Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:52:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:51:47
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door grossraumwagen
Vandaag om 15:50:32
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:46:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:46:29
Mijn geweatherde modellen door Paulus
Vandaag om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
Vandaag om 15:43:12
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door 008200
Vandaag om 15:38:02
Train o Matic smart power pack door maartenvdb
Vandaag om 15:33:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:10:57
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:09:54
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 14:57:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:51:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:36:00
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:17:55
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Jan-Peter
Vandaag om 14:01:08
The Micro Model Railway Dispatch door Noordernet
Vandaag om 12:58:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:39:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:36:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:35:21
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 12:29:11
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 11:20:01
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 10:51:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 10:40:11
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 10:11:37
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 10:06:33
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:02:15
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:07:19
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 1015805 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2848
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6330 Gepost op: 20 December 2025, 12:02:34 »
Dankjewel voor de aanvullende gegeven, odaoda!
Als bij de SHM wagen vermeld wordt dat die in 1954 gebouwd is, dan bedoelen ze naar ik aanneem de ketelwagen of zou dat het bouwjaar zijn van de open wagen waarvan het onderstel gebruikt is?

Zoals de wagennummers van Pieter Bon beginnen met 511 3/5xx, zo beginnen de PAM wagens, zo te zien, met 501 3xx.

Nog wat PAM materieel te zien in een fotoreportage van Cas Oorthuys:


CC-0 collectie Nederlands Fotomuseum


CC-0 collectie Nederlands Fotomuseum

zie ook een eerder bericht: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.msg3222278386#msg3222278386




Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2848
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6331 Gepost op: 20 December 2025, 12:38:00 »
Een oude Liliput wagen, donkerblauw met Aral logo (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.msg3222578392#msg3222578392) had ik eigenlijk ook al afgeschreven. Nu krijgt ie een nieuw leven als PAM wagen!
Het wordt al een heel wagenpark. Dat komt goed uit want SHV had juist aan de Stieltjesstraat ter hoogte van de Spoorweghaven een depot.





« Laatst bewerkt op: 20 December 2025, 15:09:17 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2848
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6332 Gepost op: 20 December 2025, 16:34:55 »

Stieltjesstraat-Spoorweghavenbrug-1963-NL-RtSA-4232-IX-3055-07-01

Aan de overkant van de Spoorweghaven, rechts van de brug was het SHV terrein. Langs de waterkant staat, als ik het goed heb: PAM olie bunkerstation.
Als je goed kijkt, zie je een PAM ketelwagen staan.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2025, 16:39:02 door Alewijn »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6333 Gepost op: 20 December 2025, 18:10:42 »
Klopt als een lege oliekan  ;D

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2848
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6334 Gepost op: 21 December 2025, 01:04:12 »
Dan zijn er ook nog vier ketels waar het een en ander wordt aangepast om ze een tijdperkgetrouwe look te geven. Met alle vier ben ik nog niet klaar. Work in progress!





« Laatst bewerkt op: 21 December 2025, 08:16:15 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2848
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6335 Gepost op: 21 December 2025, 08:34:39 »
De 1e is een wagen waar Fleischmann vele varianten van heeft gemaakt, ook enkele voor tijdperk 3.
Dit was een BP uitvoering tijdperk 5. Het logo had ik weggeschuurd. Dat zie je nu die is overgespoten helaas nog wel. Dat heb ik nu wel afgeleerd.
Deze moet alleen nog andere opschriften krijgen. Dit type is denk ik uit de jaren 60, maar met een niet te opvallend uiterlijk kan die gewoon mee.

De 2e zag er na de ovenreiniger zo uit:



En na wat zagen, snijden en schuren zo:



De ketel is nu grijs gespoten.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2025, 08:39:07 door Alewijn »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • Klaar voor vertrek
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6336 Gepost op: 21 December 2025, 11:34:39 »
Wat was die tweede oorspronkelijk voor model? Het leuke eraan is dat de ketel scheef staat.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2848
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6337 Gepost op: 21 December 2025, 13:21:15 »
Interessante observatie, Ferdinand!
Het dragende deel van de ketel is debet aan de scheve positie van de ketel. Links meet ik 7 mm en rechts 5 mm. Dit ga ik weglaten.



