Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door D_Loc
Vandaag om 14:55:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:49:33
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 14:32:26
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 856026 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5715 Gepost op: 28 December 2024, 15:58:20 »
Nog wat rijtuigen tevoorschijn gehaald.
Niet helemaal voorbeeldgetrouw, zeker niet op Feijenoord. Maar gewoon leuk om weer eens een gangbare personentrein samen te stellen. Gangbaar in de zin van een bagagerijtuig, een (A)B en enkele C rijtuigen.




Bagagerijtuig NS D 7571 van Liliput - in 1956 reed die nog wel toch?


Een Duits rijtuig dat met NS klasseborden een beetje is vernederlandst.


Een bolkop-rijtuig met een verhaal. Gekocht als AB 7404 waar ik er nog drie van heb. Deze heb ik heel lang geleden proberen over te schilderen, dat was geen succes. Na vele jaren met ovenreiniger de verf verwijderd. Daarmee ging ook de donkergroene verf eraf incl de opschriften. Daaronder zat een andere iets lichtere groene laag met de opschriften A 7401. Die heb ik bewust laten zitten, maar vanwege een overschot aan AB rijtuigen heb ik deze voorzien van derdeklasseborden. Voor een bolkop 3e klas zou het eigenlijk een tienramer moeten zijn...



« Laatst bewerkt op: 28 December 2024, 20:51:05 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5716 Gepost op: 28 December 2024, 19:18:29 »
Behalve laatst getoonde rijtuig heb ik er nog een.


Links oorspronkelijk een A die ik en AB is geworden.
Rechts een B 7850 die nu ook een AB is.

Beide hebben een bakwissel ondergaan. Dak en onderstel zijn van tp4 versies, die ik heb voorzien van  tp3 bakken die ik een keer los kon krijgen.
« Laatst bewerkt op: 29 December 2024, 08:49:13 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5717 Gepost op: 28 December 2024, 20:48:28 »
Nu het er toch over gaat, deze uitvoering heb ik ook nog.


Dit was oorspronkelijk een grijsblauwe plan D van rond 1980 die turquoise is overgespoten en voorzien een nogal brede felblauwe bies. De draaistellen waren zwart, het onderstel donkergrijs en het dak middelgrijs.

Toen ik een complete turquoise stam bij elkaar had verzameld, de andere van de 2e en de 3e generatie (van rond 1990 resp 2005) heb ik van deze oudere versie dak en onderstel wit gespoten en vervolgens vervuild. Zo pasten ze beter bij elkaar. Er zijn natuurlijk mooiere exemplaren, maar deze heeft wel een unieke voorgeschiedenis!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5718 Gepost op: 29 December 2024, 08:45:30 »
En zo’n turquoise AB plan D zagen we pas in een boottrein op de Wilhelminakade.
Met een RD en nog een AB. En verder een ovaleramer en andere, groene, rijtuigen.

Het betere materieel werd ingezet. Zoveel is wel duidelijk. Op basis van het voorste deel van de trein zou je denken dat zo’n boottrein (bijna) geheel uit AB rijtuigen bestond. Maar die andere boottrein uit 1949 laat juist vooral 3e klas rijtuigen zien.
Of het verschilde per trein of het was van alles wat.


Enkele jaren later nog zo'n boottrein nu ook met plan D.


Wilhelminakade-ontvangstgebouw-HAL-ca-1953
« Laatst bewerkt op: 29 December 2024, 09:28:53 door Alewijn »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5719 Gepost op: 29 December 2024, 09:26:41 »
Heb je al s gezocht, gevraagd bij de treinsamenstellingen op deze site? Mss dat dat opheldering verschaft.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5720 Gepost op: 29 December 2024, 14:30:10 »
Dank voor de tip! De vraag meteen daar gesteld: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113696.msg3222515823#msg3222515823
De trein met de plan D's zou misschien ook nog wel uit 1955 of 1956 kunnen zijn. Of wordt dan de kans op drie turquoise rijtuigen zo klein, dat het onwaarschijnlijk is?
« Laatst bewerkt op: 29 December 2024, 14:31:57 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5721 Gepost op: 29 December 2024, 16:41:04 »
Mijn vertaling van bovenstaande boottrein.


