Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 09:37:29
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Interieur ideeën voor gebouwen door kar
Vandaag om 09:30:25
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:15:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:06:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:44:57
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 08:19:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 08:02:17
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 07:56:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 855949 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5745 Gepost op: 03 January 2025, 23:17:53 »
Die andere stoomloc:


Nu nog helemaal zwart, het idee is om ook deze groen te schilderen.


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4998
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5746 Gepost op: 03 January 2025, 23:27:25 »
Lokje ???

Grappig, ik nam altijd aan dat die br17 niet een erg indrukwekkende lok was.. Maar qua vermogen doet tie meer dan een 3700!
Weer wat geleerd. Maar hij lijkt er echt niet op, dus ik zou zelf toch het verhaal hanteren dat tie langer in NL heeft rondgereden.
Het is mijns inziens leuker als het waar zou kunnen zijn, maar ieder vrij om een eigen verhaal te verzinnen :angel:

En er worden hier wel meer verhalen verzonnen ;) bijv: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89588.0
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5747 Gepost op: 03 January 2025, 23:51:34 »
Die br55 zie ik totaal niet als 4700. Totaal andere opbouw, ook al heeftie ook maar vier assen....
 Ik zou m lekker 4100 laten 😇
Wel een heel leuk ding om te superen.
Tip: draai de flenzen niet af. Het binnenwiel is van allerbelabbertst hittegevoelig plastic.....

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5748 Gepost op: 04 January 2025, 09:31:26 »
Ik ben het met Huup eens, mooi een 4100 laten.
Aan jou dan de keuze of je hem zwart laat, of net als die andere een groen jasje geeft.
Dat hebben ze tenslotte ook met een paar Zwitserse 3500'n gedaan ...



Bron van de afbeeldingen.


Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5749 Gepost op: 04 January 2025, 10:11:40 »
@Vincent
De BR17 associeer ik ook niet met de 3700, die heeft echt een andere look. Eerder, zoals ik al schreef, met de 3900 of de 4000. Ook dan moet je niet te precies kijken, maar dat doe ik dus ook niet :D

@Huup
Leuk ding om te superen - is niet mijn specialiteit, maar wie weet. Het ding was maar een tientje, dus veel valt er niet aan te verliezen.
Flenzen afdraaien - was ik toch al niet van plan, misschien met verf minder blinkend maken. Ik ben dan wel geen finescaler, die flenzen storen zelfs mij :)

@Huup en Eric
Lijken de 4100 en 4700 op elkaar? Er zijn behoorlijke verschillen. Het gesloten machinistenhuis en vooral de bijzondere tender maken de 4700 echt anders. Maar als ze zo onder elkaar staan, vind ik dat ze toch enigszins op elkaar lijken. Het is maar net hoe je ernaar kijkt.
Overigens laat ik hem wel z'n NS nummer 4147 houden. Het idee is niet om er een 4700 van te maken, het gaat me puur om de associatie.

Wat voor mij nog een overweging is, die stoomlocs zijn van (ver) vóór mijn tijd. Ik heb ze zelf niet zien rijden, ik ken ze alleen van foto's en een enkel vaag filmpje. Dat maakt dat het voor mij wat minder nauw luistert dan bij de diesellocomotieven van NS die nog precies op mijn netvlies staan.



Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4998
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5750 Gepost op: 04 January 2025, 11:17:25 »
Ah, de 3900... verkeerd gelezen. Maar wellicht is dit dan een betere optie: de piko 38.2. Ook een 2C en heeft eenzelfde opvallende vierkante vuurvast. Komt soms voor weinig voorbij op de bekende veilingsites (y)

Overigens gewoon als tip bedoeld; van mijn part zie je in die br17 een Arend of 1600 ;D

PS als je zandkist verwijdert en windleiplaten aanpast van die 38.2, komt tie nog een stuk meer in buurt
« Laatst bewerkt op: 04 January 2025, 11:20:32 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5751 Gepost op: 04 January 2025, 12:15:25 »
Bedankt voor de tip!
Maar waar ik meer naar uitkijk is een drieasser à la 8700 of een soort van 'Jeep' 4300 of 5000.
(Nog leuker natuurlijk als daar een goed betaalbaar model van uitkomt!)

