Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 20:18:20
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Luit
Vandaag om 20:16:32
Rondom Charlois door Spoor010
Vandaag om 20:10:49
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 20:09:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:03:24
Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 19:58:24
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:47:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 19:42:05
helix n spoor door richard75
Vandaag om 19:30:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 19:10:12
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 18:42:18
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
  

Auteur Topic: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model  (gelezen 3629 keer)

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #15 Gepost op: 06 July 2016, 09:38:05 »
Beste forumgenoten,

Ik had niet verwacht dat mijn draadje zoveel reacties zou geven.
Dank allemaal voor jullie reacties en input.  (y)

Relativeermodus aan------
Aan degene die het nonsens vinden om dit soort berekeningen te maken.
Ach ja, dat is het eigenlijk ook.  :)
Is het relevant?
Natuurlijk niet, de wereld wordt er niet beter door.  ;D
Maar vanuit een buitenstaander gezien: is modelbouw dat eigenlijk ook niet?
Wat wil je er immers mee bereiken?
Het is voor mij en ik denk ons allemaal, een leuke manier om creativiteit en techniek aan elkaar te koppelen.
Dat vind ik ook het leuke van deze hobby.
Relativeermodus uit-------

Wel leuk om te zien dat het sommigen prikkelt om eens dieper in de stelling te duiken.
Het heeft blijkbaar mensen aan het denken gezet om met onderbouwingen te komen waarom de uitwerking wel of niet klopt.
En dat vind ik al leuk om te zien gebeuren en geeft weer nieuwe food for thought.

Grtz.
Rob.

 



gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #16 Gepost op: 06 July 2016, 09:56:40 »
Andere insteek dan,

Er zijn 8 eenheden. Waarvan bij ons in de modelbouw de lengte de hoofdrol speelt. Deze deel je dan ook terecht door 87.
Echter gewicht (massa) en tijd zijn ook eenheden. Tijd daar bemoei je terecht niet mee, maar massa deel je in ene door 873. Waarom deze anomalie. Gewoon door 87 delen, en dan zul je zien dat alles niet meer klopt  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #17 Gepost op: 06 July 2016, 10:29:28 »
Het is volkomen onjuist te stellen dat het soortelijk gewicht (soortelijke massa) van modellen zou afwijken van het 1:1 voorbeeld. Dat hangt alleen samen met de soortelijke massa van de diverse gebruikte materialen. Als je staal en hout gaat vergelijken met kunststof en zimac, ben je eigenlijk appels en peren met elkaar aan het vergelijken.
Heerlijk onzindraadje is dit, past echt bij de zomertraditie van BNLS. ;D

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #18 Gepost op: 06 July 2016, 10:58:54 »
Heerlijk onzindraadje is dit, past echt bij de zomertraditie van BNLS. ;D

Maar wel onderbouwde onzin  ;D

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #19 Gepost op: 06 July 2016, 11:06:55 »
All,

Het is volkomen onjuist te stellen dat het soortelijk gewicht (soortelijke massa) van modellen zou afwijken van het 1:1 voorbeeld. Dat hangt alleen samen met de soortelijke massa van de diverse gebruikte materialen. Als je staal en hout gaat vergelijken met kunststof en zimac, ben je eigenlijk appels en peren met elkaar aan het vergelijken.
Niets appels met peren. De topic starter maakt een gemiddelde soortelijke massa, door het totaal gewicht van een rijtuig te delen door het volume. Dus staal, kunstof, lucht en andere materialen worden op een hoop gegooid. Vervolgens vergelijkt hij de soortelijke massa van een model (ook staal, kunststof, lucht en andere stoffen) met elkaar.
Dit is dus een appel met appel vergelijking. Op zijn hoogst kan je zeggen dat je jonagold en golden delicious met elkaar vergelijkt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #20 Gepost op: 06 July 2016, 12:39:41 »


Jij snapt het volledig Gerard.  (y)
Door de soortelijke massa te nemen elimineer je de factor materiaalsoorten in de berekening.
Dat was ook mijn uitgangspunt.

De berekening bewijst hiermee m.i. dat de schaalfactor tot de derde macht van invloed is, als je de soortelijke massa als uitgangspunt neem.
Dit wordt door meerdere gebruikers al opgevoerd.

Grtz.
Rob.

 
« Laatst bewerkt op: 06 July 2016, 23:11:25 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22750
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #21 Gepost op: 06 July 2016, 14:26:31 »
Niet ook, het is exact dezelfde berekening Rob. Jij kiest de omweg van het berekenen van de volumes van het grote voorbeeld en het model en die verhoud je tot elkaar. Je kan net zo goed de massa van het grote voorbeeld nemen en dat delen door 873. Is precies hetzelfde met ongeveer (vanwege onnauwkeurigheden bij het bepalen van de volumes) hetzelfde resultaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #22 Gepost op: 06 July 2016, 14:35:00 »

De berekening bewijst hiermee m.i. dat de schaalfactor tot de derde macht van invloed is, als je de soortelijke massa als uitgangspunt neem.
Dit wordt door meerdere gebruikers al opgevoerd.


Henk,

Terechte opmerking, het is dezelfde berekening.
Met de omweg laat ik alleen de bewijsvoering zien.  ;)

En yep, het is een groffe/onnauwkeurige berekening.

Heb mijn post aangepast.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2016, 14:39:46 door Back to the Eighties »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #23 Gepost op: 06 July 2016, 19:24:00 »
Mijn blikken modellen in spoor 0 zijn denk ik ook lichter dan: gewicht grote voorbeeld gedeeld door 45*45*45.

Niet voor niets schreef ik in mijn reactie: de kleinere schalen (1:87, 1:160).
Hoe groter de schaal, hoe minder de afwijking hoeft te zijn om toch stevige/hanteerbare modellen te hebben.
En als je in de grote schalen met kunststof gaat werken, is de kans groot dat het model in verhouding lichter dan het stalen origineel wordt :)