De stoomloc ervoor is niet een 4300 maar een 4100. Inmiddels een dummy, analoog reed deze Piko loc nog wel, maar toch niet zo mooi om hem te digitaliseren. Nu de motor eruit gehaald is, kan hij met een dieselloc als voorspan of ‘achterspan’ meerijden. Er zijn wel gevallen bekend van een 2200 en 4700 voor een trein. Zoiets vind ik wel leuk om na te bootsen.


Het 2e rijtuig is een RD. Dat was mijn 1e plan D, in 1994 voor f30,- bij Meijer&Blessing in de aanbieding:)
Het 3e is geen AB, daar heb ik er maar een van, maar een C.
« Laatst bewerkt op: 29 December 2024, 16:43:11 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5722 Gepost op: 30 December 2024, 10:32:57 »
Bij de Spoorweghaven zag je normaal alleen goederenmaterieel.
Maar als we nu toch bezig zijn met de uitzonderingen is dit ook een leuk geval.


NS rijtuig C7038 Spoorweghaven

Zoiets kan ook in model.


Niet precies dezelfde wagens, maar als je geen purist bent kan er veel :)
« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 10:34:38 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5723 Gepost op: 30 December 2024, 18:05:57 »
De boormachine erbij gepakt om wat gaatjes te boren voor een verkeersbord, een paar lantaarns en enkele seinen.








orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5724 Gepost op: 30 December 2024, 19:39:43 »
Hi,

Ziet er goed uit. Is dat een rode lego wagen uit de jaren 50/60?

Mvg,

Adriaan

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5725 Gepost op: 30 December 2024, 20:33:17 »
Dat klopt. En dit is er nog een:



Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5726 Gepost op: 30 December 2024, 23:39:21 »
Het linker spoor wordt veelvuldig bij het rangeren gebruikt. Het is in dat geval een uithaalspoor voor het emplacement. Een rangeerstopbord lijkt me op zijn plaats. Het is niet de bedoeling dat de rangeerdelen te ver uithalen. Zo staat het erbij, links van het spoor, maar staat het goed?



Twee vragen heb ik bij de plaatsing van het R-bord:
1. Hoort het links van het spoor te staan of moet het tussen de twee sporen in met een klein bordje eronder met een pijltje naar links?

2. Moet het niet iets verderop, aan het eind van de boog, vlak voor het wissel? Want feitelijk gaat het erom dat rangeerdelen niet bij dat wissel komen en zo het doorgaande verkeer over het rechter spoor in de weg zitten. Maar verderop is het bord minder goed te zien.

« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 23:42:02 door Alewijn »

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5727 Gepost op: 31 December 2024, 07:29:25 »
Waar het bord hoort weet ik niet, maar vind het er goed uitzien met lantaarns, borden e.d.! (y) begint meteen te leven.

Mvg Koen

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5728 Gepost op: 31 December 2024, 08:15:22 »
Zoals ie nu staat geldt ie voor het linkerspoor, Als ie er rechts van staat ook trouwens. Wil je die voor beide sporen laten gelden dan dien je er pijlbord onder aan te brengen.

https://www.nicospilt.com/pdf/110711_Seinenboek_NSR_CV_Safety.pdf En dan te vinden op pagina 54.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5729 Gepost op: 31 December 2024, 09:52:12 »
Borden, seinen trouwens ook, staan in de regel links wanneer het pvr geen ruimte overlaat voor plaatsing rechts of wanneer het zicht op het bord, sein, bij plaatsing rechts onvoldoende is.
Een spooraanwijspijl lijkt mij hier niet nodig: het is duidelijk voor welk spoor het bord geldt. Ik ken de officiele regel daarvoor echter niet.
Het rangeerstopbord kan op zich verderop worden gezet. Bv voor het verderop gelegen wissel.
Chris, dank voor het seinenboek 😇