Het is een model van Roco. Welk nummer heb ik nog niet teruggevonden. Helaas heb ik geen duidelijke foto gemaakt van de ketelopschriften toen die er nog op zaten…

Overigens ben ik van plan de ketel te ruilen met de Teepol ketel van Liliput. Daar heb ik de keteldragers van verwijderd, omdat daardoor de ketel zo onnatuurlijk hoog kwam te staan. Wat het meest realistische is blijft de vraag. Feit is dat de modelspoorfabrikanten veel fantasie hebben als het gaat om ketelwagens. Dus ik neem in deze materie ook graag enige vrijheid.


« Laatst bewerkt op: 21 December 2025, 16:32:58 door Alewijn »

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6338 Gepost op: 21 December 2025, 15:50:10 »
Hoi Alewijn,

Roco heeft ketelwagens gemaakt van diverse bierbrouwerijen met die "scheve ketel". Zo is me een set van 3 wagons van "Dortmunder Union" bekend, die waren hoofdzakelijk wit met verschillende opschriften, en er is ook een blauwe uitvoering van "Paulaner".
Geen idee wat de catalogusnummers zijn..., dus succes met je zoektocht.

Vr. gr., Twinkie

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • Klaar voor vertrek
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6339 Gepost op: 21 December 2025, 16:36:46 »
Oh, dat zijn ze dan! Dat setje van Dortmunder Union-ketelwagens, Roco 44049, ken ik van plaatjes. (De Paulaner is nr. 47087).

Het was me nog nooit opgevallen dat die ketels een beetje scheef staan. Zou dat door het bier komen? ;)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2848
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6340 Gepost op: 21 December 2025, 22:47:46 »
De 3e wagen is een Piko 'Oostblok' model.
Was geel, met Minol opschriften, is nu zwart.

Op zoek naar voorbeelden kwam ik uit bij een soortgelijk type, ook met een iets langere radstand, te weten Brawa 49254, met opschriften van de Vlismar (Vlissingsche Mineraalolie en Asphalt Raffinaderij NV) te Rotterdam(!).


Nu nog een beetje provisorisch, rechts moet er nog een rechtopstaand bord worden geplaatst om de firmanaam op te bevestigen.


@Twinkie en Ferdinand
Dank nog voor het meedenken over nummers en oorsprong van de scheve ketel. Die scheve ketel was natuurlijk om de inhoud des te sneller te kunnen lossen cq tappen :)

« Laatst bewerkt op: 21 December 2025, 23:12:04 door Alewijn »

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5910
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6341 Gepost op: 21 December 2025, 23:16:02 »
Prachtig man,dat zit er nog eens rustiek uit. (y)
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2848
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6342 Gepost op: Vandaag om 13:07:31 »
Dankjewel, Chris. Rustiek vind ik een mooi compliment. Een baan is al snel te druk.

De 2e en de 4e wagen zijn van onderstel gewisseld.
Hier de Teepol ketel op het onderstel van de ‘scheve ketel’:


Het is allemaal nog niet definitief bevestigd, maar het ziet er op het eerste gezicht niet verkeerd uit.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9114
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6343 Gepost op: Vandaag om 14:16:31 »
Hoi,

Even terugkomende op die hijskranen vd spoorwegen.

Dan is mijn tip (alweer) bij Hans Reints te kijken en lezen.
Die heeft al enkele modellen verbouwd en gebouwd.
En hoe ze afgesteld moeten worden.
Ook op Sleutelspoor.nl staat veel uitleg in over transport per spoor.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2848
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6344 Gepost op: Vandaag om 15:36:28 »
Goede tips zijn nooit weg! Dank je, Koen.
Zelf laat ik de kraan voorlopig voor wat hij is. Ik had hem vooral meegenomen vanwege het onderstel met kortkoppelingmechaniek. Dat vond ik wel een mooie aanvulling.

Tussenstand bij het ketelwagenpark: 26 rijvaardige en rijwaardige exemplaren.
Dit is ongeveer de laatste die nog een update krijgt.




Opschriften moeten nog.

 
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:38:32 door Alewijn »