Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
14 December 2025, 23:53:16
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
14 December 2025, 23:11:53
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
14 December 2025, 22:39:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
14 December 2025, 22:23:54
3 januari NVBS oliebollenrit door grossraumwagen
14 December 2025, 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
14 December 2025, 22:14:05
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
14 December 2025, 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
14 December 2025, 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
14 December 2025, 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:45:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
14 December 2025, 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
Zee. Land. door Huup
14 December 2025, 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
14 December 2025, 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
14 December 2025, 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
14 December 2025, 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
14 December 2025, 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
14 December 2025, 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
14 December 2025, 10:37:34
  

Auteur Topic: Artitec plan U  (gelezen 163644 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22753
Re: Artitec plan U
« Reactie #285 Gepost op: 05 July 2016, 11:33:36 »
Modeltreinen zijn juist licht Peter; gewicht neemt met de macht drie af bij verkleining.
Maar zoals Karst opmerkt hangt het rijgedrag geduwd vooral af van de draaistellen en de koppelmechanieken. Bij DDM had Artitec dat uitstekend voor elkaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
Re: Artitec plan U
« Reactie #286 Gepost op: 05 July 2016, 11:37:21 »
En niet onbelangrijk; het materiaal waar een modeltrein (grotendeels) van gemaakt wordt, lijkt mij ook een stuk lichter dan waar de 1:1 exemplaren van gebouwd worden.....!  ;)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Artitec plan U
« Reactie #287 Gepost op: 05 July 2016, 12:18:40 »
De grap is dus dat modeltreinen relatief gezien zwaarder zijn dan hun grote voorbeeld.
Nou nee dus... Zie ook de reacties hierboven.


Maar ik weet te weinig van mechanica af om daar iets zinnigs over te zeggen.
Dat blijkt. Misschien is helemaal niets zeggen een betere optie?  :angel:


Ik vind het niet zo gek dat iemand vraagt of hij het model ook even in de andere richting mag zien rijden.
Geduwd rijden wil nog wel eens problemen opleveren. Vooral als een motorloos rijtuig niet voldoende gewicht heeft.
Maar bij Artitec heeft men dit soort zaken doorgaans prima op orde.


Steyn

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Artitec plan U
« Reactie #288 Gepost op: 05 July 2016, 12:34:51 »
Modeltreinen zijn juist licht Peter; gewicht neemt met de macht drie af bij verkleining.

Denk je dat ik dat niet weet? Als je uitgaat van een NC ICR van 40 ton, komt dat in H0 neer op 60 gram. Voor een 1800 van 80 ton kom je dan uit op 120 gram.

Leg mij eens uit hoe een modeltrein dan relatief licht is ten opzichte van zijn grootte.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 12:55:18 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec plan U
« Reactie #289 Gepost op: 05 July 2016, 12:36:33 »
En als dit soort gebijt nou prive gaat, zijn we hier ook weer van verlost. kom op zeg....

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Artitec plan U
« Reactie #290 Gepost op: 05 July 2016, 12:46:45 »
En niet onbelangrijk; het materiaal waar een modeltrein (grotendeels) van gemaakt wordt, lijkt mij ook een stuk lichter dan waar de 1:1 exemplaren van gebouwd worden.....!  ;)

Dat is dezelfde vergelijking als vragen of een kilo ijzer zwaarder is dan een kilo veren.

