Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sluitseinen REEtitec 1300 door bellejt
Vandaag om 19:03:32
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:19
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:35:19
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ben
Vandaag om 18:35:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 17:35:40
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:26:13
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:52:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
  

Auteur Topic: Artitec plan U  (gelezen 161743 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re: Artitec plan U
« Reactie #285 Gepost op: 05 July 2016, 11:33:36 »
Modeltreinen zijn juist licht Peter; gewicht neemt met de macht drie af bij verkleining.
Maar zoals Karst opmerkt hangt het rijgedrag geduwd vooral af van de draaistellen en de koppelmechanieken. Bij DDM had Artitec dat uitstekend voor elkaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
Re: Artitec plan U
« Reactie #286 Gepost op: 05 July 2016, 11:37:21 »
En niet onbelangrijk; het materiaal waar een modeltrein (grotendeels) van gemaakt wordt, lijkt mij ook een stuk lichter dan waar de 1:1 exemplaren van gebouwd worden.....!  ;)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Artitec plan U
« Reactie #287 Gepost op: 05 July 2016, 12:18:40 »
De grap is dus dat modeltreinen relatief gezien zwaarder zijn dan hun grote voorbeeld.
Nou nee dus... Zie ook de reacties hierboven.


Maar ik weet te weinig van mechanica af om daar iets zinnigs over te zeggen.
Dat blijkt. Misschien is helemaal niets zeggen een betere optie?  :angel:


Ik vind het niet zo gek dat iemand vraagt of hij het model ook even in de andere richting mag zien rijden.
Geduwd rijden wil nog wel eens problemen opleveren. Vooral als een motorloos rijtuig niet voldoende gewicht heeft.
Maar bij Artitec heeft men dit soort zaken doorgaans prima op orde.


Steyn

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Artitec plan U
« Reactie #288 Gepost op: 05 July 2016, 12:34:51 »
Modeltreinen zijn juist licht Peter; gewicht neemt met de macht drie af bij verkleining.

Denk je dat ik dat niet weet? Als je uitgaat van een NC ICR van 40 ton, komt dat in H0 neer op 60 gram. Voor een 1800 van 80 ton kom je dan uit op 120 gram.

Leg mij eens uit hoe een modeltrein dan relatief licht is ten opzichte van zijn grootte.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 12:55:18 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8995
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec plan U
« Reactie #289 Gepost op: 05 July 2016, 12:36:33 »
En als dit soort gebijt nou prive gaat, zijn we hier ook weer van verlost. kom op zeg....

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Artitec plan U
« Reactie #290 Gepost op: 05 July 2016, 12:46:45 »
En niet onbelangrijk; het materiaal waar een modeltrein (grotendeels) van gemaakt wordt, lijkt mij ook een stuk lichter dan waar de 1:1 exemplaren van gebouwd worden.....!  ;)

Dat is dezelfde vergelijking als vragen of een kilo ijzer zwaarder is dan een kilo veren.

Ik snap wel wat Henk bedoelt, maar om te stellen dat mijn bewering onwaar is klopt simpelweg niet. De krachten op een model zijn relatief gezien veel groter: om een tikje met je vinger tegen de zijkant naar 1:1 te vertalen, heb je de vingers van 650.000 mensen nodig. Dus een oneffenheid in H0 telt veel harder dan in 1:1. Dan heb je inderdaad stevige koppelingen nodig.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re: Artitec plan U
« Reactie #291 Gepost op: 05 July 2016, 12:53:13 »
Maar een modeltrein is toch echt licht in vergelijking met het grote voorbeeld. Het is een reden waarom een modelrijtuig gemakkelijker uit de rails wordt geduwd dan het grote voorbeeld. Er bestaan niet voor niks normen over het minimale gewicht van een model in relatie tot de lengte.
In ieder geval is het best een interessant aandachtspuntje hoe een geduwde modeltrein zich gedraagt. Bij DDM bleek dat Artitec het kunstje onder de knie had, maar dat was wel de eerste keer dat ze een goed functionerend koppelmechaniek hadden bedacht. Het gaat bij duwen niet zozeer om een stevige koppeling, maar om een soepel functionerend mechaniek en om soepel lopende draaistellen. Zaterdag leek het ook allemaal weer prima te functioneren.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 12:56:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Artitec plan U
« Reactie #292 Gepost op: 05 July 2016, 13:38:12 »
Oké, dit gaat helemaal Off-topic.
Misschien een nieuw draadje starten met discussie en stellingen over de massa van een schaalmodel t.o.v. het 1:1 voorbeeld.

Ik zit eigenlijk nog steeds te wachten op iemand die zijn foto's van afgelopen zaterdag wil uploaden.  :D
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 13:39:49 door Back to the Eighties »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Artitec plan U
« Reactie #293 Gepost op: 05 July 2016, 13:49:42 »
Inderdaad. Ik hoop nog steeds dat er iets aan de hijsogen op het dak is/wordt gedaan. Ben ook benieuwd naar de functionele koppeling. Binnenkort komt de PEC ook ... vandaar  :). Al zal de combinatie in de praktijk niet vaak voorgekomen zijn, kan er niets over vinden.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 13:55:59 door Gerard Rozeveld »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
  • Spoor N
Re: Artitec plan U
« Reactie #294 Gepost op: 05 July 2016, 13:58:28 »
Die combinatie kwam wel voor in de dienst, al was het niet vaak. Er staat in ieder geval een foto in het boek over de DE-1, -2 en 3 van een gele U met Pec.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Artitec plan U
« Reactie #295 Gepost op: 05 July 2016, 14:12:54 »
Massa van 1:87 model t.o.v. het voorbeeld is gestart.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70071.new.html#new

Conclusie:
Een 1:87 model heeft in verhouding een grotere massa dan zijn voorbeeld.

Ik ben nog steeds benieuwd naar foto's van afgelopen zaterdag.  ;D
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 14:15:12 door Back to the Eighties »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re: Artitec plan U
« Reactie #296 Gepost op: 05 July 2016, 14:28:19 »
Die insteek is totaal niet relevant voor het onderwerp. Dat zal de verwarring wel hebben veroorzaakt. Wel relevant is dat een model pakweg 500.000 keer lichter is dan het grote voorbeeld en zich dus heel anders gedraagt, al of niet geduwd.

De modellen zagen er zaterdag precies zo uit als op de al gepubliceerde foto's.   :P
« Laatst bewerkt op: 05 July 2016, 14:35:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Artitec plan U
« Reactie #297 Gepost op: 05 July 2016, 14:53:30 »
Voor wat betreft het rijgedrag zal je wellicht ook de wrijving mee moeten rekenen?

* Gaat gauw weer aan het werk *

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Artitec plan U
« Reactie #298 Gepost op: 05 July 2016, 15:02:51 »
Die insteek is totaal niet relevant voor het onderwerp. Dat zal de verwarring wel hebben veroorzaakt. Wel relevant is dat een model pakweg 500.000 keer lichter is dan het grote voorbeeld en zich dus heel anders gedraagt, al of niet geduwd.

De modellen zagen er zaterdag precies zo uit als op de al gepubliceerde foto's.   :P

Thanx voor je opmerking, en zal stoppen met zeuren.  8)
Dan ben ik helemaal tevreden, het model is naar mijn maatstaven perfect en zal het goed doen in mijn jaren 80 verzameling.  :D

Grtz.
Rob.

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Artitec plan U
« Reactie #299 Gepost op: 05 July 2016, 15:29:13 »
Plan U komt pas in september.