Als het om de schaal gaat doe ik trouwens minder concessies. Een 4300 of 8800 in 1/76 vind ik eerlijk gezegd geen gezicht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4998
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5752 Gepost op: 04 January 2025, 12:37:20 »
Een 4300 of 8800 in 1/76 vind ik eerlijk gezegd geen gezicht.

Maar een br17 als 3900 wel..? ;D geintje! Maar dat wordt wel een uitdaging.. Meeste van dat Austerity spul is 00, of heel duur in h0.
Je zou voor de 2-8-0 machine wellicht een Jouef of liliput 140C kunnen gebruiken..? Zeker de oude Jouefs kan je voor paar tientjes wel vinden.

PS wel een leuk apart draadje: "goedkope alternatieven voor dure modellen" :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5753 Gepost op: 04 January 2025, 17:16:13 »
Het heeft geen haast! Want om nu te zeggen dat ik om tractiemiddelen verlegen ben is ook wat overdreven :)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5754 Gepost op: 11 January 2025, 10:14:29 »
Interessante inzet van een plan E (of L?) postrijtuig.





Door onderstaande foto kwam ik op dit idee.
Het is zeer de vraag of dit meer voorkwam, ik ken het alleen van deze foto.


Asd 24-04-1970

« Laatst bewerkt op: 11 January 2025, 10:24:44 door Alewijn »

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5755 Gepost op: 11 January 2025, 10:28:45 »
Kan prima, er reden bij DB in jaren 50 ook railbussen met goederenwagons erachter. Soms kom je de gekste combinaties tegen in die tijd. En en staat ook nog mooi dat berlijns blauw tussen het goederen bruin (y)

Mvg Koen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5756 Gepost op: 11 January 2025, 10:40:07 »
De foto toont waarschijnlijk een speciale rijwieltrein.
In de zomerperiode reden die vanuit de drukbevolkte agglomeraties naar populaire vakantiebestemmingen zoals de Veluwe etc.
Hier werden bagage- en postrijtuigen, maar dus ook gesloten goederenwagens voor ingezet.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5757 Gepost op: 11 January 2025, 14:07:40 »
Bij mijn weten vertrokken de rijwieltreinen altijd van Amsterdam Amstel. Daar kon je ook heel makkelijk met je fiets op het perron komen via de hellingbanen, die ook werden gebruikt om de auto's van de autoslaaptreinen op het perron te krijgen. Ik denk dat dit gewoon post- en pakketvervoer is. De postrijtuigen waren ook niet van NS, maar van de PTT.
Groet, Frank

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5758 Gepost op: 11 January 2025, 14:32:46 »
 :)
Zou het niet een 'opzending' kunnen zijn naar/van een werkplaats?
Suggestie zomerse rijwieltrein: foto is van april 1970, toen deden we nog niet aan mei-vakanties...
Goederenwagons met post...ging dat al in 1970? Er reden nog volop pec's door het land en de rode motorposten waren een paar jaar oud en reden volgens mij nog zonder aanhang.
Ik vraag mij af if dit sleepte langs de diverse vrij korte post-perrons paste.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2025, 14:39:16 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5759 Gepost op: 11 January 2025, 18:23:45 »
Bij mijn weten vertrokken de rijwieltreinen altijd van Amsterdam Amstel. Daar kon je ook heel makkelijk met je fiets op het perron komen via de hellingbanen, die ook werden gebruikt om de auto's van de autoslaaptreinen op het perron te krijgen. Ik denk dat dit gewoon post- en pakketvervoer is. De postrijtuigen waren ook niet van NS, maar van de PTT.
Er reden er ook naar en vanaf Vlissingen, bij mijn weten. WerEn er wagens ergens gebundeld?