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Artitec plan U
« Reactie #295 Gepost op: 05 July 2016, 14:12:54 »
Massa van 1:87 model t.o.v. het voorbeeld is gestart.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70071.new.html#new

Conclusie:
Een 1:87 model heeft in verhouding een grotere massa dan zijn voorbeeld.

Ik ben nog steeds benieuwd naar foto's van afgelopen zaterdag.  ;D
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 14:15:12 door Back to the Eighties »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22436
Re: Artitec plan U
« Reactie #296 Gepost op: 05 July 2016, 14:28:19 »
Die insteek is totaal niet relevant voor het onderwerp. Dat zal de verwarring wel hebben veroorzaakt. Wel relevant is dat een model pakweg 500.000 keer lichter is dan het grote voorbeeld en zich dus heel anders gedraagt, al of niet geduwd.

De modellen zagen er zaterdag precies zo uit als op de al gepubliceerde foto's.   :P
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 14:35:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Artitec plan U
« Reactie #297 Gepost op: 05 July 2016, 14:53:30 »
Voor wat betreft het rijgedrag zal je wellicht ook de wrijving mee moeten rekenen?

* Gaat gauw weer aan het werk *

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Artitec plan U
« Reactie #298 Gepost op: 05 July 2016, 15:02:51 »
Die insteek is totaal niet relevant voor het onderwerp. Dat zal de verwarring wel hebben veroorzaakt. Wel relevant is dat een model pakweg 500.000 keer lichter is dan het grote voorbeeld en zich dus heel anders gedraagt, al of niet geduwd.

De modellen zagen er zaterdag precies zo uit als op de al gepubliceerde foto's.   :P

Thanx voor je opmerking, en zal stoppen met zeuren.  8)
Dan ben ik helemaal tevreden, het model is naar mijn maatstaven perfect en zal het goed doen in mijn jaren 80 verzameling.  :D

Grtz.
Rob.

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Artitec plan U
« Reactie #299 Gepost op: 05 July 2016, 15:29:13 »
Plan U komt pas in september.