Ik snap wel wat Henk bedoelt, maar om te stellen dat mijn bewering onwaar is klopt simpelweg niet. De krachten op een model zijn relatief gezien veel groter: om een tikje met je vinger tegen de zijkant naar 1:1 te vertalen, heb je de vingers van 650.000 mensen nodig. Dus een oneffenheid in H0 telt veel harder dan in 1:1. Dan heb je inderdaad stevige koppelingen nodig.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22753
Re: Artitec plan U
« Reactie #291 Gepost op: 05 July 2016, 12:53:13 »
Maar een modeltrein is toch echt licht in vergelijking met het grote voorbeeld. Het is een reden waarom een modelrijtuig gemakkelijker uit de rails wordt geduwd dan het grote voorbeeld. Er bestaan niet voor niks normen over het minimale gewicht van een model in relatie tot de lengte.
In ieder geval is het best een interessant aandachtspuntje hoe een geduwde modeltrein zich gedraagt. Bij DDM bleek dat Artitec het kunstje onder de knie had, maar dat was wel de eerste keer dat ze een goed functionerend koppelmechaniek hadden bedacht. Het gaat bij duwen niet zozeer om een stevige koppeling, maar om een soepel functionerend mechaniek en om soepel lopende draaistellen. Zaterdag leek het ook allemaal weer prima te functioneren.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 12:56:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Artitec plan U
« Reactie #292 Gepost op: 05 July 2016, 13:38:12 »
Oké, dit gaat helemaal Off-topic.
Misschien een nieuw draadje starten met discussie en stellingen over de massa van een schaalmodel t.o.v. het 1:1 voorbeeld.

Ik zit eigenlijk nog steeds te wachten op iemand die zijn foto's van afgelopen zaterdag wil uploaden.  :D
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 13:39:49 door Back to the Eighties »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Artitec plan U
« Reactie #293 Gepost op: 05 July 2016, 13:49:42 »
Inderdaad. Ik hoop nog steeds dat er iets aan de hijsogen op het dak is/wordt gedaan. Ben ook benieuwd naar de functionele koppeling. Binnenkort komt de PEC ook ... vandaar  :). Al zal de combinatie in de praktijk niet vaak voorgekomen zijn, kan er niets over vinden.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 13:55:59 door Gerard Rozeveld »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: Artitec plan U
« Reactie #294 Gepost op: 05 July 2016, 13:58:28 »
Die combinatie kwam wel voor in de dienst, al was het niet vaak. Er staat in ieder geval een foto in het boek over de DE-1, -2 en 3 van een gele U met Pec.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Artitec plan U
« Reactie #295 Gepost op: 05 July 2016, 14:12:54 »
Massa van 1:87 model t.o.v. het voorbeeld is gestart.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70071.new.html#new

Conclusie:
Een 1:87 model heeft in verhouding een grotere massa dan zijn voorbeeld.

Ik ben nog steeds benieuwd naar foto's van afgelopen zaterdag.  ;D
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 14:15:12 door Back to the Eighties »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22753
Re: Artitec plan U
« Reactie #296 Gepost op: 05 July 2016, 14:28:19 »
Die insteek is totaal niet relevant voor het onderwerp. Dat zal de verwarring wel hebben veroorzaakt. Wel relevant is dat een model pakweg 500.000 keer lichter is dan het grote voorbeeld en zich dus heel anders gedraagt, al of niet geduwd.

De modellen zagen er zaterdag precies zo uit als op de al gepubliceerde foto's.   :P
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 14:35:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Artitec plan U
« Reactie #297 Gepost op: 05 July 2016, 14:53:30 »
Voor wat betreft het rijgedrag zal je wellicht ook de wrijving mee moeten rekenen?

* Gaat gauw weer aan het werk *

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Artitec plan U
« Reactie #298 Gepost op: 05 July 2016, 15:02:51 »
Die insteek is totaal niet relevant voor het onderwerp. Dat zal de verwarring wel hebben veroorzaakt. Wel relevant is dat een model pakweg 500.000 keer lichter is dan het grote voorbeeld en zich dus heel anders gedraagt, al of niet geduwd.

De modellen zagen er zaterdag precies zo uit als op de al gepubliceerde foto's.   :P

Thanx voor je opmerking, en zal stoppen met zeuren.  8)
Dan ben ik helemaal tevreden, het model is naar mijn maatstaven perfect en zal het goed doen in mijn jaren 80 verzameling.  :D

Grtz.
Rob.

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Artitec plan U
« Reactie #299 Gepost op: 05 July 2016, 15:29:13 »
Plan U komt pas in september.