Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 18:08:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 849787 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4965 Gepost op: 29 November 2023, 22:42:06 »






Twee plaatjes van het zelfde schip. Zwart waren de maatschappij kleuren en wit was een proef voor de PG. Men dacht hier mee de temperatuur in het schip mee naar beneden te krijgen. Proef is mislukt.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4966 Gepost op: 29 November 2023, 22:46:09 »

- Koelschepen zoals de Belgium Fruit Lines die ook op Rotterdam voeren (de zogenaamde bananen jagers) waren wit. Zowel de romp als de verschansing en kleurden hun dekken veelal grijs (koeltechnisch veel beter). 

Dit technisch wit is dan alvast 1 op 1 vergelijkbaar met bananenkoelspoorwagens    ;)

BartvD

  • Online Online
  • Berichten: 2158
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4967 Gepost op: 29 November 2023, 23:05:06 »
yep!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4968 Gepost op: 30 November 2023, 10:25:22 »
Denk niet wit, denk niet zwart :)
Interessant is het wel. En grappig te zien hoe Nedlloyd het grijs van de Lloyd heeft aangevuld met oranje (als typisch 'Ned').

Nog iets heel anders op deze locatie. Een historisch moment: de Britse ambassadeur Neville Henderson keert terug uit Duitsland. Enkele dagen daarvoor is de 2e wereldoorlog uitgebroken.


St-Jobsweg-Muller-trein-met-Engelsen-oa-Nevile-Henderson-05-09-1939-NL-RtSA-4282-XXXIII-534-01


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4969 Gepost op: 30 November 2023, 11:47:48 »
Denk niet wit, denk niet zwart :)
Interessant is het wel.


Rotterdamse (?) DENKER
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4970 Gepost op: 30 November 2023, 12:47:51 »
Dit is wel een heel fout off-topic plaatje :(

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4971 Gepost op: 30 November 2023, 13:18:00 »


Goeiemiddag,.

Dat Mitropa-rijtuig, hebben 'ze' dat dan alsnog, diplomatisch, terug naar Deutschland gestuurd ?

(die geprinte (?) Erasmus met dito boek ziet er mossig uit, maar voor de rest ...? )

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4972 Gepost op: 30 November 2023, 15:35:45 »
Nederland was in die tijd heel erg neutraal, dus die wagens zullen gewoon terug gereden zijn.
Wat voor rijtuigen zijn die eerste twee trouwens?

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4973 Gepost op: 30 November 2023, 18:19:46 »
Goeienavond,

Dat 2de rijtuig van links te beginnen (achter de matrozen) lijkt me nauw verwant aan de Mitropa. Zelfde 'koetswerk' met die verticale
ribben onderaan de kast.  De raampjes hebben wel een 'bovenlicht' .   Spontaan zou 'k zeggen dat er rechts op de kast "Schlafwagen"
staat, maar dat is een gok. Het uiterst rechtse rijtuig heeft nog een dakopbouw met venstertjes.

Voor specialisten in DR-rijtuigen is dit wellicht een eitje.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2023, 18:21:26 door hervé »

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4974 Gepost op: 30 November 2023, 19:25:04 »
Rotterdamse (?) DENKER
Nee, uit Gouda ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4975 Gepost op: 30 November 2023, 19:27:34 »
Dat 2de rijtuig van links te beginnen (achter de matrozen) lijkt me nauw verwant aan de Mitropa.
Dat lijkt mij een Hecht-wagen.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4976 Gepost op: 30 November 2023, 21:55:03 »
Goeienavond,

1ste en 2de rijtuig van links te beginnen op de foto, hebben gelijkaardige korte verticale verstevigingsribben onderaan de kast en zelfde langslopende stroken als een DR-personenrijtuig type Hecht.  Tevens de opvallende klinknagels lijken te kloppen.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4977 Gepost op: 30 November 2023, 21:58:06 »
Ook dat trappetje onder de eerste wagon van links heb ik wel eens bij een Hecht-rijtuig gezien.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4978 Gepost op: 30 November 2023, 22:36:30 »
Goeienavond,

Dat 2de rijtuig van links te beginnen (achter de matrozen) lijkt me nauw verwant aan de Mitropa. Zelfde 'koetswerk' met die verticale
ribben onderaan de kast.  De raampjes hebben wel een 'bovenlicht' .   Spontaan zou 'k zeggen dat er rechts op de kast "Schlafwagen"
staat, maar dat is een gok. Het uiterst rechtse rijtuig heeft nog een dakopbouw met venstertjes.

Voor specialisten in DR-rijtuigen is dit wellicht een eitje.

De verstevigingsribben zijn er geweest tot aan bauart 36 (1936), het rijtuig wat jij noemt is een 'polenhecht' te zien aan de taps toelopende zijwanden aan de voorkant (hechtwagen algemeen) en de rechte daklijn (alleen polenhechte). Bij gewone hechtwagen loopt de daklijn schuin omhoog richting de kopwand waar de zijwanden taps toelopen.

Hechtwagen, bauart 21, zijn van de jaren '20, polenhechte zijn begin jaren '30 voor zover ik snel kan vinden.
Mitropa gebruikte wel zulke rijtuigen maar dit was een serie rijtuigen waarvan de meeste gewone zitrijtuigen waren. Bij dit exemplaar lijken de ramen per twee dichter bij elkaar te staan. Dus tussen een raam en het volgende een smalle stijl de volgende weer breder, dat is wel iets wat je in die tijd bij slaaprijtuigen zag.


Goeienavond,

1ste en 2de rijtuig van links te beginnen op de foto, hebben gelijkaardige korte verticale verstevigingsribben onderaan de kast en zelfde langslopende stroken als een DR-personenrijtuig type Hecht.  Tevens de opvallende klinknagels lijken te kloppen.

Het meest linkse rijtuig staat op Görlitz draaistellen, hechtwagen meestal op zwanenhals draaistellen. Het zou kunnen dat hier enkele uitzonderingen op waren. Kijk ook naar de daklijn van het rijtuig, bij de deur hangt het dak over terwijl bij hechtwagen het dak aan de carrosserie vast blijft zitten. Bij het derde rijtuig van links zie je dit ook.
Het meest linkse rijtuig is denk ik bauart 30 of zoiets.

Ook dat trappetje onder de eerste wagon van links heb ik wel eens bij een Hecht-rijtuig gezien.
Voor de oorlog zag je dat meer, dat is niet typisch voor bepaald materieel.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4979 Gepost op: 30 November 2023, 23:38:56 »
Dat was me nog niet bekend, de variant van de Polenhechte.
Bedankt voor alle aanvullende informatie!