Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:05:35
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:58:23
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:24:49
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:00
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 13:48:26
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 13:41:10
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door Joz
Vandaag om 13:23:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
  

Auteur Topic: Artitec plan U  (gelezen 152913 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22440
Re: Artitec plan U
« Reactie #285 Gepost op: 05 July 2016, 11:33:36 »
Modeltreinen zijn juist licht Peter; gewicht neemt met de macht drie af bij verkleining.
Maar zoals Karst opmerkt hangt het rijgedrag geduwd vooral af van de draaistellen en de koppelmechanieken. Bij DDM had Artitec dat uitstekend voor elkaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
Re: Artitec plan U
« Reactie #286 Gepost op: 05 July 2016, 11:37:21 »
En niet onbelangrijk; het materiaal waar een modeltrein (grotendeels) van gemaakt wordt, lijkt mij ook een stuk lichter dan waar de 1:1 exemplaren van gebouwd worden.....!  ;)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Artitec plan U
« Reactie #287 Gepost op: 05 July 2016, 12:18:40 »
De grap is dus dat modeltreinen relatief gezien zwaarder zijn dan hun grote voorbeeld.
Nou nee dus... Zie ook de reacties hierboven.


Maar ik weet te weinig van mechanica af om daar iets zinnigs over te zeggen.
Dat blijkt. Misschien is helemaal niets zeggen een betere optie?  :angel:


Ik vind het niet zo gek dat iemand vraagt of hij het model ook even in de andere richting mag zien rijden.
Geduwd rijden wil nog wel eens problemen opleveren. Vooral als een motorloos rijtuig niet voldoende gewicht heeft.
Maar bij Artitec heeft men dit soort zaken doorgaans prima op orde.


Steyn

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Artitec plan U
« Reactie #288 Gepost op: 05 July 2016, 12:34:51 »
Modeltreinen zijn juist licht Peter; gewicht neemt met de macht drie af bij verkleining.

Denk je dat ik dat niet weet? Als je uitgaat van een NC ICR van 40 ton, komt dat in H0 neer op 60 gram. Voor een 1800 van 80 ton kom je dan uit op 120 gram.

Leg mij eens uit hoe een modeltrein dan relatief licht is ten opzichte van zijn grootte.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 12:55:18 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec plan U
« Reactie #289 Gepost op: 05 July 2016, 12:36:33 »
En als dit soort gebijt nou prive gaat, zijn we hier ook weer van verlost. kom op zeg....

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Artitec plan U
« Reactie #290 Gepost op: 05 July 2016, 12:46:45 »
En niet onbelangrijk; het materiaal waar een modeltrein (grotendeels) van gemaakt wordt, lijkt mij ook een stuk lichter dan waar de 1:1 exemplaren van gebouwd worden.....!  ;)

Dat is dezelfde vergelijking als vragen of een kilo ijzer zwaarder is dan een kilo veren.

Ik snap wel wat Henk bedoelt, maar om te stellen dat mijn bewering onwaar is klopt simpelweg niet. De krachten op een model zijn relatief gezien veel groter: om een tikje met je vinger tegen de zijkant naar 1:1 te vertalen, heb je de vingers van 650.000 mensen nodig. Dus een oneffenheid in H0 telt veel harder dan in 1:1. Dan heb je inderdaad stevige koppelingen nodig.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22440
Re: Artitec plan U
« Reactie #291 Gepost op: 05 July 2016, 12:53:13 »
Maar een modeltrein is toch echt licht in vergelijking met het grote voorbeeld. Het is een reden waarom een modelrijtuig gemakkelijker uit de rails wordt geduwd dan het grote voorbeeld. Er bestaan niet voor niks normen over het minimale gewicht van een model in relatie tot de lengte.
In ieder geval is het best een interessant aandachtspuntje hoe een geduwde modeltrein zich gedraagt. Bij DDM bleek dat Artitec het kunstje onder de knie had, maar dat was wel de eerste keer dat ze een goed functionerend koppelmechaniek hadden bedacht. Het gaat bij duwen niet zozeer om een stevige koppeling, maar om een soepel functionerend mechaniek en om soepel lopende draaistellen. Zaterdag leek het ook allemaal weer prima te functioneren.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 12:56:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Artitec plan U
« Reactie #292 Gepost op: 05 July 2016, 13:38:12 »
Oké, dit gaat helemaal Off-topic.
Misschien een nieuw draadje starten met discussie en stellingen over de massa van een schaalmodel t.o.v. het 1:1 voorbeeld.

Ik zit eigenlijk nog steeds te wachten op iemand die zijn foto's van afgelopen zaterdag wil uploaden.  :D
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 13:39:49 door Back to the Eighties »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Artitec plan U
« Reactie #293 Gepost op: 05 July 2016, 13:49:42 »
Inderdaad. Ik hoop nog steeds dat er iets aan de hijsogen op het dak is/wordt gedaan. Ben ook benieuwd naar de functionele koppeling. Binnenkort komt de PEC ook ... vandaar  :). Al zal de combinatie in de praktijk niet vaak voorgekomen zijn, kan er niets over vinden.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 13:55:59 door Gerard Rozeveld »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8435
  • Spoor N
Re: Artitec plan U
« Reactie #294 Gepost op: 05 July 2016, 13:58:28 »
Die combinatie kwam wel voor in de dienst, al was het niet vaak. Er staat in ieder geval een foto in het boek over de DE-1, -2 en 3 van een gele U met Pec.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Artitec plan U
« Reactie #295 Gepost op: 05 July 2016, 14:12:54 »
Massa van 1:87 model t.o.v. het voorbeeld is gestart.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70071.new.html#new

Conclusie:
Een 1:87 model heeft in verhouding een grotere massa dan zijn voorbeeld.

Ik ben nog steeds benieuwd naar foto's van afgelopen zaterdag.  ;D
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 14:15:12 door Back to the Eighties »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22440
Re: Artitec plan U
« Reactie #296 Gepost op: 05 July 2016, 14:28:19 »
Die insteek is totaal niet relevant voor het onderwerp. Dat zal de verwarring wel hebben veroorzaakt. Wel relevant is dat een model pakweg 500.000 keer lichter is dan het grote voorbeeld en zich dus heel anders gedraagt, al of niet geduwd.

De modellen zagen er zaterdag precies zo uit als op de al gepubliceerde foto's.   :P
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 14:35:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Artitec plan U
« Reactie #297 Gepost op: 05 July 2016, 14:53:30 »
Voor wat betreft het rijgedrag zal je wellicht ook de wrijving mee moeten rekenen?

* Gaat gauw weer aan het werk *

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Artitec plan U
« Reactie #298 Gepost op: 05 July 2016, 15:02:51 »
Die insteek is totaal niet relevant voor het onderwerp. Dat zal de verwarring wel hebben veroorzaakt. Wel relevant is dat een model pakweg 500.000 keer lichter is dan het grote voorbeeld en zich dus heel anders gedraagt, al of niet geduwd.

De modellen zagen er zaterdag precies zo uit als op de al gepubliceerde foto's.   :P

Thanx voor je opmerking, en zal stoppen met zeuren.  8)
Dan ben ik helemaal tevreden, het model is naar mijn maatstaven perfect en zal het goed doen in mijn jaren 80 verzameling.  :D

Grtz.
Rob.

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Artitec plan U
« Reactie #299 Gepost op: 05 July 2016, 15:29:13 »
Plan U komt pas in september.