Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door MOVisser
Vandaag om 11:39:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:04:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:52:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 09:43:40
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 907453 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2646
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5010 Gepost op: 03 December 2023, 12:42:51 »
Van het grootse pand van NV R.S. Stokvis & Zn nog twee plaatjes in naoorlogse toestand, zoals het gebouw er nog staat.


Westzeedijk-Stokvis-nov-1948-NL-RtSA-4204-1674


Bedrijfsgebouw Stokvis-zijde-Heiman-Dullaertsstraat-1963-CC0-RStA



hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1572
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5011 Gepost op: 03 December 2023, 13:53:30 »
En dan moeten de vragen natuurlijk zijn: waartoe dient de machine, wat ligt er op de aanhanger, waarom vier man personeel, waarom deze vrachtcombinatie en wordt die aanhanger nou echt mbv een handle beremd?

Pons-, niet- of afkortmachine ?
Personeel:  aanhanger is mogelijk een ex-paardenwagen, met nieuwe dissel..  Inclusief bok en handrem.
Misschien was er een regelgeving in het spel?  Paardenwagenvoerders mochten misschien niet zomaar ontslagen worden bij de omschakeling naar tractie met ontploffingsmotor  ?  Alhoewel, in die tijd waren sociale wetten nog niet zo veel van toepassing.
Maar paarden(wagen)voerders in de haven waren mogelijk verenigd ?  In gilden of hoe dan ook.
Deze combinatie prille vrachtwagen (ook nog eens overladen) met aanhanger mocht misschien alleen maar rijden in het havengebied (?)
>  toegevoegd:  er bestond wel degelijk een wagenvoerdersgilde + andere gildes
« Laatst bewerkt op: 03 December 2023, 21:25:12 door hervé. Reden: toevoeging »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5012 Gepost op: 03 December 2023, 15:16:34 »
Wat in die vierkantjes aan de kop staat lijkt mij iets over verwarming .Kan het niet goed genoeg lezen maar ik zag Junkers en Kolen

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1572
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5013 Gepost op: 03 December 2023, 15:22:41 »
goeienamiddag,

is bij uitvergroting best leesbaar:   "Junker          gas   kookfornuizen"   

                                                   "Junker          kolen    vulkachel"
een vulkachel of continu hoefde raar-maar-waar niet voortdurend te worden bijgevuld .

« Laatst bewerkt op: 03 December 2023, 15:28:33 door hervé »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1572
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5014 Gepost op: 03 December 2023, 17:13:54 »
Goeienamiddag,

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Westzeedijk-Kaufmann-Huidenhandel-1952-foto-FH-van-Dijk-CC0-RStA-656c66df317b3.jpg

De rechtse spoorwagen is een DR.  In 1952 zou dat nog de oude DR kunnen zijn.  Of was het reeds een DR(DDR)? Wetende dat de DB en de DR(DDR) ontstaan zijn in 1949.
Het is een G-wagen type München. Die waren identiek aan het type Kassel. Er waren namelijk gewoon te veel G-wagen met vlak dak
om ze alle administratief onder te brengen als Kassel. Dan maar een tweede reeks onder de benaming München. Dit materieel stamt uit de periode voor WO1. Vanaf de DB kregen ze geleidelijk de bekendere beschrifting G10.



NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5015 Gepost op: 03 December 2023, 18:04:36 »
Hoi,

Weer een fraai stukje 30 paginas beeldgeschiedenis bij gelezen.
Vind vooral de overgang van zwartwit naar kleur richting de '50/'60 jaren mooi om te zien.
Er is toch maar een hoop verscheept en getransporteerd door de tijden heen.

Gr. Koen.

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6272
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5016 Gepost op: 03 December 2023, 19:11:22 »
Citaat


Raadselachtige machine en het ding weegt ook wel wat! De massieve banden worden maximaal belast   :o

de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1572
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5017 Gepost op: 03 December 2023, 19:23:19 »
Goeienavond,

een machine dubbelgebruik?
aan de linkerzijde van het tuig is er     -lijkt het-    een guillotine/mes te zien.
aan de rechterzijde is het een soort van draaibank.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6272
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5018 Gepost op: 03 December 2023, 19:58:58 »
Ah, nu valt het me ook op!

Het is overigens net of het twee dingen zijn: de eerste met links een schaar, rechts een hamer; de tweede een onderdeel van een draaibank dat niet bij het eerste ding hoort.
Dat is wat ik er bij flink vergroten nu van denk.


de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1572
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5019 Gepost op: 03 December 2023, 20:01:54 »
Goeienavond,

het zou zo kunnen zijn dat het rechter deel gewoonweg een apart, ànder tuig is (draaibank), dat nog even bij op de vrachtwagen .geladen werd  Je verwacht het vervoer van zulke monsters eerder op een stevigere, lagere aanhanger ...

vintage machinery          fantastic machinery        vieux machines forgeron     ;)
( https://media.s-bol.com/39kplzq2o1Wx/927x1200.jpg )
« Laatst bewerkt op: 03 December 2023, 20:15:37 door hervé »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8893
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5020 Gepost op: 03 December 2023, 20:10:13 »
Mij lijkt het een snijmachine, aan de linkerkant. Of dan rechts een hamer kan zitten, weet ik niet.
Het andere ding lijkt mij een leiband-hulpstuk. Een vertakker, zeg maar. Dat zou passen bij de knipper, waar ook leibandwielen op zittten.
Het grote 'wiel' er tussenin kan ik niet thuisbrengen. Kan zijn dat dat bij de vertakker hoort.

« Laatst bewerkt op: 03 December 2023, 20:14:15 door Huup »

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6272
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5021 Gepost op: 03 December 2023, 20:26:12 »
...het zou het zelfs zo kunnen zijn dat het achterste deel gewoonweg een ànder tuig is (draaibank), dat nog even bij op de vrachtwagen geladen werd...

Yup, dat bedoelde ik met 'twee dingen'.

...Of dan rechts een hamer kan zitten, weet ik niet...

De 'C'_vorm aan de rechterkant past daar wel bij; zo had men ruimte voor de te bewerken plaat.
Het cilindrische (ietwat conische) ding rechtsboven in de 'C' is dan de hamer, daaronder het aambeeld.
Hoewel het ook nog een perforator kan zijn voor scheepsbeplating...
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1572
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5022 Gepost op: 03 December 2023, 20:27:10 »
Goeienavond,

grote ronde schijf ZOU onderdeel kunnen zijn van een "carrouseldraaibank"
https://www.mondiale.be/assets/TITAN-SC17-01e-12.958DM-720x960.jpeg   (foto Mondiale)

En als men deze ronde schijf wegneemt (of -denkt) komt er in de voorste machine idd. de open 'inham' vrij om een plaat of profiel te kunnen leggen om te hameren, ponsen, stansen, enz....
« Laatst bewerkt op: 03 December 2023, 20:30:56 door hervé »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8893
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5023 Gepost op: 03 December 2023, 20:37:34 »
Drie machine(onderdelen) dus.

Groet
Huup

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2646
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5024 Gepost op: 03 December 2023, 23:26:38 »
Leuk wat zo'n oude foto allemaal oproept!
Nog een foto van het vooroorlogse Stokvis complex, nu van de binnenplaats:


Westzeedijk-binnenplaats-magazijn-RS-Stokvis-1920-NL-RtSA-4202-XIV-224-00-01-01